30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هرمنوتیک 1️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_کلاسیک
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
🆔 @maaref_karbordi
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع«الحاد مدرن و چالش های پیش رو»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمه به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🎥 #نشست
◾️تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی
✍️ حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم رجایی
🔻عدالتی که ما از آن تعبیر میکنیم که بیشتر عدالت اجتماعی یا توازن تعبیر میشود، همسطحی یا همسنگی در سطح زندگی است.
🔻 به عبارت دیگر، عدم شکاف فاحش سطح زندگی است که بعضی اینجا تعبیر سطح زندگی میکنند ولی ما معتقدیم که هم در سطح زندگی در مصرف و هم در درآمد و ثروت شکاف فاحش نباشد.
🔻حاکم اسلامی موظف است سیاستگذاری و هدایتش به گونهای بینجامد که حاصل و برایند کارش توازن در سطح زندگی، درآمد و ثروت باشد.
🔻نظام سرمایهداری وقتی میخواهد شاخص عدالت بدهد، از بحثهای آماری و از ضریب پراکندگی شروع میکند و آن کسی که شاخص در بحث توازن اجتماعی و به عبارتی عدالت اجتماعی تعیین میکند، عالم و اندیشمند اقتصاد نیست، بلکه آماردان است. در اینجا یک فاصله اساسی بین ما و آنهاست.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#اسلام
#دولت_حداقلی
#عدالت_اقتصادی
#فکرت
#حاکمیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4348
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️بررسی انتقادی لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت» (بخش دوم)
✍️ محمدرضا کدخدایی؛ دانش آموخته سطوح عالی حوزه و دکترای مطالعات جنسیت و خانواده
🔻شکل سنتی و دینی خانواده با ارزشها و احکامی روبرو است که بر اساس مدل توسعهمدار غربی خشونتبار تلقی میگردند.
🔻تقدیس عفت وغیرتورزی، تقدیس ازدواج و تحریم روابط خارج از چارچوب ازدواج، تقدیس فرزندآوری و تحریم سقط جنین، تقدیس خانهداری و فرزندپروری و محدودیتهای اشتغال در برخی عرصههای اجتماعی، وجوب تمکین و تبعیت و تحریم خروج بدون اذن شوهر، اختیارات خاص شوهر در طلاق و … نمونهای از مصادیقی است که که براساس انگارههای توسعه غربی، خشونت بار تلقی خواهند شد.
🔻با توجه به این نکات و پژوهشهای مذکور در بررسی تحولات خانواده در فرهنگها و جوامع مختلف؛ غیریت فضای اجتماعی و ارزشی کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه یا کشورهایی مثل ایران که از نظر حاکمیتی بر تحقق نوع خاصی از رویکرد دینی و
ارزشهای دینی اصرار دارند، امری مسلم است.
🔻 کشاکش و تضاد بین این دو ایدئولوژی (اندیشه توسعه غربی و اندیشه پیشرفت بر مدار حفظ چارچوبهای دینی و اجتماعی) نیز جز به وسیله برخی ژستهای روشنفکرمآبانه، انکار نمیگردد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امنیت_زنان
#توسعه
#خانواده
#خشونت
#قانون_گذاری
#لایحه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4346
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 8️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 1️⃣
🔺 هنگام ارتباط و اتصال حضوری با مصادیق خارجی، به آنها علم حضوری می یابیم. این ارتباط و علم حضوری شعبه هایی دارد: علم حضوری حسی با حس ظاهر و با حس باطن، علم حضوری با شهود عقلی و علم حضوری با شهود قلبی.
🔺 متعلق علم حضوری، خودِ حقایق خارجی و نفس الامری است. این امور در خارج متشخص اند.
🔺 مفاهیمِ برآمده از حس ظاهر یا باطن، توسط عقل شهودی، عقل تحلیلی و عقل شبیه ساز پدید می آیند. مفاهیم فلسفی توسط عقل شهودی درک می شوند و سپس عقل شبیه ساز از آنها صورتی برمی گیرد.
🔺 حاصل فعالیت عقل شبیه ساز، تصاویری جزئی است که از شهود برآمده اند. این تصاویر، مفاهیمی حصولی اند.
🔺 دربارۀ مفاهیم برگرفته از ارتباط حسی، تعبیر «بدیهی عند الحس» را به کار برده اند. همچنین دربارۀ مفاهیم فلسفیِ برگرفته از دل محسوسات خارجی یا موجودات خارجی می توانیم تعبیر «بدیهی عند العقل الشهودی» را به کار بریم.
🔺 این، نوعی از بداهت و بیّن بنفسه بودن است. بدیهیات نزد حس و نزد عقل شهودی، به کار تعریف نمی آیند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 55_58
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
روش تولید فلسفه مضاف.pdf
637.1K
#مقاله
🔰 روششناسی تولید #فلسفه_های_مضاف
✍️ مقاله حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی
🗒 منتشر شده در فصلنامه #قبسات شماره 97
📌 چکیده:
🔸 مسئله اصلی در این مقاله کشف یک روش قیاسی برای تولید فلسفههای مضاف است.
🔸 مؤلف تعریف فلسفههای مضاف را چنین بیان کرده است:
🔸 «فلسفه مضاف مجموعه تحلیلهای عقلانیِ وجودشناسانه در مورد چیستی، چرایی و چگونگی یک پدیده است» (اعم از علوم و امور).
🔸 روش لازم برای تولید فلسفههای مضاف مبتنی بر سه ابزار تحلیلی در وجودشناسی (علل اربع، مقولات عشر، مقومات سته حرکت) است که چگونگی استفاده از آنها برای تولید یک دستگاه معرفتی نسبت به یک علم یا یک موضوع (اعم از حقیقی و اعتباریِ غیرمحض) بهتفصیل در مقاله ارائه گردیده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
27.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هرمنوتیک 2️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_کلاسیک
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
🆔 @maaref_karbordi
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
May 11
26.pdf
17.58M
📍 #اختصاصی
✅ نشریه دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🏷( شماره 26 )
🔶تفکر مدرن در ظرف اندیشه دینی
❗️«تحلیل فعالیتهای رمضانی جریان روشنفکری حوزوی»❗️
🔷 ظرفیتهای حوزه علمیه کنونی در جهت نواندیشی کدام است؟
🔷 جریان روشنفکری حوزوی چیست؟ بازنمایی رسانهای جریان روشنفکری حوزوی چیست؟
🔷 محورهای اندیشهای مطرحشده توسط روشنفکران حوزوی کدام است؟
🔷 فعالیت روشنفکران حوزوی در رمضان امسال چگونه قابل ارزیابی است؟
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری_حوزوی
#اندیشه_رمضانی
#التقاط_دین_و_مدرنیته
#دیدهبان_اندیشه
آدرس مطلب در سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=4352
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📍 #اختصاصی
✅ نشریه دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🏷( شماره 26 )
🔶تفکر مدرن در ظرف اندیشه دینی
❗️«تحلیل فعالیتهای رمضانی جریان روشنفکری حوزوی»❗️
🔷 ظرفیتهای حوزه علمیه کنونی در جهت نواندیشی کدام است؟
🔷 جریان روشنفکری حوزوی چیست؟ بازنمایی رسانهای جریان روشنفکری حوزوی چیست؟
🔷 محورهای اندیشهای مطرحشده توسط روشنفکران حوزوی کدام است؟
🔷 فعالیت روشنفکران حوزوی در رمضان امسال چگونه قابل ارزیابی است؟
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری_حوزوی
#اندیشه_رمضانی
#التقاط_دین_و_مدرنیته
#دیدهبان_اندیشه
آدرس مطلب در سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=4352
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
25.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هرمنوتیک 3️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_رمانتیک (2)
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
🆔 @maaref_karbordi
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️شریعتی به مثابه نگاهی آناکرونیستیکی
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
🔻سوزن پرگار اندیشه امام خمینی حول محور قرآن، سنت و عقلانیت اجتماعی بود اما شریعتی در حوزه عدالت، نگاهی که به ابوذر داشت مبتنی بر چارچوب آوانگاردیستهای اروپایی باز تعریف میشود
🔻و همین اشتباه و ضعف در فهم حوزه دین، سبب میشد تا هر کجا به اسلامشناسی یا فهم تاریخ برسد، سخنانی پرغلط و پر اشتباه را تکرار کند، اتفاقی که شهید مطهری یا آیت الله مصباح یزدی از کنارش به سادگی نگذشتند.
🔻زمانی که مسئله خلاء گفتمانی برای عدالتخواهی پیش بیاید، بلایی بر سر این مفهوم میآید که از چپ با عنوان آلترناتیوی به نام شریعتی برای اصلاح حکمرانی سیاسی به دنبال تفسیر افراطگرایانه باشند و برایش مدل حکومت تصویر کنند
🔻و از راست آن را در حد و اندازه یک شعر و شعار بخوانند و در کنارش یک پیوست رسانهای بچینند تا عدالت را مبتنی بر نگاههای دموکراتیک خود «داد» بازتعریف نمایند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#عدالت
#مارکسیسم
#فلسفه
#پسااسلام_گرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4369
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net