eitaa logo
فقه فرهنگی
688 دنبال‌کننده
193 عکس
19 ویدیو
75 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 در ادامه جلسات فقه فرهنگ و پس از بررسی قواعد مدیریت فرهنگی در 23 جلسه. 🔸اکنون: بررسی فقهی مدیریت مدرسه؛ 🔸جلسه حضوری: ان شا الله، پنجشنبه ها، ساعت 7:30. 🔸جهت حضور در شخصی هماهنگ فرمایید. 🔸پذیرای موضوعات و مسائل پیشنهادی درباره مدرسه، جهت طرح در جلسه. 🔹@hadiajami
✅ بررسی نکات فقهی بیانات رهبر انقلاب در دیدار نخبگان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عجمی، نویسنده و کارشناس فقه فرهنگ 🔹 در فقه، درباره دو قاعده فقهی بحث‌های زیادی شده است، قاعده نفی سبیل و عزت اسلامی. این دو قاعده دو روی یک سکه هستند. برپایه قاعده نفی سبیل هر «حکم» فقهی که سبب تسلط کافر بر مؤمن شود، برداشته می‌شود. 🔹 قاعده عزت اسلامی یک درجه بالاتر است. این قاعده دایره وسیعی دارد که حداقل آن نفی سبیل است، یعنی حداقل عزت این است که کفار بر مسلمانان تسلط و راه(سبیل) نداشته باشند. حفظ و تقویت عزت مسلمانان وظیفه همگانی است. 🔹 امروزه تسلط کفار، تنها با حمله و جنگ آبی و زمینی نیست، بلکه این امر شامل جنگ‌های آبی خاکی‏، اقتصادی‏، الکترونیک‏، بیولوژیک‏، سایبری‏، شیمیایی‏، فرسایشی‏ و... می‌شود که در این جنگ، هوش مصنوعی کاربرد بسیاری دارد و همانگونه که مقام معظم رهبری درست تشخیص داده‌اند، قدرت یافتن در هوش مصنوعی مقدمه جلوگیری از سبیل و تسلط بیشتر کفار بر مسلمین است. 🔹 کمک به فرار نخبگان امری حرام است. کسانی که به مهاجرت نخبگان کمک می‌کنند، مانع تحقق این امر الهی هستند و فعل حرام و خیانت انجام می‌دهند. البته عدم ایجاد زمینه استفاده درست از این نخبگان در کشور ما مقدمه مهاجرت آنهاست، نیز انجام مقدمه حرام است. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25535 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فقه مدرسه ۱.mp3
22.85M
🔹 جلسه یکم 🔸پیشینه: فقه تعلم و مدرسه، چندان پیشینه فقهی ندارد. حتی اگر فقها درباره آن کاری کرده‌اند، آداب تعلم را بررسی کرده‌اند. مانند کتاب منیه المرید از شهید ثانی و ... . اما این کتابها با روش فقهی نوشته نشده. مگر برخی نکات فقهی که درمنیه المرید آمده است. 🔸دو نمونه کتاب فقهی در مورد مدرسه کار شده است: ▫️کتاب فقه مدرسه، الگوی تحلیل فقهی مسائل مدرسه نوشته وحید عابد وصادق فائق، چاپ انتشارات دلیل ما. ▫️ سه جلد بررسی فقهی آداب تعلیم و تعلم، چاپ موسسه اشراق و عرفان، زیر نظر استاد آیت الله اعرافی که به آداب ویژه معلم، متعلم و مشترک بین آن دو پرداخته است. ▫️جلد آداب متعلم را بنده توفیق نگارش داشتم که تحقیق و نگارش آن یک سال و نیم طول کشید. 🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹#فقه_مدرسه جلسه یکم 🔸پیشینه: فقه تعلم و مدرسه، چندان پیشینه فقهی ندارد. حتی اگر فقها درباره آن کار
🔹منظومه مسائل فقهی مدیریت مدرسه (فقه آموزش و پروش) 🔸نهاد آموزشی و فرهنگی بودن مدرسه ارتباط نهاد آموزشی با دیگر نهادهای فرهنگی و تربیتی. مانند ارتباط با نهاد خانواده. رابطه مراکز آموزشی با وظایف تربیتی حکومت اسلامی: استقلال یا وابستگی مالی مراکز آموزشی به دولت. 🔸برنامه ریزی درسی: تقسیم بندی علوم. برنامه ریزی سنی: محوریت بر جوانی، اتقان، علم نافع و مسئله محور، سرعت، اغتنام فرصت، تانی و تثبت، زمینه سازی، روشهای آموزشی 🔸مدیریت آموزشی: زمینه سازی، دفع و رفع موانع تعلم، محافظت از علوم و داده‌ها. 🔸مدیریت مالی: امور مالی آموزشی مانند اجرت معلم، شخصیت حقوقی مراکز آموزشی و احکام آن مالکیت مرکز آموزشی و مشروعیت تصرفات مدیر بررسی مصرف وجوهات شرعی در مراکز آموزشی خصوصی‌سازی و پولی سازی مراکز آموزشی 🔸مدیریت انسانی: ▫️ناظر به معلم: انتخاب معلم شایسته، اخلاص، احترام معلم و تواضع در برابر او، تشکر از معلم، ملازمت، ▫️ناظر به دانش آموز: تواضع، تغذیه و گرسنگی، تربیت حرفه‌ای پرسشگری، پرهیز از تعنت و عدم جدال، مسئله یابی، محافظت از آموخته ها و انتقال به آیندگان. الزام و اجبار در تربیت دینی در مراکز آموزشی: در اصل آموزش، در دروس. ▫️مدیریت عمومی منابع انسانی بررسی تفکیک جنسیتی در مراکز آموزشی حریم خصوصی در مراکز آموزشی : بررسی حد مجاز دخالت در حریم خصوصی متربیان تنبیه و مجازات در مراکز آموزشی بررسی حکم فقهی تقلب در امتحانات 🔹@feqahat
فقه مدرسه ۲.mp3
21.98M
🔹جلسه دوم . 🔸محور یکم. برنامه ریزی درسی 🔸1. برنامه ریزی سنی 1ـ1. روایات سبع سنین اول. موثقه یعقوب بن سالم ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ؟ع؟ قَالَ «الْغُلَامُ يَلْعَبُ سَبْعَ سِنِينَ وَ يَتَعَلَّمُ الْكِتَابَ سَبْعَ سِنِينَ وَ يَتَعَلَّمُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ سَبْعَ سِنِينَ». الكافي، ج‏6، ص47. دوم. روایت یونس بن یعقوب ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ؟ع؟ قَالَ «أَمْهِلْ صَبِيَّكَ حَتَّى يَأْتِيَ لَهُ سِتُّ سِنِينَ ثُمَّ ضُمَّهُ إِلَيْكَ سَبْعَ‏ سِنِينَ‏ فَأَدِّبْهُ بِأَدَبِكَ فَإِنْ قَبِلَ وَ صَلَحَ وَ إِلَّا فَخَلِّ عَنْهُ». الكافي، ج‏6، ص47. سوم. مرسله شیخ صدوق قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ؟ع؟ يُرَبَّى الصَّبِيُّ سَبْعاً وَ يُؤَدَّبُ سَبْعاً وَ يُسْتَخْدَمُ سَبْعاً وَ مُنْتَهَى طُولِهِ فِي ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ سَنَةً وَ عَقْلِهِ فِي خَمْسٍ وَ ثَلَاثِينَ سَنَةً وَ مَا كَانَ بَعْدَ ذَلِكَ فَبِالتَّجَارِبِ‏. من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص493. چهارم. روایت يونس‏بن‏عبدالرحمن ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دَعِ ابْنَكَ يَلْعَبُ سَبْعَ‏ سِنِينَ‏ وَ أَلْزِمْهُ نَفْسَكَ سَبْعاً فَإِنْ أَفْلَحَ وَ إِلَّا فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا خَيْرَ فِيهِ. الكافي، ج‏6، ص46. پنجم. مرسله رسول الله قَالَ وَ قَالَ النَّبِيُّ ص‏ الْوَلَدُ سَيِّدٌ سَبْعَ‏ سِنِينَ‏ وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنِينَ وَ وَزِيرٌ سَبْعَ سِنِينَ فَإِنْ رَضِيتَ خَلَائِقَهُ‏ لِإِحْدَى وَ عِشْرِينَ سَنَةً وَ إِلَّا ضُرِبَ عَلَى جَنْبَيْهِ‏ فَقَدْ أَعْذَرْتَ إِلَى اللَّهِ. وسائل الشيعة، ج‏21، ص476. 🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹جلسه دوم #فقه_مدرسه. 🔸محور یکم. برنامه ریزی درسی 🔸1. برنامه ریزی سنی 1ـ1. روایات سبع سنین اول. مو
🔹نکات در مورد 7 سال نخست: 🔸در هفت سال نخست برپایه سیره و برخی روایات دیگر و دیدگاه کارشناسان درباره اهمیت این دوره، باید فعالیت فرهنگی و تربیت داشت؛ اما بر پایه بازی و بدون آموزش مستقیم. رها کردن فرزند به معنای برنامه آموزشی رسمی نداشتن است؛ نه رها کردن از تربیت. 🔸نکته فقهی: آیا مصادیق جدید بازی شامل یلعب در روایت میشود؟ برای نمونه بازی‌های دیجیتال شامل عنوان لعب می‌شود؟ پرسش اصلی: آیا در موضوعات مستحدثه می‌توان به اطلاق و عمومات تمسک کرد؟ ممکن است گفته شود: لفظ بازی که در ادله آمده، شامل مصادیق جدید نمیشود. یا حضرت، در مقام بیان مصادیق جدید نیست. برای مثال بازی کامپوتری شامل حکم لعب در روایات نمیشود. 🔸پاسخ: 1. تمسک به اطلاق در مسائل مستحدثه صحیح است. 2. پاسخ دوم این است که این مصادیق جدید بازی حتی اگر در اطلاق ادله نباشند؛ یعنی حتی اگر شامل کلمه لعب در روایات نگردد، همان مناط را دارند که سرگرمی و تفریح است. درنتیجه همان حکم را دارند. 🔹@feqahat
فقه مدرسه ۳.mp3
25.12M
