eitaa logo
فکر پرواز
171 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
739 ویدیو
98 فایل
🕊خلوتی برای فکر و پرواز... 🌐ارتباط با من: @y_eisvand
مشاهده در ایتا
دانلود
17.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽️ حجت‌الاسلام 🌷سلسله مباحث « » 🌖رمضان ۱۴۴۱ه‍.ق 📚 جلسه اول: «رمضان خودخواهی!» @fekre_parvaz 🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸 ‌
PTT-20200506-WA0025.opus
136K
۷ 📚 چی بخورم روزه ام باطل نمیشه؟! 🎙یونس عیسوند @fekr_parvaz 🌴📚🌴📚🌴📚🌴
17.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽️ حجت‌الاسلام #عیسوند 🌷سلسله مباحث « #راهی_برای_تغییر» 🌖رمضان ۱۴۴۱ه‍.ق 📚 جلسه دوم: «رمضانِ خودسازی» #رمضان #خود_سازی #خدای_مربی #رمضان_دوست_داشتنی @fekre_parvaz 🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸 ‌
ای امام و ... هدیه ناقابلم را بپذیر و در ماه خدا و در راه خدا کن 🦋گویا خواجه برای تو سروده است: غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگ پذیرد آزاد است آخر در وصف تو دوستان و دشمنان گفتند: «همه چیزش را، به همه کس، در همه جا، برای همیشه می بخشید.... حتی آبرو...» علیه السلام @fekre_parvaz 🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
PTT-20200511-WA0005.opus
135.6K
۸ 📚 داشتم غسل می کردم که یهویی اذان شد، حکم روزه ام چیه؟! 🎙یونس عیسوند @fekr_parvaz 🌴📚🌴📚🌴📚🌴
🌹تفاوت «هدایت» و «بیّناتی از هدایت»...؟! "شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‌ وَ الْفُرْقانِ" كلمه ناس- كه عبارت است از طبقه پائين افراد جامعه كه سطح فكرشان است، بيشتر در همين طبقه اطلاق مى‌شود چنان كه آيه: "وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ" و آيه: "وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ" اطلاق گرديده، معلوم مى‌شود ناس معنايى اعم از و غير علما دارد. و اين اكثريت همانهايند كه اساس زندگيشان بر است و خود نيروى تشخيص و تميز در امور به وسيله دليل و را ندارند، و نمى‌توانند از راه دليل ميان حق و باطل را تشخيص دهند، مگر آنكه كسى ديگر ايشان را هدايت نموده حق را بر ايشان روشن سازد، و قرآن كريم همان روشنگرى است كه مى‌تواند براى اين طبقه حق را از باطل جدا كند، و است. اما خواصى از مردم كه در ناحيه علم و عمل تكامل يافته‌اند، و استعداد اقتباس از انوار هدايت الهيه و اعتماد به ميان حق و باطل را دارند، قرآن كريم براى آنان و شواهدى از هدايت است، و نيز براى آنان جنبه فرقان را دارد، چون اين طبقه را به سوى حق هدايت نموده، حق را برايشان مشخص مى‌كند، و روشن مى‌كند كه چگونه بايد ميان حق و باطل فرق گذاشت، هم چنان كه فرمود: "يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ، وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْدِيهِمْ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ".  از اينجا علت اينكه چرا ميان"هدى" و ميان‌ " بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‌" مقابله انداخت؟ روشن مى‌گردد، چون مقابله ميان آن دو مقابله ميان عام و خاص است، قرآن براى بعضى افراد هدايت، و براى بعضى ديگر بيناتى از هدايت است. حضرت علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله علیه تفسیر المیزان، ج۲، ص۳۱ @fekre_parvaz 🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
همه ساله در شب قدر، هزار و یک را در دعای جوشن می زنم و امشب... نام های زیبای تو را خواند و خواند و خواند تا رسید به: «یا ملجأ کل مطرود...»😭 نامی که دلم را تا اوج استجابت برد... تا عمق نگاه... تا نهایت اشک... @fekre_parvaz 🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
🌹خود فراموشی، بالاترین قمارِ باخته...؟! تمام جنگهای انسان، که انسان در درون روح خودش دارد از نظر اخلاقی و ضد اخلاقی، در واقع مبارزه « » با « » است نه مبارزه «خود» با «خود». آنجا که میلهای حیوانی پیروزند و حکومت مطلقه با آنهاست و روی عقل و اراده و فطرت انسانی پوشیده است و یکه تازْ شهوات و غضبهاست یعنی همان غرایزی که حیوانات دارند، آنجا خود اصلی انسان مغلوب شده، فراموش شده، گم شده، باید رفت پیدایش کرد. آن انسانی که در وجود او جز حیوانیات، اموری که است، چیزی حکومت ندارد، در واقع خود واقعی را، را باخته‏ (قُلْ انَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِروا انْفُسَهُمْ)، خودش را در این قمار باخته، بالاترین باختن ها. او خودش را فراموش کرده. آنچه که همیشه در یاد دارد و در نظرش مجسم است چیست؟ چه چیزی بر فکرش حکومت می‌کند؟ پول، شهوات، مأکولات، مشروبات، ملبوسات؛ جز اینها چیز دیگری بر وجودش حکومت نمی‌کند. پس آن «خود» کجا رفت؟ فراموش شد. بجای «خود»، «ناخود» را «خود» می‏پندارد. خودش فکر نمی‌کند که خودم را فراموش کرده‌ام. انسان هیچ گاه باور ندارد که خودش را فراموش کرده. [می‌گوید] من خودم را فراموش کرده‌ام؟! من همیشه دم از خودم می‏زنم: این خودم هستم که این قدر پول دارم، این خودم هستم که امروز چنین غذایی خوردم. قرآن می‌گوید خودت را گم کرده‌ای، او خود تو نیست، او یک چیز دیگر است، او خودِ توست، او خودِ طفیلی توست نه خودِ تو. (وَ لاتَکونوا کالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَانْسیهُمْ انْفُسَهُمْ‏) از آن کسان مباشید که خدا را فراموش کردند و خدا به عکس العمل این فراموشی- که قانون حق، قانون عمل و عکس العمل است- خودِ آنها را از یادشان برده، خودشان را فراموش کرده‌اند. آیت‌الله شهید مرتضی مطهری رضوان الله علیه فلسفه اخلاق، ص۱۴۰ @fekre_parvaz 🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹از غُربت علی تا قُربت علی...!!! نه مراست قدرت آن که دم زنم از جلال تو یا علی نه مرا زبان که بیان کنم صفت کمال تو یا علی شده مات عقل موحدین همه در جمال تو یا علی چو نیافت غیر تو آگهی ز بیان حال تو یا علی 🔅نبرد به وصف تو ره کسی مگر از مقال تو یا علی هله ای تجلی عارفان تو چه مطلعی تو چه منظری هله ای موله عاشقان تو چه شاهدی تو چه دلبری که ندیده ام به دو دیده ام چو تو گوهری چو تو جوهری چه در انبیاء چه در اولیاء نه تو را عدیلی و همسری 🔅به کدام کس مثلت زنم که بود مثال تو یا علی توئی آن که غیر وجود خود به شهود و غیب ندیده ای همه دیده ای نه چنین بود شه من تو دیده دیده ای فقرات نفس شکسته ای سبحات وهم دریده ای ز حدود فصل گذشته ای به صعود وصل رسیده ای 🔅ز فنای ذات به ذات حق بود اتصال تو یا علی چو عقول و افئده را نشد ملکوت سر تو منکشف ز بیان وصف تو هر کسی رقم گمان زده مختلف همه گفته اند و نگفته شد ز کتاب فضل تو یک الف فُصحای دهر به عجز خود ز ادای وصف تو معترف 🔅بُلغای عصر به نطق خود شده اند لال تو یا علی توئی آن که در همه آیتی نگری به چشم خدای بین توئی آن که از کشف الغطا نشود تو را زیاده یقین شده از وجود مقدّست همه سِرِّ کَنز خفا مبین زچه رو دم از انا ربکم نزنی بزن به دلیل این 🔅که به نور حق شده منتهی شرف کمال تو یا علی 📚شاعر: فؤاد کرمانی رحمة الله علیه 👈ادامه دارد... علیه السلام @fekre_parvaz 🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
