eitaa logo
فقه فرهنگی
688 دنبال‌کننده
193 عکس
19 ویدیو
75 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت و راهنمایی در اسلام ۱.mp3
53.71M
جلسه یکم استاد عجمی 🔸مقدمه ▫️اهمیت رسیدن به راهنمای، هدایت و مشاوره اسلامی ▫️اهمیت مفهوم شناسی دقیق در رسیدن به مشاوره و تربیت اسلامی ▫️بیان مصداقهایی برای مفهوم شناسی اشتباه از تربیت که موجب تعریف اشتباه از تربیت شده است! 🔸تعریف لغوی هدایت: هدایت از ریشه «هدی» به معنای ارشاد و راهنمایی و ضد گمراهی است؛ نه اینکه لزوما ایصال الی المطلوب باشد. البته برخی بر این باورند که هدايت به مفهوم «راهنمائى همراه با لطف و مهربانی» است که اشتباه است. این یکی از مراتب راهنمایی و هدایت است نه معنای هدایت! برخی میگویند هدایت ویژه خداست که اشتباه است. ▫️بیان و توضیحی بر دیدگاه ملاصدار درباره هدایت. ▫️دیدگاه نهایی: هدایت: ارشاد و راهنمایی راه است. 🔸هدایت معنایی مستقل از تربیت، امر به معروف و نهی از منکر، دعوت و ... دارد! ولو در مواردی مصداق واحد داشته باشند؛ اما مفهوم مستقل دارند. 🔸قواعد هدایت الهی اختصاص به خداوند دارد! مانند تاکید هدایت الهی بر آزادی که در این حد ما مربیان مامور به آن نیستیم. ما در تشریع نمی‌توانیم برخی روشهای الهی برای هدایت را انجام دهیم! اما درباره قواعد هدایتی که پیامبران انجام دادند اصل بر اختصاص نیست! ⭕️ اصلاحیه نسبت به صوت: ریشه برخی نگاه ها نسبت به محدود کردن معنای تربیت به تربیت بدنی، دیدگاه علامه مصطفوی در التحقيق في كلمات القرآن الكريم‏ است. در صوت به اشتباه گفته شد ریشه این برداشت بیان راغب اصفهانی در المفردات است. 🔹@feqahat
هدایت و راهنمایی در اسلام ۲.mp3
54.62M
جلسه دوم استاد عجمی 🔹کلمات همسو با هدایت و تربیت 🔸امربه معروف و نهی از منکر: امر و نهی همراه با استعلاء 🔸دعوت: فراخواندن به خیر؛ با روشهای مختلف مانند بیان اثار و فواید؛ دعوت بر اساس قرآن، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است 🔸تربیت: فرایند شکوفاسازی استعدها 🔸تبلیغ: رساندن پیام 🔸هدایت راه نشان دادن است نه شکوفایی استعدادها، استعلاء ندارد و دعوت هم نیست. هرچند در مصداق‌هایی مشترک بشوند. ▫️به دست آوردن منظومه‌ای از کلمات همسو با تربیت، ابعاد مختلف تربیت و شیوه‌های تربیت را نمایان می‌کند. 🔶اقسام هدایت الف) به اعتبار هادی و هدایت‌گر به هدایت بشری و الهی تقسیم می‌شود. ب) به اعتبار مخاطب به هدایت عام و هدایت خاص تقسیم می‌گردد. ج) به اعتبار نوع هدایت به هدایت عام و هدایت خاص تقسیم میگردد. هدایت خاص به هدایت خاص تکوینی و تشریعی. هدایت عام همه موجودات آفرینش را دربر می‌گیرد. د) به اعتبار روش تقسیم می‌شود به روش، به کلامی و عملی، مستقیم و غیر مستقیم و .... . 🔸هدایت بشری معمولا ایصال الی المطلوب نیست بلکه ارائه طریق است. در خدا اگر کسی را هدایت کند حتما هدایت میشه ایصال الی المطلوب واقعی است 🔸هدایت حداقلی ارشاد جاهل است؛ اما مراتب بالاتر دارد مانند ایصال الی المطلوب. در مواردی پدر و مادر وظیفه هدایت خاص دارند. فطرت هدایت تکوینی است. پیامبران و کتب آسمانی، برای نوع انسان‌ها، هدایت تشریعی انسان هستند. 🔹@feqahat
مشکل سخت نگیری است! نه سخت گیری! اگر به خانمی در مورد حجابش تذکر داده شود؛ اما او در اعتراض لباس از تن خارج کند، میگویند، این نتیجه سختگیری است! اما اگر تصور کنید کسی در اعتراض به جریمه پلیس به علت کمربند نبستن حتی خود را عریان هم که بکند، می‌گوید که آن فرد بی‌حیا و احمقی بود! نمی‌گویند چه پلیس سختگیری! مشکل از نظام اولیت ماست. مشکل این است که فراموش کردیم که اگر کمربند، نگهبان جان است، حجاب زن در جامعه، نگهبان آرامش، جان و لذت زنان و مردان جامعه است. کافی است نگاهی اندازیم به ازدیاد آمار خشونت علیه زنان، تنهایی زنان و حتی خودکشی زنان که همزمان با کم شدن پوشش زن در غرب زیاد شده است! ازدیاد فرزندان بدون پدر در اروپا و مادرانی که به تنهایی مجبور به بزرگ کردن فرزندانشان هستند. و حتی آمار کم شدن لذت زن و شوهر از یکدیگر که آن نیز در ارتباط با پوشش زنان در جامعه است! بنابراین، مشکل از سختگیری نیست؛ اتفاقا مشکل از سخت نگیری ماست. چون آنها می‌دانند با دوتا غلط کردم؛ احساسی شدم و ... او را خواهند بخشید! اما باید بدانیم، اگر سخت نگیریم، به زنان، مردان و کودکان جامعه آینده خیانت کردیم! .
فلسفه فیلترینگ در جامعه دینی این روزها که مسئله فیلترینگ از مباحث داغ جامعه است و گروه‌های مختلف دنبال آن هستند و مطالبه‌اش را از دولت دارند، ضروری است از منظر بایدهای جامعه دینی هم به این مهم پرداخته شود تا شاید چرایی بهتری فیلتر در برخی موارد را درک کنیم. 👇👇👇 https://www.qudsonline.ir/news/1025215/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C
📚معرفی کتاب ♨️منتشر شد 💢نخستین کتاب تخصصی در حوزه دعوت جوانان به نماز ▫️با نگاهی روانشناختی به دوره جوانی، و برپایه ظرفیت‌های تبلیغی در دانشگاه و جمع جوانان، این کتاب راهکارهایی برای دعوت جوانان داده است: 🔸راهکارهای تربیتی 🔸راهکارهای تشکیلاتی 🔸راهکارهای فردی و گروهی.... 🔸بسیار مناسب فعالان عرصه تبلیغی، فرهنگی و تربیتی میان جوانان 🔸به همراه: تحلیل رواشناختی دوره جوانی از دیدگاه آیات و روایات 🛒خرید کتاب از طریق:👇👇👇 https://ketab.namaz.ir/fa شماره تماس خرید کتاب: 02188896666
امروز با خودم گفتم: الهی شکر نگفتند از همسرتان طلاق بگیرید! این حرف وقتی به ذهنم آمد که از صبح دیدم برخی طرفداران دولت در مدح برنامه دولت برای قطع شدن برق چنان سخن میگویند که واقعا گویا چه لطف بزرگی به ما شده و خبر نداریم! باخودم گفتم الهی شکر دولت نگفته همسرتان را برای مقابله با تورم و الودگی هوا و ... طلاق دهید. لابد آن هنگام این افراد طلاق دادن همسر را دارای فوائد زیاد و حتی واجب می‌کردند!  كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ ﴿سوره روم، آیه٣٢﴾
هدایت و راهنمایی در اسلام ۳.mp3
26.99M
جلسه سوم استاد عجمی ...🔹نظام واژگانی تربیت اسلامی: 🔸۱-هدایت:عنصر اصلی هدایت، راهنمایی است؛ اما اینکه همراه با لطف و ایصال الی المطلوب باشد،یک مرتبه بالا از هدایت است؛ هدف هدایت،ارشاد و راهنمایی است یعنی برداشتن جهل،مد نظر است. 🔸 مفاهیمی هستند که نزدیک به هدایت هستند ولی باید آنها را مستقل دید مثل(ارشاد جاهل،تعلیم،تربیت،دعوت،تذکیه،موعظه،نصیحت،تذکیر،انذار و تبشیر،امر به معروف و نهی از منکر،تواصی،تبیین،ترهیب،تخویف) 🔶 موعظه: از ریشه وعظ، هدف اصلی در آن،ایجاد رقت قلب 🔶 تذکیر،از ریشه ذکر و در لغت به معنای حفظ شیء است، یادآوری معانی اصلی یا همان فطرت انسان 🔶 انذار،از ریشه نذر، به معنای ابلاغ و رساندن همراه با تخویف(ترس) 🔶 تبشیر،از ماده بشر، به معنای ایجاد شوق.انذار و تبشیر،بیان کننده،آینده خود عمل است برخلاف تشویق و تنبیه که خود مربی کاری را انجام می دهد. 🔶 تذکیه،از ماده ذکو،یعنی اصلاح برای رشد،بعد سلبی دارد و جنبه تطهیر و پاکی برای اصلاح و رشد هست 🔶 تواصی،از ریشه وصی و از باب تفاعل است،یعنی رساندن چیزی به کسی. یک توصیه دو جانبه به حق است و حرکتی است که جنبه اجتماعی دارد. 🔶 نصیحت، با تواصی فرق می کند،از ماده نصح به معنای خلوص است،یعنی اصلاح میان دو چیز، ملاعمت دو چیز،قصد، سخن یا فعلی که در آن، اصلاح و خیر دیگران است،نصیحت خلاف غش است و در آن اصلاح و خیرخواهی نهفته 🔶 تبیین،یعنی بیان کردن،روشن کردن،واضح کردن 🔶 امربه معروف و نهی از منکر،جنبه استعلایی دارد. 🔶 تربیت یعنی شکوفایی 🔶 تبلیغ: رساندن 🔶 ترهیب: ترساندن 🔶 تخویف: ترساندن 🔶 دعوت: دعوت کردن 🔹@feqahat
چرا حضرت علی (ع) مانع به پشت در رفتن حضرت زهرا نشد؟ حضرت زهرا سلام الله علیها هرچند فرموده بودن برای زن بهتر آن است که مردی او را نبیند، اما هر زمان لازم بود، در جامعه حضور داشتند. مانند حضور ایشان در برخی جنگ‌ها برای مداوا و کمک به پیامبر. ایشان پس از رحلت پیامبر برای بیدار کردن مردم و یادآوری ولایت و امامت، سخنرانی کردند و حتی گاهی خانه به خانه میرفتند و با مردم صحبت می‌کردند. امیر مؤمنان مانع این انجام وظیفه حضرت زهرا نمی‌شدند. زیرا زمانی که شبهه و فسادی در جامعه به وجود می‌آید، وظیفه همه است که به میدان بیایند. زن و مرد ندارد. اما روز واقعه ... سه روز از رحلت پیامبر گذشته بود. جمعی از یاران رسول خدا که به انتخاب ابوبکر و فراموشی غدیر و فراموشی سفارشهای پیامبر معترض بودند، در خانه امیر مؤمنان جمع شده بودند. عمر و عده‌ای از سربازان خلیفه برای بیعت گرفتن از آنها به خانه امیرمؤمنان یورش بردند. ابتدا زبیر و برخی از افرادی که در خانه حضرت علی ع بودند در آن هنگام به دم در آمدند تا با مردم صحبت کنند و آنها را از خواب غفلت بیدار کنند. اما نتوانستند. در این هنگام حضرت زهرا به دم در آمدند تا با مردم صحبت کنند. دختر رسول خدا بود و اکنون وظیفه او سنگینتر بود. پس به چه دلیل باید حضرت علی ع مانع انجام وظیفه ایشان می‌شدند؟ اگر ادامه داستان را نشنیده بودیم، انتظار داشتیم لااقل با احترام فاطمه، از علی ع بیعت نگیرند. اما آنها که نمی‌خواستند فاطمه (س) مردم را ارشاد کند؛ به محض رسیدن فاطمه به پشت رد، در را بر ایشان کوبیدند تا علی ع و ولایت و امامت، مهمترین یار خود را از دست دهد. اگر فاطمه از علی دفاع نمیکرد امروز می‌گفتند حتما حق با علی نبود؛ وگرنه فاطمه اعتراض می‌کرد. فاطمه وظیفه‌اش را انجام داد؛ ولو به قیمت جانش. همانگونه که دخترش زینب به وظیفه عمل کرد ولو به اسارت رفتنش. درست فاطمه برای ما این است: وظیفه‌ات را انجام بده و از دشمن نترس!