فکرت
🎙#پادکست ا #صوت ☑️ "جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی" 🔸جلسه اول از سلسله
✅ دکتر باقرزاده در نشست بنیاد قانون مطرح کرد؛
☑️ بررسی ریشههای اندیشه جریان دوم خرداد
🔹 ما در انقلاب اسلامی با یک بحران گفتمان سیاسی روبهرو هستیم که گاهی از درون آن، التقاط و خروج از حاکمیت و معارضه با نظام پیدا میشود.
🔻 وقتی پیغمبر به رسالت مبعوث شدند، خیلی از افرادی که با پیغمبر اکرم همراه شدند به دلیل جاذبههای شعارهای پیغمبر بود. اما گفتمان پیامبر را درک نکردند.
🔸 برخی از کسانی هم که در انقلاب اسلامی با حضرت امام از هواپیما پیاده شدند همانند اصحاب اولیه رسول خدا بودند فکر نمیکردند که آنقدر با امام در مبانی اختلاف داشته باشند.
✴️ امام میگوید میزان رأی ملت است. اما از آنطرف هم میگوید خدا. خرمشهر را خدا آزاد کرد، انقلاب را خدا پیروز کرد، ما همه هیچ هستیم، همه چیز از اوست، همه چیز باید برای او باشد، قانون، فقط قانون خدا است، ما برای اسلام قیام کردیم.
🔹 وقتی که آدم مبانی دستش نباشد، خودش نمیداند چکاره است. تابع جَوّ غالب جامعه است. ابهام و عدم شفافیت ناشی از نداشتن مبانی است.
❇️ اصلاحطلبان هنوز که هنوز است یک تعریف از اصلاحطلبی ارائه ندادهاند. اصلاحطلبی یعنی چه؟ اصلاح چه؟ باز نگری در چه؟ نو اندیشی در چه؟ بر چه مبنایی؟ اصلاً پایبندی وجود دارد یا ندارد؟ یا کلاً ریلیتیویستی است؟
🔹 در جامعه مدنی که آقای خاتمی میگفت، حداقل 5 مبنای بنیان برانداز فرهنگ ایرانی اسلامی وجود داشت؛ اومانیسم، پلورالیسم، نسبیگرایی، سکولاریسم و قانونگرایی
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍فلسفه تاریخ و مهدویت
🔰دومین نشست:
🔸حجت الاسلام قنبریان | مهدویت و پایان تاریخ در نهجالبلاغه
🕐 چهارشنبه| شانزدهم اسفندماه| ساعت ۱۶
🏫 قم|خیابان دورشهر| کوچه ۲۸| ساختمان انتشارات کتاب جمکران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔸#ویراستی ا #انقلاب_اسلامی
✔️حقیقت و استعارهی غرب مدرن، تصرف و غلبه است. ما حق نداریم مبتلا به "تصرف" باشیم. حقیقت دین و انقلاب با "دعوت" متناسب است نه جنگ روانی و تصرف. کنشگری جبهه انقلاب در رسانه و فضای مجازی ماهیتاً با رقیب تفاوت دارد.
📢 وحید یامین پور
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
39.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ درخشش رسانه فکرت در جشنواره حضرت ابوذر قم
✔️ خانم فائزه سادات حسینی، نویسنده تحریریه رسانه اندیشهای فکرت، در نهمین جشنواره رسانهای حضرت ابوذر استان قم، مقام دوم بخش یادداشت را به خود اختصاص داد.
🔸shahr20.ir/?p=82448
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
22.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍جلوی "دینبازها" و سکولاریزم گرایشی را بگیرید| شأن پیشساخته برای روحانیت درست نکنید
◀️ حجت الاسلام قنبریان| فلسفه تاریخ
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
May 11
فکرت
🔘#گفتوگو | #معنویت_سکولار ✅ قرائت غلط از اخلاق به دینگریزی میانجامد محورهای مهم سخنان حجت الاسل
🔘#گفتوگو | #معنویت_سکولار
☑️ معنویتهای سـکولار
🖋حجتالاسلام دکتر رضا برنجکار،رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛
✔️محوریت معنویت اسلامی ارتباط با خداست که در عبودیت و بندگی تجلی مییابد... برخلاف معنویتهای سکولار، ما معتقدیم که دین، عنصر اصلی در معنویت است.
✔️کسانی که به نام اخلاق در مقابل دین ایستادگی می کنند، در واقع در مقام سوء استفاده هستند به این معنا که برپایه یک قرائت غلط از اخلاق، به اسم اخلاق و نه خودِ اخلاق، در برابر دین ایستادگی می کنند و حال آن که این اصلاً اخلاق نیست، هر چند قبول دارم گاهی نیز از دین سوءاستفاده می شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
✔️در نشست «علوم شناختی و رسانه» همشهری مطرح شد:
☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۱)
🔸بودریار مفهوم «فراواقعیت» را با مفهوم دیگری به نام «جامعه مصرفی» مرتبط میداند و معتقد است در زمانه انفجار اطلاعات، دیگر تولید برای نظام سرمایهداری اولویت ندارد بلکه شیوه مصرف اولویت پیدا کرده است. وظیفه رسانه آموزش الگوی مصرف به مردم است.
🔸فراواقعیت چیزی شبیه به بت است که منجر میشود دیگر حتی به ذهن انسانها خطور نکند که خدایی وجود دارد. در واقعیت هم میبینیم که رسانهها کاری میکنند که دیگر حقیقت را نبینیم.
🔸در روزهای اخیر دیدیم که عکس دو بچه که در میان سیل قرار دارند و واقعی نبود در فضای مجازی بهعنوان سیل سیستان و بلوچستان پربازدید شد. حتی ۲ نفر از استادان دانشگاه این عکس را بازنشر دادند. این دقیقاً یک نمونه از فراواقعیت است.
🔸فراواقعیت اینگونه رقم میخورد که ابتدا یک بازتابی از واقعیت ابتدایی رقم میخورد، سپس این واقعیت ابتدایی دستخوش تحریف میشود، در ادامه کاری میکنند تا واقعیت اولیه از ذهن شما پاک شود. رسانهها دارند همین کار را با ما میکنند. ما با یک دستکاری شناختی روبهرو هستیم.
🔸این روزها درباره جنگ غزه، فراواقعیت و سانسور جنایاتی که توسط صهیونیستها انجام میشود را شاهد هستیم.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 خوانش مصوبه اخیر شورایعالی فضای مجازی از منظر حکمرانی متعالی
🔹حجت الاسلام دکتر علیرضا طباطبایی، هیأت علمی دانشگاه علوم قضائی تهران، در همایش استعمار سایبری گفت:
▪️حکمرانی به منزله شیوه حکومت کردن است اما اصطلاحی که چند دههای است در دنیا پر سروصدا شده، اصطلاح حکمرانی خوب است .
▪️سوال این است که آیا حکمرانی خوب همان حکمرانی مطلوب است؟
▪️اساسیترین شاخصههای حکمرانی خوب از این قرار است؛ حکومت قانون، شفافیت، کارآمدی و اثربخشی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی
🔸اما آنچه مهم است مبانی فکری حکمرانی خوب است که مبتنی بر اومانیسم و سکولاریسم است که اندیشمندان ما در برابر آن حکمرانی متعالی را مطرح کردهاند.
▪️مهمترین تفاوت بین حکمرانی متعالی با حکمرانی خوب این است که حکمرانی متعالی معتقد است آنچه در حکمرانی خوب آمده است شرط لازم است اما کافی نیست.
▪️قانون اساسی ما قانونی کاملا فضیلت محور است و معیارهای حکمرانی متعالی را دارد و حتی در بخشی از قوانین، قانون اساسی ما در دنیا منحصربهفرد است.
▪️قوانینی مثل؛ دعوت به خیر، امر بعه معروف و نهی از منکر، ایمان، معنویت، امانتدرای، وفای به عهد، مبارزه با فساد، تعاون و همکاری، استقلال، امنیت، مبارزه با استکبار، سلطه پذیر نبودن و سلطهگر نبودن، فضایل اخلاقی که برای کارگزران داریم مثل عدالت و تقوا، تقویت بنیان خانواده
▪️در حقیقت قانون اساسی ما در پی تربیت شهروند فضیلتمند است.
🔻سؤال مهم این است؛ جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اولین و مهمترین وظیفهاش یعنی ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با كلیه مظاهر فساد و تباهی که در اولین بند از اصل سوم قانون اساسی به آن اشاره شده است؛ در خصوص مجوز دادن به پلتفرمهای خارجی چه وظیفهای دارد و چگونه باید عمل کند؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸#طنز_اندیشه ا #هابرماس ☑️ هابرماس و رینگ اسپرتی برای اهل خرد 🖋سمیه رستمی، طنزنویس و پژوهشگر حوزوی
🔸#طنز_اندیشه ا #کسینجر
☑️ کسینجر، پالانی برای همه فصول
🖋سمیه رستمی، پژوهشگر و نویسنده
🔹کسینجر استراتژیست قهار و دیپلمات نابغهای بود که بارها مأموران قبض روح را با پرسشی آچمز کرده بود؛ مثلاً میگفت: میدانید تحمیل عدالت به گروهی، بیعدالتی است؟
🔸اگر جناب عزرائیل میدانست قرار است برای قبض روح وی چه مرارتهایی تحمل کند، زمانی که در خانواده یهودی آلمانی به دنیا آمد، زبان باز نکرده، مرجوعش میکرد.
✔️کسینجر پانزدهساله بود که خانوادهاش جلوپلاس خود را جمع کردند و رفتند آمریکا. آنها میدانستند شاید بشود با ملکالموت بر سر زمان مرگ مصالحه کنند؛ اما حرف توی کَت هیتلر نمیرفت.
🔰هنری کسینجر همزمان با تحصیل در مدرسه شبانه در کارخانهی فرچهی اصلاح صورت دستبهکار شد. معلوم نیست کدام شیر پالم خوردهای به او گفته بود کارش خدمت بزرگی در جهت اصلاح بشریت است.
🔹با حمایت از نیکسون، کمکم به دنیای زدودن پشم، جهت اصلاح جهان پا گذاشت. صابونِ اصلاح کسینجر در زمان تصدی وزارت امورخارجهی نیکسون و جرالد فورد، به تن مردم ویتنام، لائوس و کامبوج خورد و الحق حسابی کف کرد.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت