📋#یادداشت
🔻مرگ تدریجی رویای براندازی
🔸برای تغییر هر نظام سیاسی دو رخداد مهم باید واقع شود که در غیر اینصورت امکان تغییر آن وجود ندارد.
🔸اولا آنچه پیش از هر امری لازم است، پیدایی مشکلاتی است که نظام سیاسی را دچار بحران کند.
🔸توجه به مفهوم بحران ضروری است، چون وجود مشکلات طبیعی هرگونه نظامی در این جهان ازجمله نظام سیاسی است.
🔸پس برای تغییر نظام سیاسی نیازمند مشکلات بحرانزا هستیم. این مشکلات، مشکلاتی هستند که پاسخهای آن در دانش موجود نظام و روند جاری آن وجود ندارد، بلکه مستلزم دانشهای تازه و دگرگونی در روندهای جاری است.
🔸نکته مهم این است که هم دانش موردنیاز و هم تغییرات لازم در روندها و بحرانها نیازمند تغییرات حاد و ریشهای هم در ذهنیت نظام و هم ساختارها و روندها باشد.
🔸هرچه مشکلات حادتر و بحران عمیقتر باشد، ضرورت تغییرات حاد و ریشهای در ذهنیت یا دانشها و روندها بیشتر خواهد شد، چون اساسا تعریف بحران چنین اقتضایی دارد.
🔸اما رخداد یا اتفاق مهم دیگری که برای براندازی موردنیاز است، تغییر دید و نسبت ذهنی و روحی مردم تابع یک نظام سیاسی نسبتبه ارزشها و باورهای پایهای و سازنده آن نظام و هم نسبتبه مسئولان آن است.
🔸مردم باید اعتقاد خود را به ارزشمندی نظام خود و ارزشهای سازنده آن از دست بدهند و نسبتبه حاکمان خود بیاعتقاد یا ظنین و مخالف شوند.
🔸از بیتفاوتی و بیمیلی نسبتبه کلیت یک نظام در کل یا ظن و بدگمانی نسبتبه آدمهای مهم و ایدئولوژی نظام تا مخالفت و ضدیت با آن راه طولانیای است، اما بهراحتی و بهسادگی میتوان این راه را کوتاه و پرشتاب کرد.
✍️نویسنده: حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جنگ_نرم #براندازی #نظام #تخریب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2485
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شرع و فضای مجازی، یک راه موازی
🔹بسیاری از امور فضای زندگی واقعی در آن شبیهسازی شد و امور بسیاری در آن بهعنوان «اشیا»ی دارای کاربرد در زندگی انسان تعریف شدند.
🔹با وجود اینکه دولتهای جهان ناچار شدهاند فضای مجازی را در کشور خود توسعه دهند، اما این توسعهها غالبا بدون توجه به زیرساختهای فلسفی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن بود.
🔹در ایران نیز چنین بوده است و هنوز تحلیلهای دقیقی از فضای مجازی، مسائل مربوط به آنها بر اساس مبانی اسلامی وجود ندارد، در حالی که درگیری با این موضوع بسیار زیاد است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شرع #فضای_مجازی #فرهنگ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2491
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شرع و فضای مجازی، یک راه موازی
🔹انتشارات دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب نظام موضوعات فقه فضای مجازی را که نوشته حجتالاسلام حسنی است به چاپ رسانده.
🔹کتاب نظام موضوعات فقه مجازی دارای چهار بخش است.
🔹بخش اول: بخش ابتدایی این کتاب با عنوان، مبانی فقه فضای مجازی مشخص شده است.
🔹در ذیل این عنوان عناوین دیگری به این شرح آمده است: مبادی تصوری فقه فضای مجازی، مبادی تصدیقی فقه فضای مجازی، مبانی هستیشناختی فقه فضای مجازی، مبانی انسانشناختی فقه فضای مجازی، مبانی ارزششناختی، مبانی روششناختی فقه فضای مجازی، موضوعشناسی فقهی فضای مجازی، موضوعشناسی مسائل مربوط به انسان در مواجهه با فضای مجازی.
