از قـدوم ايـن شـه بـي حـاشيت
اي خـجسته رنــج و بـيمـاري و تــب
اي مـبارك درد و بـيداريّ شــب
نـك مــرا در پـيري از لـطـف و كـرم
حـق چـنين رنجوريي داد و سقم
درد پـشتـم داد هــم تـا مـن ز خـواب
بر جهم هر نيم شـب لابـد شـتاب
تا نخسبم جـمله شـب چـون گاومــيش
دردها بخشيد حـق از لطف خويش
زين شكست آن رحم شاهان جـوش كرد
دوزخ از تهـديد من خـاموش كرد
رنج گنج آمـد كه رحـمت ها در اوسـت
مـغز تازه شد چو بخراشيد پوسـت
اي بـرادر مـوضــع تــاريـك و ســرد
صـبر كردن بر غم و سسـتي و درد
چـشمـه حـيوان و جـام مـستي اســت
كآن بلنديها هـمه در پـستي اسـت
آن بـهاران مـضمـر اسـت انـدر خـزان
در بهارست آن خزان مـگريز از آن
هــمره غـم بـاش و بـا وحـشت بـساز
مي طلب در مـرگ خود عـمر دراز
مثنوي معنوي ، دفتر دوّم ، ابيات : 2252-2264
الحمدلله رب العالمين
🌺الله اکبر ازین دعا
چقدر زیبا
چه الفاظ عالی و معانی جالبی
جناب سید بن طاووس چه تعبیری دارند!!
تعبیر اسم مکنون و مخزون حی قیوم !! خیلی عجیب است !!
و در پایان اینکه دع برای امام زمان عج خیلی اثرات دارد از جمله تیکه باعث می شود خود حضرت نیز برای دعا کننده دعا کنند
یکبار من با الفاظ خودم دعا میکنم: بُرد دعای من بُرد الفاظی که من به کار می برم چقدر است ؟
یکبار با این الفاظ خاصی که باب الحوایج عالم آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین)نشاء میکنند دعا میکنم تأثیر این چقدر است؟
سید بن طاووس فرمود: از مهمّات ❗️پس از نماز عصر،❕ اقتدا کردن به مولایمان موسی بن جعفر امام کاظم علیهالسلام در دعا کردن برای مولایمان حضرت مهدی – صلواتاللهعلیه – است،
چنانکه محمّد بن بشیر ازدی، از احمد بن عمر بن موسی کاتب، از حسن بن محمّد بن جمهور قمی، از پدرش محمّدبن جمهور، از یحیی بن الفضل نوفلی روایت کرده که گفت: در بغداد بر حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر علیهالسلام وارد شدم هنگامیکه نماز عصر را پایان داده بود، آنگاه دستهایش را بهسوی آسمان بلند کرد و شنیدم که میگفت:
أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظّٰاهِرُ وَ الْبٰاطِنُ
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ إِلَيْكَ زِيَادَةُ الْأَشْيَاءِ وَ نُقْصَانُهَا
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ خَلَقْتَ الْخَلْقَ بِغَيْرِ مَعُونَةٍ مِنْ غَيْرِكَ وَ لَا حَاجَةٍ إِلَيْهِمْ
أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ مِنْكَ الْمَشِيَّةُ وَ إِلَيْكَ الْبَدْءُ
أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ قَبْلَ الْقَبْلِ وَ خَالِقُ الْقَبْلِ
أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ بَعْدَ الْبَعْدِ وَ خَالِقُ الْبَعْدِ
أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ تَمْحُو مَا تَشَاءُ وَ تُثْبِتُ وَ عِنْدَكَ أُمُّ الْكِتَابِ
أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ غَايَةُ كُلِّ شَيْءٍ وَ وَارِثُهُ
أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ لَا يَعْزُبُ عَنْكَ الدَّقِيقُ وَ لَا الْجَلِيلُ
أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ لَا يَخْفَى عَلَيْكَ اللُّغَاتُ وَ لَا تَتَشَابَهُ عَلَيْكَ الْأَصْوَاتُ
كُلَّ يَوْمٍ أَنْتَ فِي شَأْنٍ لَا يَشْغَلُكَ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ أَخْفَى
دَيَّانُ الدِّينِ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بَاعِثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ مُحْيِي الْعِظَامِ وَ هِيَ رَمِيمٌ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الْحَيِّ الْقَيُّومِ الَّذِي لَا يَخِيبُ مَنْ سَأَلَكَ بِهِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ الْمُنْتَقِمِ لَكَ مِنْ أَعْدَائِكَ
وَ أَنْجِزْ لَهُ مَا وَعَدْتَهُ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ
ادامه روایت:
به امام گفتم: براى چه كسى دعا مىكنى؟
فرمود: «همان مهدى خاندان محمّد».
سپس فرمود: «پدرم فداى آن فربهشكم، ابرو به هم پيوسته، باريكساق، چهارشانه، سبزهرويى كه پرتوى از زردى شبْبيدارى بر او عارض شده است! 😭پدرم فداى آن كه شبش در سجود و ركوع به پاييدن ستارهها سپرى مىشود! ❤️پدرم فداى آن كه در راه خدا از سرزنش كسى نمىترسد و چراغى براى تاريكىهاست!❤️ پدرم فداى كسى كه به فرمان خدا قيام مىكند!».🌹🌹
گفتم: كى قيام مىكند؟
فرمود: «هنگامى كه لشكرها را در شهر انبار بر كناره رودهاى فرات، صَراةو دجله ديدى و نيز انهدام پل كوفه و آتش زدن برخى خانههاى كوفه را ديدى . خداوند آنچه بخواهد مىكند و كسى بر امر خدا چيره نيست و بازدارندهاى از حكمش وجود ندارد».
فلاح السائل : ص ۳۵۳ ح ۲۳۸ ، مصباح المتهجّد : ص ۷۳ ح ۱۱۹ ، بحار الأنوار : ج ۸۶ ص ۸۰ ح ۸ .
متن عربی روایت
و من المهمات بعد صلاة العصر الاقتداء بمولانا موسى بن جعفر الكاظم ع في الدعاء لمولانا المهدي صلوات الله و سلامه و بركاته على محمد جده و بلغ ذلك إليه كما
رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ بَشِيرٍ الْأَزْدِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عُمَرَ بْنِ مُوسَى الْكَاتِبُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ الْقُمِّيُّ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْفَضْلِ النَّوْفَلِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِبَغْدَادَ حِينَ فَرَغَ مِنْ صَلَاةِ الْعَصْرِ فَرَفَعَ يَدَيْهِ
إِلَى السَّمَاءِ وَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ::
(متن دعا بالا آورده شد)
قَالَ قُلْتُ مَنِ الْمَدْعُوُّ لَهُ قَالَ ذَلِكَ الْمَهْدِيُّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص قَالَ بِأَبِي الْمُنْبَدِحُ [المنفدح] الْبَطِنِ الْمَقْرُونُ الْحَاجِبَيْنِ أَحْمَشُ السَّاقَيْنِ بَعِيدُ مَا بَيْنَ الْمَنْكِبَيْنِ أَسْمَرُ اللَّوْنِ يَعْتَادُهُ مَعَ سُمْرَتِهِ صُفْرَةٌ مِنْ سَهَرِ اللَّيْلِ بِأَبِي مَنْ لَيْلَهُ يَرْعَى النُّجُومَ سَاجِداً وَ رَاكِعاً بِأَبِي مَنْ لَا يَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ مِصْبَاحُ الدُّجَى بِأَبِي الْقَائِمُ بِأَمْرِ اللَّهِ قُلْتُ مَتَى خُرُوجُهُ قَالَ إِذَا رَأَيْتَ الْعَسَاكِرَ بِالْأَنْبَارِ عَلَى شَاطِئِ الْفُرَاتِ وَ الصَّرَاةِ وَ دِجْلَةَ وَ هَدْمَ قَنْطَرَةِ الْكُوفَةِ وَ إِحْرَاقَ بَعْضِ بُيُوتَاتِ الْكُوفَةِ فَإِذَا رَأَيْتَ ذَلِكَ فَ إِنَّ اللّٰهَ يَفْعَلُ مٰا يَشٰاءُ لَا غَالِبَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ لٰا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ
۱.في المصدر : «المنبدح» ، والتصويب من بحار الأنوار . والمنتدح : السَّعة ، وقولهم : لك منتدح في البلاد : أي مكان واسع عريض (لسان العرب : ج ۲ ص ۶۱۲ «ندح») .
۲.أحمش الساقين : أي دقيقهما (النهاية : ج ۱ ص ۴۴۰ «حمش») .
۳.الصَّراةُ : يطلق على نهرين ببغداد ، الصراة الكبرى والصراة الصغرى (معجم البلدان : ج ۳ ص ۳۹۸) .
۴.. صراة بزرگ و كوچك ، دو نهر هستند كه از بغداد مىگذرند
فلاح السائل : ص ۳۵۳ ح ۲۳۸ ، مصباح المتهجّد : ص ۷۳ ح ۱۱۹ ، بحار الأنوار : ج ۸۶ ص ۸۰ ح ۸
یک نکته خیلی مهم
خدا رحمت کند مرحوم شیخ عباس قمی را
بعضی از دعا ها را که نقل میکند مخصوصا در تعقیبات نمازها اثرات این دعاها را که در بیان معصوم علیه السلام آمده را حذف کرده و گاهی مختصر بیان کرده
این کار سه مشکل ایجاد کرده:
اول اینکه اهمیت دعا بیان نشده
دوم جذابیت دعا برای خواننده کم شده
سوم اینکه در خواندن بعضی ادعیه باید به اثر آن دعا توجه شود.
(البته این نکته را هم متذکر شوم گاهی اثری که در روایات برای برخی ادعیه ذکر شده چنان عظيم است که عقول مردم کم ایمان از قبول آن ابا دارند!!!
بارها دیده شده حتی افرادی که به اسم عالم مشهور شده اند به خاطر اینکه خودشان درک نکرده اند و ندیده اند و ایمانشان به درجه حق الیقین و عین الیقین نرسیده از بیخ منکر روایت شده اند تا از جواب دادن راحت شوند!!
به خاطر همین شاید شیخ عباس آن اثرات را حذف کرده
ولی در هرحال ای کاش ذکر میکردند.
دارو را با اثرش میشناسند !!
آقایی از علما میگفتند : کسی اشکال میکرد چرا مرحوم شیخ عباس اینهمه دعا آورده؟ آدم نمیرسد همه مفاتیح به این بزرگی را بخواند!
ایشان فرموده بود مفاتیح به منزله داروخانه است آنجا پر از داروست
آیا شما که به داروخانه میروی باید از همه داروها استفاده کنی؟
طبیعتا جواب منفی است هر کسی طبق نیاز خودش و طبق اثر دارو باید از داروهای داروخانه استفاده کند
مفاتیح هم همینطور است
این داستان هم مؤيد عرض بنده است که ای کاش اثرات این دعاها را می نوشتند
حالا که این مطلب را گفتم دو تا دعای ناب هم معرفی میکنم
یکی عمومی و یکی خصوصی
هر دو اثر عجیبی دارند
چطور :
هرکس که ز کوی آشنایی است
داند که متاع ما کجایی است
اما دعای عمومی :
دعاییست که مرحوم عارف و عالم عالی مقدار یکی از سه نفری که به تعبير مرحوم قاضی جزء کمّلین اند
حضرت سید بن طاووس رضی الله تعالی عنه) در کتاب فلاح السائل روایت کرده و فرموده : ز جمله دعیه و تعییبات مهم بعد از نماز عصر برای کسی که می خواهد نامه اعمالش که حاوی گناهان اوست پاره شود این دعا است که
امام صادق از پدر حضرت باقر علیما السلام روایت کرده که جناب فخر کائنات سید الانبیاء حضرت ختمی مرتبت رسول مصدق حضرت محمد المصطفی (صلی الله علیه و آله ) فرمود: هر کس بعد از نماز عصر این دعا را در روز یکبار بخواند خداوند امر میکند به پاره کردن نامه اعمال او هر چه که باشد
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيَّ تَوْبَةَ عَبْدٍ ذَلِيلٍ خَاضِعٍ فَقِيرٍ بِائِسٍ مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ مُسْتَجِيرٍ لَا يَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً وَ لَا مَوْتاً وَ لَا حَيَاةً وَ لَا نُشُوراً
متن عربی روایت برای علماء
و من المهمات بعد صلاة العصر لمن أراد تخريق صحيفته المتضمنة للسيئات
روَاهُ أَبُو مُحَمَّدٍ هَارُونُ بْنُ مُوسَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ الْقُمِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّةً وَاحِدَةً أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيَّ تَوْبَةَ عَبْدٍ ذَلِيلٍ خَاضِعٍ فَقِيرٍ بِائِسٍ مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ مُسْتَجِيرٍ لَا يَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً وَ لَا مَوْتاً وَ لَا حَيَاةً وَ لَا نُشُوراً أَمَرَ اللَّهُ تَعَالَى بِتَخْرِيقِ صَحِيفَتِهِ كَائِنَةً مَا كَانَتْ
فلاح السائل و نجاح المسائل نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 201
البته جناب سید بن طاووس یک توضیحی دارند برای ظهور اثر این روایت که آدرس را میگذاریم برای کسی که طالبش باشد
http://lib.eshia.ir/71551/1/201#:~:text=%D9%8A%D9%82%D9%88%D9%84%20%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%AF%20%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%85%D8%A7%D9%85,%D9%8A%D8%A3%D9%85%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%83%D9%8A%D9%86%20%D8%A8%D8%AA%D8%AE%D8%B1%D9%8A%D9%82%E2%80%8C
چند نکته برای #محرم
۱. استاد ما میفرمود: در این دهه زیارت عاشورا را بعد از نماز صبح یا طلوع خورشید شروع کنید و تا سر لعن ها (صد لعن ) بخوانید و بقیه اش[صد لعن و صد سلام ] را در طول روز بخوانید
با این کار کل این دهه را با امام حسین خواهید بود
بعد فرمودند روش علامه طباطبائی هم همین بود
۲. اگر حال خوبی دست داد برای بقیه دهه ها تا اربعین میشه این کار رو انجام داد
۳. در این دهه سعی کنید حتما اقلا در یک مجلس روضه هرروز شرکت کنید اگر بیشتر شد که چه بهتر
۴. برای ایجاد حال گریه مراقبه روز فراموش نشه
۵. در روضه ها بیشتر با خودتون باشید تا توجه به مداح و متن روضه و ... در واقع خودتون روضه بخونید
۶. مصیبت کربلا را نسبت به امام یعنی نفر دوم خلقت بسنجید نه با مردم عادی
۷. اگر حال گریه پیدا نمیکنید قبل از روضه صد بار بگوييد اللهم العن قتلة امیرالمؤمنين
جلسه اول محرم مسجد سردار.m4a
12.71M
عبارتی از خطبه غدیری آقای تمام عوالم رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم
ملأ الدهر قدسه و الذی یغشی الابد نوره
به فکر سوختن ۲
عبارتی از خطبه غدیری آقای تمام عوالم رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم ملأ الدهر قدسه و الذی یغش
یکی از بزرگان علمای گذشته می فرمود این کلام فقط از دهان پیامبراکرم خارج میشود نه از غیر دهان او
رحمة الله عليه
گذشت خوبیام از حد، به شک دچار شدند
به احترام کمی خم شدم، سوار شدند !
خودم به تیشهی تزیین تراششان دادم
کجای کار غلط بود کردگار شدند ؟!
عجب مدار ازین شهر، باده نوشانش
به شرح حرمت می بر سر منار شدند
دلم ز آینه بودن به تنگ آمده است
که یک به یک همه یاران من غبار شدند
رفو کنید رفیقان من ! چه روزنهها
که راه در دل هم یافتند و غار شدند
حذر کنید رفیقان من ! چه نجواها
که من ندیده گرفتم، سرم هوار شدند
چه کرمها که لگدمالشان نکردی و حیف
که تا دمار در آرند از تو مار شدند !
حسین جنتی
هدایت شده از آخرین توییت
🔺حالا 4 تا ولنگار رو تو مکانهای مقدی میبینید اکلیلی بشید...
🗣عماد 🇮🇷
🚨 @AkharinTwitte
به فکر سوختن ۲
🔺حالا 4 تا ولنگار رو تو مکانهای مقدی میبینید اکلیلی بشید... 🗣عماد 🇮🇷 🚨 @AkharinTwitte
چقدر گفتم این محرم حساسه !!
به خاطری که تویی دیگران فراموشند
مقیّدانِ تو از یاد غیر، خاموشند
هزار سال گذشت از حکایت مجنون
هنوز مردم صحرا نشین سیه پوشند..
بابافغانی
#شعر
گنجی از گنج های بهشت...!
🎙حجت الاسلام سید محمد رضی رضوی (فرزند سیّد محمّد، فرزند سیّد مرتضی کشمیری):صاحب فضیلت سید محسن تبریزی برای من نقل کرد:
«یکی از نوادگان علّامه جلیل القدر سید هاشم بحرانی طاب ثراه به او دستور داده است هر روز بعد از نماز صبح ۵۰۰ مرتبه بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم صلوات بفرستد و به او گفته است این گنجی از گنج های بهشتی است و به زودی دربهای روزی را بر تو می گشاید؛ پس من به انجام آن مداومت کردم و خیر فراوانی دیدم و آن را برای برآورده شدن مطلق حاجات نیز تجربه کردم و ۴۰ سال است بر آن مداومت دارم».
🎙همچنین شیخ محسن خطیب نجفی برایم نقل کرد:
«من بیش ۱۰ سال در شهر قم مستاجر بودم و امکان خرید خانه برایم فراهم نبود، پس به این دستور مداومت کردم و در همان ایام شرایط خرید خانه برایم فراهم شد».
📚تحفة الرضویه فی مجربات الامامیه،ص ۴۷
سخنرانی شب تاسوعا و عاشورا.
#فارسی