eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻امامت سیاسی با غصب حکومت نفی نمی‌شود 🔸 تردیدی نیست که نظریه سیاسی تشیع در چارچوب مفهوم امامت شکل گرفته است. چنانکه علما و متکلمین شیعی در مباحث کلامی خود، بحث ریاست عامه و حکمرانی سیاسی را در چهارچوب اصل امامت شرح و توضیح داده‌اند. 🔸شیخ‌مفید (ره) گوید: «فإن قیل ما حد الامامه؟ فالجواب الامام هو الانسان الذی له ریاسه عامه فی امور الدین و الدنیا نیابه عن النبی»؛ اگر گفته شود امامت چیست؟ پس جواب این است که امام انسانی است که ریاست و زعامت فراگیر در امور دین و دنیا به نیابت از نبی دارد (مظفری، حیدر، ۱۳۹۰، امامت: ۴۶، به نقل از شیخ‌مفید، النکت‌الاعتقادیه). 🔸خواجه‌نصیر طوسی نیز چنین گوید: «الامامه رئاسه عامه دینیه مشتمله علی ترغیب عموم الناس فی حفظ مصالحهم الدینیه و الدنیویه و زجرهم عما یضرهم بحسبها»؛ امامت زعامت همگانی دینی است که دربردارنده تشویق مردم در نگهبانی مصالح دینی و دنیایی ایشان است و نیز بازدارنده مردم از آنچه ضرر بر مصالح‌شان است (همان: ۴۷ به نقل از خواجه نصیر طوسی، قواعد العقائد). 🔸همچنین علامه‌حلی در تعریف امامت گوید: «الامامه ریاسه عامه فی امور الدنیا و الدین لشخص من الاشخاص نیابه عن النبی»؛ امامت ریاست عام و فراگیر در امور مربوط به دنیا و دین برای شخصی از اشخاص است به نیابت از نبی (علامه‌حلی، حسن‌بن یوسف، ۱۳۶۵، الباب الحادی عشر، دانشگاه تهران: ۳۹). 🔸 به همین چند نمونه از تعاریف علمای شیعی از اصل امامت بسنده می‌شود. اما نکته اساسی که از مجموع آیات و روایات و تعاریف علمای امامیه به‌دست می‌آید آن است که هیچ اشاره‌ای به مفهوم خلافت نشده است. 🔸چنین نیست که گفته شود امامت از دو بخش ریاست دینی و دنیوی تشکیل شده است و خلافت ناظر به بخش ریاست دنیوی امامت است و به‌عبارت دیگر، خلافت ریاست دنیوی امام را گویند بلکه امامت به‌طور کلی عبارت از ریاست دینی و دنیوی امام بر مردم است. 🔸 امام در هر دو امر دینی و دنیوی، امامت می‌کند، نه اینکه در امور دینی امامت می‌کند و در امور دنیوی، خلافت. مفهوم خلافت، یک اصطلاح کاملا غیرشیعی است. به همین‌خاطر، علمای امامیه غالبا از کاربست عنوان خلیفه برای علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام اجتناب می‌کنند. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3098 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
پخش زنده با موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری 🎙دکتر محمدجواد نوروزی مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت ⬅️هم‌اکنون از پیچ اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
پخش زنده با موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری 🎙دکتر محمدجواد نوروزی مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت ⬅️هم‌اکنون از پیچ اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان دانشیار پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» 🔹بدعت –به‌معنای ادخال چیزی که در دین نیست یا اخراج و تعطیل کردن امری که در دین است- لزوما به‌معنای کفر نیست. 🔹بدعت طیفی از اعمال است که از خبط‌های کوچک معصیت‌آمیز شروع می‌شود تا به کفر می‌رسد. در اغلب دینداری‌ها باورهایی وجود دارد که از دین نیست ولی دینی تلقی می‌شود و یا آنکه دینی است ولی غیردینی تلقی می‌شود، مانند فریضه حجاب که در نظر برخی دینی نیست و یا باور به اختیاری بودن حجاب دارند، درحالی‌که این باور غیردینی است. 🔹اصولا نقد‌های دینی که انجام می‌شود برای معلوم ساختن امور دینی و غیردینی است. تنها برخی دینداران معصوم و مخلص هستند که تماما از کنش بدعت به دور می‌مانند و سایرین حظی از گفتار و اعمال بدعت‌آمیز را برده و می‌برند. این‌گونه بدعت‌ها را می‌توان «بدعت‌های عرفی» نامید ولی نمی‌توان به‌سادگی آنها را کفر دانست. در این صورت، باید اغلب مسلمانان را تکفیر کرد. 🔹 چنانکه جریان‌های تکفیری، با رویکرد حداکثری، تمام مسلمانان را بر همین اساس که اهل بدعت هستند، تکفیر می‌کنند. و حال اینکه چنین رویکردی خود بدعت بزرگی است. قرآن کریم برخی مردم مدینه را که هنوز ایمان در دل‌هایشان جاری نشده بود ولی دعوی ایمان داشتند، تکفیر نکرده است بلکه می‌فرماید نگویید ایمان آوردم بلکه بگویید اسلام آوردم: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ» 🔹 اعراب بادیه‌نشین گفتند: «ایمان آورده‌ایم.» بگو: «شما ایمان نیاورده‌اید، ولى بگویید اسلام آورده‌ایم، هنوز ایمان وارد قلوب شما نشده است؛ و اگر از خدا و پیامبرش اطاعت‌کنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمى‌کند، خداوند، آمرزنده و مهربان است(حجرات: ۱۴). 🔹تکفیرِ سخن بدعت‌آمیز، شرایطی دارد که ازجمله این شرایط علم به بدعت‌آمیز بودن سخن و اصرار بر آن است. بنابراین، وقتی گفته می‌شود فلان سخن بدعت‌آمیز است؛ نباید چنین برداشت شود که صاحب سخن را تکفیر کرده‌ایم. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان دانشیار پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻خطر ماندن در فهم قدیمی از سرمایه‌داری 🎤گفت وگوبا: دکتر سیدمرتضی مرتضوی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2584 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻خطر ماندن در فهم قدیمی از سرمایه‌داری 🔸برخی ممکن است مغالطه‌ای کنند و بگویند که اسلام با ثروت مخالف است. خیر. اتفاقا غنا خیلی هم خوب است. ثروتمند شدن خیلی هم خوب است اما ثروتمند شدن در محدوده[ای و با قیودی و نه مطلقا بلکه ثروتمند شدن] در زمانی که همگان از ثروت بهره می‌برند. چرا؟ 🔸اگر بخواهیم باز هم از لحاظ کلامی صحبت کنیم، علتش این است که این زمین و آسمان و تمام منابع طبیعی برای مردم، «للناس»، خلق شده است. جمع انسان‌ها را در نظر بگیریم. اینها کلا خلیفه خدا هستند و برای عمران و آبادی آمده‌اند، [همه‌شان] نه آقای فلانی، نه یک‌نفر بلکه همه. همه خلیفه خدا هستند که در ادبیات کلامی اصطلاحا به آن «استخلاف عمومی» می‌گویند که همه خلیفه عمومی خدا هستند. 🔸همه خلیفه‌الله هستند. همه برای عمران و آبادی و بهره‌مندی از این آماده‌اند و زمانی که کسی بهره فراوانی از این منابع می‌برد، اگر این به‌منزله عدم‌بهره‌مندی دیگری از این منابع باشد، مسلما جلوی خلیفه‌گری آنها را گرفته است. اگر این منابع آمده است و برای شمایی که پولدار هستی خوب است، خب برای فقیر هم خوب است. به همین دلیل است که می‌گوییم «حدود» وجود دارد. باید افراد در یک حدی [از ثروت و بهره‌مندی] باشند. 🔸می‌توانیم برای اینها طیف بگذاریم و مثلا بگوییم که آن بالا تکاثر هست و در پایین مسکنت و فقر هست -که به زمین نشسته است- و در این میان یک غنای ممدوحی وجود دارد که انسان بتواند امور زندگی خود را بچرخاند، به دیگری کمک کند، حج بگذارد و… کمااینکه در زمینه رفع فقر و مواسات و مساواتی که آقایان می‌فرمایند می‌گویند چه میزانی [مواسات کنند]؟ چقدر ما به فقیر کمک کنیم؟ [آمده است که] آنقدر کمک کنید که او حتی به حج برود. 🔸یعنی آن را به عموم مردم برسانید. اگر عموم مردم به حج می‌روند، او [یعنی فقیر] هم باید برود [یعنی] فقیر به‌واسطه فقرش از عبادت نیفتد. ولی امروزه همین حج و امثالهم – در اتفاقاتی که در جامعه ما دارد می‌افتد- اموری است که اساسا طبقه متوسط ما هم آنها را درک نمی‌کند [و نمی‌تواند برود]. 🔸 ما حد «کمیِ ثروت» هم در اسلام داریم و [این حداقل ثروت] در هر دوران با دوران دیگر متفاوت است. مسلما زندگی ما در دوران حاضر با پنجاه ‌سال قبل – از لحاظ امکانات مادی- بسیار بهتر است و از صدسال قبل و صدر اسلام [هم بسیار بهتر است]. در هر دوره‌ای، متناسب با خودش، حدود کمی ثروت وجود دارد و این [هم] یک نکته [دیگر] در مورد نظر اسلام درخصوص ثروت است. 🎤گفت وگوبا: دکتر سیدمرتضی مرتضوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2584 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی 🔹اگر قبول کنیم که برای اداره اقتصادی مملکت فقط یک “علم” به نام سرمایه داری وجود دارد، پس چگونه است که اقتصاد سوسیالیستی در غالب کشورهای سرمایه داری هم تدریس می‌شود و هم طرفداران جدی دارد؟ 🔹 علاوه بر مشاهدات مکرر عینی آثار مخرب سرمایه داری در غالب کشورها می‌توان با تفحص در قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) به مبانی ایدئولوژی و نقایص نظری و نیز ناسازگاری درونی نظام سرمایه داری به درستی پی برد. ا 🔹گر کمک‌های بی‌دریغ دولت های سرمایه‌داری (از جیب مردم کشورشان) برای رهایی بانک‌های ربوی که ستون فقرات آن نظام است نبود تا کنون فقط نامی از آن در تاریخ مانده بود. 🔹با قدری تسامح باید گفت که آدام اسمیت در حقیقت “فقیه” و فیلسوف نظام سرمایه داری بوده و خود را مدیون افکار دیوید هیوم (دردوران روشنگری اسکاتلندی) می‌داند. زیرا که ۱۷ سال پس از کتاب نظریه عواطف اخلاقی خود(۱۷۵۹) کتاب ثروت ملل را نوشت و تا قبل از آن به تدریس فلسفه و اخلاق مشغول بود و همانطور که از جمله فلاسفه زمان خود بود اقتصاددان نیز بود. در مورد مارکس نیز چنین بوده است. 🔹او علاوه بر زمینه‌های تخصصی دیگر هم “فقیه” و هم اقتصاددان نظام سوسیالیستی بود. با رعایت انصاف باید پذیرفت که علی رغم اشکالات پایه ای که به هر دو نظام وارد است و تقلید از هیچیک را به دلایل عقلی جایز نمی‌دانیم، مع هذا اعتراف می‌کنیم که هم آدام اسمیت و هم مارکس از نوابغ و اندیشمندان زمان خود بودند. 🔹 هر دوی این مشاهیر برای نوشتن رساله و کتب خود به استناد تجربیات شخصی ذهنیت و تصویر خاصی برای انسان که بازیگر اصلی اقتصاد هست (و نیز طبیعت او) قایل بودند که برای ما اقتصاددانان مسلمان که مطالعات و تحقیقات خود را بر اساس قرآن و عترت بنا کرده و می‌کنیم با این دو فیلسوف اختلاف نظر بنیادی داریم. 🔹 ما انسان را نه بر اساس نظر شخصی افراد می‌شناسیم (که این خود از نظر علمی اشکال دارد زیرا خود او جزو نمونه انتخاب شده بوده است) بلکه برای نظام سازی واقع بینانه و جلوگیری از انحراف و تضمین سعادت واقعی بشر از خالق هستی، می‌پرسیم که بشر چگونه مخلوقی هست؟ طبیعت او چیست؟ انگیزه‌های او کدامند؟ برای چه خلق شده؟ برای کامیابی چه باید انجام دهد و چه انجام ندهد؟ اینکه او اشرف مخلوفات است آیا باید در خدمت اشیاء باشد و یا هر آنچه خداوند خلق کرده باید در خدمت او باشند؟ خلاصه آنکه مخدوم باشد یا خادم؟ ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✅اختصاصی 📱 🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری 🎙دکتر غلامرضا بهروزی‌لک استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت ⬅️شنبه 1 آذر، ساعت 10:30 صبح •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس لینک: https://engage.shatel.com/b/xre-ray-vzx لایو از پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
دکتر نوروزی _ خودتحقیری_29 آبان.mp3
26.69M
✅اختصاصی 🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری 🎙دکتر محمدجواد نوروزی مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت ⬅️29آبان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net