هدایت شده از فکرت
26.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#گزارش_تصویری
☑️ فکرت در سالی که گذشت...
✔️رسانه و مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت در سال ۱۴۰۲ فضای تضارب آرا و گفتوگوهای نخبگانی را فراهم کرده است.
🔹آنچه میبینید برگزیدهای از برنامهها و حضور نخبگان حوزه و دانشگاه است که آثار آن به مرحله تولید و تدوین رسیده و در سکوهای رسانهای منتشر شده است.
🔰 مجموعه فکرت در یک سال گذشته با برنامههایی همچون «مدار»، «محفل»، «گعده»، «عصر پرسش»، «نشست نخبگانی»، «درسگفتار» و «متنخوانی»؛ مسائل حوزه اندیشه را از دل رویدادهای مناسبتی و فرهنگی و اجتماعی به قاب متن و تصویر درآورده است.
➕فکرت؛ پاتوق فراگیر فردا برای نخبگان حوزه و دانشگاه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🌙#ماه_رمضان | #کتاب_خوانی ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی در اندیشه اسلامی در قرآن 🔸«پخش اختصاصی د
lakzaee_tarhkoli_4.mp3
29.03M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه چهارم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت |
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🌙#ماه_رمضان | #کتاب_خوانی ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی در اندیشه اسلامی در قرآن 🔸«پخش اختصاصی د
lakzaee_tarhkoli_5.mp3
29.89M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه پنجم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت |
هدایت شده از حمید پارسانیا
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
#استاد_پارسانیا
⭕️ @parsania_net
lakzaee_tarhkoli_6.mp3
28.68M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه ششم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🌙#ماه_رمضان | #کتاب_خوانی ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی در اندیشه اسلامی در قرآن 🔸«پخش اختصاصی د
lakzaee_tarhkoli_7.mp3
24.9M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه هفتم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
☑️ «روایت غــــزه»
🔻سلسله گفتوگوهای پیرامون روز قدس:
1️⃣ چرا فلسطین برای ما مسأله است؟
👤سیدسلمان سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان
⏰پنج شنبه ۹ فروردین، ساعت ۲۱.
2️⃣ فلسطین و تاریخچه خشونت یهود
👤دکتر مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین
⏰جمعه ۱۰ فروردین، ساعت ۲۱.
3️⃣ نسبت جمهوری اسلامی ایران با مسأله فلسطین
👤علیرضا سلطانشاهی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب فلسطین
⏰شنبه ۱۱ فروردین، ساعت ۲۱.
4️⃣ جهان عرب و مسأله فلسطین
👤سعدالله زارعی، کارشناس مسائل حوزه مقاومت و رئیس موسسه مطالعات اندیشهسازان نور
⏰یکشنبه ۱۲ فروردین، ساعت ۲۱.
5️⃣ استانداردهای دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین
👤غلامرضا منتظمی، دیپلمات سابق ایران در وزارت خارجه
⏰دوشنبه ۱۳ فروردین، ساعت ۲۱.
6️⃣ نسبت تحولات اخیر فلسطین با آخر الزمان و مهدویت
👤محمدهادی همایون، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
⏰سهشنبه ۱۴ فروردین، ساعت ۲۱.
7️⃣ بررسی حقوق بشر در قبال جنایات غزه
👤دکتر شهریار زرشناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه
⏰چهارشنبه ۱۵ فروردین، ساعت ۲۱.
🔹میزبان:
👤حسین کاوه، پژوهشگر مسائل سیاسی
🔸لینک اتاق نشست:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🌙#ماه_رمضان | #کتاب_خوانی ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی در اندیشه اسلامی در قرآن 🔸«پخش اختصاصی د
lakzaee_tarhkoli_8.mp3
28.37M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه هشتم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🌙#ماه_رمضان | #کتاب_خوانی ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی در اندیشه اسلامی در قرآن 🔸«پخش اختصاصی د
lakzaee_tarhkoli_9.mp3
28.48M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه نهم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
☑️ «#فصل_بـرکت»
✔️ روایتِ دینپژوهی
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
1️⃣ آسیبهای دینپژوهی در مطالعات علوم اجتماعی
👤حجتالاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
⏰ساعت ۱۵
2️⃣ روششناسی مطالعات اجتماعی دین
👤دکتر محمدرضا قائمینیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
⏰ساعت ۱۵:۳۰
3️⃣ ملاکهای اجتماعی دینداری
👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی
⏰ساعت ۱۶
4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن
👤دکتر علیاصغر اسلامیتنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
⏰ساعت ۱۶:۳۰
دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث
⏰ سهشنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵
💠 «لینک ورود به اتاق نشست»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🌙#ماه_رمضان | #کتاب_خوانی ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی در اندیشه اسلامی در قرآن 🔸«پخش اختصاصی د
lakzaee_tarhkoli_10.mp3
18.03M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه دهم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت