#یادداشت
🔰 قرائتهای مدرن از عاشورا
✍️ حمید پارسانیا
📍عاشورا واقعهای بس عظیم است. قامت این واقعه در امتداد شخصیت سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام تا قیامت قد برکشیده است و ادراک و احساس هر فرد و یا جمع از جایگاه آن فرد و یا جمع در صحنه قیامت خبر میدهد.ادراکات، احساسات، قرائتها و روایتهایی که افراد و گروهها در طول تاریخ نسبت به عاشورا دارند به نوبه خود نحوه حضور و مواجهه آنان با این واقعه عظیم را نشان میدهد. عاشورا آینهای تمام نماست در برابر چهره همه کسانی که در طول تاریخ از قبال آن میگذرند و ناگزیر به آن مینگرند این آینه افق فهم، در یافت و فرهنگ همه آنان را آشکار میکند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت 🔰 قرائتهای مدرن از عاشورا ✍️ حمید پارسانیا 📍عاشورا واقعهای بس عظیم است. قامت این واقع
🔸هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه میدهد افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر میکشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است.
🔹رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود.
🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبه لیبرالیسم متاخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و میآورد. این قرائتها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند.
🔹ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به عنوان برساختی صرفاً بین الاذهانی است. در این قرائتها از همه ظرفیتهای منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام (علیه السلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده میشود و به موازات آن به گونهای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود به عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
💢 انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد. چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#پرونده_جدید 🗂 عنوان | «حافظه تاریخی ایرانیان» ✍🏻 سرمقاله دبیر تحریریه 📍 تاریخ همچون موجودی غی
#فراخوان_یادداشت
📌 «حــافظه تــــاریخـــی»
رسانه فکرت متناسب با پرونده اخیر خود از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانهای پیرامون موضوع «حافظه تاریخی ایرانیان» دعوت به عمل میآورد.
🟩 بررسی ۸ محور کلیدی پیرامون طرح حافظه تاریخی؛
🔹یادداشتهای ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
🔹حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: آخر تیرماه ۱۴۰۳
🌐 لینک ارسال آثار: @Rasoul1414
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 قیام عاشورا و تمدن اسلامی
حجتالاسلام خسروپناه
💢«در قیام #عاشورا هم اصلاح در اسلام رخ داد و هم تشیع احیا شد و هم با #اصلاح اسلام و احیای تشیع، #تمدن_اسلامی پدید آمد...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گفتگو_علمی
رسانه فکرت پیرامون پرونده «حافظه تاریخی» برگزار میکند:
☑️ نکوهش فراموشی
بررسی حافظه تاریخی ایرانیان
با حضور:
👤 دکتر جعفر آقایان چاووشی؛
استادیار دانشکده گروه فلسفه علم دانشگاه شریف
⏰ چهارشنبه 20 تیر، ساعت 16
🏢 قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجفزاده، پلاک ۲۴۵، موسسه فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
Rebaat_Ayene_E3~1.mp3
20.53M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع | هفت دریچه به سوی #عاشورا (۲)
سلسله پادکستهای 🔹آینهای در برابر آینهداران🔹
🎙راوی: کوروش اسکندری
میهمان برنامه: استاد #محمد_اسفندیاری
مجلس سوم
نظریه پنجم: شهادت فدیهای ۲:۵۵
نظریه ششم: نظریه شهادت سیاسی ۶:۰۰
نظریه هفتم: تشکیل حکومت ۱۰:۰۰
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 «#غربزدگی امروز ميخواهد ما را از #عهد_حسيني جدا كند. امروز نيز دو عهد و دو جبهه در كار است: يكی عهد و جبهه حسينی كه #حيات_انساني را معنادار ميكند و ديگري عهد و #جبهه_ترس و پوچی كه همه زندگی را تباه ميكند. #حسین(ع) كهنه شدني نيست، اما عامل كهنه شدن جامعه اسلامی، نزديك شدن به فرهنگ معاويه است. براي كساني كه به #عهد_نبوی وصل هستند حسين(ع) هميشه زنده و جاويد است و فقط عهد نبوی است كه تازه است و تازه ميماند و فهميدن اين مطلب تنها از طريق حكمت و #نهضت_حسينی ممكن است و لاغير!» 🏴
📚 اصغر طاهرزاده
کربلا مبارزه با پوچیها
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #محرم
🔰 قافله عشق در سفر تاریخ
درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی
✍️ رضا کریمی
📍شهید مطهری عاشورا را عقلانی تفسیر میکند، حتی بهدلیل طرح «حماسه حسینی» و بهدلیل مبارزه با تحریفات با برخی احساسات هم مقابله میکند. سیدمهدی شجاعی عاشورا را با روشی فاخر و معتدل بهصورت لطیف و احساسی و در قالب روضه مکتوب بیان میکند. اما میتوان گفت شهید آوینی عقل و احساس را توأم با هم درگیر میکند، بلکه فراتر از عقل و احساس و به مقام جمع آنها ذیل عشق میرود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 قافله عشق در سفر تاریخ درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی ✍️ رضا کریمی
🔸«فتح خون» مقتلنگاری و پژوهشی تاریخی نیست. این کتاب روضه مکتوب هم نیست. روضه بیان احساسات در مورد مظلوم است. ولی در «فتح خون» معرفت و احساس با هم درهمآمیخته است و پرسشگری و تفسیر واقعه چیزی از احساس و عشق به امام در کتاب کم نمیکند. در اصل پرسشها برای فهم موقعیتهاست و برای شکستن مواجهه عادی و از سر عادت با روایتهای موثقی که از کربلا سراغ داریم. مخاطب برای ماندن با «فتح خون» باید در عالَم آوینی وارد شود و این پرسشها از آنروست که به میان میآید.
🔹ویژگی آشکار کتاب گزارش از متن واقعه بههمراه گفتار «راوی» است. البته در متن گزارش هم تحلیلهای تاریخی وجود دارد و فقط به نقل صرف بسنده نشده است، اما «راوی» از ظاهر تاریخ فراتر میرود. متن اصلی نقل و تحلیل تاریخ ظاهری است و متن راوی گزارش تاریخ باطنی. راوی وقایع تاریخ را بر اساس مواجههای انفسی تحلیل میکند.
🔸راوی مخاطب را درگیر تاریخ حیات باطنی انسان میکند که موضع خود را نسبتبه عاشورا و جایگاه خود را نسبتبه طرح کلی عالم روشن کند و از فلکزدگی (اسارت در تاریخ ظاهری) نجات یابد.کلمه تاریخ یک کلمه کلیدی در کتاب است که اشاره به «طرح کلی عالم» دارد. عبارتی که خود شهید آوینی بعدها در مقالهای تحت عنوان «دولت پایدار حق فرامیرسد» آورده است. برای بیان این مساله یعنی تفسیر باطنی (تاریخی) از عالم و کربلا چند مفهوم کلیدی پیش کشیده میشود؛ عقل و عشق، سیاره رنج، تماشاگه راز و باطن عالم.
🔹«فتح خون» مانند متن «روایت فتح» در اوجی ادبی قرار دارد. زبان «فتح خون» مانند زبان «گنجینه آسمانی» است. بههمین دلیل «راوی» حیث تاریخی را با انسان معاصر پیوند میدهد، بلکه انسان معاصر را در طرحی کلی از عالم قرار دهد. او در حال رسیدن به طرح کلی عالم بود و بر این اساس ماجرای عاشورا را هم در این طرح قرار میدهد که تاریخ مصرف ندارد و مخاطب را درگیر «قافله عشق در سفر تاریخ» میکند: «ای دل! تو چه میکنی؟ میمانی یا میروی؟»
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞عاشورا منبع هویتساز
حجتالاسلام رهدار
💢«خیلی واضحه که بگوییم استعمارگران به دنبال این بودند که هویت مسلمانان را از آنها بگیرند تا نتوانند در برابر آنها مقاومت کنند، تا همراهی آنها با برنامههای استعمار حداکثری شود. برای اینکه به این هدف برسند باید مهمترین منبع هویتساز مسلمانان یعنی عاشورا را میزدند...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر