eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻سرمایه‌سالاری را با مالکیت خصوصی اشتباه نکنیم 🔸سیره پیغمبر [در این مساله] محدوده دارد. فرق سرمایه‌سالاری با سرمایه‌داری همین‌جاست. 🔸در اسلام مالکیت انفال داریم، مالکیت عمومی داریم -که اینها جلوی ثروتمند شدن بی‌نهایت را می‌گیرند و همچنین جلوی اینکه یک دهم درصد از مردم برای همیشه تاریخ مالک باشند [و باقی بی‌چیز] و [همچنین جلوی این را هم می‌گیرد که] در نسل‌های بعدی که می‌آیند هیچ‌چیزی نداشته باشند. 🔸نسل قبلی به‌خاطر اینکه سرمایه‌سالار بوده است، همه امکانات انفال و معادن و… را بلعیده و در اختیار خودش قرار داده است. مثلا کارخانه نفت فلان سرمایه‌دار آمده و تمام زمین‌ها و معادن ایالت تگزاس را -هرچه بوده- بلعیده است و اگر کسی بخواهد در آنجا کاری انجام دهد، دیگر محروم است. 🔸 سیره پیغمبر هم –به‌تعبیر شهید صدر و دیگران- براساس «مالکیت مختلط» بوده است، «مالکیت انفال» و «مالکیت دولتی» و «مالکیت عمومی» و بعد «مالکیت خصوصی» داشته است. در تمدن اسلامی هم، تا آنجا که روش‌های پیغمبر انجام می‌شد و سیره پیامبر و ائمه جاری می‌شد، این «مالکیت مختلط» جریان داشته است و بحث سرمایه‌سالاری را اسلام هرگز تایید نمی‌کند. 🔸فقط [که] فقه و به اصطلاح آقای بروجردی روایت فقهی -که آن را هم بیشتر سیره عقلایی تایید کرده- [که مطرح نیست]. 🔸ما در معاملات، تاسیسی نیستیم بلکه تاییدی هستیم یعنی معمولا سیره عقلا را می‌پذیریم مگر در ربا [که] می‌گوییم ربا منع شده یا از فلان کار منع شده است ولی این‌طور نیست که هیچ‌چیز دیگری وجود ندارد. 🔸در نظریه‌پردازی و در علوم‌اجتماعی و علوم‌اقتصادی ما نیازمند به فلسفه و اخلاق هستیم. 🔸بحث این است که ما سنت‌های الهی را متوجه باشیم. درواقع جهان اجتماعی‌ای که اسلام می‌سازد با جهان اجتماعی‌ای که سوسیالیسم ارائه می‌کند و با جهان اجتماعی سرمایه‌سالاری، متفاوت است. 🔸پیغمبر جهان اجتماعی‌ای ساخت که بی‌نظیر است. پیغمبر طوری سرمایه‌داری را به میان آورد که این سرمایه‌داری همراه با انفاقات، همراه با خیرخواهی، دادن زکات، نهادسازی‌های وقف و… بوده‌ است. 🔸مجموع اینها، جهان اجتماعی متفاوتی ساخته است که البته آقای بروجردی هم نکته خوبی فرمودند که: «ما بایستی از دیگران علم را یاد بگیریم.» 🔸ولی زمانی که شما به شکل مرعوب و بدون پشتوانه فلسفی، حقوقی، فقهی و بدون یک چارچوب نظری و سیستماتیک و نظام‌مند بخواهید از دیگران [چیزی یاد] بگیرید، مثل ۲۰۰‌سال اخیر -که مسلمان‌ها مرعوب شدند و هرچه را به‌صورت ترجمه‌ای گرفتند و چیزی هم نتوانستند ارائه کنند- خواهد شد. 🎤گفت وگو با: دکتر ناصر جهانیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2654 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا شایستگی علمی، قربانی خودخواهی‌های صنفی خواهد شد؟ 🔹حکمرانی دینی مبتنی‌بر اصل ولایت‌فقیه به‌طور کلی سیاست حذف را کنار گذاشت و به این فکر نیفتاد که به‌تلافی به‌حاشیه راندن حوزه‌های علمیه در رژیم سابق، فعالیت دانشگاه‌ها را محدود سازد یا حوزه را بر آن برتری دهد، بلکه اصل همکاری حوزه و دانشگاه را مطرح کرد. 🔹در این دیدگاه، جامعه انقلابی به ظرفیت‌ها و توان علمی هر دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه نیاز دارد و باید دوشادوش هم، ایران خود را کنیم آباد. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2651 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا شایستگی علمی، قربانی خودخواهی‌های صنفی خواهد شد؟ 🔹انجمن‌های علمی، نهادهایی سازمان‌یافته برای حمایت و پشتیبانی از تلاش علمی اعضای رسمی و غیررسمی دانش‌های مربوطه است. 🔹اولیای انجمن‌ها از میان افرادی باسابقه و مجرب و اهل تدبیر برگزیده می‌شوند. آنان معمولا به هنگام پدید آمدن مشکلی – که در آن به نوعی پای انجمن‌ها نیز به میان کشیده می‌شود- ریش‌سفیدی و میان‌داری می‌کنند تا مشکل به‌نحو مطلوب حل شود. گاه لازم می‌آید که به‌سبب مصالحی بزرگ‌تر و مهم‌تر از مصالح صنفی، برابر خواسته‌های صنفی بایستد. 🔹قطعا چنین تصمیمی دیر یا زود، تامین‌کننده مصالح صنفی نیز خواهد بود؛ گفت «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.» 🔹یک نمونه از این دست مسائل، مشکلی است که از ناحیه افرادی پیرامون اقدام آموزش‌وپرورش برای استخدام تحصیل کردگان حوزوی در رشته‌های تاریخ و ادبیات‌فارسی و علوم‌اجتماعی پیش آمده است. 🔹همان‌طور که بیان شد، این اقدام تامین‌کننده مصالحی والاتر از مصالح صنفی انجمن‌هاست و در راستای تحقق یکی از اهداف مهم بر زمین مانده انقلاب‌اسلامی؛ یعنی تعامل و همکاری میان حوزه و دانشگاه – یا تعامل نهادهای علمی به‌طور کلی- است. 🔹حتی اگر هم در سطح مصالح صنفی نگاه کنیم، این اقدام آموزش‌وپرورش نمی‌تواند مساله‌آفرین باشد بلکه اقدامی در جهت رفع تبعیض و ویژه‌خواری‌های صنفی است. 🔹هیچ دلیلی ندارد که حاکمیت فقط دغدغه معاش بخشی از متقاضیان شغل‌های دولتی را داشته باشد و بخش دیگر از متقاضیان را نادیده انگارد. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2651 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻 ▪️ 🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
1.mp3
8.38M
🔊 🔻 ▪️ 🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📣 مستند سینمایی 🔴 دقیقاً از سه دهه پیش که اولین گلوله‌های جنگ در قره‌باغ شلیک شد، یک جنگ بزرگتر در دنیای رسانه کلید خورد: «جنگ روایت‌ها». و در این میان، ایران و مردم ایران، غایب اصلی جنگ روایت‌ها بودند. بالأخره پس از سالیان دراز، یک مستندساز جوان از خطه آذربایجان، تلاش کرده است یک روایت جدید، متفاوت و جامع از تاریخچه و ناگفته‌های مناقشه قره‌باغ ارائه کند، اثری جذاب، تکان‌دهنده و غافلگیرکننده برای جوانانی که در جست‌وجوی پاسخ سؤالاتشان درباره این ماجرا هستند. 🔍 کارگردان: 💼 تهیه‌کننده: مرکز مستند سفیر ⏰ زمان: ۷۰ دقیقه ♦️ ثبت درخواست اکران عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی: عماریار (http://ammaryar.ir) یا تلفن 02142795620 https://eitaa.com/joinchat/1460338702C7e130ac336 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری 🔹 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی می‌کنند. 💠 حجت‌الاسلام دکتر سوزنچی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت چهارم: https://eitaa.com/fekrat_net/2234 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
96062680742 (2)(1).mp3
12.52M
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت چهارم: https://eitaa.com/fekrat_net/2234 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
🎙 🔻در شرایط فعلی دولت حداقلی بی‌معناست 🔸تنش‌ها و جنبش‌های اجتماعی که در غرب -از بعد از انقلاب فرانسه- شکل گرفت -نظیر سوسیالیست‌ها و جریان‌های کارگری و...- خیلی قوی بودند. خب اینها تمایلات مردم را منعکس می‌کردند. 🔸آیا اینکه «ما باید مردم را درک کنیم» به این معنی است که هرچه گفتند، به‌دنبال آنها برویم؟ اصلا ممکن است؟ 🔸این همان چیزی است که خطر نظامات اجتماعی معاصر است. این یک‌نوع بیماری پوپولیسم است. البته پوپولیست‌ها تعبیر و تفسیرهای متفاوتی دارند. در واقع آنها، خواسته‌های مردم را با علایق خودشان سازگار می‌کنند. 🎤گفت وگو با: دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2667 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻در شرایط فعلی دولت حداقلی بی‌معناست 🔸همه افراد به یک فهمی نیاز دارند تا در این جامعه زندگی کنند، مثلا باید بدانند در چه جامعه‌ای زندگی می‌کنند، [این جامعه] چه جغرافیایی دارد، چه تاریخی دارد و… . یک بخشی از این فهم باید در آموزش‌های قبل از دانشگاه شکل بگیرد. 🔸بخشی از این آگاهی‌ها و فرآیندهای اجتماعی یا سیاسی شدن از طریق مجموعه انجمن‌های غیررسمی یعنی انجمن‌هایی انجام می‌­گیرد که الزاما در ساختار تحصیلی رسمی قرار نمی‌گیرند . 🔸انجمن‌های علمی یا نظیر این، که در دانشگاه‌ها فعال هستند- و آموزش‌های لازم و فهم اجتماعی را به دانشجویان منتقل می­‌کنند. یک کارکرد بسیار مهم این انجمن‌ها تقویت چنین ذهنیت‌ها یا کلا کمک به اجتماعی و سیاسی شدن دانشجویان است. 🔸 در برخی از رشته‌ها، مثل پزشکی، مشارکت دانشجوها در این انجمن‌ها بسیار کم است. 🔸رشته‌های پزشکی – نسبت به سایر بخش‌های دانشگاهی- دچار وضعیت جزیره‌ای شده‌اند و صرفا غرق در آموزش‌های تخصصی هستند و تعاملات آنها با دیگر رشته‌ها و دیگر دانشجویان یا حتی هم­‌رشته‌ای‌­هایشان در غیردرس‌های تخصصی خیلی کم است. در نتیجه فهم اجتماعی در آنها خیلی کم رشد می‌کند. 🔸بعضی از رفتارهای خاص یا نادرست اجتماعی هم که در پزشکان شکل گرفته و گسترش پیدا می‌کند معلول همین است یعنی چون این‌گونه تعاملات و آموزش‌ها در آنها وجود ندارد یا کم وجود دارد که در صورت درگیری در این‌گونه تعاملات و ارتباطات تا حدی پاسخ داده می­‌شد. این یک بخش از قضیه است. 🎤گفت وگو با: دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2667 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تفاوت مذهب اقتصادی اسلام با سرمایه‌داری 🔹بین «علم اقتصاد» و «مذهب اقتصادی» فرق واضحی است که نباید بدان بی‌توجه بود. 🔹صاحب نظران اقتصادی، اجمالاً «علم اقتصاد» را عبارت می‌دانند از «علم دستیابی بهینه به ثروت، از منابع محدود» 🔹«مذهب اقتصادی» عبارت است از «مجموعه قوانین ناظر به اقتصاد، که فرهنگ خاصی به منظور دستیابی به اهداف مطلوب خود، آن‌ها را بر قواعد تولید ثروت، حاکم می‌کند»؛ از کلیپ مذکور این‌گونه برداشت می‌شود که فرق بین این دو موضوع، برای آقای بروجردی مغفول مانده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2665 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net