📝 #بخوانید| درآمدی بر مبانی شناختی علم اقتصاد اسلامی/ پارادایم حکمی و اجتهادی در حکمرانی اقتصادی
✍️دکتر عبدالحسین خسروپناه
💡زمانی که از علوم اقتصادی سخن به میان میآید صرفاً یک علم نیست، بلکه از علوم مختلفی برخوردار است. یکی از علوم اقتصادی، فلسفه و مکتب اقتصادی است که ایدئولوژی اقتصادی هم به آن میگویند. از دیگر علوم اقتصادی، علوم مبتنی بر عقل و تجربه در حوزه اقتصاد است؛ مثل اقتصادسنجی، جغرافیای اقتصادی، سیاست اقتصادی و یا اقتصاد سیاسی و…
💡بحث دیگری که از سال ۱۹۸۰ در دنیا مطرح شده است بحث حکمرانی اقتصادی است. مبانی حکمی؛ یعنی مبانی اصلیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی که مبانی حکمی بر همه علوم اقتصادی و فلسفه اقتصاد تأثیرگذار است و این کاملاً روشن است؛ زیرا یکی از مهمترین مباحث اقتصاد مبانی فلسفه اقتصاد میباشد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_شناختی
🆔 @fekrat_net
🔸دومین هم اندیشی علوم عقلی همزمان با چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) و در آستانه روز جهانی فلسفه
🔰 مکتب فلسفی نوصدرایی
💢 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#محمدباقر_تحریری
#محمدعلی_اردستانی
⏰ چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵
🔹 حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی
#هم_اندیشی
#علامه_طباطبایی
@Rashad_ir
🆔 @fekrat_net
drakhshan-agtesad1.mp3
26.59M
🎙 #بشنوید| تاریخ اندیشه اقتصادی - قسمت اول
💠دکتر مسعود درخشان
🆔 @fekrat_net
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ نسل سوم روشنفکری
🎙استاد شهریار زرشناس
🔹نسل سوم روشنفکری در دوره رضا شاه بسیار متنوع، پر تعداد و فعال است. این نسل یک بخش تکنوکرات بروکرات دارد که عملاً دولت را در دست میگیرد.
#روشنفکری
🆔 @Roshanye_Vagheeyat
🆔 @fekrat_net
40.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #ببینید| نشست با استاد حجت الاسلام و والمسلمین علی امینینژاد/ بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (ره)
✔️فیلم کامل را اینجا ببینید.
🆔 @fekrat_net
drakhshan-2.mp3
26.43M
🎙 #بشنوید| تاریخ اندیشه اقتصادی - قسمت دوم
💠دکتر مسعود درخشان
🆔 @fekrat_net
Dr.Javadi-1.mp3
9.92M
🎙 #بشنوید| اخلاق و فرا اخلاق - قسمت اول
💠دکتر محسن جوادی
🆔 @fekrat_net
22.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #ببینید| تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی
👈دکتر سیدکاظم رجایی
🆔 @fekrat_net
🆔 @cafe_edalat
💬انسان کامل و انسان ناقص
🎲در علوم انسانی میبینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است، سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی، از نظر علوم اخلاقی، از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص، قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد بلکه شایسته تحقیر باشد، کدام انسان است؟ معیار انسانیت چیست و در کجاست؟
🎲این چگونه است که میان مثلًا چومبه و لومومبا فرق میگذاریم؟ در چه چیزِ آنها فرق میگذاریم؟ چه چیز، یکی را انسان منحطّ قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش؛ با اینکه از جنبههای زیستشناسی اگر هر دو را کالبدشکافی کنند شبیه یکدیگرند، حتی جهازات روانیشان هم شبیه یکدیگر است: هر دو دارای قلب، سلسله اعصاب، کبد، کلیه، ماهیچهها، معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟
🎲این همان مسئله بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است. مثلًا قرآن انسانهایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته مسجودیت ملائک میداند، چنانکه میگوید: ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید. ولی در مورد انسانهایی نیز میگوید که چهارپایان بر اینها برتری دارند.
🎲چه مقیاسها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟ این امر به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسئله انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد؛ یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند، باز مسئله انسان و انسانیت و مسئله انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کردهاند.
✍️ استاد مطهری، آزادی معنوی، ص230 و 231
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| امید راهبرد تحقق آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی
✍️فاطمه رضوی راد
🔦مبنای امید در جهان بین مادی سرمایه اجتماعی است که در بستر اقتصاد ساخته میشود و پشتوانه آن اخلاق است و جوهره و عامل تحقق آن ابزار تولید، ثروت و دانش فنی است.
🔦ولی در جهان بینی توحیدی مبنای امید، تعهد برخواسته از ادای تکلیف در برابر آرمانهای اصلی مانند (عدالت، آزادی، ظلم ستیزی) و خروجی آن اعتماد است زیرا به جای ضمانت اجرایی مانند اخلاق دارای پشتوانه محکمی مانند تعهد است.
🔦محصول خروجی امید در جهان بینی توحیدی، امید تعهدزا و اعتماد آفرین است که منجر به پیدایش راهبرد برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی (تحقق بیانیه گام دوم، تمدن اسلامی و زمینهسازی ظهور) به وسیله مردم میشود.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه
#گام_دوم
#انقلاب_اسلامی
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه| ترسیم حکمرانی دینی
📻 دکتر عبدالحسین خسروپناه
⏳در حال حاضر کل دنیا به سمت اینترنت ملی میرود. چون حکمرانی فضای مجازی نداریم لذا ممکن است دولت باشد یعنی وزارتخانهها باشند، ادارات و ساختار هرمی باشد اما حکمرانی نباشد.
⌛️یعنی ممکن است سیاستگذاری باشد اما تنظیمگری متناسب با سیاستگذاری نباشد، تنظیمگری قانونگذاری باشد ولی رصد و ارزیابی نباشد یا تمام اینها باشد اما خدمات عمومی نباشد.
⏳به تعبیر غربیها جامعه مدنی و به تعبیر ما گروههای جهادی که سهم گروههای جهادی در خدمات در حوزه کرونا و خدمات عمومی، در کمک به محرومین، کمک به پرستاران، کمک به بیماران کرونایی و خیلی موارد دیگر بسیار بالا است و سهم گروههای جهادی در حکمرانی صفر است.
⌛️اما این سهم در خدمات عمومی بالاست لذا ما از فقدان حکمرانی حکمی در عرصهها رنج میبریم و دولت آینده باید بتواند که این حکمرانی را در عرصههای مختلف احیا کنند و این نیست که گروههای جهادی فقط به مناطق محروم بروند و خدمت کنند اما هیچ امکاناتی در اختیار آنها نگذاریم و حتی در سیاستگذاری و تنظیم دیگری هم نقشی نداشته باشند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#گام_دوم
#تمدن_اسلامی
🆔 @fekrat_net