eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻ضرورت‌های شناخت عاشورا 🔹انسانیت «شدن» است. یک حرکت بی‌وقفه و مستمر است که باید در طول حیات آدمی تداوم داشته باشد. برخلاف سایر حیوانات که در طول تاریخ و در هر قلمرو جغرافیایی، همانی هستند که هستند. 🔹آنچه که انسان را در مسیر انسانیت و مقام «خلیفه‌اللهی و عبداللهی» قرار دهد، «عمل» است. 🔹عمل انسان است که به او رنگ خدایی یا رنگ غیر خدایی و شیطانی می‌بخشد. انسان به این دنیا آمده است تا با قوه اختیار و راهنمایی‌های عقل و وحی ماهیت و چیستی خود را مشخص کند و… و در «یوم الفصل» صف انسان‌ها از غیرانسان‌ها جدا شود. انسان‌ها روانه بهشت شوند و انسان‌نماها، روانه جهنم. 🔹یوم‌الفصل روزی است که صفوف مشخص می‌شود: ای مجرمان و بدکاران امروز ]یوم‌الفصل[ شما از صف نیکوکاران جدا می‌شوید!) (یس-۵۹) 🔹در صحنه عاشورا و پیکار جاوید کربلا، آنها که در کنار امام حسین(ع) قرار گرفتند و در رکاب ایشان تا لحظه واپسین حیات «حسینی(ع)» ماندند، خودشان این راه و صف را در پرتو آموزش‌های وحیانی و رجوع به عقل انتخاب کرده بودند. آنان با تکیه بر این ابزارهای هدایت در بزنگاه حساس تعیین سرنوشت، «احسن عمل» را انجام دادند. ✍️نویسنده: سعید دهقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2324 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نویسنده جامعه 🔸بی‌شک جلال آل احمد خلف‌ترین فرزند زمانه خود بود. 🔸 زمانه‌ای که در داخل دچار چالش‌های متعددی بود که از خاک تا افلاک را شامل می‌شد. 🔸 زمانه‌ای که مذهب دچار جهل و خرافه بود و نوگرایی و تجدد تنها هدفش غربی شدن، اما نه در صنعت که در ظاهر، چنانچه تمام چالش‌های پیش رو صرف برداشتن چادر و گذاشتن کلاه پهلوی می‌شد، اما تفکر در این میان جایگاهی نداشت و متفکر همواره سرکوب و منکوب می‌شد. ✍️نویسنده: سیدحسن نورانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2321 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نویسنده جامعه 🔸آثار جلال درواقع عینیت و بازتاب جامعه هم روزگار با او است. 🔸جامعه‌ای که جلال با چشمان عقاب آسای خود ذره ذره‌ آن را می‌بیند و به شکار سوژه‌هایش مشغول می‌گردد. سوژه‌هایی که برای او همگی تجسم دردهای جامعه‌ای است که در آن نمو یافته و هوایش را استنشاق کرده‌ است. 🔸به اعتقاد نگارنده این سطور، جلال قبل از آنکه داستان‌نویسی کند، آسیب‌شناسی می‌کند، فقر را می‌بیند و رنج‌های حاصل از آن را، سپس عوامل پیدایی آن را واکاوی می‌کند و بورژوا را به باد انتقاد می‌گیرد. 🔸از سویی دیگر آسیب‌شناسی دین می‌کند و جهل مذهبی را به شدیدترین شکل خود به تصویر می‌کشد، اما خود به حج می‌رود و خسی در میقات را باز می‌آفریند تا یکی از قوی‌ترین اسلحه‌های مواجهه با غربزدگی را یعنی همان هویت مذهبی و دینی را به شکلی که خود می‌پندارد درست است، همراه با منطق و آگاهی نشان دهد. 🔸بنابراین جلال کاوشگری است جنگجو و جنگجویی جست‌وجوگر. هرچیز و همه چیز را امتحان می‌کند، مارکسیست بودن و اگزیستانسیالیستی را، دین‌گریزی و دین‌پناهی را و… در این راستا اگر کوچک‌ترین ایرادی را ببیند شمشیر قلمش را برمی‌کشد و به ستیزه با آن می‌ایستد. 🔸 همه اینها را آینه‌وار و صاف و صیقلی در داستان‌هایش باز می‌تابد. ✍️نویسنده: سیدحسن نورانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2321 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بزرگترین فعالیت اجتماعی مذهبی در دوران کرونا 🔹برگزاری مراسم­‌های عزاداری با رعایت همه دستورالعمل‌های تعیین شده را می‌توان الگویی کامل از تمدن، قانونمندی و قانون­مداری در یک جامعه دینی دانست. 🔹 آن هم در شرایطی که در غرب مدعی تمدن، بارها دولت­‌های قدرتمندتر، دست به سرقت محموله‌های دیگر کشورها (ماسک، دستکش و…) زدند و فروشگاه­‌های متعددی، در هرج و مرج، توسط مردم غارت شدند و به معنای واقعی کلمه «غرب وحشی زنده شده.» 🔹در چنین اوضاعی مردم ایران، فرهنگ اصیل و ریشه­‌دار خود را به رخ جهانیان کشیدند. ✍️نویسنده: روح‌الله سبحانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2318 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بزرگترین فعالیت اجتماعی مذهبی در دوران کرونا 🔹یکی از نکات مثبت عزاداری با رعایت پرتوکل‌های بهداشتی نشان دادن قدرت سازگاری دین و مذهب با اجتماع مدرن و لوازم آن است. 🔹سال­‌های زیادی است که رسانه­‌های دین­گریز و دین‌ستیز در پی القای این هستند که دین اسلام متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش است و مبدا آن هم سرزمین اعراب است. 🔹 از این رو می­‌گفتند این دین متعلق به همان زمان و مکان است و امکان اجرای دستورات دین در دنیای امروز وجود ندارد و دین، مقتضیات و قوانین آن، قابل انتباق با عقل بشر امروزی و عرف دنیای مدرن امروز را ندارد. به عبارت دیگر تاریخ مصرف آن گذشته است و باید آن را کنار گذاشت و به دنبال جایگزینی برای آن بود. (و یا در خوش­بینانه­‌ترین حالت، دست به تفاسیر به اصطلاح روشن­فکران‌ه­ای زد که در واقع ماهیت دین را دگرگون می­‌کند.) 🔹برگزاری باشکوه عزاداری­‌ها، آن هم با رعایت همه دستورالعمل­‌های بهداشتی، پاسخ نقضی عینی بود به این شبهه و نشان داد که دین قابلیت تطبیق با شئون و لوازم «معقول» زندگی در دنیای مدرن را داراست و هیچ محدودیتی برای زندگی ایجاد نمی‌کند. 🔹متقابلا زندگی در دنیای مدرن نیز محدودیتی برای دین­داری ایجاد نمی­‌کند. در واقع این مراسم به نوعی نشانگر این واقعیت بود که دین اسلام دینی زنده است و با عقل، خرد، عرف و قانون قابل تطبیق است و تضادی با آن‌ها ندارد. ✍️نویسنده: روح‌الله سبحانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2318 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📙 همایش علمی “چالش های برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش” 🎙 با سخنرانی: آیت الله حجت الاسلام دکتر حجت الاسلام دکتر دکتر دکتر 📚 همراه با رونمایی از دو کتاب مهم در زمینه 📅 دوشنبه 24 شهریور ماه99 ساعت 10 🏬 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚠️ (حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی) ⚜️ همچنین پخش زنده از طریق: 🌐 instagram.com/iict.ac_ir 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🆔 @iictchannel 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔹از صدر اسلام و در طول تاریخ، جریانات و قدرت‌هایی که عملی شدن آموزه‌ها و فرامین اسلام و عینیت یافتن این آئین انسان‌ساز و نجات‌بخش الهی را در متن جامعه، بر ضد منافع نامشروع و جایگاه‌های غاصبانه خود می‌دانستند، همه تلاش خود را به کار بستند تا: 🔹اولا اسلام را و پیامبر(ص) را نابود و از صحنه روزگار محو نمایند . 🔹ثانیا اگر نمی‌توانند- که نتوانستند- تمام سعی و همت خود را به کار ببندند تا این مکتب معرفی و شناخته نشود و آموزه‌ها و اصول حیات‌بخش و تمدن‌آفرین آن از سوی طرفداران و پیروان اسلام درک و فهم نشود. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔹یکی از اصلی‌ترین دلایل خروج پیامبر(ص) از مکه و هجرت ایشان به مدینه، برای این بود که آموزه‌ها و تئوری‌های اسلام را در صحنه عمل پیاده و جامعه‌ای به معنای واقعی« اسلامی» بسازد . 🔹در ماجرای عاشورا، تمام سعی و همت حکومت یزیدی به کار گرفته می‌شود تا با بیعت گرفتن از امام حسین(ع)، ایشان را از عمل و اقدام طبق تکالیف اعتقادی بازدارند. 🔹این است که حضرت اباعبدالله(ع) در آغاز حرکت از مدینه به سوی کوفه (۲۸ رجب سال ۶۰)، طی نامه‌ای به برادرش محمد حنفیه هدف خود را چنین اعلام می‌کند:‌ 🔹«انی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما، انما خرجت لطلب الاصلاح فی‌امهًْ جدی و اریدان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرهًْ جدی و ابی، علی‌بن ابی‌طالب» (بحار‌الانوار، جلد ۴۴، ص ۳۲۹) 🔹خروج و قیام من از روی سرکشی و خوشگذرانی و فساد و ظلم نیست، من تنها برای اصلاح در امت جدم(ص) قیام کردم و می‌خواهم به معروف امر کنم و از منکر باز دارم و طبق روش جدم(ص) و پدرم علی‌بن ابی‌طالب(ع) عمل کنم.» 🔹بنابراین از آغاز اسلام تا امروز همه حرف و نزاع بر سر «عمل» طبق موازین و ارزش‌های دین مبین و متین اسلامی است. 🔹هیچ جنایتکار و قدرت اهریمنی از یزید ملعون گرفته تا دیگران و تا امروز با «اسم» و «صورت» اسلام دعوا و مشکلی ندارد. آنها با «سیرت» الهی و انسان‌ساز اسلام مشکل دارند و بر سر عملی‌شدن آن، قلدری و جنایت می‌کنند و عاشورا صحنه چنین درگیری است. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما)» منتشر شد 🔹کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما)» از نظر آیت الله محمدتقی مصباح یزدی توسط حسین مظفری تدوین و با هدف پاسخ‌گویی به برخی مسائل مطرح درباره حکمت بلاها و مصیبت‌های دنیوی در دو بخش سامان یافته است. 🔹بخش نخست این کتاب به بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور می‌پردازد. بحث‌های نظری درباره خیر و شر، چرایی خلقت شرور در عالم، بیان فلسفه آفرینش انسان و رابطه آن با شرور، وظیفه انسان در برابر نعمت‌های الهی و بلایا در این بخش مطرح شده است. 🔹بخش دوم کتاب نیز مشتمل بر پاسخ‌های حضرت استاد به هفت پرسش مهم با محوریت مباحث بخش نخست است؛ پرسش‌هایی با مباحثی هم‌چون حکمت بلایا و آفات، نقش شرور در تکامل انسان، مطلوبیت شرور در نظام احسن، چرایی وجود شرور در عالم، و حکمت تشریع‌ها، دستورات و احکام شرعی. 🔹می‌توان ادعا کرد این نوشتار، به رغم اختصارش، در بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور، کم‌نظیر یا بی‌نظیر است، و از همین‌رو مطالعه دقیق و عالمانه آن برای معرفت‌دوستان مفید است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2332 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود 🔸عجیب است که اشکال عمدۀ متجددان و طرفداران فلسفه‌های غربی به فلسفۀ اسلامی این است که این فلسفه، اسلامی است؛ در حالی که فلسفه نمی‌تواند اسلامی باشد. 🔸 در همین حال، اشکال عمدۀ متشرعان به فلسفۀ اسلامی این است که این فلسفه سکولار است و اسلامی نیست. 🔸به گمان ما هر دو گروه برخطا هستند؛ هم فلسفۀ ما اسلامی است و هم اسلامی بودن با فلسفه بودن سازگار است. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد فنایی اشکوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2330 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود 🔸مهم‌ترین اشکالی که به نظر بنده می‌توان به فلاسفۀ اسلامی کرد این است که فیلسوفان مسلمان پس از عصر ترجمه با دنیای بیرون از اسلام تقریباً ارتباطی نداشته‌اند و از افکار و اندیشه‌ها و تحولات فلسفی در خارج از جهان اسلام بی‌خبر بوده‌اند. 🔸البته محدودیت ارتباطات در گذشته قابل درک است. اما حتی در دوره‌های اخیر هم که این ارتباط ممکن بود ما شاهد آن نیستیم. 🔸اندیشه‌های فلسفی غرب بیش از یک قرن است که وارد جهان اسلام و از جمله ایران شده و افکار کسانی را تحت تأثیر قرار داده، اما فیلسوفان سنتی ما چندان رغبتی به آشنایی با این افکار از خود نشان ندادند و با تأخیری غیر قابل توجیه به آن توجه کردند. 🔸در کشور ما در هر حال این محدودیت موجب شده که فلسفۀ اسلامی آن گونه که استعداد آن را داشته توسعه و رشد نیابد. 🔸این اشکال به ذات فلسفۀ اسلامی نیست، بلکه اشکالی به رویکرد فیلسوفان ماست، اما در هر حال در فلسفۀ ما اثر داشته است. 🔸یکی از آثار این عدم ارتباط، محدود شدن قلمرو فلسفه اسلامی به فلسفۀ اولی یا هستی شناسی است، در حالی که فلسفه شعب گوناگون دارد و حوزه‌های گسترده ای را در بر می‌گیرد، مانند اخلاق، سیاست، علم و دین. 🔸 البته باید اذعان کرد که در قرن اخیر تلاش‌هایی از سوی برخی از فیلسوفان ما مانند علامه طباطبایی پیش از انقلاب اسلامی در این زمینه صورت گرفته و پس از انقلاب به این موضوع توجه بیشتری شده است، و هم اکنون در حوزه‌های فلسفی ما به فلسفۀ غرب تاحدی توجه می‌شود، اما هنوز در آغاز این راه هستیم. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد فنایی اشکوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2330 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي (ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي (ع) مي‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‏خواندند و با خدا مناجات مى‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. ✍️نویسنده: احمدحسين شريفي •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) (ع) (ره) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي (ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي (ع) مي‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‏خواندند و با خدا مناجات مى‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. 🔸مى‏توان گفت: حضرت زين‌العابدين عليه السلام كمتر از حضرت صادق عليه السلام ترويج دين ننموده است و عصر آن حضرت عليه السلام گرچه طورى بوده كه ممكن نبود حضرتش كسى را دعوت به دين نمايد و حتى از حضرتش يك نفر مسأله سؤال نمى‏كرد، اما در همان حال كه در خانه خود نشسته، نيمه‏ شبها با خدا مناجات مى‏كرده و اين مناجات كه به دست مردم مى‏رسيد، مورد انتفاع قرار مى‏گرفت. 🔸در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيه‏ شان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مى‏ دادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمى‏تواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرموده‏اند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرموده‏ اند. 🔸مى‏ توان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مى‏باشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص368) ✍️نویسنده: احمدحسين شريفي •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) (ع) (ره) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فعالیت‌های اجتماعی امام سجاد (علیه السلام) 🔹انسانی که می‌خواهد یک بار سنگین، یک پیام و یک سخن را در فضای تقیّه، بسته و استبدادی منتقل نماید چه کسی می‌باشد؟ 🔹ایشان انسان عجیبی است که از لحاظ علم در حدی است که بزرگان اهل سنت گفته اند: که در حد امام سجاد (ع) در زمان خودش عالمی نبوده است. اهل سنت در مورد امام این چنین نظری می‌دهند. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد منصورنژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2347 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فعالیت‌های اجتماعی امام سجاد(علیه السلام) 🔹حضرت زین العابدین (ع) نمی‌توانست کلاس رسمی تشکیل داده و شاگرد تربیت نماید، اما از همان اندک ارتباطی که می‌توانست داشته باشد، به تربیت و پرورش نیرو پرداخت. 🔹امام سجاد (ع) در ظاهر هیچ کار سیاسی نمی‌کرد، امّا وقتی در فضای بسته، احتناق و تقیّه، نیرو تربیت می‌کند، حرف می‌زند، پیام می‌دهد و دعا می‌کند، او همان فاعل صحیفه می‌باشد، مگر می‌شود ندانست کاری که انجام می‌دهد به چه معناست؟ 🔹مثلاً: اگر پدر یک فرد دارای منصب، مرحوم شود و کسی پیام تسلیت بدهد، پیام تسلیت می‌تواند یک امر خیلی عادی باشد. امّا در شرایط خاص یک پیام تسلیت دارای معنا و بار سیاسی می‌باشد. 🔹در زمان امام سجاد (ع) که حضرت در تقیّه، انسان تربیت می‌کند، ظاهرش این می‌باشد که ایشان برده می خرد و آزاد می‌کند، و خانواده‌هایی را سرپرستی می‌کند. آن خانواده وقتی می بیند که این شخص او را تأمین می‌کند عاشق او می‌شود. و کسی که عاشق کسی گردد حرفش را می‌شنود و به جان دل می‌سپارد. رابطه امام و مأمومی شکل می‌گیرد. 🔹چنان شخصیتی است که صحیفه سجادیه را خلق نموده است، علت فاعلی صحیفه سجادیه، فردی بودهne با قدرت‌های عصر خود هم، سازش ندارد، و از خانواده پیامبر اکرم (ص) می‌باشد، صاحب عبادت و معنویت بسیار است، پدر، برادران و عمویش را مظلومانه به شهادت رساندند و این انسان باید آگاهی بخشی بکند و بصیرت ایجاد نماید. می‌خواهد فعالیّت و روشنگری کند. 🔹 زمان خواندن صحیفه، به یاد داشته باشید که این دعا برای روشنگری می‌باشد. از این زاویه می‌باشد که فاعل صحیفه دارد سخن می‌گوید و امام سجاد (ع) با این همه عظمت مادی و معنوی، دنیایی و آخرتی و ظاهری و باطنی، صحیفه سجادیه را خلق نموده است. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد منصورنژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2347 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی ▪️مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مخالف مارکسیسم و لیبرالیسم 🔸مشی سیاسی-اجتماعی آیت‌الله طالقانی حول «جذب حداکثری» و ارتباط فعال با بدنه مذهبی و جامعه روشنفکری با گرایش چپ و راست بود. 🔸 کسوت روحانیت برای او نوعی پدری جامعه بود و بدین‌جهت عنوان «پدر طالقانی» از سوی تشکیلات و گروه‌های چپ و راست برای او برگزیده‌ شده بود. 🔸در عین این رویکرد جذبی، تلاش کرد به‌قدر وسع خود مرزبندی نظری و ایدئولوژیکش را با انحراف عقیدتی برخی چهره‌ها، جریان‌ها و سازمان‌های سیاسی و اجتماعی حفظ کند که نمونه بارز آن در ماجرای تغییر ایدئولوژی «سازمان مجاهدین خلق» بروز یافت. ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مخالف مارکسیسم و لیبرالیسم 🔸مروری بر اندیشه‌های طالقانی نشان می‌دهد که او مساله اصلى جامعه ایران در زمان خودش را سلب آزادى‌های فردی در اثر استبداد و افزایش اختلاف طبقاتی در اثر سلطه نظام استثماری سرمایه‌داری می‌دانست . 🔸بدین‌جهت اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی او حول تأمین آزادی‌های فردی، استبدادستیزی و تبیین نوعی نظام شورایی و درنهایت اقامه قسط در جامعه از طریق اصلاح نظام اقتصادی است. 🔸با پیروزی انقلاب اسلامی نیز جهت‌گیری مکتبی و ارزشی او در پیگیری نهضت اسلامی در همان دوران حدود هفت‌ماهه نمایان بود. 🔸 تصویر او در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان قانون اساسی در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ که برای ساعتی روی زمین نشست، هنوز برای بسیاری یادآور شمایل یک انسان مجاهد، عمل‌گرا و انقلابی است که نگران تغییر ذائقه‌ها و روحیه‌ها در اثر انواع عناوین، صندلی‌ها و پست‌های شیک و فریبنده است. 🔸او باور داشت باید این مجلس در مسجد برگزار شود، نه به قول خودش کاخ سنای سابق. این حرکت نمادین او حاکی از حساسیت او در پاسداری از خط اصیل نهضت اسلامی که یکی از آن‌ها حفظ خوی کوخ‌نشینی مسوولان است، بود. 🔸همین روحیه متعهدانه، مکتبی و انقلابی عامل گرایش و علاقه مردم به او بود، نه لزوماً وجهه و چهره روشنفکری او. 🔸همین معنا را امام(ره) بعد از رحلت ایشان بیان ‌کردند: «…این مردمى که به آقاى طالقانى این‌قدر اظهار [علاقه‏] ‌کردند واقعاً براى این است که آن آقا نوشته است که چون ایشان دموکرات بود، آن کلنگى که قبر ایشان را کنده بود، می‌بوسیدند. این براى آن بود که ایشان یک مردى دموکرات بود؟ این‌جوری بود؟! یا نه، او ‌یک روحانى بود…» ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔔 نشست تخصصی و برگزار می‌شود به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «حوزه و فضای مجازی»، ⏱ سه‌شنبه، ۲۵ شهریور، ساعت ۱۱ صبح 📌در خبرگزاری حوزه برگزار می‌شود. @savad_rasaneh 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش اول) 🔹یکی از بزرگ­ترین آفت­‌های تربیت دینی فقدان عملگرایی در این عرصه است. 🔹تلاش در جهت نهادینه کردن رفتارهای دینی در سایر افراد امری پسندیده است. 🔹ترغیب و تشویق دیگران برای دین‌گرایی بدون محقق شدن این رفتارها در سیره عملی شخصی نتیجه چندانی به دنبال نخواهد داشت. ✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2350 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش اول) 🔹فراموشی گذشته بد انسان­‌ها و پیش داوری نکردن در مورد آنها نیازمند نوعی مثبت‌نگری است. 🔹با دیده احترام به انسان­‌ها نگریستن و پرهیز کردن از قضاوت­‌های شتابزده‌ای که از عملکرد گذشته افراد نشأت می‌گیرد، اصل تربیتی مهمی است که کاربرد آن در مواجهه با نادمان نوعی بسترسازی تربیتی در راستای هدایت انسان‌هاست. 🔹امام حسین علیه­‌السلام به عنوان یک مربی آگاه ضمن توجه به این اصل مهم با به‌کارگیری شیوه‌­های تربیتی مناسب زمینه را برای هدایت افراد فراهم می‌کردند. 🔹ملاک امام برای مواجهه با توبه‌کنندگان عملکرد صحیح ایشان در زمان حال بود نه اعمال گذشته آن‌ها. نمونه بارز مواجهه امام با توابین مواجهه ایشان با حُّر است. وقتی حُر، پشیمان شد و توبه کرد، تردید داشت که امام حسین او را می‌پذیرد یا نه. 🔹امام حسین علیه‌السلام با بزرگواری توبه او را ارج نهاد و با سخن «نَعَم، یَتُوبُ اللهُ عَلیکَ»، او را به بخشایش و رستگاری امید داد.واکنش امام نسبت به حُّر، حاکی از نوعی مثبت‌نگری است. 🔹سیره عملی امام در جریان حادثه کربلا مبین این اصل مهم در تربیت دینی است که گذشته افراد هر چقدر هم سیاه باشد قابل چشم‌پوشی است و به محض پشیمانی افراد و عزم آنها در جبران خطاها باید گذشته سیاه آنها را فراموش کرد. 🔹همین عفو و گذشت است که باعث می‌شود امام، حُّر را با آغوش باز بپذیرد و در هنگام شهادت بر بالین او حاضر شده با ظرافتی بسیار در گفتار، عملکرد او را مورد تایید و تحسین قرار دهد. ✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2350 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ابتناء و بسط علوم اسلامی در پرتو معنویت 🔸امامان معصوم علیهم السلام؛ نخستین آموزگاران بشریت، حجت خدا بر روی زمین و مهمترین رهبران فکری جهان اسلام بودند که برای هدایت و رستگاری جامعه و نجات انسان‌ها از جهل و گمراهی برگزیده شدند. 🔸مهمترین مراتب وجودی آنان مرجعیت علمی ایشان بود. 🔸این ویژگی در کنار دو منبع الهی قرآن و سنت سبب گردید تا تشنگان معرفت و دانش برای تحصیل و فراگیری علوم دینی و تعالیم اسلامی به آن بزرگواران گرایش پیدا کنند و از این قمقام زخار سیراب گردند. ✍️نویسنده: محمدمهدی جهان‌پرور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2356 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ابتناء و بسط علوم اسلامی در پرتو معنویت 🔸با روی کار آمدن دستگاه خلافت عباسی به خصوص در عصر مأمون، نگاه به علوم و فرایند دانش آموزی تغییر یافت و تدوین و تدریس علوم آئینی روند رو به رشدی را طی کرد. 🔸این تحول سبب شد تا اندیشمندان و طالبان این عرصه نسبت به فراگیری و کتابت علوم دینی و ترجمه آثار بیگانگان، از خود اشتیاق فراوانی نشان دهند و به تدریج آثاری با موضوعات فقهی، ادبی، تفسیر، الهیات، لغت، تاریخ و… به رشته تحریر درآیند. 