🔸#عکس_نوشت ا #نظام_اسلامی
☑️ نـزاع زن و روحـانی
🔻خلسه ابهام و یکهتازی دشمن
✔️باز هم اردوگاه دشمن در جنگ روایتها، از فضای ابهام واقعیت، بهترین استفاده را کرده و به مهندسی ذهن مردم پرداخت. لازم و بایسته بود در اولین اقدام، صحیحترین روایت از ماجرا در سطح گسترده منتشر میشد تا دشمن از این خلسه ابهام برای اغمای ذهن مردم استفاده نکند.
➕«مطالعه کامل یادداشت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
🎧#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ روایتِ قرآن
1️⃣ از شاخصههای زبان قرآن تا برداشتهای متعدد
👤 دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🎧#پادکست | #فصل_برکت 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ رو
1402.12.23 استاد ساجدی - فصل برکت.mp3
10.04M
🎧#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ روایتِ قرآن
1️⃣ از شاخصههای زبان قرآن تا برداشتهای متعدد
🎙دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت ☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش اول) 🖋دکتر حبیبالله بابائی ✔️تمدنها
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت
☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش ۲)
شک یا ریب؟
🖋دکتر حبیبالله بابائی
✔️تردیدها همیشه یکسان نیستند، گاه این تردید، تردیدی علمی است و مقدمهای برای عبور از ندانستن به دانستن است (تردید برای کسب ایمان)؛ گاهی هم این تردید نه تردیدی قبل از علم، بلکه تردیدی بعد از علم و یقین و به منظور انکار حقیقت و تضعیف حقیقت است (تردید برای نفی ایمان). ریشۀ این قبیل از تردیدهای ثانوی ممکن است نه امری علمی و منطقی بلکه عاملی روانی و شاید نفسانی باشد.
✔️همینطور گاهی تردید، تردید یک عالم و یا یک محقق است که آنهم در یک فرایند علمی و تحقیقاتی رخ میدهد، و گاهی این تردید نه تردیدی از سوی یک عالم، بلکه تردیدی از ناحیۀ عموم مردم (خواص و عوام) در سطح جامعه است. همین طور گاه تردید در وضعیت قبل ازمدینه و شهر رخ میدهد و گاهی هم بعد از شکلگیری مدینه پدید میآید. و بالاخره اینکه گاهی این تردیدها برخاسته از بستر سنت است، و گاهی هم برآمده از فضای مدرن کنونی است. هریک از این شک و تردیدها در عرصههای فردی و اجتماعی احکام متفاوت و تحلیل متفاوتی را می طلبد.
✔️در این باره تفکیک «شک» از «ریب» در قرآن بسیار حائز اهمیت است. «شک» (که میگذرد) یک حالت علمی (همیشه برای شک کردن دلیل دارد)، اخلاقی (صادق است) و بلکه فطری در فرایند کسب علم، آگاهی، و یقین است؛ در حالی که «ریب» (که همواره میماند و نمیگذرد) امری غیرعلمی (دلیلی برای شک کردن ندارد)، غیراخلاقی (همیشه همراه با سوءظن و تهمت است) و بلکه نوعی بیماری قلبی است که در فرایند کفر و انکار رخ میدهد. برای تردید در اینکه باران می آید یا نه، نمیگویند «انی مرتاب فی المطر» بلکه گفته میشود «انی شاکّ فی المطر»، ولی آنگاه که به کسی بدگمان میشویم و او را در معرض اتهام قرار میدهیم میگوییم «انی مرتاب بفلان».
✔️به بیان دیگر، همواره «شک» در یک وضعیت برابر بین نقیضین رخ میدهد بی آنکه فرد شک کننده بخواهد یکی از دو طرف را تقویت کرده و دیگری را متهم کند، در حالی که «ریب» بر یک پیشفرض و داوریِ سوء نسبت به یکی از دو طرف نقیضین پیدا میشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #مدرنیته
✔️رویکرد گزینشی جهان غرب به ابعاد معنوی و دینی جهان سبب پیدایش و رشد برخی نهضت های جدید دینی شده است که به آن پروتستانتیسم می گوییم. بخش هایی از باورهای معنوی و دینی را در خدمت نظام دنیوی و این جهانی قرار می دهند و از توجه یا عمل به دیگر بخشها سر باز می زنند.
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
11.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧#کلیپ | #فصل_برکت
☑️ «تاریخمندی؛ توهمی بر اندیشه صحیح قرآنی»
👤مبانی آقایان سروش و ملکیان این است که میگویند وحی قرآن بصورت دیالوگی و منطبق با وقایع ابتدای اسلام است و قابلیت تطبیق این زمانی ندارد. استاد عرب صالحی به این مبنای غلط پاسخ میدهد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
lakzaee_tarhkoli_2.mp3
23.69M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه دوم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#یادداشت ا #رصد_اندیشه
✔️ پاسخ حجتالاسلام مهدی موسوی به ادعاهای دکتر فاضلی؛
☑️ آیا برچسبزنیهای غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعهشناسی است؟!
▫️طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد پارسانیا در فلسفه علوم اجتماعی، جامعهشناسی انقلاب اسلامی و جامعهشناسی اسلامی همچون کتاب «نماد و اسطوره»، «جهانهای اجتماعی»، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشنفکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعهشناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینههای عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روششناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرسش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آنها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایهای و فلسفی است.
▫️لازمۀ نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبۀ ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن میگوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزههای علمیه چگونه میتوانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمیتوانند و دهها پرسشی که از این جملۀ تقطیعشده میتوان بهدست آورد.
🔗 متن کامل در رسانه فکرت👇
https://fekrat.net/article/lnk/60627
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔸#یادداشت ا #رصد_اندیشه ✔️ پاسخ حجتالاسلام مهدی موسوی به ادعاهای دکتر فاضلی؛ ☑️ آیا برچسبزنیهای
.
✔️ بحران بزرگ در ادبیات جامعهشناسی و علوم اجتماعی ایران این است که استادیار جامعهشناسی، آقای دکتر محمد فاضلی بهجای اینکه به نقد و گفتوگوی علمی اندیشهها و نظریهها روی بیاورند و سعی کنند در یک فضای محترمانۀ علمی و آزاداندیشانه، آن اندیشه را نقد نموده و جوانب مختلف آن اندیشه را مورد بحث و گفتوگو قرار دهند، سعی دارد که با تقطیع یک جمله و جداسازی آن از کل متن و فضای صدور آن، در فضاهای مجازی همچون توئیتر جملاتی خارج از عرف دانش و دانشگاهی بنویسند.
✔️ استاد محترم جامعهشناسی و نویسندهی «جامعه ایرانی و اخلاق اجتماعی» خوب است توضیح دهند که برچسبزدنهایی نظیر «این جماعت پرمدعا»، «کتابی بنویسند که ارزش خواندن داشته باشد»، «سراسر توهم» در یک متن دو سه خطی، برآمده از کدام بخش جامعهشناسی و علوم اجتماعی است که این افراد بدان مأنوسند؛ آیا جامعهشناسی به ایشان آموخته که به برچسبزنیهای غیراخلاقی بپردازد و اندیشهای را چنین تخریب کند یا این هم ناشی از نقص مطالعات جامعهشناسی و علوم اجتماعی این جمعت پرمدعاست.
🔗 متن کامل در رسانهی نخبگانی فکرت👇
https://fekrat.net/article/lnk/60627
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت