eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب 🔻، شفای و آزمون مضاعف 🔸مساله‌ای که در این کتاب به‌نحو اجمالی و سربسته مطرح شده این است که چرا رهبر انقلاب خود را تابع ستاد کرونا دانستند؟ 🔸 باید متوجه بود که تدبیر رهبر پذیرش نظرات ستاد کرونا و وزارت بهداشت درکنار توصیه به توسل و حتی -در یکی از بیانات- طرف مشورت قرار دادن افرادی بود که شأن و اثر و و… را می‌شناسند. 🔸این تدبیر نه رد شفابخشی معنوی است و نه مخالفت با مشهورات معاصر، بلکه بر اثر رعایت مراتب عقول پدید آمده است. 🔸 در عصر سیطره تلاش اهل دیانت برای بهره بردن از شفای معنوی باید با رعایت این نکته باشد. 🔸تمام حیثیات در «استنباط صرف از منابع» ملحوظ نیست و شرایط زمان و مکان نیز باید مدنظر باشد. 🔸البته نویسنده در جایی از کتاب اذعان دارد و… نیز باید در این استنباط مداخلت داشته باشند و خود او نیز ضمن پرهیز از مخالفت عملی با ستاد کرونا، دعوت می‌کند تا در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و پیداست که خود او هم در این زمینه پیشقدم شده است. 🔸ولی به‌هرحال از لوازم فرهنگ‌سازی در مساله شفای معنوی این است که موانع فهم و باور جامعه بیشتر مدنظر قرار گیرد و از لوازم آن، این است که در دعوت مردم به شفای معنوی همه حقایق مدنظر باشد. ✍️نویسنده: رضاکریمی- محمد علی‌بیگی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2058 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻تحقق در «تقویت مسئولانه» 🔹در ارزیابی از وضعیت عدالت، همه‌ی حوزه‌ها را باید در نظر گرفت. 🔹از اینرو ممکن است در یک حوزه از عدالت، خوب پیش رفته باشیم و در حوزه دیگر، پیشرفت خوبی نداشته باشیم. 🔹لذا اساسا صدور حکم کلی در مورد وضعیت عدالت در و عدم توجه به تک تک حوزه ها، صحیح به نظر نمی رسد. ✍️نویسنده: دکتر فرزاد جهان‌بین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2054 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻تحقق در «تقویت مسئولانه» 🔹تحقق عدالت در یک حوزه به تحقق عدالت در حوزه‌های دیگر بسته است. 🔹توجه به یک حوزه از و غفلت از سایر حوزه‌ها در نهایت منجر به ناکامیابی در تحقق عدالت خواهد شد. 🔹به عنوان نمونه، اگر در زمینه‌ی گزینش سیاسی مورد توجه قرار نگیرد به خاطر فقدانِ افراد کارآمد در مناصب سیاسی، امید به اتخاذ سیاست‌های درست و وضع قوانین متقن و شفاف و منسجم و نیز اجرای دقیق آنها توام با تدبیر و کفایت نمی‌توان داشت. 🔹به عبارتی اگر انتصابات و به کارگیری‌ها نه بر اساس فرآیند سازمانی و انتخاب بهترین‌ها بلکه بر اساس شناخت شخصی باشد، موجب خواهد شد بهترین‌ها به کار گرفته نشوند و همین بی‌عدالتی در حوزه‌ی سیاسی، منجر به بی‌عدالتی در سایر حوزه‌ها می‌گردد. 🔹 و اگر همه‌ی اینها صحیح باشد اما به عدالت در حوزه‌ی توجه نشود بدیهی است که را خواهند خورد و پایمال خواهند نمود. لذا لازم است که نگاهی جامع به عدالت داشت. ✍️نویسنده: دکتر فرزاد جهان‌بین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2054 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻تولد دوباره انسان در اثر بهره‌مندی از 🔹یکی از راه‌های شناخت خداوند که در و در تأکید شده است، شناخت خداوند از راه زیبایی است. 🔹 این امتیاز را دارد که عام است و در تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر دارد. 