eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 🔰شبه‌فیلمی که سراسر خدا بود...! 🖇به بهانه اکران نسخه سینمایی «موسی کلیم‌الله» ✍🏻 سید محمدمهدی شرف‌الدین 📍همین ابتدا بگویم که یک فیلم نیست بلکه گزیده‌ای از قسمت‌های اولیه سریالی طولانی است؛ سریالی که بعد از انس‌گرفتن مخاطب ایرانی با سریال یوسف، کار سختی را در پیش داشته و باید چیزهایی بیشتر از آن سریال به تماشاگران عطا کند و از تکرار کلیشه‌های ثابت‌شده در آن دوری جوید تا وجه انحصاری خود را از دست ندهد. بنابراین قضاوت درباره سریال موسی بر اساس نسخه‌ای که هم‌اکنون در اکران شده، عاقلانه به نظر نمی‌رسد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔸اما اگر بخواهیم در مورد این نسخه سینمایی اظهار نظر کنیم، باید آن را ملقمه‌ای از ضعف‌ها و قوت‌ها بنامیم! ملقمه‌ای که اگرچه چند سر و گردن نسبت به فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال بالاتر است، اما تحلیل مشخص و واحدی را پیش روی منتقدین نمی‌گذارد. ملقمه‌ای که اگرچه که سراسر معنویت است، اما برخی از تابوهای فرهنگی را هم زیر پا می‌گذارد. 🔹در این شبه فیلم، به هیچ‌وجه نمی‌توان از گریم حرفه‌ای و جذاب فرهاد آئیش در نقش خواب‌گذار شیطان‌پرست سخن نگفت. همچنین نمی‌توان معجزه دوربین و سبک فیلمبرداری تورج منصوری در خلق صحنه‌های سخت را نادیده گرفت. کارگردان به درستی متوجه این مساله شده که در داستان‌های تاریخی که خط روایی آن برای مخاطب از پیش مشخص است، باید از جذابیت‌های تصویری و جلوه‌های ویژه بهره ببرد و به راستی که تیم حاتمی‌کیا در این مسیر، موفق عمل کرد. 🔸موسیقی حرفه‌ای کارن همایونفر از دیگر نقاط قوت این شبه فیلم است که اجازه ترک سالن سینما را به مخاطب حتی در حین پخش تیتراژ پایانی نمی‌دهد. انتخاب بازیگرانی همچون مریلا زارعی و بهنام تشکر نیز در دو نقش متفاوت با بازی‌های زیرپوستی و قابل قبول، از نقاط تمایز این کار به حساب می‌آید. شخصیت‌پردازی عمیق آن هم برای کاراکتر فرعی همچون زن قابله هم از مزیت‌های کار نویسنده در فرآیند داستان است. 🔹از سوی دیگر اگر بخواهیم خیرخواهانه به نقاط ضعف این شبه فیلم اشاره کنیم، باید بگوییم که بازهم از ناحیه افراط و تفریط ضربه خوردیم؛ فیلمسازان ایرانی یا همچون مجید مجیدی، پروسه تولد یک پیامبر را آنقدر آسمانی و قدسی روایت می‌کنند که اصلا برای مخاطب باورپذیری ندارد و یا همچون حاتمی‌کیا، این پروسه را آنقدر زمینی و جنسی به تصویر می‌کشند که می‌توان در بعضی از پلان‌ها، هشدار مثبت 18 را گوشه قاب تصویر قرار داد. شاید از همین باب است که شبه فیلم موسی نتوانسته خط روایت قرص و محکمی را با خود حمل ‌کند و سعی دارد تا با بیان تفصیلی جزئیاتی همچون خرید سبد برای سپردن نوزاد به نیل، سر مخاطب را گرم نماید. 🔸نورپردازی کم‌رمق این شبه‌فیلم واقعا بیننده را به تعجب وا می‌دارد! آن هم در کنار جلوه‌های ویژه و میزانسن‌های هالیوودی که نمونه‌اش را در سینمای ایران تاکنون ندیده‌ایم. همچنین عدم شخصیت‌پردازی صحیح برخی از کاراکترها مثل پدر موسی و یا همسر فرعون، سوال‌برانگیز است. علیرضا کمالی و بهاره کیان‌افشار اصلا در نقش خودشان جای نگرفتند؛ جلوه بارز این مساله هم سوالات عجیب عمران به عنوان پدر یک پیامبر از همسرش یوکابد در جریان الهام آسمانی به مادر موسی است که آن را به سُخره می‌گیرد. 🔹در نهایت باز هم تکرار می‌کنم که قضاوت صرفا بر اساس نسخه سینمایی حاضر صورت گرفته و ربطی به پروژه عظیم سریالی موسی ندارد. قطعا تماشای همین نسخه هم درس‌های زیادی برای دوستداران هنر هفتم و همچنین معنویت‌گرایان جهان دارد و از همین روست که تمام منتقدین، به تماشای آن توصیه کرده‌اند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
