هدایت شده از فکرت
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «بررسی رویکردهای حکمی و هنری در سینما»
(جهت اطلاع از محورها و موضوعات فراخوان، اینجا کلیک کنید.)
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا یا تلگرام اطلاع بدهید.
2. خردورزی در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مطالب ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی همراه با رعایت اصول ویراستاری باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمه به آنها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، کد ملی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بررسی ابعاد حکمی-فلسفی علامه حسن زاده آملی.mp3
3.56M
بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی
🔹 استاد یزدان پناه در اولین جلسه درس خارج نهایه در سال تحصیلی 1401-1400 به پاسداشت مقام علمی استادشان علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی، به تبیین ابعاد شخصیت ایشان در حکمت و فلسفه اسلامی پرداختند.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/nasimehekmat
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🍃 #برگی_از_یک_کتاب
📓 نام : " انسان در جستجوی معنا "
✍️ نویسنده : " ویکتور فرانکل "
🔁 مترجم : " امیر لاهوتی "
📑 ناشر : " نشر جامی "
📖 توضیحات :
#انسان_در_جستجوی_معنا، کتابی است که بر پایهی تجربیات فاجعهبار #ویکتور_فرانکل در اردوگاههای کار اجباری آشویتس نوشته شده است. ویکتور فرانکل در این دوران، پدر و مادر، همسر و برادرش را از دست داد. خواهر او تنها کسی بود که از این وضعیت نجات پیدا کرد. با وجود تمام سختیها، رنجی که میکشیدند، گرسنگی، سرما، بیرحمی و خشونتی که در اطرافشان موج میزد، اما او باز هم زندگی را شایسته و ارجمند میدید. و بر همین اساس توانست معنا رمانی را بنا کند.
📗 در بخش دوم کتاب انسان در جستجوی معنا، او از خاطرات مراجعانش نوشته است. او تجربیات گستردهای در زمینهی کار و درمان بر اساس #معنا_درمانی به دست آورده است.
📕 او اختلال عاطفی را حاصل عدم توانایی فرد در یافتن معنا برای زندگی میدانست. بنابراین با توجه به تمام تجربیات زیستهی خودش و تمام آنچه که در مطبش آزموده بود، کتاب انسان در جستجوی معنا را نوشت.
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی
◼️ با حضور بیت آیت الله حسن زاده آملی و سخنرانی شاگردان و شخصیتهای علمی و فرهنگی، در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار خواهد شد.
سخنرانان: اساتید محترم آقایان تحریری، رمضانی، عباسی خراسانی، خسروپناه و یزدانپناه
زمان: دوشنبه ۱۹ مهر، بعد از نماز مغرب و عشا
مکان: تهران، مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه)
◽️جلسه به صورت حضوری و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی برگزار خواهد شد.
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/nasimehekmat
—---—
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙 #مصاحبه| شر در فلسفه اسلامی
📞دکتر محمد سربخشی
◽️اصطلاحاً میگویند نقصی که در ذات مخلوق است بهعنوان یک شر نامبرده نمیشود، اما زمانی که این نقصها تشدید میشوند و به مرحله عالم ماده میرسد، فلاسفه میگویند که موجودات کثرت عرضی دارند.
◽️در عوالم بالا کثرت عرضی وجود ندارد یا این کثرت هم وجود داشته باشد بهگونهای نیست که این موجودات مزاحم یکدیگر باشند؛ اما در عالم ماده این کثرت عرضی و ویژگیهای مادی باعث میشود که با هم تزاحم پیدا کنند.
❕جهت مطالعه کل مصاحبه روی تیتر کلیک کنید.
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (بخش ششم)
✏️دکتر محمدرضا کدخدایی
📔زوجیت مهمترین مفهوم در تبیین کمیت، کیفیت و اهمیت تفاوتهای زن و مرد در بیان دینی است. آیات پرشماری از قرآن کریم بر مفهوم زوجیت و آثار آن دلالت دارد.
📔زوجیت مفهومی است که در برگیرنده نوعی قرینگی، تفاوت، تشابه، تعادل و در عین حال نقصی است که به وسیله طرف دیگر کامل میشود.
📔دو شی متضاد در عین حال مشابه که قرینه هم هستند و وقتی کنار هم قرار میگیرند، اصطلاحا جفت و متعادل میشوند را زوج میگویند.
🏷 جهت مطالعه کل یادداشت روی تیتر کلیک کنید.
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه| عاشورا، بازنمایی مکتب اسلام و قرآن
📞دکتر حمیدرضا شاکرین
◾️امام حسین (ع) نظریه مشروعیت اسلامی را در همینجا بیان میکند که چه کسی شایسته حکومت کردن است؟
◾️«العلما و بلالله» که ابتدا کلمه عالم را بهکار میبرند، این نکتهٔ بسیار مهمی است که بنیادیترین اساس و رکنی که حکومت میخواهد، علم و آگاهی است و بیشترین خسارتی که بشریت از ناحیه حکومتهای فاسد میبیند.
◾️یعنی بخش عظیمی از آنکه نالایقانی به حکومت میرسند و مناصب اجتماعی را اشغال میکنند که در درجه اول به لحاظ میزان علم و آگاهی کفایت لازم را ندارند و این بسیار زیانبار است.
✔️جهت مطالعه کل مصاحبه روی تیتر کلیک کنید.
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| دیپلماسی و رفتار سیاسی پیامبر اعظم (ص)
✏️علی اصغر سیاحت هویدا
🔖به طور کلی رفتار سیاسی پیامبر اسلام همان اندازه که رنگ مباهله و حدیبیه دارد، همان اندازه هم به شکل خیبر و فتح مکه است.
🔖پیامبر اسلام در فتح مکه ثابت کرد که به دنبال خونریزی نیست و این سیاستگذاری غلط سران دیگر قبایل است که اولا برای امت اسلام مشکلاتی ایجاد میکنند و سپس راه آشتی را میبندند.
🖇جهت مطالعه کل یادداشت روی تیتر کلیک کنید.
⏰زمان مطالعه: 6 دقیقه
🆔 @fekrat_net
📌سلسله نشستهای تخصصی سومین همایش ملی و اولین همایش بینالمللی حکمرانی متعالی
📍سازوکارهای اجرایی وحدت حوزه و دانشگاه در راستای تحقق تحول حکمرانی
📅پنجشنبه 22 مهرماه 1400
⏰ساعت 10 الی 12
🌐لینک ورود به وبینار:
online.snduonline.ir/ch/hokmrani
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️همزمان با نخستین سالگرد ارتحال برگزار می شود:
🔰 آیین نکوداشت فقیه الاقتصاد استاد #سیدعباس_موسویان
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
آیت الله #سیدهاشم_حسینی_بوشهری
حجت الاسلام دکتر #حسن_آقانظری
📚 همراه با رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش
⏰ چهارشنبه ۲۱ مهرماه | ساعت ۱۵:۳۰
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔴 حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی
🖥 پخش زنده و مستقیم با اینترنت رایگان:
💠 TV.iict.ac.ir
#بزرگداشت
#فقیه_الاقتصاد
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| دیپلماسی و رفتار سیاسی پیامبر اعظم (ص) ✏️علی اصغر سیاحت هویدا 🔖به طور کلی رفتار سیاسی
🎲بعد از استقرار پیامبر اسلام در مدینه و همراهی دو قبیله اوس و خزرج با ایشان، شش مسئله جدی و مهم پیش روی آینده سیاسی پیامبر اسلام بود:
💎ایجاد وحدت درون گفتمانی میان مهاجرین و انصار
💎رودررویی با سه قبیله یهودی مستقر در اطراف مدینه و یک قبیله مهم یهودی دیگر به نام خیبر
💎تببین و ترویج گفتمان اسلام در دیگر مناطق حجاز و بیرون از مرزهای جغرافیایی
💎سیاستگذاری و تشکیل حکومت اسلامی
💎مصائب حکومت اسلامی و آیندهای که پیش رو
💎تعیین سیاستگذاری مناسب با مانعی به نام مکه
🌐 fekrat.net/?p=5288
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| دیپلماسی و رفتار سیاسی پیامبر اعظم (ص) ✏️علی اصغر سیاحت هویدا 🔖به طور کلی رفتار سیاسی
🔴برداشت های انحرافی از دین
🔻حاکمیت اسلامی از ابتدای نبوت پیامبر با توجه به مسائلی که در طول مسیر آن رخ داد به سمت شکلگیری در حرکت بود و بیتردید هر کدام از این مسائل تکههایی از پازل یک مسیر را ترسیم میکند که در انتهای آن الگوی حکمرانی اسلام را میتوان تبیین کرد.
🔻اگر یک تکه از آن را برجسته کنیم، متهم به برداشت گزینشی از اسلام خواهیم شد و مصداق آیه إِنَّ الَّذینَ یَکفُرونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُریدونَ أَن یُفَرِّقوا بَینَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ وَیُریدونَ أَن یَتَّخِذوا بَینَ ذلِکَ سَبیلًا؛ کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار میکنند و میخواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، میگویند: «به بعضی ایمان میآوریم، و بعضی را انکار میکنیم» و میخواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند.
