💠 رسانه و جنگ ترکیبی و پیشینه آن
⁉️ رهبر انقلاب اسلامی تأکید دارند که دشمن با یک جنگ ترکیبی به مصاف ملت ایران آمده است. «رسانه» در «جنگ ترکیبی» چه جایگاهی دارد و کدام بخش از هندسه تهاجمی دشمن را تکمیل میکند؟
🔻 استفاده از عنصر #تبلیغات در نبردها و جنگها پیشینهای طولانی در تاریخ دارد؛ از رجزخوانی در جنگهای کهن گرفته تا پروپاگاندای نظامی در #جنگ_جهانی_دوم که هم توسط متفقین و هم متحدین به کار گرفته شد.
🔻 در جنگ اول خلیجفارس استفاده از رسانه در جنگ وارد مرحله جدیدی شد و خبرنگاران شبکه تلویزیونی سیانان (CNN) سوار بر تانکهای آمریکایی در حمله به عراق نقشآفرینی میکردند و عملیات و بمبارانها زنده پخش میشد. به تعبیر برخی از اندیشمندان مانند ژان بودریار، تصویر #جنگ_خلیجفارس در سیانان واقعیتر از خود جنگ بود.
🔻 اکنون آن چیزی که جدید است تحولات فناوری رسانه و امکانات جدیدی است که در اختیار دولتها و سازمانها و نهادها و نیز کنشگران غیردولتی قرار گرفته است. البته بسیاری از این کنشگران و بنیادها و اندیشکدهها در جهان هم وابستگیهای پنهان و آشکار دولتی دارند و از فناوریهای نوین رسانهای و روشهای جدید ارتباطات و اطلاعرسانی مبتنی بر #هوش_مصنوعی و #علوم_شناختی استفاده میکنند و عملیات مختلف تبلیغاتی و جنگ روانی بر پا میکنند.
🔻 اصطلاح «#جنگ_ترکیبی» (Hybrid warfare) نخستینبار در مطالعات راهبردی توسط یک تحلیلگر نظامی به نام فرانک هافمن در سال ۲۰۰۷ در کتابی با عنوان «منازعه در قرن ۲۱: ظهور جنگهای ترکیبی» به کار رفت. از نظر هافمن در جنگ ترکیبی علاوه بر فنون نظامی از ابزارهای غیرنظامی مانند #فشار_اقتصادی و #تحریم، #حملات_سایبری، و خصوصاً #عملیات_رسانهای و جنگ روانی استفاده میشود.
گفتوگوی رسانه KHAMENEI.IR، با آقای دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما
مطالعه کامل متن در پیوند زیر:
🌐 https://khl.ink/f/51532
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
🔰حضرت زهرا(س)؛ مرجع فکری و رفتاری زنان امروز
دکتر سیده معصومه طباطبایی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران
🔸جایگاه حضرت زهرا(س) را وقتی ما میتوانیم به درستی تبیین کنیم که شخصیت آن بانوی والا مقام را در موقعیت و نقشهای مختلفی که ایشان ایفا کردند، در کنار یکدیگر قرار داد تا نقش آفرینی حضرت را در عرصههای مختلف دختری، مادری، فرزندی و همسری در ساحتهای مختلفِ تربیتی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … ببینیم. از این رو برای رسیدن به شناخت دقیق و جامع نسبت به حضرت صدیقه طاهره(س) و رسیدن به ساحتهای تربیتی، اجتماعی و سیاسی ایشان؛ لازم است به این نکته اساسی دقت کنیم که وقتی ما میتوانیم جایگاه حضرت را به درستی تبیین کنیم که نسبت به حضرت در ابعاد مختلف شخصیتی ایشان شناخت داشته باشیم و چنین معرفیِ الگویی باید بر اساس اختصاصات زمانی و مکانی انجام گیرد.
💢متن کامل گفتوگو در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
| درنگ |
گفتگویی از جنس اندیشه
کاری از مجله تصویری فکرت
تیم تولید فکرت قصد دارد در برنامه "درنگ" پای دغدغههای صاحبنظران و نخبگان در عرصههای علوم انسانی بنشیند و برای رسیدنِ افکار درست به جامعه، ایدههایی را رسانهای کند. برای رسیدن به این مهم تولید برنامهی "درنگ" را آغاز کرد.
تا به حال سه قسمت از برنامه #درنگ تولید شده که #بزودی در فکرت تماشا داده خواهد شد.
#قسمت_اول
بررسی و تبیین کنشگری نخبگان در فضای ایران و جهان
#قسمت_دوم
نوجوان، رسانه و میکروسلبریتیها
#قسمت_سوم
نخبه و اعتراض و حدود نخبگی و حدّ اعتراضات
در این سه برنامه با کنشگران فرهنگی اجتماعی و رسانهای، نشستهایی ترتیب داده شد و پیرامون چند مساله به گفتگو نشستیم.
#بزودی برنامه درنگ در پیامرسانهای فکرت منتشر میشود.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
📸 گزارش تصویری
چهارمین نشست صمیمی شورای سردبیری فکرت با اصحاب رسانه و کنشگران فعال فضای مجازی و ارائه بحث ریشهیابی فلسفی روایت تصویری در جهان جدید توسط حجتالاسلام مهدیزاده، ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در مجموعه شناخت برگزار شد.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#پرونده_ویژه
«مصباح فکر» پیش روی مخاطبان فکرت
اگر خواسته باشیم نام یکی از بزرگترین اندیشمندان اسلامی را برده باشیم، بیشک نام علامه مصباح یزدی(ره) که سالیان متمادی دغدغه علوم اسلامی را داشت، به ذهن خطور خواهد کرد. اما چرا علامه مصباح؟! علامه افزون بر ویژگیها و امتیازات بسیار، در علوم مختلف اسلامی صاحبنظر بود و با عمدهترین رشتههای علوم انسانی نیز آشنایی عمیق و وثیقی داشت تا جایی که در بسیاری از این مباحث صاحب تألیف و نظریه است. آنچه تاکنون از ایشان به چاپ رسیده است، آثار فراوانی در دانشهایی همچون فلسفه، تفسیر، علومسیاسی، اخلاق، حقوق و تعلیم و تربیت، مدیریت، اقتصاد، جامعهشناسی و روانشناسی است.
علامه را میتوان در سه بعد علمی ـ پژوهشی، اخلاقی ـ معنوی و سیاسی ـ اجتماعی منحصر به فرد دانست.
ایشان به سبب تسلط کافی و وافی به مسائل علوم و با جداکردن مرزهای مطالب از یکدیگر، از مخلوطشدن با بحثهای دیگر و بروز انواع مغالطات جلوگیری میکرد. سپس با قدرت فکری بالا و قوت تحلیل در بحثهای علمی در مباحث معرفتشناسی، هستیشناسی، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، انسانشناسی و فلسفه سیاست و… مباحث متقنی را ارائه میداد.
این استاد برجسته جهان اسلام به دلیل دقت فوقالعاده در بحثهای علمی قوت نقد موشکافانه بسیار بالایی در نقد نظریات رقیب داشت. از این رو در دوران معاصر از موفقترین دانشمندان اسلامی در مناظرات علمی با ایدئولوگهای مارکسیسم و لیبرالیسم بهشمار میآمد.
علامه مصباح یزدی با نگاه توحیدی عمیقی که داشت و بر اساس مبانی اعتقادی، همه کمالات علم و حکمت و قدرت را از خدا میدانست، از این رو رمز توفیق امور اخلاقی و معنوی را در اطاعت و بندگی خدا میدید. همواره به این تکه کلام که «من هم یک سربازم» مانند سایر سربازان امام زمان(عج)، به طلبهها توصیه میکرد: تلاش کنید باور کنید سرباز امام زمان(عج) هستید.
اندیشه سیاسی اجتماعی علامه مصباح را میتوان از پررنگترین اضلاع شخصیت ایشان بر شمرد. ایشان از سال 42 تا پایان حیات، همواره بهعنوان یکی از نیروهای تأثیرگذار انقلاب اسلامی در مبارزه با نظام سلطه و رژیم طاغوتی مطرح بود.
ما در مجموعه رسانهای فکرت همانند سال گذشته برآن شدیم به مناسبت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی، پروندهای را با عنوان «مصباح فکر» دنبال کرده و به سؤالات زیر پاسخ دهیم و از همه اندیشمندان و صاحبنظران و پژوهشگران درخواست داشته برای ترویج اندیشه علامه مصباح، ما را در این پرونده یاری کنند.
محور نخست؛ وجوه ممیزه دیدگاه علامه مصباح(ره) در بازخوانی علوم انسانی غربی چیست؟
محور دوم؛ چرا غربگرایان در زمان حیات علامه مصباح(ره) به جای مقابله نظری و گفتمانی با ایشان، حربه توهین و تخریب را انتخاب کردند؟
محور سوم؛ برخی جریانهای غیرانقلابی درصدد انحراف افکار عمومی از شخصیت علامه مصباح بودند و اکنون نیز هستند؛ به نظر شما اگر سلوک ایشان بدون هیچ تحریفی در رسانهها و مجامع فرهنگی و علمی تبیین شود، شاهد چه ثمراتی هستیم؟
محور چهارم؛ آیا میتوان اندیشه علامه مصباح(ره) را اندیشهای پویا در برابر سکولاریزه کردن حکومت اسلامی و تحقق پروژه انگلیسی_آمریکایی در ایران برشمرد؟ برترین مؤلفههای فکری و عملی علامه در این زمینه چه بود؟
محور پنجم؛ ورود علامه مصباح(ره) در مباحث فقه سیاسی و اجتماعی چگونه بوده است؟
محور پایانی؛ درباره پرهیز علامه مصباح(ره) از فضای شهرتطلبی و کسب مرجعیت دینی (کرسی مرجعیت) برای ما بگویید. در حقیقت چه کلانمسائل دیگری برای علامه اهمیت داشت.
* دانیال بصیر، سردبیر فکرت
#مصباح_فکر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
35.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرونده_ویژه
#کلیپ
🔰 ابعاد عرفانی اخلاقی علامه مصباح
🎙دکتر آقاتهرانی در گفتگو با فکرت
▫️علامه مصباح با اینکه فیلسوفی بزرگ بودند، با اینکه فقیه بودند ولی هیچوقت ادعای اجتهاد و مرجعیت نداشتند. وظیفه خود را کارهایی که میکردند، میدانستند. خیلی تکلیفگرا بودند. کارهایی که دیگران بالای سر آن بودند ایشان احترام میکردند. دنبال پرکردن سنگرهای خالی نظام دینی بودند.
🔹خطرات عرفان را هم توجه داشتند. مرید و مریدبازی نداشتند. قائل به تربیت و تدریس و استاد و کتاب و کلاس و همه اینها بودند؛ اما به این معنا نبود که اینها از خدا بالاتر بروند.
🔗مشاهده گفتگو در سایت آپارات
#مصباح_فکر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
✳️استاد فکر
✅دومین کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی ره
1️⃣ پنجشنبه ۸دیماه ۱۴۰۱ بعد از نماز مغرب و عشا/ حرم مطهر حضرت معصومه سلامالله علیها
2️⃣ شنبه ۱۰ دیماه ۱۴۰۱/ تهران، سالن اجلاس سران
3️⃣ و 4️⃣ یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ دیماه ۱۴۰۱/ قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
💠سایت و کانال مجموعه آثار علامه مصباح ره
🌐http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/
🌐@mesbahyazdi_ir
#مصباح_فکر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
🔰مؤلفههای تمدن اسلامی در سیره و سلوک فاطمی
▪️باید در نظر داشت که زن در جامعه بشری دارای نقش تربیتی و مربیگری است. بسیاری از رسولان الهی که خود مربی بشریت هستند، از دامن یک زن به نبوت رسیدهاند، چنان که حضرت موسی در دامن مادر و خواهر بزرگوارش پرورش یافت و رشد نمود. حضرت عیسی نیز در دامن زنی مانند مریم پرورش یافت و از دامن ایشان به مقام نبوت دست یافت و از دامن این بانو ظهور پیدا کرد.
▪️بعد از حضرت خدیجه (س)، دختر کوچک او و رسول خدا (ص)، حضرت فاطمه (س) بهعنوان یار و مونس ایشان بود چنان که پدرش او را ام ابیها نامید.از آن سوی که رسول خدا(ص) ستون خیمه اسلام بودند و پایداری ایشان موجب پایداری و صحت مکتب اسلام میشد، حضرت فاطمه(س) با مراقبت و حمایت از رسول خدا(ص)، موجب تقویت جبهه اسلام شده و ثبات را برای جامعه اسلامی به ارمغان آوردند.و این در زمانی است که تمدن اسلامی در مرحله دعوت قرار دارد و هنوزآن استحکامات لازم برای این تمدن نو پا ایجاد نشده است و قطعاً سالهای اولیه برای شکلگیری یک مکتب، فرهنگ و تمدن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
🔗مطالعه یادداشت در روزنامه ایران
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
«مشق کلام»
🔰انجمن کلام اسلامی حوزه در نظر دارد با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی(میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی و میز تعمیق باور دینی)جهت توانمندسازی دانش پژوهان در زمینه تحقیق روشمند و نگارش مقالات کلامی اقدام به برگزاری طرح مشق کلام نمایند؛
🏵اهداف طرح:
✅1. توانمندسازی پژوهشگران حوزه کلام در شناسایی و تحلیل نیازها و تبدیل آنها به مسئله؛
✅2. کاربست رویکرد اجتهادی در حل معضلات اعتقادی از طریق به کارگیری روشها، مهارتهای تحقیق و الگوهای جدید پژوهشی؛
✅3. کارآمدسازی و چابکسازی فرآیند تحقیق و کاهش هزینة تمامشدۀ آن؛
✅4. پیوند میان پژوهش، آموزش و تحقیقات کاربردی در دانش کلام؛
🏵مخاطبین دوره:
✅سطح ۳ و ۴
✅دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
🏵مزایای دوره:
✅۱. اعطای گواهی رسمی دوره
✅۲. بهره مندی از اساتید مجرب
✅۳. تقدیر از ممتازین دوره
✅۴. چاپ مقالات برتر
🏵زمان برگزاری: 11دیماه 1401
🏵مکان برگزاری: قم/خیابان جمهوری/کوچه2/ فرعی اول سمت چپ/ساختمان انجمن های علمی حوزه
🏵مهلت ثبت نام تا تاریخ 10 دیماه 1401
🔰راه های ارتباطی
👨💻آیدی در پیام رسان ایتا @Id_kalam
☎️📱شماره تماس 09370510933_ 0253290575
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
🔰اعتراض مبالغهآمیز در نُتهای ناآرام
حجتالاسلام دکتر مجتبی فلاحتی، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس فقه موسیقی
🔸توماج صالحی نیز یک رپر بود که اتفاقاً کسی هم او را نمیشناخت، این آقا با اظهار نظرهای سیاسی و امنیتی خویش، شهرت خود را بالا برد و سپس زمانیکه کار به مباحث امنیتی کشید، داستان چیز دیگری شد؛ حال چرا باید سیستم هنری کشور، اساساً موسیقی رپ را به رسمیت نشناسد؟ من بارها به دوستان حوزه هنری هم در تهران و هم در شهرستانها عرض کردهام که شما هنوز رپ را به رسمیت نمیشناسید و این یک چالش است و خود زمینهساز انحراف موسیقی رپ است.
🔸همچنین آقای بحرانی که صداپیشه «جنابخان» بوده است، اظهار نظرهای امنیتی عجیبی علیه نظام کرد، بارها بنده عرض کردم که شخصیتسازیهای موسیقایی، یک چاقوی دولبهی تیز هستند که اتفاقاً اگر به آنها توجه نشود، به راحتی میتوانند تمام گذشته خود را انکار کنند و علیه نظام تیغ بکشند.
🔸ما یک عروسک را که تقریباً 99% مطالبی را که میخواند تقریباً شش و هشتی، رقصآور و حرام بود و متأسفانه صدا و سیما نیز به آنها بها داد، تبدیل به چهره و نماد شدند و حال وقت سواری گرفتن ضدانقلاب از اینهاست و ما دیدیم که چقدر راحت این شخصیتها به مسیر دیگری رفتند.
💢متن کامل گفتوگو در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#اختصاصی
🔰 محبت و غیرت علوی؛ نمادی از کلگرای مصلح
🔸کلگرایی در مباحث علوم اجتماعی در مخالفت با فردگرایی تعریف میشود و نگاه کلگرا بر آن است که طبیعت و جامعه «کلهای ارگانیک» هستند که نمیتوان از طریق تجزیه، اجزای آنها را فهم کرد؛ هرچند محبوبیت کنونی فردگرایی در فلسفه اجتماعی، سیاسی و اخلاقی غرب ناشی از ویژگی سودجویانه و لذتمحور است که بر یک دیدگاه «فرواجتماعی» درباره انسان استوار است.