🔹بخش دوم: کلیات فقه فضای مجازی. عناوین دیگر این بخش: اهداف و مقاصد کلی شریعت در حوزه فضای مجازی، سیاستها در حوزه فقه فضای مجازی.
🔹بخش سوم: قواعد فقهی فضای مجازی. عناوین دیگر این بخش عبارت است از: اصول، قواعد فقهی اثباتی، قواعد سلبی در حوزه فضای مجازی.
🔹بخش چهارم: بخش پایانی این کتاب با عنوان مسائل فقهی فضای مجازی مشخص شده است. عناوین دیگر این بخش عبارتند از: مسائل فقهی امنیت و فضای مجازی، مسائل فقهی تبلیغات تجاری و غیرتجاری، مسائل فقهی سیاست و فضای مجازی، مسائل فقهی فرهنگ و فضای مجازی، مسائل فقهی خبررسانی در فضای مجازی، فقهالاخلاق و فضای مجازی، فقه جنسیت، مسائل فقهی فعالیتهای فنی در فضای مجازی، مسائل فقهی اقتصاد و فضای مجازی، حقوق و قضا در فضای مجازی.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شرع #فضای_مجازی #فرهنگ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2491
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_چهارم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت سوم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2187
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
4.mp3
8.78M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_چهارم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت سوم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2187
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
📋#یادداشت
🔻نقدی بر کتاب پسااسلامیسم، نوشته میلاد دخانچی
🔹آنچه در وحله نخست باید طرح شود، ضعف مباحث فلسفی پشتیبان در این اثر و ایده نویسنده است.
🔹البته این بهمعنای آن نیست که نویسنده هیچ فلسفه نظری را در این زمینه مطمح نظر ندارد بلکه منظور این است که گفتمان فلسفی تفصیلی مورد نظر وی در این اثر تبیین و آشکار نشده و صرفا به اجمالی کلی و مختصر بسنده شده است.
🔹از اینرو، بهتصریح وی، پسااسلامیسم بر آن است که با ابتنا بر فلسفه صدرایی به تبیین مباحث خویش بپردازد.
🔹اما، بهزعم وی، فلسفه صدرایی یک فلسفه پارادوکسیکال است. از این رو نمیتواند در همه بخشها ایده مطرح شده را پشتیبانی کند.
✍️نویسنده: دکتر شریف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #فلسفه #ملاصدرا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2494
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقدی بر کتاب پسااسلامیسم، نوشته میلاد دخانچی
🔹دو مفهوم «استیتفرم» و «قبیلهفرم» که نویسنده بهعنوان دو نیروی ادارهکننده جامعه به آن اشاره میکند بحث مهمی است که البته با توجه به محتوای مورد اشاره میتوان نقش رهبر و نقش دولت را از هم تفکیک کرد.
🔹در مورد دوره صدر اسلام که نویسنده به استخراج مبحث قبیلهفرم از آنجا پرداخته است، پیامبر اکرم(ص) پس از حضور در مدینه واجد هردو نقش شده است.
🔹درواقع آن حضرت در دوره حضور در مدینه هم رهبری دینی جامعه را برعهده داشت و هم نقش رئیس دولت را؛ زیرا در رأس دولت قرار گرفته بود.
🔹این تفکیک اگرچه در مواردی که شخصیتی مانند پیامبر واجد آن است تا حدی دشوار است اما با توجه به آیات قرآن کریم نیز میتوان این تفکیک و تمایز را صراحتا دریافت کرد.
🔹از اینرو آنچه در بحث قبیلهفرم -البته با فرض پذیرش آن- مورد توجه قرار گرفته است بر ویژگیها و خصوصیات رهبری دینی دلالت دارد تا نقش و وظایف دولت.
🔹اگر به این تمایزگذاری میان رهبر و دولت توجه شود بهنظر مباحث بهکلی تفاوتهای اساسی مییابد.
🔹امروزه -چنانکه نویسنده نیز در صفحه ۷۱ اشاره کرده است برخی شبکههای اجتماعی در فضای مجازی بهصورت قدرتمندی اعمال قدرت میکنند.
🔹شبکههای اجتماعی بزرگی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و غیره بهنحوی در مردم وابستگی بهوجود آوردهاند که در کنار دولتها میتوانند به ایجاد محدودیت و ایجاد فرصت زیاد در جامعه اقدام کنند که در نحوه حکمرانی و سیاستورزی تأثیر تعیینکنندهای دارد اما نمیتوان گفت که بهعنوان بدیل دولت نقش ایفا میکنند؛ زیرا دولت با اتخاذ یک سیاست میتواند در این شبکهها تأثیرگذار باشد و فعالیتهای آنان را محدود یا موسع کند.
🔹نقش قبیلهفرم -که بهعنوان یک نقطه تاریخی در صدر اسلام نیز حضور پررنگی داشته و البته امروزه نیز در مناطق مختلف حضور برجسته ای دارد- بهمعنای آن نیست که می تواند نقش اداره جامعه را بهعنوان بدیل دولت ایفا کند بلکه میتواند بهعنوان بخش مدنی و غیردولتی به فعالیت خود بپردازد و از دولت هم تمایز داشته باشد.
✍️نویسنده: دکتر شریف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #فلسفه #ملاصدرا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2494
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان
🔸شبکه ملی اطلاعات بهعنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور یکی از مهمترین پروژههای ملی در عرصه فضای مجازی به شمار میآید که تحقق آن بنابر ضرورتهای ملی همچون «ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته» و «بهرهمندی از مزایای زیستبوم ملی فضای مجازی» در کنار «حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی»، در اسناد بالادستی نظام الزام شده است.
✍️نویسنده: معصومه نصیری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فضای_مجازی #اینترنت #رسانه #شبکه_های_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2500
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان
🔸شبکه ملی اطلاعات بر استقلال تاکید دارد و امروزه بر هیچکس پوشیده نیست که استقلال در زمینههای مختلف از فاکتورهای جدی قدرت کشورها محسوب میشود.
🔸امروز دیگر قدرت، در کشورگشایی جغرافیایی نیست و این کشورگشاییها، استعمارها و استثمارهای مجازی و شبکهای هستند که همچون موریانه پایههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورها را از بین میبرند.
🔸این استقلال باید ذیل شبکهای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت صورت گیرد. متاسفانه در همین گام نخست شاهد هستیم که نه در حوزه محتوا و نه در حوزه خدمات استقلال مدنظر و لازم و کافی محقق نشده است.
🔸در گام دیگر مخاطبان باید بدانند شبکه ملی اطلاعات باید شبکهای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران، شبکهای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاهها و مراکز حیاتی کشور و شبکهای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی باشد.
🔸به بیان سادهتر، در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات مقرر شد تا شبکهای زیرساختی مبتنی بر پروتکل IP به نحو مطلوب و مطمئن، تأمینکننده کلیه نیازهای ارتباطی برای انواع ذینفعان ایرانی باشد تا متناسب با نیازهای کاربران، خدمات بومی و اختصاصی روی این شبکه قابل ارائه و دریافت باشد.
🔸این مهم نه تنها در ایران و ذیل شبکه ملی اطلاعات، بلکه در بسیاری از کشورها مورد توجه جدی است. اساساً امروز بزرگترین ترس ایالات متحده تأمین امنیت سایبری در همین حوزههاست و برای همین هم این کشور نخستین ایجادکننده شبکه ملی اطلاعات با عنوان «زیرساخت ملی اطلاعات» بوده است.
✍️نویسنده: معصومه نصیری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فضای_مجازی #اینترنت #رسانه #شبکه_های_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2500
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چهره سیاه بنیامیه در آینه آیات و روایات
🔹هاشم، جد دوم پیامبر(ص)، مطلب و نوفل عموی پیامبر(ص) بودند و لذا بنیهاشم و بنیامیه رابطه خویشاوندی با یکدیگر داشته، جزئی از قبیله قریش محسوب میشدند.