🔹خانه‌ای که انسان در آن زندگی می‌کند، مسجدی که نماز می‌خواند، شعری که می‌گوید، همه اینها ابداع هنری است و بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری با هنر ارتباط دارد. 🔹به همین دلیل، هنر مطمئن‌ترین راه برای شناخت خداوند است. ✍️نویسنده: غلامرضا اعوانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2072 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻تولد دوباره انسان در اثر بهره‌مندی از 🔹در ، بحث‌های عمیق و دقیقی درباره وجود دارد، منتها ایشان مبادی را درس داده است. 🔹باید از این مبادی یک استنباط کرد. اولا جمال الهی در تمام عالم پیداست. 🔹 قرآن ما را تشویق می‌کند به مطالعه و تفکر و تأمل درباره جمال الهی در همه جای عالم؛ از جمله تماشای کوه و دشت و حیوان و نبات. 🔹خداوند نمونه اعلای هنر است و هنر او در کل عالم پیداست؛ یعنی خداوند، هنرمند به معنای مطلق کلمه است. 🔹در حکمت متعالیه، هنر باید تابع حکمت باشد؛ چون حکمت متعالیه جمع بین ، و است و در هر چیز دید الهی دارد. 🔹بنابراین هنر در حکمت متعالیه نه تنها باید تابع حکمت باشد، بلکه باید تابع حکمت متعالیه باشد که این حکمت متعالیه جمع بین قرآن و عرفان و برهان است. 🔹پس روشن شد که قرآن خداوند را به عنوان و هنرمند مطلق معرفی می‌کند که صنع او در همه چیز پیداست. ✍️نویسنده: غلامرضا اعوانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2072 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻از تا 🔸در سال 1398 کرونا مهمان ناخوانده‌ای بود و مردم برای حفظ جان‌شان اختیاری را انتتخاب کرده بودند. 🔸ترسی بزرگ بر جان‌ها افتاده بود و جامعه ایرانی که به‌دلیل فشار بسیار زیاد دهه شصت ترسی طبیعی از مرگ را با خود دارد، بگونه‌ای قابل تقدیر رعایت می‌کرد. 🔸اما فضاسازی عمومی و انتظار تغییر تقریباً نتیجه محسوسی جز در بخش اداری در پی نداشت. ✍️نویسنده: دکتر رضا ماحوزی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2019 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻از تا 🔸فضاسازی عمومی برای کرونا و انتظار تغییر تقریباً نتیجه محسوسی جز در بخش اداری در پی نداشت. 🔸سامانه ناکامل در ناتمام رها شد. نیز بگونه‌ای غیرقابل باور ناتوانی‌شان را در امر آموزش و پژوهش و و ارتباطات بین‌المللی به نمایش گذاشتند. و درمان تقریباً زمین‌گیر شد و تحول محسوسی در عرصه و اجتماعی دیده نشد. 🔸گویی در آن ایام ملتهب اجتماعی زمستان ۱۳۹۸، کرونا ویروس مرهمی بود بر درد جامعه ایرانی و پرده‌ای برای دولت تا با آن زشتی‌ها را بپوشاند و مطالبات عمومی و اجتماعی را به حاشیه ببرد. 🔸جدای از این دمیدن در اخبار و تشدید هراس عمومی و برجسته کردن تعارض‌های عمومی می‌توانست پرده‌ای باشد برحوادث سهمگین و هولناک و تلخی که تا مغز استخوان جامعه ایرانی را به درد آورده بود. 🔸از اعتراضات آبان تا و سقوط هواپیما و فوت بسیاری از هموطنان در تشییع جنازه سردار در کرمان و آخرالامر مشارکتی حداقلی در انتخابات، بسیار کمتر از آنچه تصور می‌شد. ✍️نویسنده: دکتر رضا ماحوزی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2019 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقد روش و در 🔹دو نقدی که به‌صورت جدی می‌شود به اقتصاد شناختی موجود وارد کرد. 🔹یکی بحث معرفت‌شناسانه و فلسفی است و دومی، بحث روش‌شناختی و روشی است. 