🔸در الگوی اسلامیِ کلاننگر، امام علی(ع) جامع اضداد است، زاهدی حکیم و بردباری بیباک، شجاعی عبادتگر و تهیدستی بخشنده؛ کسی که قدرت دارد در شرایط متفاوت و متضاد، رویکرد مناسب و صحیح را اتخاذ کند؛ در برابر ظالمان و مستکبران، قاهر و سخت باشد و در مقابل یتیمان، نرم و مهربان؛ زمانی به جهت رعایت مصالح اسلام در برابر هجوم بهخانهاش، زبان بر کف میگیرد و سکون اختیار میکند؛ اما همان علی(ع) در برابر جسارت نبش قبر، دستمال زرد بر سر بسته و فریاد «لَأَسْقِيَنَّ الْأَرْضَ مِنْ دِمَائِكُمْ» سر میدهد.
🖋مجتبی عباسی، نویسنده و پژوهشگر
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرونده_ویژه
#استوری
🔰 ابعاد عرفانی اخلاقی علامه مصباح
🎙دکتر آقاتهرانی در گفتگو با فکرت
▫️علامه مصباح با اینکه فیلسوفی بزرگ بودند، با اینکه فقیه بودند ولی هیچوقت ادعای اجتهاد و مرجعیت نداشتند. وظیفه خود را کارهایی که میکردند، میدانستند. خیلی تکلیفگرا بودند. کارهایی که دیگران بالای سر آن بودند ایشان احترام میکردند. دنبال پرکردن سنگرهای خالی نظام دینی بودند.
🔗مشاهده گفتگو در آپارات
#مصباح_فکر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گزارش
دکتر نجف لکزایی:
«خبرگزاری علوم انسانی اسلامی» راهاندازی شود
🔸به گزارش «فکرت»، آنچه در پیش میآید بخشهایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در اختتامیه سومین همایش «علوم انسانی_اسلامی، پژوهش و فناوری» مطرح شد.
🔰«امروزه در راستای ایجاد تحول مطلوب در عرصه علوم انسانی- اسلامی به شدت نیازمند هم افزایی و همگرایی دستگاه و نهادهای ذیربط به خصوص همکاری پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی هستیم.
به عنوان نمونه پیشنهاد ما این است که دستگاه و مراکز مختلف با توجه به ظرفیت های خودشان از جمله مراکز آموزشی یا پژوهشی و چه آموزشی پژوهشی ها، به عنوان پایلوت و نمونه برای ارتقای یک رشته انتخاب شوند. البته این کار را وزارت علوم می تواند انجام دهد و مهم آن است که از آن رشته حمایت شود تا بتوان گفت آن مجموعه محور آن رشته شده است.
🔸پیشنهاد بعدی ناظر به لزوم کمک به مأموریت یابی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حوزه ارتقاء علوم انسانی است که وزارت علوم کاملاً در محور کار خودش قرارداده است.
▪️پیشنهاد سوم نیز راه اندازی مجلات بین المللی برای ارائه و تبیین دستاورد های علوم انسانی -اسلامی است تا با کمک وزارت علوم، مراکز بتوانند به زبان غیر فارسی نیز مرجعیت علمی را به دست آورند.
▪️پیشنهاد بعدی، انتشار کتاب های بین المللی به زبان غیرفارسی از دستاورد های علوم انسانی- اسلامی است که باید این تصمیم نیز در دستور کار قرار گرفته و اگر پژوهشگاه ها و دانشگاه هایی اعلام آمادگی کردند، این مهم مورد حمایت وزارت علوم قرار بگیرند.
🔸آخرین پیشنهاد بنده نیز تأسیس یک خبرگزاری در حوزه علوم انسانی اسلامی است. یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که در این حوزه خیلی ضعیف هستیم و بخش عمدهای از پژوهشها تولید می شوند اما دست پژوهشگاه می مانند و متخصصانی را نیاز دارد که مقوله ترویج این پژوهشها را پیگیر باشند و نهادی که می تواند این کار را انجام دهد حداقل یک خبرگزاری تخصصی است.
▪️البته ناظر به مأموریت رسانه ملی آن چه قابل توجه است این که در صداوسیما تنها شبکه چهار می تواند این کار را انجام دهد که آن هم بسیار ظرفیت محدودی دارد، ضمن آن که ما در مجلات هم مجلاتی نداریم که بتواند کار ترویج را انجام دهد و یا اگر خبرگزاریهای فعلی گروهی را با این عنوان ایجاد کردند، این مسأله باید مورد حمایت جدی وزارت علوم قرار بگیرد.»
