eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻قرائت‌های مدرن عاشورا 🔸هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه می‌دهد . 🔸افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر می‌کشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام حمید پارسانیا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2245 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻قرائت‌های مدرن عاشورا 🔸رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین‌بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند . 🔸بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود . 🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبه لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائت‌ها و روایت‌های جدیدی از عاشورا را به‌دنبال آورده و می‌آورد. 🔸این قرائت‌ها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌های روشنفکرانه در تقابل با روایت‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره می‌برند . 🔸ویژگی مشترک قرائت‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به‌عنوان برساختی صرفاً بین‌الاذهانی است. 🔸در این نگاه همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود به‌عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی می‌گردد، 🔸بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود. 🔸انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد. 🔸چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است . ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام حمید پارسانیا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2245 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻انقلاب امام حسین(ع) از منظر سنت‌های اجتماعی قرآن 🔹حاکمیت سنت‌های حتمی و تبدیل‌ناپذیر الهی بر جهان خلقت و تاریخ حیات بشر امر مهم و اعتقاد بصیرت آفرینی است . 🔹 مبتنی بر آن می‌توان با شناخت این سنت‌ها و قواعد و روشنگری در خصوص آن‌ها، هر جامعه‌ای را از انحطاط و درافتادن به وادی هلاکت، رهایی بخشید و جوامع بشری را به سمت رشد و سعادت رهنمون شد. ✍️نویسنده: احمد ربیعی‌فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2254 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻انقلاب امام حسین(ع) از منظر سنت‌های اجتماعی قرآن 🔹هدف اصلی تحقیق و تألیف این اثر در پیش‌گفتار کتاب این‌گونه آمده است: 🔹«هدف اصلی این کتاب آن است که قیام سیدالشهداء (علیه السلام)‌را از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنت‌های اجتماعی قرآن کریم بررسی کند. انسان وقتی بر سنت‌های اجتماعی قرآن مسلط شد، می‌تواند با گام‌های استوار خود، جامعه اطراف خود را در مسیر ولی الله و رهبر الهی قرار دهد». 🔹کتاب مذکور را در نگاهی کلی می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد: بخش نخست کتاب، در خصوص فلسفه تاریخ و قواعد حاکم بر آن تحقیقات و مباحث ارزنده‌ای را ارائه کرده و به مطالعه و تبیین سنت‌های اجتماعی قرآن کریم پرداخته است. 🔹پس از بیان قواعد فلسفه تاریخ و احاطه مخاطب به سنت‌ها و قواعد حاکمِ الهی بر حیات بشر، تاریخِ عاشورا از ابتدای بعثت پیامبر(ص) تا حوادث پس از عاشورای حسینی در قالب این قواعد و سنت‌ها به‌ شکلی عالمانه، دقیق و جذاب، بیان شده است. ✍️نویسنده: احمد ربیعی‌فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2254 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تفنگَ انگلیسی 🔸هرات تنها‌ بخشی از وطن نبود که به علت زیاده‎خواهی و استعمار انگلستان از ایران جدا شد. 🔸بحرین نیز جزء لاینفکی از ایران بود که حتی پیش از اسلام نیز به ایران تعلق داشت. 🔸جزء لاینفکی که در آبان سال ۱۳۳۶ با تقسیم کشور به ۱۴ استان به‎عنوان استان چهاردهم نام‌گذاری شد و دو کرسی از نمایندگان مجلس شورای ملی نیز به بحرین تعلق داشت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2270 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تفنگَ انگلیسی 🔸در سال ۱۳۴۶ انگلستان که پس از ۱۵۰ سال حضور استعماری در خلیج‎فارس عزم خروج کرده بود . 🔸انگلیس برای اینکه منافع استعماری خود را از دست ندهد طرح تشکیل اتحادیه‌ای متشکل از قطر، بحرین و امارات‎متحده عربی را ارائه کرد. 🔸طرح تشکیل فدراسیون عربی در خلیج‎فارس با حضور بحرین در ابتدا با واکنش تند ایران مواجه شد. 🔸اعتراضات خیلی زود در برابر خواست انگلستان رنگ باخت و محمدرضا پهلوی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» به صراحت گفت: «بحرین با توجه به اینکه ذخایر مروارید در سواحل آن به پایان رسیده ‌است، از نظر ایران اهمیتی ندارد!» 🔸دنیس رایت، سفیر اسبق انگلستان در ایران طی گزارش تلگرافی شماره‌ ۵۹۲، در تاریخ دوم آوریل ۱۹۶۸، به دولت متبوعش صریحا اعلام کرده بود که «شاه، تمایلی به استفاده از نیروی نظامی برای «اشغال بحرین» ندارد، ولی به ملاحظه‌ افکار عمومی مردم ایران نمی‌تواند از «ادعای مالکیت بحرین» بدون دستیابی به امتیاز دیگری دست بردارد.» 🔸براین اساس تاکیدات بر بی‌اهمیتی بحرین و تبلیغ بر اختلافات قومیتی آغاز می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• # استعمار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2270 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم از زبان شهید صدر ثانی 🔹 بهترین روش برای نقل قول از دیگران در هنگام روضه، آن است که از عباراتی مانند: 🔹«روایت شده» یا «گفته شده» و یا «آورده‌اند که …» استفاده کنیم 🔹تا زمانی که در مورد نویسنده کتاب یا مطالب منسوب به وی یقین نداریم، از ذکر نام مؤلفان و کتاب‌ها خودداری کنیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2263 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم از زبان شهید صدر ثانی 🔹سخنران از ذکر مسائل نظری و تاریخی که ممکن است در ذهن مخاطب شبهات اعتقادی پدید آورد، اجتناب کند. 🔹شبهه‌هایی که چه بسا سخنران از پاسخ دادن و رفع آن‌ها ناتوان باشد یا اصلاً به آن توجه نکند. سخنران باید آنچه را می‌گوید، با دقت و صلابت انتخاب کند، که در غیر این صورت در برابر گفته خویش مسول است و دانسته یا نادانسته به حرام دچار می‌شود. 🔹باید توجه داشت، فرقی ندارد که این قبیل مسائل مربوط به وقایع کربلا باشد یا نباشد، یا به نظر خود آنان قطعی و مسلّم باشد یا نباشد. 🔹همچنین سخنران تا جایی که ممکن است، از پرداختن به علل و اسباب حوادث از منظر فلسفی و دلیل‌تراشی برای حوادث خودداری کند و تا زمانی که شخصاً صلاحیت این کار را پیدا نکرده، از بیان علت و سبب وقایع اجتناب نماید و آن را به اهلش واگذارد که خیر دنیا و آخرت در همین است . 🔹این بهتر است از آنکه به امری بپردازد که از عهده و توانش خارج است و برای شنوندگان نیز سنگین و طاقت‌فرساست . 🔹ممکن است شبهه‌هایی در ذهن‌شان پدید آورد که سخنران توان پاسخگویی و ردّ آن شبهات را ندارد و ناخواسته مرتکب عمل حرام گردد. 🔹پس نه فقط درباره کربلا و نهضت امام حسین (ع)، بلکه در کلیه مسائل دینی و عقیدتی باید به این اصل توجه شود و هیچکس نباید به فلسفه و ذکر دلیل و حکمت امور بپردازد، مگر آنکه صلاحیت و زمینه این کار را در خود ایجاد کرده باشد . 🔹 در غیر این صورت باید امور را به خداوند متعال ارجاع دهد. چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: «والراسخون فی العلم یقولون آمنّا به کلٌ من عند ربنا» (و ثابت‌قدمان در دانش می‌گویند: به آن ایمان آوردیم که همه از جانب پروردگار ماست. آل‌عمران / ۷). •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2263 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بی‌عشقی شبه‌دیالکتیکی و کی‌یرکه‌گور پلاستیکی 🔸تصوف‌بازی کارگردان و مضمون مارکسیستی سخن علی که «برای کار، کار می‌کند.» 🔸در عین حال برای صاحبان سرمایه در شمال کشور برج‌سازی می‌کند و به ذن گرایش دارد، بسیار اعوجاج دارد. 🔸شاید بخشی از جنون هامون به این خاطر است که مریدی موزائیکی انتخاب کرده است که تکلیفش با خودش هم معلوم نیست. ✍️نویسنده: داوود طالقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2266 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بی‌عشقی شبه‌دیالکتیکی و کی‌یرکه‌گور پلاستیکی 🔸کارگردان با نمایش نام کتاب «ترس و لرز» کی‌یرکه‌گور و تکرار مطالبی از او، ارجاع مستقیم خود به این فیلسوف و عارف دانمارکی را نشان می‌دهد. 🔸 از دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های هامون متوجه می‌شویم که از نظر یونانیان، ایمان جنون الهی است و حضرت ابراهیم(ع) نیز پدر ایمان شناخته می‌شود. 🔸 با این که در این فیلم روی نام ابراهیم و کنش سر بریدن اسماعیل (به روایت کتاب مقدس، اسحاق) تمرکز می‌شود اما رقابت سه شخصیت پیدا و پنهان این فیلم را نباید نادیده گرفت: ابراهیم، سقراط و عیسی. 🔸برای کی‌یرکه‌گور هرکدام از این سه شخصیت واجد معنایی خاص هستند و عشق و ایمان و عقل میانه این سه نفر موقعیت‌یابی می‌شود. 🔸برای فهم شکست کارگردان، می‌توان به کارهای دیوید لینچ اشاره کرد که بدون آنکه فروید و لکان خوانده باشد، ناخودآگاه را به پرده سینما می‌آورد درحالی که داریوش مهرجویی تصاویری از کتاب‌های کی‌یرکه‌گور را روی پرده سینما نشان داد. 🔸دیوید لینچ گفته بود که تنها تجربیات شخصی و زندگی روزمره‌اش را ساخته است، اما کارگردان هامون، یک اثر تصنعی و ساختگی را سرهم‌بندی کرده است. ✍️نویسنده: داوود طالقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2266 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن 🔰نگاهی عمیق به: 🔹فرهنگ و هنر 🔹اقتصاد و اجتماع 🔹سبک‌زندگی‌ 🔹تاریخ و فلسفه 📎کلیپ، موشن‌گرافی، مستند، پادکست، کتاب،عکس‌نوشته، گفتگو، یادداشت، تحلیل، درس‌گفتار و... ✅حتما ما را دنبال کنید. 📌 کانال ؛ https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📚 🔻قافله عشق در سفر تاریخ 🔸درباره کتاب «فتح خون» آوینی قبل از طرح مساله اصلی باز باید این نکته را پیش کشید که درک دشواری‌های تاریخ برای شهید آوینی ملازم با پرسشگری اوست. 🔸نویسنده گاهی سوالاتی از تاریخ مطرح می‌کند، مثلا از شخصیت‌های تاریخی. عبدالله‌بن زبیر که بود؟ 🔸 یا مردانی چون «حبیب‌بن مظاهر» و «مسلم‌بن عوسجه» که در کوفه نیز مسلم را همراهی می‌کردند، چه شد که چون مسلم‌بن عقیل از مسجد بیرون آمد، هیچ‌کس با او نبود؟ ✍️نویسنده: رضا کریمی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2274 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net