eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی 🎤سخنران: استاد غلامرضا فیاضی (عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، عضو هیئت امنای مؤسسه امام خمینی (ره)، نماینده مجلس خبرگان رهبری) ⏰زمان: 7 اردیبهشت 1400 ساعت 16 👈🏻لینک ورود در روبیکا : https://rubika.ir/aleyasin_ir 👈🏻در ادوب کانکت : https://vcpro.ir/kharej_fegh 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (2) 🌐 خاستگاه عرفان اسلامی ✍️ استاد علی امینی نژاد 2️⃣ خاستگاه درون دینی داشتن عرفان اسلامی 🔺 عرفان اسلامی، حقیقتی اصیل و برخاسته از متون و آموزه های اسلامی است؛ زیرا کنکاشی اندک در حوزۀ فرهنگ اسلامی ، ما را به حجم انبوهی از معارف نظری و عملی و الگوهای جذاب معنوی آشنا می سازد که به راحتی می توانست منشأ گرایش مسلمین به مسائل عرفانی گردد. 🔘 الف) تبری عارفان مسلمان از خاستگاه برون دینی 🔺 عارفان مسلمان خود از اینکه معارف و عملکرد ایشان را به خارج از حوزۀ فرهنگ اسلامی منتسب نماییم، به شدت تبرّی می جویند و همگی تأکید می کنند معارفی که ما بدان می پردازیم، از کتاب و سنت برگرفته و از شریعت ختمی برخاسته است. 🌐 نظرات محققان معاصر 🔺 در میان محققان طراز اول غربی که در اطراف عرفان اسلامی تحقیقات گسترده ای به عمل آوردند، تقریباً مسلّم شده است که عرفان اسلامی ریشه ها و مایه های خود را از فرهنگ درون دینی خود _یعنی اسلام_ گرفته است. 🔘 الف )نیکلسون 🔺 «رینولد نیکلسون» که در نخستین نظریاتش ، بر برون دینی بودن عرفان اسلامی اصرار می کرد، در نظرات اخیرش معتقد می شود که عرفان اسلامی خاستگاه دورن دینی دارد. 🔘ب) ماسینیون 🔺«لویی ماسینیون» که تلاش های محققانۀ او در زمینۀ عرفان اسلامی از اعتبار بیشتری برخوردار است، در این باره می گوید:« بذر حقیقی تصوف در قرآن است و این بذرها آنچنان کافی و وافی هستند که نیازی به آن نیست که بر سفرۀ اجنبی نشست». 🔘 ج) شهید مطهری 🔺 استاد شهید مطهری بیان شیرینی دارد، می گوید: شما انسانی را تصور کیند که کاسۀ آبی در دست داشته و در کنار دریا یا رودخانه ای ایستاده است و ما می خواهیم بدانیم این شخص کاسۀ آب را از کجا آورده است. آیا می توان به تأمل نشست و این احتمال را در ذهن پروراند که کاسۀ آب را از چشمه ای که در ده کیلومتری آنجا قرار دارد، آورده است؟ و یا فکر کرد که از برکه ای که در پشت تپه هاست، فراهم نموده است و از دریا و رودخانه ای که در کنار این مرد قرار دارد، غافل شویم؟ 🔺 شهید مطهری می گوید: وقتی ما از خاستگاه عرفان اسلامی بحث می کنیم، اگر به عرفان های دیگری که در چین، هند و یا در مسیحیت وجود دارد، بپردازیم، مانند آن است که بگوییم آن شخص کاسۀ آب را از فلان چشمه یا برکه تهیه کرده است، در حالی که دریای عظیم اسلام در کنار مسلمین و عرفای مسلمان وجود دارد. 🔘 جمع بندی 🔺 نتیجۀ بحثی که تحت عنوان « خاستگاه عرفان اسلامی» ارائه شد، آن است که عرفان اسلامی از جهت خاستگاه و ریشه های اولیه و مراحل تکامل خود به طور کامل هویتی دینی و اسلامی دارد و از این جهت همانند فقه، عقاید و اخلاق است که از دل کتاب سنت بر آمده است، نه آنکه فقط در میان مسلمین رواج یافته باشد و عرفان مسلمانان باشد، بلکه عرفان اسلامی است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 78_80 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است 🎤دکتر مهدی گلشنی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4105 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است 🎤دکتر مهدی گلشنی 👇ادامه مطلب در پ
🎙 🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است 🎤دکتر مهدی گلشنی 🔸در نیمه اول قرن بیستم تفکر ابزارگرایانه بر اذهان اکثریت فیزیکدانان حاکم بود. آنها فقط دنبال این بودند که نتایج تجربی را توجیه کنند و کاری به فهم ساختار طبیعت نداشتند. 🔸اگر فرمولی با تجربه سازگار بود برای آنها کفایت می‌کرد. مخالفت فیزیکدانان برجسته‌ای نظیر پلانک، انیشتین و شرودینگر با این تفکر هم بر آنها تاثیری نداشت، اما در نیمه دوم قرن بیستم فلاسفه علم روشن کردند هیچ نظریه‌ای قطعی نیست و همواره تعدادی نظریه می‌توان یافت که تمام آزمایش‌های موجود را توضیح می‌دهند و تفاوت آنها در بعضی اصول عام متافیزیکی است. 🔸کم‌کم تعدادی از فیزیکدانان برجسته نیمه دوم قرن بیستم هم به این نتیجه رسیدند هیچ وقت یک نظریه نهایی نداریم و به علاوه غرض اصلی از تعقیب فیزیک فهم طبیعت است، نه صرفا توصیف پدیده‌ها. 🔸پس درحالی که نظریه کوانتوم حوزه‌های کثیری از فیزیک را جواب می‌دهد، چون قابل فهم نیست، باید دنبال نظریه‌ای رفت که ما را به فهم طبیعت نزدیک‌تر کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4105 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟ ✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در مدرسه بازرگانی تی بی اس 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4102 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟ ✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در م
📋 🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟ ✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در مدرسه بازرگانی تی بی اس 🔸گفته می‌شود که در هوش مصنوعی زنان به شئ تبدیل می‌شوند، اما تزریق انسانیت زنان به اشیای هوش مصنوعی کاری می‌کند تا این اشیا انسان‌تر و قابل قبول‌تر به نظر آیند. 🔸این نتایج برای آینده برابری جنسیتی در هوش مصنوعی و همچنین برای خاتمه دادن به شئ انگاری زنان در هوش مصنوعی به طور خاصی دلگرم کننده نیست. 🔸تکامل صداهای از نظر جنسیتی خنثی می‌تواند راهی برای دور شدن از دادن جنسیت زنانه به هوش مصنوعی و دست برداشتن از این جنسیت گرایی خیرخواهانه باشد. 🔸یک راه حل دیگر می‌تواند شبیه تجربه اخیر گوگل در ساختن یک صدای جنسیتی پیش فرض باشد که به طور تصادفی و با احتمال برابر، یک روبات هوشمند مذکر یا مونث را برای کاربران فعال کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4102 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سیر الهیات مسیحیت در برخورد با چالش دین و مدرنیته و مسأله رنج 🔸 حجت الاسلام جعفری، دانشیار موسسه امام خمینی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اجتماعات اینترنتی و مزایا و زیان های آنها برای جوانان ✍️بنجامین کاولادزه؛کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4111 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اجتماعات اینترنتی و مزایا و زیان های آنها برای جوانان ✍️بنجامین کاولادزه؛کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا 🔸اجتماعات آنلاین نقش‌های مهمی در زندگی بسیاری از جوانان ایفا می‌کنند، بنابراین آنها ملاحظه دقیقی را مطالبه می‌کنند. 🔸فرصت‌ها و ریسک‌هایی که این اجتماعات به وجود می‌آورند با اجتماعات جهان واقعی فرق می‌کند و چالش‌های اجتماعی که جوانان در فضای آنلاین با آنها مواجه‌اند، مستلزم انواع توجه برای تاثیرگذاری بهتر است. 🔸والدین و معلمان نقش حساسی در آموزش این موضوع به جوانان دارند که آنها چگونه شهروندان دیجیتال مسئول و قابل احترامی باشند. 🔸با این حال درست مثل اجتماعات دنیای واقعی، جوانان به آزادی برای دنبال کردن کنجکاوی‌های خود به شکل مستقل در فضای آنلاین نیز نیاز دارند. 🔸 همراه با تحول اجتماعات آنلاین، نسل‌های آینده از جوانان همچنان به دنبال کردن مسیر بازتعریف نقش‌هایی که این فضاها در زندگی آنها ایفا می‌کند ادامه خواهند داد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4111 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تحلیلی بر،نامه سرگشاده «محسن رنانی» ✍️دکتر ذوقی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4108 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تحلیلی بر،نامه سرگشاده «محسن رنانی» ✍️دکتر ذوقی 🔸از نکات محوری و عجیب این نامه، “ضرورت ورود خرد جمعی به ساختار نظام سیاسی” به‌عنوان راهبرد نجات ایران است. گویا «رنانی» به نقد دوران پادشاهان پیش از انقلاب پرداخته؛ 🔸این درحالی‌است که برجسته‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی در دنیا، استقلال سیاسی و اقتدار ناشی از آن می‌باشد که سبب قطع اراده‌های خارجی در اداره کشور و جایگزینی اراده آحاد مردم در سرنوشت خویش گردید. 🔸«رنانی» در نامه خود علیرغم تملق‌گویی از شخصیت رهبری بنحوی با تعابیر بی‌‌‌‌ادبانه از فرصت کوتاه ایشان برای نجات کشور از فروپاشی می‌گوید که گویا از مدت عمرشان خبر دارد. 🔸ای کاش «رنانی» علاوه بر ژست دلسوزانه خود کمی انصاف هم داشت و براحتی واقعیت‌ها را تکذیب نمی‌کرد. 🔸آیا بیشترین جلسات و پرشمارترین دیدارهای رهبری با نخبگان و دانشگاهیان نبوده است؟ اگرچه برخی افراد در این دیدارها کمتر لب به انتقاد می‌گشایند لکن گزارشات متعدد از آحاد مردم و نهادهای ذیربط و حضور فیزیکی و البته نامحسوس رهبری طبعاً باعث آگاهی ایشان از حقایق مختلف جامعه است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4108 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (3) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘 این بحث از بحث های مهمی است که می تواند در اثبات هویت اسلامیِ عرفان اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. از دیدگاه عارفان مسلمان، دین در معنای عام خود، مشتمل بر سه بخش است: 1️⃣ مجموعۀ احکام و آداب اسلامی که در دستورات فقهی و اخلاقی نمایان است، که از آن به عنوان «شریعت» یاد می شود. 2️⃣ مسائل سلوکی اسلام که در آنها سیر از مقامی به مقام دیگر و «تقرّب الی الله» و در نهایت وصول به مقام «عنداللهی»، مطرح است که به آن با واژه «طریقت» اشاره می شود. 3️⃣ مباحث هستی شناسانۀ اسلام که در آن حقیقت هستی و نظام ساختاری موجودات تبیین می شود و باعنوان «حقیقت» بدان اشاره می گردد. 🔺 از دیدگاه عرفا، این سه بخش دین، نه تنها سه بخش جدا و گسسته از هم نیستند، بلکه در رابطه ای طولی با یکدیگر مراتب و مراحل دین را تشکیل می دهند. از این رو نسبت این سه حوزۀ دینی در عرفان اسلامی، نسبت ظاهر و باطن است. 🔺 سطح و ابتدای دین، شریعت و بطن آن، طریقت و بطن البطن آن، حقیقت است. گاهی نیز در تبیین نوع ارتباط شریعت، طریقت و حقیقت، از تعبیر «مقدمه» و «ذوالمقدمه» استفاده می شود. 🔺 «جَهَلِۀ صوفیه» پنداشته اند که اگر نسبت میان شریعت، طریقت و حقیقت نسبت مقدمه و ذی المقدمه است با وصول به ذی المقدمه و رسیدن به مراتب برتر، دیگر به مراتب پایین تر نیازی نیست. اما اعتقاد راسخ عارفان محقق بر آن است که هر ظاهری در عین حال که مقدمۀ رسیدن به باطن است، حافظ باطن نیز می باشد. 🔺 یک شخص کامل عارف که بر صراط مستقیم قدم بر می دارد، کسی است که همۀ مراتب را با هم نگاه می دارد. بنابراین اگر کسی پس از رسیدن به طریقت، آداب شریعت را وانهد، احوال طریقی او نابود و برنامه های سلوکی او جز هوا و هوس نخواهد بود و اگر کسی پس از راهیابی به حقیقت، از رعایت شریعت و طریقت دست بردارد، چه بسا به کفر منتهی گردد. 🔺 طرح عرفان بدون فقه که از برخی مراکز فرهنگی معاصر به گوش می رسد، روی دیگر سخن «جهله صوفیه» است. از دیدگاه عارفان حقیقی، این سخن واهی و از سر هوا و هوس است؛ زیرا راهیابی به حقیقت عرفان، جز از طریق شریعت و طریقت حاصل نخواهد شد. 🔺 به اعتقاد عرفا، عرفان اسلامی ضامن دو بخش طریقتی و حقیقتی دین است. 🔺 عارف در عرفان عملی با طریقت و در عرفان نظری با حقیقتِ دین سروکار دارد، لذا عارفان اسلامی از آیات و روایات متعددی که در دو بخش طریقتی و حقیقتی وجود دارند ،بهره های فراوان می برند و الهامات گسترده ای می گیرند. 🔺 از باب نمونه، در عرفان نظری، بحث «اسماءالله» و چینش نظام هستی بر اساس آن از اختصاصات عرفان اسلامی است که با الهام از دین، در عرفان راه پیدا کرده است و از این رهگذر محتوای عرفان اسلامی به محتوای دینی بسیار نزدیک است و از فلسفۀ اسلامی بسیار اسلامی تر به شمار می آید. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 85_90 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net