🌷قهرمان تیغ و تسبیح...! علی قهرمان تیغ و تسبیح است؛ هم مرد تیغ است و هم مرد تسبیح؛ اما برای مغلوب کردن کدام طبقه؟ طبقه زیردست و محکوم یا طبقه زبردست و حاکم؟ شعار علی چیست؟ شعار علی «کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» است. علی در تمام عمر دوست تیغ و تسبیح بود و دشمن طلا. تیغ او علیه خداوندان زر و زور به کار رفت. به قول «دکتر علیّ الوردی» در کتاب «مهزلة العقل البشری» علی با شخصیت خود فلسفه مارکس را نقض کرده است. آیت الله شهید مرتضی مطهری رضوان الله علیه وحی و نبوت، ص۲۸و۲۹ علیه السلام علیه الرحمه @fekre_parvaz 🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
🌷 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام چگونه ما را بیدار می کند؟! خداوند به‌ بركات‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ همۀ ما را كند كه‌ در اين‌ چند روزۀ دنيا بدانيم‌ كه‌ چه‌ را در پيش‌ داريم‌. حضرت "أميرالمؤمنين"‌ در خطبه‌هاي‌ خود، در نشست‌ها و جلسه‌ها، در سرّ و علن‌ مردم‌ را بيدار باش‌ ميدهد: اي‌ مردم‌! اين‌ روزگار دراز، اين‌ ساعات‌ دهر، اين‌ طلوع‌ها و غروب‌ها، براي‌ شما فقط‌ همين‌ چند لحظۀ است‌؛ اگر در اين‌ لحظات‌ كاري‌ از پيش‌ برديد فبِها، وگرنه‌ خسران‌ دائم‌ دامنگير شما خواهد بود! ، در حاضِرين‌ براي‌ فرزندش‌ امام‌ حسن‌ عليه‌ السّلام‌ مينويسد كه‌ حقّاً از عجائب‌ و غرائب‌ اندرزها و پندها را در بردارد و با نكات‌ دقيق‌ و عميق‌ بيان‌ شده‌ كه‌ در صفحۀ روزگار و در امتداد تاريخ‌ها و گذشت‌ زمان‌ها از اعاظم‌ دهر، نظير و يا مشابه‌ آن‌ را نمي‌توان‌ يافت‌. (نامه۳۱ نهج‌البلاغه) و در ضمن‌ خود پس‌ از ضربت‌ خوردن‌ ميفرمايد: وَ أَنَا بِالامْسِ صَاحِبُكُمْ، وَ أَنَا الْيَوْمَ عِبْرَةٌ لَكُمْ، وَ غَدًا مُفَارِقُكُمْ؛ غَفَرَ اللَهُ لِي‌ وَ لَكُمْ. «و من‌ ديروز مصاحب‌ و همنشين‌ با شما بودم‌، و امروز براي‌ شما هستم‌، و فردا از ميان‌ شما مفارقت‌ ميكنم‌؛ خداوند مرا و شما را بيامرزد.» ... وَ إنَّمَا كُنْتُ جَارًا جَاوَرَكُمْ بَدَنِي‌ أَيَّامًا، وَ سَتُعْقَبُونَ مِنِّي‌ جُثَّةً خَلَا ٓءً، سَاكِنَةً بَعْدَ حَرَاكٍ، وَ صَامِتَةً بَعْدَ نُطْقٍ. لِيَعِظْكُمْ هُدُوِّي‌، وَ خُفُوتُ أَطْرَافِي‌، وَ سُكُونُ أَطْرَافِي‌. «و بدرستيكه‌ من‌ فقط‌ همسايه‌اي‌ بودم‌ كه‌ چند روزي‌ با شما شد، و از اين‌ پس‌ از من‌ چيزي‌ جز بدني‌ بدون‌ روح‌، و جسمي‌ ساكن‌ بعد از حركت‌، و پس‌ از سخن‌ گفتن‌ نخواهيد يافت‌. بايد اين‌ فروكش‌ كردن‌ من‌ شما را پند دهد و موعظه‌ كند، و اين‌ به‌ هم‌ افتادن‌ و سكون‌ چشم‌هاي‌ من‌، و بدون‌ حركت‌ درآمدن‌ دست‌ و پا و جوارح‌ من‌ براي‌ شما عبرتي‌ عظيم‌ و اندرزي‌ بزرگ‌ باشد.» فَإنَّهُ أَوْعَظُ لِلْمُعْتَبِرِينَ مِنَ الْمَنْطِقِ الْبَلِيغِ، وَ الْقَوْلِ الْمَسْمُوعِ. «و بنابراين‌، اين‌ حالت‌ من‌ براي‌ عبرت‌ گيرندگان‌، از هر سخن‌ بليغ‌ و رسائي‌ و از هر گفتار شنوائي‌ مؤثّرتر و اندرز دهنده‌تر است‌.» فرزندان‌ آن‌ حضرت‌ پس‌ از آنكه‌ جسد مطهّرش‌ را در دفن‌ كردند، گردآلود، با چهره‌هاي‌ پريشان‌ به‌ كوفه‌ بازگشتند. و حضرت‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ مسجد كوفه‌ آمد و برفراز منبر رفت‌، و در حاليكه‌ جمعيّت‌ در مسجد موج‌ ميزد خطبۀ مفصّلي‌ ايراد فرمود. در ابتداي‌ خطبه‌ گلويش‌ را گرفت‌. و سپس‌ بعد از درنگ‌، و حمد بر خداوند فرمود: اي‌ مردم‌! بدانيد كه‌ ديشب‌ پدر من‌ از دنيا رفت‌؛ همان‌ شبي‌ كه‌ وصيّ حضرت‌ عيسي‌، يوشَع‌ بن‌ نون‌ از دنيا رفت‌. نه‌ درهمي‌ باقي‌ گذاشت‌ و نه‌ ديناري‌؛ لَا صَفْرَآءَ وَ لَا بَيْضَآءَ (نه‌ زردي‌ و نه‌ سپيدي‌) جز هفتصد درهم‌ كه‌ ميخواست‌ براي‌ اهل‌ خود خادمي‌ بخرد. حضرت علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه معادشناسی، ج۴، ص۱۷۴ علیه السلام علیه السلام @fekre_parvaz 🦋🖤🦋🖤🦋🖤🦋