🔹البته توجه داشته باشید که آنچه در رابطه با روش بیان می‌کنیم، به‌نوعی به‌ همان معرفت‌شناسی باز می‌گردد. 🎤گفت و گو با: دکتر سید علی سبحانی ثابت 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2075 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقد روش و در 🔹به لحاظ معرفتی اساتید و پژوهشگران اقتصاد شناختی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. 🔹یک دسته بسیار هستند و علائمی که فیزیکی هستند و متافیزیکی نیستند را روی مغز و تصمیمات به‌عنوان عامل مؤثر می‌شناسند. 🔹 دسته‌ای دیگر هستند که وارد فضای اقتصاد شناختی شدند. یکی از افراد شاخص دسته‌ی دوم «دنیل کانمن/ کهنمن» است. 🔹« کانمن» و هم‌اندیشان او آغازگر نگاه نسبی‌گرایی در اقتصاد بودند. 🔹در تاریخ اقتصاد شناختی، نحله‎‌ای داشتیم که به لحاظ معرفت‌شناسی بودند و به نوعی معتقدند که واقعیتی وجود دارد و دنبال کشف آن واقعیت بودند و معتقدند این است و جز این نیست. و همه در این فضا بودند. 🔹اما در بازه تاریخی خاص، نگاه نسبی‌گرایی که برگرفته از ساختار بود، روی کلاسیک‌ها و نئوکلاسیک‌ها جدی‌تر شد. 🎤گفت و گو با: دکتر سید علی سبحانی ثابت 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2075 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻هدف اصلی به رساندن یا 🔹آقای سیدکمال حیدری یک نوع دیدگاه و عمل گرایانه در باب داوری ادیان و مذاهب و ایدئولوژی‌ها دارد. 🔹دیدگاه پراگماتیستی دین را به عنوان یک ابزار تلقی می‌کند، که اگر توانست واکسن کرونا را کشف کند، صادق و الا کاذب است . 🔹به جای آن باید از ابزار دیگری که همان بی اعتقادی، ، و است، استفاده نمود. ✍️نویسنده: دکتر محمد محمدرضایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2082 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻هدف اصلی به رساندن یا 🔹مشکل آن است که فرق بین دین حقیقی و دین واره ها و ادیان کاذب نمی‌گذارد، زیرا که به حقانیت آنها بی توجه و تأکید آن، بیشتر بر نتایج عملی آنها است. 🔹این تفکر درست مانند کسانی است که با دیدن زرق و برق دنیای غرب و نظم ظاهری آنها حکم به صحت و استعماری و منفعت طلبانه آن می‌دهند. 🔹همان ایدئولوژی که بر اساس ظلم و غارت اموال کشورهای تحت ستم بنا شده است که بعضاً برخی از متفکران آن سامان، به آن اعتراف کرده اند. 🔹در ضمن مزیت و رسالت اولیه دین اسلام، کشف قوانین علمی نیست، بلکه خطاب دین، به تعبیر من علوی و متعالی انسان است نه من سفلی. 🔹هرچند که دین توصیه به کشف روابط عناصر جهان خلقت و تأمل و تفکر درباره آنها و همه هستی کرده است تا از طریق آنها به خدا و دستورات سعادت آفرین او متوجه شویم و بدانیم تنها او حق است. ✍️نویسنده: دکتر محمد محمدرضایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2082 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝، پروژه‌ای ناقص و است 🔸 رابطه بین مدرنیته و تنهایی اهمیت دارد. 🔸مدرنیته یک روح دارد و این روح تبلورهای مختلف دارد. هر چند مدرنیته همه چیز را بی‌روح کرده است. 🔸معماری مدرن، است. ، ، و … همه تبلور این روح هستند. ✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی، 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2087 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net