📋 #یاداشت
◾️شریعتی به مثابه نگاهی آناکرونیستیکی
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
🔻سوزن پرگار اندیشه امام خمینی حول محور قرآن، سنت و عقلانیت اجتماعی بود اما شریعتی در حوزه عدالت، نگاهی که به ابوذر داشت مبتنی بر چارچوب آوانگاردیستهای اروپایی باز تعریف میشود
🔻و همین اشتباه و ضعف در فهم حوزه دین، سبب میشد تا هر کجا به اسلامشناسی یا فهم تاریخ برسد، سخنانی پرغلط و پر اشتباه را تکرار کند، اتفاقی که شهید مطهری یا آیت الله مصباح یزدی از کنارش به سادگی نگذشتند.
🔻زمانی که مسئله خلاء گفتمانی برای عدالتخواهی پیش بیاید، بلایی بر سر این مفهوم میآید که از چپ با عنوان آلترناتیوی به نام شریعتی برای اصلاح حکمرانی سیاسی به دنبال تفسیر افراطگرایانه باشند و برایش مدل حکومت تصویر کنند
🔻و از راست آن را در حد و اندازه یک شعر و شعار بخوانند و در کنارش یک پیوست رسانهای بچینند تا عدالت را مبتنی بر نگاههای دموکراتیک خود «داد» بازتعریف نمایند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#عدالت
#مارکسیسم
#فلسفه
#پسااسلام_گرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4369
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️بررسی انتقادی لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت» (بخش سوم)
✍️ محمدرضا کدخدایی؛ دانش آموخته سطوح عالی حوزه و دکترای مطالعات جنسیت و خانواده
🔻به فرض ضرورت مداخله حاکمیتی از نوع حقوقی در موضوعات مرتبط با خشونت علیه زنان، مناسبات حق و تکلیف به عنوان اصلیترین اصول مترقی حقوقی بایستی رعایت گردد.
🔻تلازم حقوق و تکالیف، لزوم تعادل و توازن بین حقوق و تکالیف، لزوم تناسب حقوق و تکالیف با شخصیت، لزوم جریان قاعده زرین و قاعده انصاف، از جمله اصولی است که بایستی بر فرایند حقوقی کردن قواعد ناظر بر رفتار اجتماعی حاکم باشد.
🔻در غیر این صورت عدالت یا احساس عدالت در جامعه مخدوش و به نابسامانی و اضمحلال نظام اجتماع منجر میگردد.
🔻بسیاری از مواد موجود در لایحه اقتضائات اولیه اصول مذکور را رعایت نکرده است. بهعنوان مثال در مورد ترک وظایف خانوادگی از طرف زوج یا خروج نامتعارف از زندگی مشترک برای شوهر ضمانت اجراهای متصلب کیفری پیشبینی شده در حالی که برای زوجه با وجود فراوانی ارتکاب همین جرائم، هیچ ضمانت اجرای کیفری وجود ندارد.
🔻از بین رفتن مناسبات حق و تکلیف عملا به اختلال در نظام زوجیت، خانواده و دیگر ساختارهای کلانتر اجتماعی ختم خواهد شد و حتی زمینهساز اشکال پیچیدهتر خشونت علیه زنان میگردد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جامعه
#خشونت
#زنان
#عدالت
#لایحه
#قانون_گذاری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4373
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ اولین کنفرانس ملی علوم شناختی
از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی
► تبیین مفاهیم شناختی در آراء و اندیشه حکمای اسلامی
► ظرفیت منابع اسلامی در حفظ و ارتقاء قابلیت های شناختی فردی و اجتماعی
► ظرفیت های منابع اسلامی در مدیریت سوگیری ها و خطاهای شناختی
جنگ شناختی
► سنت های الهی و شناخت
► حکمرانی و شناخت
► زبان شناسی شناختی و مفهوم سازی
اطلاعات بیشتر:
http://csc2022.ir/
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📖دوره معرفت نفس و روان شناسی
💡کتاب دروس معرفت نفس
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
مدرس: شاگرد برجسته علامه حسن زاده حضرت استاد آیت الله ضیائی
🌀 توضیحات دوره:
▫️https://b2n.ir/d93973
🌟لینک ثبت نام آسان و سریع
💡https://zarinp.al/372240
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#مرکز_رشد_نوآوری
✅ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه برگزار می کند:
🔸#روایت_های_فرامرزی
✍️ تجربه تحصیل و آشنایی با مرزهای دانش #انسان_شناسی در خارج کشور
👤 با ارائه:
#پیمان_اسحاقی
🗓 سه شنبه 8 تیرماه 1400 ساعت 18
💢 به صورت مجازی و ارتباط از طریق:
💠 join.skype.com/AQh6ZoPWxvPY
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/faramarzi
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
✨پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می نماید:
وبینار بین المللی:
💢 تقریری نوین از برهان دکارت بر اصالت نفس
A New Version of Descartes' Argument for the Principality of the Soul
سخنران:
🔸پروفسور ریچارد سوئین برن
Prof. Richard Swinburne
(فیلسوف و استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد)
نقد و بررسی:
🔸حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔸دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
دکتر مجمد جاودان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🔸دکتر محمد علی عبداللهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🔸حجه الاسلام دکتر محمد جواد اصغری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام
زمان:
🗓چهارشنبه 16 تیرماه 1400، ساعت 14-16
🌏لینک برگزاری جلسه:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 9️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 2️⃣
🔘مفاهیم کلی
🔺 فهم شهودی در موطن شهود، «فرد بالذات» را نیز می یابد. فرد بالذات، ذات جزئی است، که حظی از کلیت دارد و باید با روند کلی یابی، از آن به مفهوم کلی رسید.
🔺 عقل تحلیلی کلیت را می یابد، اما آن را از شهود و فهم شهودی برمی گیرد.عقل تحلیلی فرد بالذات را نیز انتزاع می کند که حظی از کلیت دارد.عقل تحلیلی، که انتزاع و افراز فرد بالذات است، مرحلۀ دومی را آغاز می کند که انتقال و صعود معرفتی پس از افراز خواهد بود. کلی یابی با انتقال و صعود معرفتی انجام می شود.
🔺 مفهوم کلیِ یافت شده از حس یا شهود در فرایند کلی یابی، برای عقل معلوم است و این مفهوم بیّن بنفسه است و عقل به توسط مفاهیم دیگر، با این مفهوم آشنا نشده است.
🔺 این مفاهیم بدیهی اند؛ یعنی بیّن بنفسه اند و عقل برای آشنایی با آنها نیازمند کسب و فکر نیست.
🔘 بدیهی در فلسفه و منطق
🔺 بدیهی تصوری یا تصدیقی آن است که بیّن بنفسه است و خود آشکار است و در این آشکار بودن، نیازمند تصورات یا تصدیقات آشکار دیگر نیست، که در غیر این صورت، کسبی و نظری خواهد بود.
🔘 بدیهی به حسب منشاء
🔺 عقل تحلیلی و کلی یاب به مفاهیم کلی دست می یابد، اما آنها را از راه منشأ می یابد؛ یعنی ابتدا با مشاهدۀ مصادیق جزئی، فرد بالذات فهم می شود و سپس با پیمودن روند کلی یابی، مفهوم کلی فرا دست می آید. عقل می تواند به همین مفاهیم، که با آنها آشنا شده است، و از این منظر بدیهی و بیّن بنفسه اند، با لحاظ ذات بنگرد.
🔺 سخن از بداهت به حسب ذات است، نه به حسب منشأ. اگر به حسب ذات بنگریم، عقل در پی ذاتیات آن ذات است.
🔘 نگریستن عقل به ذات مفاهیم با صرف نظر از منشأ
🔺 عقل وقتی ذات مفاهیم را با صرف نظر از منشأ می نگرد و آنها را زیر ذره بین خود بازکاوی می کند، برخی مفاهیم را مرکب از مفاهیم دیگر و نیازمند آنها می بیند. این دسته از مفاهیم طبیعتاً نظری خواهند بود. از سوی دیگر برخی مفاهیم را به نفس همان مفاهیم، بی آنکه از مفاهیم دیگری بهره ببرد، به حسب ذات خودشان به صورت اولی تصور می کند. چنین مفاهیمی را باید مفاهیم بدیهی نامید.
🔺 بدیهی به حسب منشأ، بدیهی در مقام اجمال است و بدیهی به حسب ذات، بدیهی در مقام تفصیل. ممکن است مفهومی در هر دو مقام بدیهی باشد، مانند مفهوم وجود، و مفهومی تنها در مقام نخست بدیهی باشد، مانند مفهوم سفیدی و انسان.
🔘بدیهی، ویژگی ذات مفهوم
🔺 بدیهی و نظری بودن، ویژگی ذات مفهوم به خودی خود است و عقل تنها درک کننده و کاشف این ویژگی ذوات مفاهیم است. ویژگی هایی مانند اعم بودن و بسیط بودن، از لوازم ذات مفهوم بدیهی به شمار می روند و بدیهی بودن، از نفس ذات مفهوم برمی خیزد.
🔘 معیار بداهت مفهوم کلی
🔺 صرف بداهت به حسب منشأ، برای حکم کردن به بدیهی بودن مفهوم کلی، بسنده نیست. معیار بداهت مفهوم کلی، بداهت آن در مقام مفصیل و با نظر به ذات است.
🔺 کار عقل در باب مفاهیم کلی، ذات یابی است و در پی آن است که بداند آیا مفهوم کلی، متشکل از مفاهیم و حقایق دیگر هست یا نه. بنابراین بدیهی نزد عقل، واقعاً بدیهی در مقام تفصیل است؛ یعنی مفهومی بدیهی است که واقعاً به حسب ذات خود تصور می شود و طبیعتاً متشکل از اجزا نیست تا معلوم بودنش تابع معلوم بودن اجزا باشد.
