eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
هم اكنون ✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net
09_13960127_نقش_تاریخی_اجتماعی_تصوف.MP3
9.83M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 27 فروردین‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه 📂 با موضوع: نقش تاریخی اجتماعی تصوف و عرفان در عالم اسلام 🆔 @fekrat_net
📃برگی از کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی» ▫️فلسفهٔ نقد عقل 🎲از نظر ابن‌سینا «نفس انسان» یا «خود او» فارغ از جسم و بدن، و همهٔ لوازم آن، و اعضا و اندام‌های ظاهری و باطنی، ذات و حقیقت خویش را که عین خودآگاهی است ، ادراک می‌کند و وجود آن را در می‌یابد و بر مخلوقیت خویش واقف است و «خود - خداآگاهی» دارد. 🎲اینک به طبیعیات شفا و پایان آن کتاب یعنی کتاب النفس می‌رویم و یکی دو فقره از عبارات آن را در معرفتی نفس انسانی مورد مطالعه قرار می‌دهیم تا جایگاه این «نفس» نزد ابن‌سینا معلوم گردد و به تبع آن، جریان بازگشت «نفس» اندکی روشن شود و سرانجام ضرورت «نقد انسان» و «نقد عقل» خود را نشان دهد. 🎲یکی از موضوعاتی که در «نفس‌شناسی» ابن‌سینا جلب توجّه می‌کند، بحث مهمی است که او دربارهٔ «منِ آگاه» دارد. این بحث، گر چه این جا و آن جا و نزد این و آن، مورد توجّه و مطالعه قرار گرفته امّا هنوز جایگاهی را که شایستهٔ آن است، در عرصهٔ پژوهش ما ندارد. البته فعلاً و در این مجال، درصدد بحث مبسوط دربارهٔ آن نیستیم امّا به تناسب موضوع این باب، می‌خواهم نگاه خواننده را به برخی از جوانب آن جلب کنم. 🎲به زعم نگارنده موضوع «منِ آگاه» قلب «نفس‌شناسی» ابن‌سینا است. وی در آغاز کتاب النفس، در فصل اوّل از مقالهٔ نخست، آن را مطرح می‌کند و در اواخر آن کتاب، یعنی در فصل هفتم از مقالهٔ پنجم دوباره به آن باز می‌گردد. 🎲عنوان فصل اوّل از مقالهٔ نخست «اثبات نفس و تعریف آن» است؛ و ذیل آن، شیخ به اثبات و تعریف نفس می‌پردازد. در پایان فصل، «نفس» انسان را مطرح می‌کند و می‌گوید که ما باید ماهیّت این چیزی را که «نفس» (یا «خود» انسان) به حساب می‌آورند، دریابیم. توجّه به این نکته خالی از فایده نیست که شیخ در آغاز راه است و مباحث مفصلی را پس از این دربارهٔ نفس و تجرد آن و قوای آن و روابطش خواهد آورد. 🎲امّا انگار در همین ابتدای بحث، قوام همهٔ آن چه را که بعداً خواهد گفت، در گرو فهم و دریافت یک «خود» می‌داند که آگاه است و شعور دارد؛ «خود»ی که از درون طبیعت و از دل آب و خاک و «طینت» برآمده، لکن چیزی متفاوت است و در عین حال که گِل است، گل نیست و ماهیتی فارغ از جنس گل دارد. 📚درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی، ص ۳۸۶ - ۳۸۷ 🆔 @fekrat_net
📝 | چگونگی تعامل فلسفه و عرفان اسلامی ✍️دکتر مجید گوهری رفعت 💡در فلسفه مبنا بر منطق و استدلال است ولی در عرفان حق‌الیقین است. عارف باید اصل علم و معرفت را به دست بیاورد و تا به اینجا نرسد نمی‌تواند حقایق را به آن‌گونه که هست بیاید. خلاصی از قیود امکانی و رسیدن به مرتبه وحدت و رسیدن به مرتبه جمع تنها راه آن است. 💡راهی که فقط با ریاضت و با سیر و سلوکی که برای عرفان و شهود و حضور در راه رسیدن است این اتفاق می‌افتد. اختلاف اساسی عارف و فیلسوف در نگاه معرفت‌شناسی از موضع آنها در هستی‌شناسی و مواجهه با هستی‌شناسی است. عارف یک معرفت قطعی را موطن وحدت و علم و وجود را مشابه می‌بیند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨تبیین روش‌های آموزشی و تربیتی علامه حسن‌زاده آمل
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨تبیین روش‌های آموزشی و تربیتی علامه حسن‌زاده آملی 👤با حضور استاد امینی نژاد 📆 سه شنبه 18 آبان 1400؛ ساعت 19 ✔️پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت: https://instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 | درآمدی بر مبانی ‌شناختی علم اقتصاد اسلامی/ پارادایم حکمی و اجتهادی در حکمرانی اقتصادی ✍️دکتر عبدالحسین خسروپناه 💡زمانی که از علوم اقتصادی سخن به میان می‌آید صرفاً یک علم نیست، بلکه از علوم مختلفی برخوردار است. یکی از علوم اقتصادی، فلسفه و مکتب اقتصادی است که ایدئولوژی اقتصادی هم به آن می‌گویند. از دیگر علوم اقتصادی، علوم مبتنی بر عقل و تجربه در حوزه اقتصاد است؛ مثل اقتصاد‌سنجی، جغرافیای اقتصادی، سیاست اقتصادی و یا اقتصاد سیاسی و… 💡بحث دیگری که از سال ۱۹۸۰ در دنیا مطرح شده‌ است بحث حکمرانی اقتصادی است. مبانی حکمی؛ یعنی مبانی اصلی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی که مبانی حکمی بر همه علوم اقتصادی و فلسفه اقتصاد تأثیرگذار است و این کاملاً روشن است؛ زیرا یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصاد مبانی فلسفه اقتصاد می‌باشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🔸دومین هم اندیشی علوم عقلی همزمان با چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) و در آستانه روز جهانی فلسفه 🔰 مکتب فلسفی نوصدرایی 💢 با سخنرانی: ⏰ چهار‌شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ 🔹 حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی @Rashad_ir 🆔 @fekrat_net
drakhshan-agtesad1.mp3
26.59M
🎙 | تاریخ اندیشه اقتصادی - قسمت اول 💠دکتر مسعود درخشان 🆔 @fekrat_net
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ نسل سوم روشنفکری 🎙استاد شهریار زرشناس 🔹نسل سوم روشنفکری در دوره رضا شاه بسیار متنوع، پر تعداد و فعال است. این نسل یک بخش تکنوکرات بروکرات دارد که عملاً دولت را در دست می‌گیرد. 🆔 @Roshanye_Vagheeyat 🆔 @fekrat_net
40.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | نشست با استاد حجت الاسلام و والمسلمین علی امینی‌نژاد/ بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (ره) ✔️فیلم کامل را اینجا ببینید. 🆔 @fekrat_net