🔻این همان ادبیاتی است که در زمان برجام و مذاکره با آمریکا مطرح میشد. این تفکر با تکیه بر برخی از عملکردهای پیامبر به جامعه دینی چنین القا میکرد که ایشان حتی با بدترین دشمنان خود نیز صلح کرد.
🔻اما فراموش کردند که نتیجه آشتی با مکه فتح این شهر، و نتیجه حدیبیه، جنگ حنین بود. این مسیر تنها یک ادبیات دیپلماتیک مبتنی بر ساز و کارهای فرمالیستی نیست بلکه در چارچوب صلح و میانه جنگ و آشتی در حرکت است.
🔻بنابراین بازنمایی تصویر تاریخی از پیامبر اسلام مبتنی بر هر کدام از این تعابیر به تنهایی منجر به دو نگاه ناقص و پرعیب میگردد.
✖️نگاه اول، تصویری جنگ طلب و خشونتگرا از قرآن و سیره پیامبر اسلام بازنمایی میکنند و با این کار به دنبال داعشی کردن اسلام است. عمده افراد ضد دین و مخالف اسلام تلاش میکنند با تکثیر پیامهایی در این جهت فضا را به سمت دیگری کانالیزه کنند.
✖️نگاه دوم، تصویری خنثی و بدون عملکرد باصلابت و قدرتمند است که در مقابل اسلام را متهم به ترسو بودن و مصلحتاندیشیهای افراطی میکنند، در حالی که مکتب رسول الله چیزی ورای این دو نگاه است و هر دو راه به خطا میبرند.
🔙این همان نگاه مکتب اسلام رحمانی و جریان دولت اعتدال و اصلاحات است که تئوریپردازانه دینیشان همچون ملکیان، احمد قابل، سید حسن آقامیری و … هستند.
💬علی اصغر سیاحت هویدا
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هفتم) - اصول روشی مواجهه با شبهات دینی
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
◽️اگر گزارههای دینی ناظر بر اشتراک در منشأ خلقت زن را بپذیریم، روایاتی که خلقت حوا را از دنده چپ آدم میداند، چگونه تفسیر میکنیم؟
◽️اگر استوای خلقت زن گزاره صحیحی است چرا زنان به «الضلع المعوج» تشبیه شده است؟ اگر «اکثر الخیر فی النساء» را از امام صادق ع بپذیریم چگونه «المرئه شر کلها» در روایت علوی قابل تبیین خواهد بود؟
🔸جهت مشاهده پاسخ این سؤالات اینجا کلیک کنید.
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گفتاری از ارسطو
🔸ایدهها چطور میتوانند راه خود را به جهان شلوغ باز کنند؟
▪️کتاب متفکران بزرگ- فلسفه
▪️نویسنده: آلن دوباتن
▪️گوینده: فریبا فصیحی
#ارسطو
#فلسفه
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| تاریخچه فلسفه اسلامی
✍️پروین سرمیلی
🔸فلسفه اسلامى یکی ازعلومى است که در بستر فرهنگ ناب اسلامى رشد کرده و در پرتو آموزههای قرآن و سنت به تعالى و پیشرفت رسیده است.
🔸این حقیقت از اولین فیلسوف که کندى است تا فارابى، ابن سینا، محقق طوسى، میر داماد، ملا صدرا، ملا هادى سبزوارى، علامه طباطبایى و شهید مطهرى ادامه داشته است.
🔸نگاه تاریخى به #فلسفه_اسلامى آثار فراوانى دارد؛ مانند میزان تأثیرپذیرى آن از فرهنگ اسلامى، تحولات فلسفه اسلامى، نوآوریهاى هر فیلسوف، شناخت نقاط قوت و ضعف، ربط و ارتباط مسائل فلسفى با یکدیگر، شناخت زمینههاى ظهور یک مکتب فلسفى.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| بررسی ابعاد علمی و معنوی آیتالله حسنزاده آملی (بخش اول)
آیت الله حسن رمضانی:
◽️ایشان معتقد بودند اگر چنانچه عمل اساس قضیه هست، علم اساس عمل است. عمل بدون علم اصلاً عمل نیست. این جمله معروف ایشان در همین راستا رقم خورده است که علم و عمل جوهرند و انسانساز.
◽️برخلاف آن چه که در فضای فلسفی مشاء، که قائل بودند که علم از مقوله کیف است و کیف عرض است و عرض هم عارض است بر جوهر انسان. ایشان معتقد بود که علم از مقوله عرض نیست، علم نور است و نور وجود و وجود، مجرد از هرگونه تعیّن و تشخصهای مادی است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی
✨جایگاه علمی - فلسفی علامه حسنزاده آملی رحمةالله علیه
👤با حضور آیت الله احمد عابدی
📆 جمعه، 23 مهر 1400؛ ساعت 13
https://instagram.com/fekratmedia
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_حسنزاده_آملی
#فلسفه
🆔 @fekrat_net
📸 #گزارش| آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد سید عباس موسویان
◾️مراسم بزرگداشت فقیه الافتصاد سید عباس موسویان از اندیشمندان بانکداری اسلامی با حضور آیت الله علی اکبر رشاد،آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری و حجت الاسلام دکتر حسن آقانظری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظار سازنده فرج و منتظر واقعی
⭕️به مناسبت آغاز امامت امام عصر ارواحنا له الفدا
🆔 @fekrat_net
مسأله اعتراضات درون ساختاری.mp3
15.87M
💠مسأله اعتراضات درون ساختاری
🎙گفتگوی دکتر محسن برهانی هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران و دکتر اکبر طلابکی هیئت علمی گروه معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در برنامه زاویه
🆔 @fekrat_net
🔴منتشر شد
🔶کتاب #سبک_زندگی و هنرهای بیکلام نوشته استاد احمدحسین شریفی و دکتر احمد محمدیپیرو توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
🔷علل و عوامل فراواني در شكلدهي و تغيير سبك زندگي فردي و اجتماعي نقشآفرينند. هنرهايي چون موسيقي مد و مدسازي، اسباببازيها و سرگرميهاي كودكان و نوجوانان معماري و شهرسازي كه در كتاب حاضر با عنوان «هنرهاي بيکلام» معرفي شدهاند از جمله مهمترين عوامل سبكسازند. اين نوع هنرها نقشي كمنظير، هميشگي و ماندگار در شكلدهي به سبك زندگي دارند. غفلت از اين نوع هنرهاي سبكساز ميتواند ساير فعاليتهاي آموزشي و تربيتي و تبليغي در حوزه فرهنگسازي را بياثر يا بسيار كماثر كند.
🔶فهرست فصلهای دهگانه کتاب:
فصل اول: چيستي سبک زندگي؛
فصل دوم: اهمیت سبک زندگي در اندیشه مقام معظم رهبری
فصل سوم: ابزارها و عوامل سبکساز
فصل چهارم: انواع هنر و هنرهاي بيکلام
فصل پنجم: هنر متعهد
فصل ششم: موسيقي و سبک زندگي
فصل هفتم: مد و مدگرايي و مسأله سبک زندگی فصل هشتم: بازي و اسباببازي
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل دهم: شهرسازی و سبک زندگی
لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇
http://ibook.ricac.ac.ir/BookView/708/-4-
🆔 @fekrat_net
💠 جامعه عادل
🔸 وجود مبارك حضرت كه #ظهور می كند دو كار می كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی #ظهور كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»؛[1] یعنی به وسیله حضرت جهان پر از عدل و داد می شود. اما بالاتر از این و مهمتر از این كه مقدور همه نیست و آن این است كه جهان را پر از #عقل_و_علم بكند، مگر هر كسی چیزی می فهمد؟! مگر هر كسی عاقل می شود؟! مگر مردم حرف هر كسی را گوش می دهند؟! مگر جامعه را به این آسانی می شود #جامعه_عقلانی كرد؟ آن دستِ ولایت حضرت است به بركت ذات اقدس الهی كه «یضَعُ عَلَی رُئُوسِ العِبَادِ فَتَكمَلَ بِهِ أَحلامَهُم وَ عُقُولَهم»؛[2] مگر #فهم یك چیز عادی است كه همه جا پیدا شود؛ این كار را حضرت میكند. من هر وقت درباره این حدیث نورانی كه او چطور مردم را عاقل كند هر وقت به این حدیث نورانی می رسم متوقف می شوم، این چه دستی است؟ چه كار می كند؟
🔸 اوّلین بخشی كه از قرآن نازل شد #فهم است و #علم است و #دانش است و #عقل, ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اول سواد است و سواد, آن هم سوادی كه نور است و بعد عدل. عمل را عقل رهبری می كند، كار را فهم رهبری می كند, قیام را آن اندیشه هدایت می كند؛ این كار حوزه است. تا جامعه نفهمد كه گناه سمّ است هر چه شما نصیحت كنید، دست از اختلاس بر نمی دارد، این باید بفهمد كه گناه سمّ است.
🔸 جهان اگر بخواهد پر از #عدل_و_داد شود باید پر از #عقل_و_فهم بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت این كار را می كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره تان, سریره تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می شود عادل كرد آسان است.
[1] . زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص423.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ».
[3] . سوره علق، آیه3 ـ 5.
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/euI5J
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#نهم_ربیع
📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان
تاریخ: 1394/03/13
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هشتم)
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
◽️ویل دورانت در مورد بروز عملی غرب مدرن در مواجهه با زنان میگوید: «در اروپا زنان تا حدود سال ۱۹۰۰، کمتر دارای حقی بودند که مرد ناگزیر باشد بر اساس قانون آن را مراعات کند!».
◽️همو در جای دیگر میگوید: «نخستین قدم برای آزادی مادر بزرگها قانون ۱۸۸۲ است. به موجب این قانون زنان بریتانیا کبیر پس از آن امتیاز بیسابقهای پیدا کردند، یعنی حق نگه داشتن درآمد خود!».
◽️در مورد حق حضور اجتماعی و سیاسی زنان نیز وضع به همین منوال است. نمایندگان مجلس فرانسه حتی بعد از اعلامیه حقوق بشر فرانسه (۱۷۸۹)، فعالیت زنان را در خارج از خانواده برای نظم عمومی خطرناک میشمردند.
◽️حق رأی زنان از حدود سال ۱۹۰۰ به بعد به واقعیت تبدیل شد. نیوزلند ۱۸۹۳، نروژ ۱۹۱۳، انگلستان ۱۹۱۸ و امریکا در سال ۱۹۲۰ حق رأی زنان را به رسمیت شناخت. در لایحه حقوق بشر ۱۷۸۹ فرانسه مسئله برابری و حقوق انسانی فقط برای مردان مطرح شده بود.
◽️در اوج دوران مدرن بسیاری از نظریهپردازان تاثیرگذار مباحث حقوق بشری بر اساس مبانی سکولاریستی، در مورد به رسمیت شناختن زن بهعنوان بشر تردید داشته یا از اساس انکار میکردند. توصیف زن به عنوان موجودی فرودست، در بیان مشهورترین شاعران، رمان نویسان، ادیبان، دانشمندان علوم تجربی و علوم اجتماعی و فلسفی در دوران مدرن بسیار گسترده است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت
🔸بخش 1
⚡️هر نظام آموزشى و پرورشى بر اساس بینش و نگرش بنیانگذاران آن، نسبت به حقیقت انسان و ابعاد وجودى وی، و نیز بر حسب هدف یا اهدافى كه از تعلیم و تربیت، در نظر میگیرند و نیز بر اساس اعتقادى كه به كیفیت رشد و حركت انسان بسوى هدف مطلوب دارند بنا میشود. و در واقع، این بینشها و نگرشهاست كه مبانى تعلیم و تربیت هر نظامى را تشكیل میدهد هرچند آگاهانه مورد توجّه واقع نشود یا مورد تصریح، قرار نگیرد.
⚡️طبعاً نظام آموزش و پرورش اسلامى هم مبتنى بر یك سلسله مبانى خاصّى است كه از بینش اسلام دربارهى موضوعات یاد شده، نشأت میگیرد. از اینروی، لازم است قبل از تبیین نظام آموزش و پرورش اسلامی، این مبانی، مورد توجّه واقع شود و سپس بر اساس آنها اصول عملى تعلیم و تربیت، مبیّن گردد.
⚡️بر اساس بینش اسلام، نسبت به حقیقت انسان و ابعاد وجودى و هدف آفرینش و كمال نهائى و كیفیت حركت وى بسوى آن، میتوان این نكات دوازدهگانه را بعنوان مبانى تعلیم و تربیت اسلامى در نظر گرفت. البتّه هدف از تعلیم و تربیت اسلامى جز فراهم كردن زمینهى تكامل هر چه بیشتر انسانها نخواهد بود و هدفهاى كاربردى نیز همگى در این راستا قرار میگیرند.
⚡️1ـ حقیقت انسان. از دیدگاه اسلام، انسان تنها ارگانیسم محسوس نیست بلكه داراى عنصرى ماورائى است كه بعد از متلاشى شدن بدن هم باقى میماند.1؛ و حیاتى جاودانى و سعادت یا شقاوتى ابدى خواهد داشت. و در واقع، انسانیت انسان به روح اوست و بدن بمنزلهى ابزارى براى فعّالیت یا مركبى براى سیر و حركت است كه البّته میبایست در همین حدّ به آن، بها داد و در حفظ سلامت و نیرومندى آن كوشید آنچنانكه میبایست به سلامت و نیرومندى ابزار و مركب، اهتمام شود.
ادامه دارد...
✍️علامه مصباح یزدی
#تعلیم_و_تربیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @fekrat_net