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
01 دستجات سهگانه اجتماعی در قرآن کریم.mp3
11.42M
🔰 دستجات سهگانه اجتماعی - جلسه اول
▪️جلسه اول سخنرانی آیتالله یزدانپناه در فاطمیه ۱۴۴۴ در مسجد الرسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم شهرستان آمل با موضوع دستجات سهگانه اجتماعی
#فاطمیه_1444
#استاد_یزدان_پناه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
02 دستجات سهگانه اجتماعی در قرآن کریم.mp3
11.83M
🔰 دستجات سهگانه اجتماعی - جلسه دوم
▪️جلسه دوم سخنرانی آیتالله یزدانپناه در فاطمیه ۱۴۴۴ در مسجد الرسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم شهرستان آمل با موضوع دستجات سهگانه اجتماعی
#فاطمیه_1444
#استاد_یزدان_پناه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
🔰جهاد تبیین با سیره و سلوک حضرت زهرا (س) عجین است
حجتالاسلام دکتر قاسم رزاقی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️زمانیکه ما در سیره سیاسی بانوی دوعالم مینگریم و دفاع او را از امیر مؤمنان(ع) مشاهده میکنیم، این گونه دفاعکردن را ریشه در حقگرایی حضرت میبینیم. حضرت زهرا(س) مصداق أتم حق را امیرالمؤمنین(ع) یافت و اینگونه به سراغ او میرود و از ایشان حمایت میکند.
▪️حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد نخبگانی انقلاب بیشک میتوانند نقش مهم و مؤثری در این جریان داشته باشند و میتوان این تعبیر را به کار برد که جهاد تبیین به نتیجه نمیرسد مگر اینکه نهادهای نخبگانی وارد عمل شوند. این نهادها با تعمیقبخشی و تبیینگری به باورهای دینی، انقلاب و ... میتوانند نقش خود را ایفا کنند.
▪️و غفلتها و غبار فتنهها برخی را از فرهنگ اسلامی فاصله میدهد که جهاد تبیین باید به میدان آید؛ جامعه نخبگانی نیز در این زمینه نقش آفرینی خواهند کرد.
💢متن کامل گفتوگو در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرونده_ویژه
#کلیپ
🔰 روش شناسی علامه مصباح در پیوند علوم قدیم و جدید
🎙دکتر ناصر سقای بیریا
▫️علامه مصباح عدهای شاگردان خود را مأمور کردند تا در سه رشته اعتقادات، بصیرت، اخلاق و در سه سطح مختلف، کتابهایی را پیدا و به جوانان مشتاق معرفی کنند. این همان سه بعدی است که ایشان در آنها ممحض شدند. علامه با حقایقی که از طریق وحی و احادیث و فلسفه به آن رسیده بودند، بنایی را ایجاد کرده بودند.
حضرت استاد مانند یک دستگاهی بودند که با توجه به آن سه بعد، تمام مبانی، اقتضائات، جایگاه اشیاء، تقدم و تأخر و منطقشان براساس حساب و کتاب است. هنگامی که از ایشان سوالی میپرسیدیم، سوال را در این مجموعه میگذاشتند و تفکر میکردند.
▫️استاد مصباح بهگونهای تفکر میکردند که ما گمان فراموشی سوال را بر ایشان میبردیم اما ایشان بعد از ده دقیقه شروع به پاسخدادن میکردند. پاسخ ایشان دارای ابعاد بود و هر نکتهای از علوم را که در بحث جای داشت، بیان میکردند تا به نتیجهگیری برسند. این سیر در تمام مشورتهایی که با ایشان انجام میشد، جاری بود. ایشان حتی جنبههای الهی موضوع بحث را به ما میفرمودند و بعد از مشورت با ایشان موضوع بحث بهصورت کامل برای ما روشن میشد.
▪️آیت الله مصباح مانند یک پزشک حاذق که بیماری و درمان را بهطور کامل برای بیمار توضیح میدهد، بودند و در آن تفصیل، هیچگاه امر به کاری نمیکردند بلکه اجازه میدادند تا خودمان انتخاب کنیم.
🔗 مشاهده گفتگو در آپارات
#مصباح_فکر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net