🔹مجموع شواهد و دلایل حاصل از بازکاوی مجدد متون تاریخی و حدیثی نشان میدهد نظر مشهور فاقد دلیل و غیرقابل اعتماد است و وجود هرگونه خویشاوندی میان بنیهاشم -خصوصاً پیامبر(ص)- و بنیامیه با تردیدهای فراوان و بسیار جدی روبهرو است، به طوری که ظن به جعلی بودن شناسنامه بنیامیه -که در آن قریشی و عرب بودن ثبت شده است- بیش از پیش قوت میگیرد.
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین طبسی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#بنیهاشم #بنیامیه #آیات #روایات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2497
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چهره سیاه بنیامیه در آینه آیات و روایات
🔹سوره اسراء، آیه ۶۰
«وَ إِذْ قُلْنَا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَ مَا جَعَلْنَا الرُّءْیَا الَّتىِ أَرَیْنَاکَ إِلَّا فِتْنَهً لِّلنَّاسِ وَ الشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ فىِ الْقُرْءَانِ وَ نخَُوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیَانًا کَبِیرًا»
🔹و به یاد آور وقتی را که به تو گفتیم پروردگارت به مردم احاطه دارد و ما آن رویا که به تو نشان دادیم جز به منظور آزمایش بشر قرار ندادیم؛ همچنین شجرهای که در قرآن لعن شده و ایشان را میترسانیم ولی هر چه میکنیم جز بیشتر شدن طغیانشان نتیجه نمیدهد، آن هم چه طغیان بزرگی!»
🔹اینکه منظور از رؤیا و شجره ملعونه قرآن در آیه شریفه چیست، میان مفسران بحث و اختلاف است.
🔹 طبری میگوید:«مفسران در مورد این آیه اختلاف نظر دارند. برخی میگویند: این رؤیا در بیداری بود که در شب معراج پیامبر(ص) از مکه به بیتالمقدس اتفاق افتاد.
🔹 برخی دیگر معتقدند آن رؤیا خوابی بود که پیامبر(ص) دیدند و آن ورود به همراه اصحابشان به مکه بود. این رؤیا زمانی بود که هنوز رسول خدا(ص) در مدینه حضور داشتند.
🔹گروه سومی نیز میگویند: منظور خوابی است که پیامبر(ص) دیدند و آن این بود که بنی فلان مانند میمون از منبرش بالا و پایین میروند. ایشان با دیدن این رؤیا تا زمان وفاتش خندان دیده نشد.»
🔹ابوحیان اندلسی به جای بنی فلان، بنیامیه میگوید و سپس درباره مراد از شجره ملعونه مینویسد: «برخی گفتهاند منظور بنیامیه است تا آنجا که بعضی از مفسران تنها تعبیری که از بنیامیه داشتهاند، شجره ملعونه بوده است، آن هم به خاطر کارهای زشتی که از آنان صادر شد، مانند مباح شمردن خون افراد بیگناه، گرفتن اموال مردم بدون دلیل شرعی و تغییر دادن احکام و قواعد دین»
🔹ابنالجوزی نیز پس از نقل روایتی که موید قول سوم در بیان طبری است، میگوید: «اگرچه این صحیح نیست، اما عموم مفسران آن را نقل کردهاند.»
🔹به هر حال دودمانی که مانند یک درخت از یک ریشه منشعب شده، رشد کرده و به خاطر شرک و کفر و نفاقشان مورد لعن قرآن قرار گرفتهاند، میتوانند مصداق بارز شجره ملعونه باشند.
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین طبسی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#بنیهاشم #بنیامیه #آیات #روایات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2497
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسلها
🔸اسلام دین «عمل» است و عمل کردن در طول حیات فردی و اجتماعی به روشی که مطلوب خالق انسان و خدای خالق است، الگوی خاص خودش را میخواهد،
🔸اگر مکتب اسلام از پیروان خود «بهترین اعمال» را خواسته، این مکتب جامع درباره «الگوی عمل» هم سکوت نکرده و در چند آیه «اسوه حسنه» و الگوی کامل را معرفی کرده است.
✍️نویسنده: محمدسعید مدنی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #امام_حسین (ع) #الگو #اسوه_حسنه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2327
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net