🔸این فرایند در روزگار امامت امام محمد باقر (ع) برجسته‌تر شد و علوم شرعی، احادیث و سیره پیامبر اکرم (ص) در سطح بسیار گسترده‌ای احیا و در قالب جلسات حضوری به مشتاقان علم و حکمت عرضه و مکاتب فقهی شکل گرفت. 🔸به طوری که این نهضت علمی با فرصت سیاسی مناسبی که به وجود آمده بود، توسط فرزند خلف آن امام همام بسط و توسعه یافت و معارف شیعی به صورت گسترده و عمیق‌تری به پیروانشان عرضه شد. 🔸اگرچه در مقطعی از دوره خلافت عباسیان محدودیت‌هایی ایجاد شد، اما به دلیل آنکه مرجعیت آن بزرگواران ریشه دار بود، روند انتقال علوم تداوم و تعالی یافت و بنیان نحله‌ها و جریان‌های فکری و معرفتی بنا نهاده شد. 🔸در این عصر، با وجود مخالفت‌هایی که وجود داشت، علوم دینی به جهت ضرورت فهم قرآن و سنت، مورد توجه بسیاری از متفکران و اندیشمندان مسلمان قرار گرفت و در این عرصه آثار ارزشمندی به رشته تحریر درآمد. ✍️نویسنده: محمدمهدی جهان‌پرور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2356 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دو ماه تا «فتنه» آمریکایی 🔹در دموکراسی‌ها ارتش از دخالت در امور سیاسی داخلی منع شده و اختلافات میان احزاب از طریق مناظره، مطبوعات و انتخابات حل‌وفصل می‌شود. 🔹آنچه امروز در آمریکا جریان دارد درست برخلاف این دو قاعده مهم دموکراسی است. 🔹ارتش در آمریکا برخلاف قواعد درحال کشیده شدن به مسائل سیاسی داخلی است و دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با مانورهای خیابانی، تهدیدات متقابل سران و تحریک مطبوعات طرفدار به‌دنبال حل‌وفصل انتخابات در خیابان‌ها هستند. ✍️نویسنده: سیدمهدی طالبی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2354 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دو ماه تا «فتنه» آمریکایی 🔹دو حزب اصلی آمریکا به‌صراحت اعلام کرده‌اند نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت. 🔹ترامپ و مسئولان دولتش همزمان با تبلیغ احتمال تقلب در انتخابات توسط دموکرات‌ها تهدید کرده‌اند درصورت رای نیاوردن مجدد نتایج را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند تا از عدم‌تقلب در انتخابات مطمئن شوند و پس از آن قدرت را واگذار می‌کنند. 🔹در سوی دیگر دموکرات‌ها نیز به‌نوعی اعلام جنگ متقابل کرده‌اند. سران این حزب، انتخابات پیش ‌رو را در اندازه مرگ و زندگی مهم دانسته و به‌صراحت از نبرد حداکثری برای پیروزی خبر داده‌اند. 🔹 در این مسیر حتی هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا که در انتخابات ۲۰۱۶ رقیب اصلی ترامپ بوده به جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ تاکید کرده که نتایج را درصورتی که به نفعش نبود، نپذیرد. 🔹برآیند این سخنان، صحنه‌آرایی‌ها، مواضع رسانه‌ها و رفتارهای طرفداران این دو گروه نشان می‌دهد نتیجه نهایی رقابت‌های سیاسی در آمریکا از صندوق رای بیرون نخواهد آمد. 🔹روز سه‌شنبه ۳ نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۹) که زمان رسمی برگزاری انتخابات است قرار نیست پایان‌دهنده رقابت‌ها باشد، بلکه احتمالا سوت آغاز درگیری‌ها و اردوکشی‌های خیابانی خواهد بود. 🔹 حتی اگر ترامپ و بایدن نیز قصد آرام کردن اوضاع را داشته باشند احتمالا چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود. 🔹با تشدید قطبیت در فضای اجتماعی و سیاسی طرفداران ملی‌گرایی (راست‌های افراطی) که حامیان جمهوری‌خواهان هستند و نیز چپ‌گرایان که به دموکرات‌ها متمایل هستند رادیکال‌تر شده و این گروه‌های تندرو درحال کشیدن سران حزب به‌دنبال خود هستند. ✍️نویسنده: سیدمهدی طالبی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2354 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net