🔹 جلسه سوم. 🔹حکم برداشتی از روایات سبع سنین: 🔸در دوره هفت سال اول: برنامه‌ها با محوریت بازی و سرگرمی؛ 🔸در دوره هفت سال دوم: حالت دستور پذیری مستقیم می‌توان داشت؛ قالب همراهی و اردویِ مربی محور، بهترین روش در این دوران است (أَلْزِمْهُ نَفْسَكَ). اما اردو به علت هزینه‌های آن، از برنامه‌های آموزش و پروش حذف شده است. تعلم در این دوران نباید خشک و استدلالی باشد. آموزش قرآن در این دوران باید انجام گیرد و محور آموزش باشد. در این دوران دختر و پسر را می‌‌توان امر به نماز کرد. اما حداقلی از احکام به آنها بیان شود. 🔸در دوره هفت سال سوم: برنامه‌های استدلالی در این دوران محور باشد؛ هرچند در قالب گعده و گفتگو. در قالب برخورد وزارتی؛ روایت یعقوب، خبری اما در مقام انشاست. درنتیجه انشایی و مولوی و دلالت بر رجحان مطلق دارد. مراتبی از تعلیم حلال و حرام، بر پدر و مادر واجب است؛ اما چون واجب کفایی است، اگر کسی دیگر به فرزند آنها را آموزش دهند، از عهده والدین برداشته می‌شود. ▫️این روایت علاوه بر بعد فقهی، دارای بعد روانشناختی است و دختر و پسر را شامل می‌شود. همچنین مخاطب این روایات خود مربی و متربی می‌تواند باشد. 🔸نکته: برداشت فقهی اگر از یک لفظ و تصریح نباشد، دلیل لبی است که باید به قدر متیقین اکتفا کرد. قدر متیقن آموزش در دوره دوم، برای دختری که به سن تکلیف رسیده، حداقلی از احکامی است که نیازدارد؛ اما جزئیات مسائل پیچیده فقهی در هفت سال سوم. 🔹@feqahat
🔹روایات «علیکم بالأحداث» از جمله ادله‌ای که ممکن است به آن استشهاد شود، مجموعه روایاتی است که در آنها سفارش ویژه به دوره جوانان شده است؛ با عنوان کلی «علیکم بالأحداث». 🔸یکم. صحیحه اسماعیل بن عبدالخالق ... سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ؟ع؟ يَقُولُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ أَتَيْتَ الْبَصْرَةَ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ قَالَ وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِيلٌ فَقَالَ «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْر». محمد بن يعقوب كلينى، الكافي، ج‏8، ص93. 🔸دوم. روایت محمد بن مسلم ... أَبُو جَعْفَرٍ ؟ع؟‏ «لَوْ أُتِيتُ بِشَابٍّ مِنْ شَبَابِ الشِّيعَةِ لَا يَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُهُ»‏. احمد بن محمد بن خالد برقى، المحاسن، ج‏1، ص228. 🔸سوم. مرسله‌ای از امیر مؤمنان إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ يَشْتَغِلَ لُبُّك‏.‏ محمد بن حسين شريف الرضي، نهج البلاغة، ص393. 🔸چهارم. مرسله جمیل بن دراج ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ؟ع؟ قَالَ «بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَة». محمد بن يعقوب كلينى، الكافي، ج‏6، ص47. 🔸در این روایات امر وجود دارد که به مناسبت حکم و موضوع دلالت بر استحباب مؤکد دارد که محور برنامه‌ریزی‌ها را جوانان قرار دهید. ممکن است بیان شود اولویت دادن جوانان در فعالیت‌های فرهنگی واجب است. 🔸سازمان تبلیغات، نهاد نمایندگی، نماز جمعه و ...، باید مخاطب محوری و اصلی در برنامه‌ریزی را جوانان بدانند. 🔸در روایات نوجوانی نیست و از 14 سالگی تا 35 سالگی، جوانی گفته شده است. 🔹@feqahat
مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 👇👇👇👇👇👇👇
نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی.pdf
473.5K
📚 فایل نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با ✅ پیشنهاد استاد عجمی برای تکمیل مباحث
استاد عجمی ج1.mp3
36.93M
✅ مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 🔹 حجت الاسلام هادی عجمی؛ نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی 🎙صوت جلسه اول - قسمت اول
استاد عجمی ج2.mp3
42.03M
✅ مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 🔹 حجت الاسلام هادی عجمی؛ نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی 🎙صوت جلسه اول - قسمت دوم