eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 تماشای این فیلم‌ها را از دست ندهید... ⭕️ آثاری که ذات ضدبشری آمریکا را نمایان می‌سازد. 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 🔹 🔸 ⬅️ در قاب سینما 🧩 b2n.ir/hogog_bashar 🆔 @AmmarYar_IR 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️آمار حملات به مسلمانان در 🔹آمارها در ایالات‌متحده نشان‌دهنده این است که تعداد حملات به مسلمانان در ایالات‌متحده نسبت به سایر گروه‌های مذهبی بسیار بالاست. 🔹بعد از یهودیان، آمار حملات نشان‌دهنده این است که مسلمانان در هدف دوم حملات دین‌گریزان در بوده‌اند. ✍️نویسنده: رضا دانش‌پسند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1557 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️آمار حملات به مسلمانان در 🔹آمارهای سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نشان‌دهنده این است که نزدیک به ۳۱۰ مورد حمله به مسلمانان در ایالات‌متحده توسط گروه‌های دین‌گریز یا دین‌ستیز در این کشور صورت گرفته است. 🔹آمارهای منتشرشده از سال ۲۰۱۶ به بعد یعنی بعد از دوره ریاست‌جمهوری ، نشان‌دهنده این است که تعداد حملات علیه مسلمانان هر سال بیشتر شده و این خود بیانگر این است که دیدگاه‌های منفی نسبت به مسلمانان در جامعه آمریکا بیشتر شده و دیدگاه‌های راست‌گرای افراطی در این کشور تاثیرگذاری بیشتری در سیستم سیاسی و اجتماعی داشته‌ و توانسته‌اند بخش بزرگی از جامعه مدنی را با خود علیه مسلمانان همراه کنند. 🔹بررسی‌های تاریخی و جامعه‌شناختی تاریخی در ایالات‌متحده نشان می‌دهد در هر دوره‌ای که دیدگاه‌های آخرالزمانی بر دستگاه سیاست‌ورزی (سیاست داخلی و سیاست خارجی) آمریکا مستولی شده است، فشار بر گروه‌های مذهبی که در اقلیت بوده‌اند نیز بیشتر شده است، برای مثال در دوره جرج واکر بوش که شاهد شکل‌گیری سیاست خارجی متناسب با منافع گروه‌های مذهبی رادیکال آخرالزمانی در قالب گروه‌های نئوکان در بوده‌ایم، فشار بر گروه‌های اقلیت مذهبی بیشتر شده و همین فشار سبب شده با سیاست‌های حذف گروه‌های مذهبی مواجه باشیم. ✍️نویسنده: رضا دانش‌پسند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1557 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ در جنبش و 🔹جنبش صهيونيستي در قرن نوزدهم ميلادي زماني به وجود آمد كه دو گرايش عمده بر عرصه تفكر سياسي آن روز سايه افكنده بود. 🔹شعار اولي اعتقاد به برادري انسان‌ها، برابري، رشد و تعالي انسان و طبيعت نيك آن و ساختن جهاني بود كه انسان‌ها بتوانند مثل یک خانواده در آن زندگي كنند. 🔹در حالي كه شعار گرايش دوم از برتري نژادي و تفاوت نژادي ملت‌ها جانبداري مي‌كرد. ✍️نویسنده: دکتر مجید صفاتاج 🔻ادامه مطالب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1560 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ در جنبش و 🔹اصول تفکر نژادپرستی بیشتر در سخنان عزرا ـ یکی از پیامبران ـ متبلور شده بود؛ زیرا وی مخالف ازدواج بین اقوام بود و از مردان یهودی خواست که زنان غیریهودی خود را طلاق دهند. 🔹او از برتری نژادی طرفداری می‌کرد. 🔹وی برای اثبات نظریه خود از گیاهان و حیوانات و سپس انسان‌ها نمونه‌هایی را که دال بر برتری نژادی هستند،آورد. 🔹در قرون وسطی نیز خاخام‌ها در محلات یهودی‌نشین به آموزش تلمود -کتاب شریعت یهود – پرداختند و اندیشه اختلاف نژادی را ترویج کردند. 🔹بدون تردید ریشه‌های اصلی این اندیشه برمی‌گردد به اعتقاد اساسی یهودیان که از نظر آن‌ها ملت برگزیده خداوند هستند و اوست که این قوم را بر دیگر ملت‌ها برتری بخشیده است. 🔹در تأکید بر این اندیشه، شاعر یهودی اندلسی، «یهودا‌ بن هالیوی»، از شاعران قرن دوازده میلادی، قصاید زیادی در غم دوری از سروده است. 🔹اینگونه اشعار در ادبیات جدید جایگاه ویژه‌ای برای خود باز کرده‌اند. 🔹همین شاعر کتابی به نام «خزری» نوشت که پر از برتری‌های جسمی یهودیان بر دیگران بود. 🔹وی جوامع انسانی را به مراتب گوناگونی تقسیم می‌کند که در آن‌ها اخلاق و عبادت و رفتار شخصی مطرح نیست، بلکه تنها مقدار «خون پاکی» که در رگ‌هایشان جریان دارد ملاک برتری است. ✍️نویسنده: دکتر مجید صفاتاج 🔻ادامه مطالب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1560 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️شش نشانه علم‌گرایی از نگاه سوزان هاک علم، آری؛ علم‌گرایی، نه 🔸پروفسور سوزان هاک (Susan Haack) در کتاب دفاع از علم در محدوده عقل (۲۰۰۷) سعی کرده از علم و نه علم‌گرایی یا علم‌پرستی دفاع کند. 🔸وی اکنون یکی از اعضای هیات تحریریه بین‌المللی مجله «پژوهش‌های فلسفی» دانشگاه تبریز است و چندین مقاله در این ژورنال منتشر کرده است که مقاله پنج پاسخ به پراگماتیسم (Five Answers on Pragmatism) از جمله آن‌هاست و در این مجله منتشر شده است. ✍️نویسنده: محمد اصغری،عضو هیات‌علمی دانشگاه تبریز 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1547 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️شش نشانه علم‌گرایی از نگاه سوزان هاک علم، آری؛ علم‌گرایی، نه 🔸سوزان هاک با نقلی‌قولی از چارلز سندرس‌پیرس، فیلسوف پراگماتیست محبوب خودش شروع می‌کند. 🔸پیرس گفته که «انسان باید دیوانه باشد که کشفیات راستین علم را انکار کند.» سوزان هاک می‌گوید علم چیز خوبی است، ولی نباید در ارزشیابی علم، افراط و تفریط کرد. 🔸این فیلسوف معتقد است که امروزه مفهوم علم‌گرایی‌ (scientism) نوعی رویکرد به علم (science) است که سعی دارد با نگاهی غیرانتقادی به علم، خواسته یا ناخواسته، آن را محترم شمارد و این امر به‌معنای نادیده گرفتن خطرات بالقوه، محدودیت و کاستی‌های علم است. 🔸از این‌رو می‌بینیم که یک‌طرف خیلی ناگهانی علم را رد و دیگری خیلی عجولانه از آن دفاع می‌کند، البته نگرانی کنونی هاک این است که دومی شکست بخورد. 🔸علم‌گرایی در قرن ۱۹ کم‌ و‌ بیش رویکرد مطلوب بسیاری از افراد جامعه علمی در حوزه زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک بود، ولی در اوایل قرن بیستم به علم فیزیک و روش‌های آن محدود شد و کاربرد محدودتری یافت و در اواسط قرن بیستم «پیش‌داوری» و «انحراف» در علم تلقی شد. ✍️نویسنده: محمد اصغری،عضو هیات‌علمی دانشگاه تبریز 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1547 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️حاشیه‌ای بر یک گفتگو 🔹 در طول سال‌های اخیر صراحتا یا تلویحا جاودانگی جهنمیان را در آتش انکار کرده است. 🔹او بر این مساله در مناظره هم پای فشرد و هر چه دکتر رفیعی تلاش کرد از زبان او این اقرار را بگیرد که قضیه درباره کافران و مشرکان فرق می‌کند دم به تله نداد و با گریختن از پاسخ صریح سعی کرد هم مسلمات قرآن را زیر سوال نبرد و هم خلود را انکار کند! ✍️نویسنده: علی بهاری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1564 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️حاشیه‌ای بر یک گفتگو 🔹 خلود در جهنم را مغایر با رحمت الاهی می‌داند و معتقد است خدایی که نسبت به بندگانش مهربان است هرگز حاضر نمی‌شود آنان را در آتش جهنم نگه دارد. 🔹به اعتقاد او اگر بنده‌ای در آن دنیا بخواهد توبه کند خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد و او را از جهنم خارج و وارد بهشت می‌کند. 🔹(برگرفته از مناظره) بر اساس این پندار، تفاوت چندانی میان این جهان و آن جهان نیست، زیرا عقل و اختیار و امکان عمل در هر دو جهان باقی است. 🔹بنابراین ضرورتی ندارد گناهکاران حتما در این جهان توبه کنند و دست از گناه بکشند بلکه می‌توانند حداکثر لذت از گناه را ببرند و بعد از رفتن به آن دنیا و مشاهده عذاب‌های دردناک اخروی، توبه کنند و از خدا بخواهند آنان را از عذاب نجات دهد! 🔹در بخشی از مناظره، دکتر رفیعی آیه‌ای را تلاوت کرد که در آن شخص گناهکار بعد از رفتن به دنیای دیگر از خدا می‌خواهد او را برگرداند تا دست از گناه بکشد و کارهای نیک انجام دهد. 🔹اما در پاسخ به او گفته می‌شود هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و این صرفا یک حرف بیهوده است که شخص گناهکار به زبان می‌راند. (مومنون، ۹۹ و ۱۰۰) 🔹جالب این جاست که آقامیری در پاسخ به این نقد قرآنی گفت: «آن شخص گناهکار به دروغ می‌گوید که می‌خواهد برگردد ولی اگر واقعا بازگشت به جهان را درخواست کند به او فرصت داده می‌شود!!» (نقل به مضمون، برگرفته از مناظره) ✍️نویسنده: علی بهاری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1564 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 دکتر حسن حسن خانی 🔰(قسمت نهم) ♦️راهکار مقابله با ، دولتی کردن است؟ 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش نهم.mp3
3.28M
📍 🎙 دکتر حسن حسن خانی 🔰(قسمت نهم) ♦️راهکار مقابله با تحریم، دولتی کردن اقتصاد است؟ 🔹آنچه باید اتفاق می‌افتاد این بود که ما باید تجارت‌مان، تنظیم بازار و توزیع کالایمان از صفر تا صد دولتی می‌شد. 🔹حتی کسی نباید حق می‌داشت چیزی را انبار کند. 🔹به همه چیز باید انبارش نظارت می‌کرد. یعنی یک کالا از ابتدای چرخه تولید یا واردات تا انتهای چرخه که مصرف است، باید مورد نظارت قرار می‌گرفت. 🔹این را هم عرض کنم: تمام ساز و کارهای مبتنی بر قیمت و ساز و کارهای بازاری در کشور ما ابتر هستند؛ مگر اینکه نظام توزیع یعنی از ابتدای تا انتهای چرخه، رصد و کنترل بشود. 🔹عرض من این است که در شرایط تحریم همه چیز باید تحت نظارت دولت قرار بگیرد. 🔹نمی‌گوییم مالکیت با دولت باشد، می‌گوییم دولت ابزارهای کنترلش را به صورت حداکثری اعمال کند و شفاف باشد. 🔹البته در شرایط تحریم، شفافیت مثل تیغ دولبه است؛ یک جاهایی اگر شفافیت باشد، دشمن آسیب می‌زند. 🔹مثلاً دلیلی ندارد که خزانه ارزی کشور شفاف باشد، هیچ وقت هم نبوده؛ در هیچ کشوری هم شفاف نیست، مخصوصاً در کشور تحت تحریمی مثل ایران. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1480 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ در 🔹بیان اصلی اسلام یعنی ، انسان را «حیّ متألّه» می‌داند و طبع اجتماعی انسان را اتحاد با جامعه می‌داند که انسان را نه دگرخواه، نه خود‌خواه و نه دگر خودخواه می‌داند؛ بلکه انسان را خداخواهی می‌داند که جامع خود و دیگری است. 🔹آیه ۱۳ سوره حجرات، نسبت خود و دیگری را در تفکر اسلامی، بر مقام جعل قرار می‌دهد. 🔹در واقع انسان‌ها در مقام خلقت هیچ تمایزی از هم ندارند و هیچ امکانی نیز برای تفاوت گذاشتن بین انسان‌ها وجود ندارد. 🔹اما در مقام جعل، تمام تعابیر«وَجَعَلْنَاکُمْ» بیان‌گر به رسمیت شناختن تفاوت‌هاست. ✍️نویسنده: رضا جوادی‌مقدم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1501 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net