🔺 بدیهیِ در مقام اجمال برای عقل به حسب خود عقل بدیهی نیستند، بلکه به حسب شهود و حس چنین ویژگی ای دارند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 58_63
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺دوره آموزشی - پژوهشی تابستانی مبانی فقهی، حقوقی قانون اساسی با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی
✔️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به همراه اعطای گواهی شرکت در دوره
🔹زمان برگزاری دوره: شنبه 12 تیرماه لغایت چهارشنبه 16 تیرماه
🔸ساعت برگزاری: 17 لغایت 20:30
👈 زمان ثبت نام: 5 تا 10 تیرماه با شماره تلفن 09127509103
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
20.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هرمنوتیک 4️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_رمانتیک (3)
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #گفتوگو
◾️بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران
🎙 دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔻سوژه زنان در سینمای پیش از انقلاب اسلامی چطور بود؟ بررسی این مقوله نشان میدهد نگاه «درجه دومی» به زنان وجود داشت.
🔻 یعنی یا زنان پرستار و کنیز بودند، یا از آنان به عنوان ابزاری برای رقص و آواز و معشوقه استفاده میکردند و چنین بازنمایی از زن ایرانی در سینما داشتند. در سینمای آن دوران، زنانی را بهتصویر میکشیدند که قوه عاقله ندارند و اسیر احساساتشان هستند و هر آن تصمیم میگیرند که چه اتفاقی برایشان رقم بخورد.
🔻بعد از پیروزی انقلاب این روند تغییر میکند. در دهه ۶۰ فیلمها بهتر مضمون زنان را نمایش میدهند؛ اما بازهم سینمای روشنفکری، سوژهها و موضوعات زنان را در دست خود دارد.
🔻 خانم بنیاعتماد و درخشنده بخشی از این کار بودند. البته کارگردانهایی که در فضای انقلاب بهتازگی رشده کرده بودند، کوشیدند تا چهره درستی از زن را نمایش دهند. برخی مواقع قرار نیست موضوع اصلی داستان، زن باشد؛
🔻 این کارگردانان -مثلاً- در کنار پرداختن به موضوع جنگ، زن را بهخوبی بهتصویر میکشیدند؛ مثلاً فداکاری زنانی که فرزندان و همسران آنها از جبهه برگشتهاند و صمیمیت بین آنها بهخوبی بازنمایی میشد. این روند در دهه ۷۰ و ۸۰ ادامه پیدا کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینمای_ایران
#زن
#فمنیسم
#فیلم_فارسی
#انقلاب
#عفاف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4381
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 🔟
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 3️⃣
⏺تعریف
▪️ در فرایند تعریف، به دنبال آنیم که بدانیم مفهوم حقیقی از چه مفاهیمی تشکیل شده است و بر اساس روشن و معلوم بودن چه مفاهیمی، معلوم می گردد. مسئله تعریف دربارۀ مفاهیم حقیقی مطرح می شود.
▪️ بحث دربارۀ «مای حقیقیه» است، که ناظر به تعریف پس از اثبات وجود دربارۀ امر موجود است. بحث دربارۀ تصور حقایق نفس الامری است، که شامل عدم هم می شود. بحث دربارۀ تصورات حقیقی و تعریف های نفس الامری است که در آن عقل صریح حاکم است.
⏺ تعریف حقیقی
▪️ تعریف حقیقی، یافتن معرفتی است که آن را نداریم، و این گونه تعریف، کار فکری عقل است که از آن تعبیر می کنیم به کار عقل صریحِ حصولیِ کلی.
▪️تعریف حقیقی با فکر و تعقل به دست می آید. ملاصدرا می گوید تعریف مربوط به مفاهیم کلی است. این از آن روست که با تعریف حقیقی می خواهیم به حقیقت ذات برسیم، و ذات، امری کلی است.
▪️مسئلۀ تعریف دار بودن یا نبودن، یعنی بدیهی تصوری بودن یا نبودن، ناظر به فضای عقلی است و بداهت نزد عقل در نظر است.
▪️در روند یافتن معرفت های تصوری و تصدیقی، به معرفت هایی می رسیم که معلوم بودنشان به معرفت های دیگر وابسته نیست. از همین جاست که تقسیم معرفت به بدیهی و نظری شکل می گیرد.
⏺تصور بدیهی و نظری
▪️ تصور بدیهی آن است که بیّن بنفسه باشد؛ یعنی به حسب ذات خود معلوم باشد و معلوم بودن آن، محتاج معلوم بودن مفهوم دیگری نباشد. اما آنچه با واسطه گری مفاهیم دیگر فهم می شود، نظری است.
⏺ معیار بداهت مفهوم وجود
▪️عقل آن گاه که به مفهوم وجود می نگرد، می بیند در معلوم بودن به مفهوم دیگری وابسته نیست و در ذاتش چیزی جز خودش نیست. به همین سبب مفهوم وجود بدیهی است. وجود اظهرالاشیا و اعرف الاشیاست.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 66_73
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net