12.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 مظلومیت ستاره‌ 👤محمدرضا نصیری؛ پژوهشگر و منتقد سینما 📍فیلم «شوهر ستاره» طی یک سیر داستانی دقیق، مورد ظلم‌ واقع‌شدن زنان در ایران را به شکل افراطی تصویر کرده و مولفه‌های ضدملی و ضددینی زیادی را به مخاطب دیکته می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
| ✅ تاریخ برای انسان ایرانی سرنوشت متفاوتی رقم زده است؛ سرنوشتی که با بار مسئولیت سنگین زمانه گره خورده و می‌طلبید در برابر بی‌عدالتی‌ها بایستد و قیامی در دل خود به راه اندازد. این نهال نوپای فرهنگی، هرچند در معرض آشوب منفعت‌خواهی و سیاست‌های ناسالم نااهلان است، اما ریشه‌اش با ایمان و اصالت درهم تنیده است، به‌گونه‌ای که می‌تواند درختی تنومند از آن برآید؛ چرا که این سرنوشت، نباید بر مدار بازی‌های کهنه و سردرگم باقی بماند؛ سرنوشتی که باید به دست خود رقم بخورد، سرنوشتی که شایسته این انسان و فرهنگ و تمدن است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| 📌اشکی به یاد ننه‌علی ✍🏻محمدحسن فرج‌نژاد 🔸اشک هور فیلمی درباره شهید هاشمی یکی از ستاره‌های درخشان ایثار و فداکاری در بحبوحه دفاع مقدس و تولد دوباره او با بازگشت پیکرش بعد از بیست سال است. انتظار یک مادر شهید که بعد از بیست سال هنوز هم باورش نمی‌شود فرزندش شهید شده، موضوعی عالی است اما در تبدیل این موضوع به فیلمنامه ضعف وجود دارد و فیلم بیشتر به یک مستند با حکایت راوی نزدیک شده است. 🔹در صحنه‌های خاطرات ننه علی با فرزندش، تکه کلام‌های زیادی است که از زبان شهید بیان می‌شود و برای مخاطب مبهم است. برای مثال، مادر به او می‌گوید که چرا همیشه پوتین‌هایش خاکی است و او پاسخ می‌دهد: «چون ما آدم خاکی هستیم». این قبیل شعارها باید به صورت واضح‌تر و آن هم به صورت غیرکلامی برای مخاطب بازگو شود؛ درست همانطور که سمت شهید در سپاه و عدم اطلاع خانواده از درجه او به تصویر کشیده شده است. 🔸در برخی از موارد صحنه‌پردازی‌ها ضعیف است. برای مثال در ابتدای فیلم، فضاسازی روزی که حجم آتش زیادی بر قرارگاه و حتی جزیره وارد می‌شود، به خوبی نمایش داده نشده است. تنها صحنه‌های حضور هلیکوپتر در تعقیب فرمانده شهید، صحنه‌های ویژه‌ای برای فیلم هستند و صحنه خاصی از درگیری‌های شدید دشمن علیه لشکر خودی نمی‌بینیم. یا با توجه به اینکه مدام گفته می‌شد شیمیایی زده شده، کارگردان می‌توانست نشان دهد که گردان‌ها در حال تلاش برای مقابله با این تهدید هستند. 🔹شخصیت‌پردازی فیلم نیز ضعیف است و بسیاری از افرادی که در فیلم حضور دارند، به خوبی معرفی نشده‌اند؛ حتی محبت شهید به دخترش در ابتدای فیلم که می‌توانست به عنوان کاشت‌هایی برای داستان پردازی باشد و بعداً از آن برداشت شود، در فیلم دنبال نمی‌شود. همچنین اقتدار شهید به خوبی نشان داده نشده است. 🔸در کل، ریتم فیلم آرام و کند و گاهی اوقات خسته‌کننده می‌شود. البته این ریتم به تم انتظار مادرانه ننه علی می خورد، اما مخاطب را همراه نمی‌کند. آنچه مخاطب را پای این مستند فیلم نگه می دارد، صحنه‌های عاطفی ننه علی است که حتی صدای گریه بینندگان را در سینما بلند می‌کند. 🔹یکی از نکات قابل تامل فیلم توجه به حرف و حدیث‌های تاکسی وار مردم درباره خادمان و مسئولان است؛ این بخش اشاره‌ای به هجمه‌های دشمن در سال‌های پس از انقلاب به ذهن و قلب مردم دارد که آنها را از کشور و مسئولان بیزار می‌کند. به طور کلی اگرچه فیلم به قوت کافی دست نیافته و در سطح متوسط قرار دارد اما این فیلم باید به خاطر ننه علی‌ها دیده شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
11.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 پازل چندتکه 👤سید محمد مهدی موسوی؛ پژوهشگر و منتقد سینما 📍فیلم «بازی‌ خونی» به حماسه مردم آمل در دهه 60 اختصاص دارد که علیرغم بکربودن موضوع، نتوانسته روایت جذاب و منسجمی ارائه دهد و شخصیت‌پردازی قابل باوری شکل دهد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔸انسان مقاوم و علوم انسانی گفتگو با: 👤دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ⏰ ۱۲ دی‌ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
دکتر علیرضا قائمی نیک.mp3
9.12M
🔸انسان مقاوم و علوم انسانی 👤محمدرضا قائمی‌نیک اهمیت توسعه در ایران 1:36 سنت در برابر مدرنیته 3:19 جامعه‌شناسی توسعه 6:36 تاریخ متاثر از ادیان 9:56 ایده پایان تاریخ 12:34 جنگ ایران و روس 14:36 کشورهای توسعه‌یافته 18:37 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| 💥ایستگاه چهل و سوم (۳) 💠 ارزیابی منتقدین رسانه فکرت از فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۳ تاکنون ☘️ با ما همراه باشید...!! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| 📌صددام وحشی‌تر از صدام ✍🏻رحیم آبفرو 🔸در فیلم «صددام»، صدام، بهانه است تا بار دیگر به ایران حمله شود. یک‌بار به مرزهای خاکی این کشور و این بار به مرزهای فرهنگی، هویتی و معنایی او...! این‌بار مسأله، اصلاً دین و شرع و شریعت نیست، مسأله فقط رقص و موسیقی و آرایش و‌ پوشش بازیگران نیست که این‌ها را چندسالی می‌شود پاس کرده‌ایم. مسأله خلط فصل‌های انسان و حیوان است؛ التقاط مرزهای انسانیت و حیوانیت؛ البته نویسنده فیلم‌نامه، برای بروز چنین خصائص حیوانی، حیوان خوبی مثل صدام را بهانه کرده‌است. 🔹فیلم به طرز عجیبی وحشی است؛ به شکل وحشیانه‌ای به هر آن‌چه از حیا و نجابت و عفت و پاکی است، حمله می‌کند. افسارگسیخته و عنان‌پاره‌کرده در تلاش است عبور از هر خط قرمزی را تجربه کند تا جایی که خون و کف قاطی کرده و از لب‌ولوچه‌اش سرازیر می‌شود. انبوهی از شوخی‌های مبتذل جنسی، در انواع مختلف کلامی، تصویری، محتوایی، فیزیکی و..! شوخی‌هایی که حتی می‌ترسم بیان‌شان از باب نمونه هم فضای این کلمات را متعفن کند! 🔸از تماس‌های بدنی مکرر و ممتد با قاب کلوزاپ تا کلوزاپِ مکرر آرایش‌کردن بازیگر زن فیلم...! از صدای کش‌دار ماچ تا اثر دراماتیک ماتیک بر سر و صورت رضا عطاران...! از سیگارکشیدن‌های مکرر و‌ عمیق تا شوخی و بازی با تریاک و بافور...! پدرام پورامیری در تلاقی با رضا عطاران، هر آن‌چه در اعماق وجود داشته‌اند، بالا آورده‌اند بر روی پرده سینما و هرچه در کوزه بوده، برون تراویده است. 🔹عنوان‌بندی فیلم، حرفه‌ای بود؛ گریم رضا عطاران در نقش صلاح، بدل صدام، خیلی خوب از کار درآمده بود. مطلق بازی رضا عطاران از بُعد حرفه‌ای، قابل قبول بود تا جایی که آرزو می‌کردی کاش این استعداد در مسیر دیگری به کار گرفته شده بود. همچنین بازی آزاده صمدی در نقش حلیمه رسن، مثلاً بهترین مأمور بعث در خاورمیانه، در برابر بازی بی‌نمک و کم‌مزه پریناز ایزدیار، در نقش ثریا مسرور به چشم می‌آمد. ✔️ دیدن این فیلم را نامناسب برای بچه‌ها و مایه شرم برای خانواده‌ها می‌دانم! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
12.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 در مذمت مردان 👤محمدرضا نصیری؛ پژوهشگر و منتقد سینما 📍فیلم «رها» با ارائه یک روایت سیاه و غیرواقعی از جامعه و خانواده ایرانی، قصد دارد تا مردان را موجوداتی بی‌مسئولیت نسبت به زندگی و خانواده نشان دهد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net