eitaa logo
فقه فرهنگی
684 دنبال‌کننده
179 عکس
19 ویدیو
72 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه مدرسه ۱۹.mp3
17.18M
🔹 تشویق و تنبیه 2 🔸تنبیه تربیتی اسلامی: حدود و تعزیرات در نگاهی کلان، حدود و تعزیرات حکمت تربیتی دارد. مجازات‌های اسلامی پنج دسته‌اند: حدود؛ تعزیرات؛ قصاص؛ دیات؛ کفارات. هر یک از اینها می‌تواند جنبه تربیتی داشته باشد. 🔸1.حدود حدود مقید به اثر تربیتی نیست. البته اثر حدود بر دیگران به مثابه یک حرکت فرهنگی دارد. 🔸2. تعزیرات در تعزیرات فقیه و حاکم شرعی، در دایره اختیارات خود می‌تواند به ابعاد تربیتی در چگونگی تعزیر، توجه داشته باشد. همچنین میتواند یک نظام تنبیهی برای اهداف تربیتی در جامعه قرار دهد؛ مانند قرار دادن جریمه‌هایی برای رعایت نکردن قانون. 🔸3. کفارات کفاره بر غیر معصیت و کفاره بر گناه داریم. مانند کفاره‌ای که بر تروک احرام در معاصی است. در قسم اول مجازات و تنبیه نیست؛ اما در قسم دوم در حقیقت یک نوع فلسفه خود مجازاتی دارد. موارد، نظام تنبیه فرد توسط خود اوست که جنبه بازدارندگی دارد. 🔸4. قصاص قصاص برای مجرم، ممکن است اثر تربیتی چندانی نداشته باشد؛ اما برای بینندگان آن، اثر بازدارندگی می‌تواند داشته باشد. 🔹@feqahat
🔹انواع تاثیرگذاری تربیتی حدود و تعزیرات 🔸1. اثر تربیتی بر فرد 1ـ1. نمایش نتیجه عمل 1ـ2. پاک شدن در روایات وارد شده که اجرای حدود اثر وضعی وارد و موجب پاک شدن فرد از تبعات گناه می‌شود. از جمله موثقه حمران: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ‏ رَجُلٍ‏ أُقِيمَ‏ عَلَيْهِ‏ الْحَدُّ فِي‏ الرَّجْمِ أَ يُعَاقَبُ عَلَيْهِ فِي الْآخِرَةِ قَالَ «إِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ ذَلِك‏». الكافی، ج‏2 ؛ ص443 🔸2. اثر تربیتی بر دیگران و جامعه 2ـ1. عبرت‌گیری دیگران ((الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في‏ دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنين‏)). سوره نور (24)، آیه 2. برپایه این آیه شریفه این اجرای علنی حدود، نوعی اثر تربیتی بر جامعه دارد؛ همانگونه که در مرسله‌ای به آن اشاره شده است: «إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِم‏». ، نهج البلاغة ص512. این امر بر وجوب کفایی دلالت دارد: «و لْيَشْهَدْ». برپایه این آیه شریفه اجرای حد برخی مجرمان باید علنی باشد. 3ـ2. برکات تکوینی برای جامعه مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِي‏ مُحَمَّدُ بْنُ‏ يَحْيَى‏ عَنْ‏ أَحْمَدَ بْنِ‏ مُحَمَّدِ بْنِ‏ عِيسَى‏ عَنْ‏ مُحَمَّدِ بْنِ‏ إِسْمَاعِيلَ‏ بْنِ‏ بَزِيعٍ‏ عَنْ‏ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ؟ع؟‏ «حَدٌّ يُقَامُ فِي الْأَرْضِ أَزْكَى فِيهَا مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ أَيَّامَهَا». الكافي ج‏7 ؛ ص174. 🔹اجرای حدود، وظیفه چه فرد یا نهادی است، دیدگاه‌هایی قابل تصور هستند: 🔸1. وظیفه همه کلفان است 🔸2. تنها وظیفه حاکم است 🔸3 وظیفه حاکم است؛ اما هر فرد نیز وظیفه دارد 🔸دیدگاه برگزیده این است که هرچند فقها دارای ولایت هستند؛ اما می‌توان گفت بحث حد را دلیل بر ولایت آن‌ها می‌گیریم؛ نه اینکه چون آن‌ها ولایت دارند باید حد را اجرا کنند. زیرا این حدود باید اجرا شود و صاحب اقتدار آن را می‌تواند اجرا کند؛ صاحب اقتدار، حکومت مشروع است. ⭕️در فیلم عنکبوت مقدس یک دروغ را میگوید که اقدام به کشتن زنان فاسد، ریشه مقدسی در نگاه مسلمانان دارد. 💢اما پاسخ این است که همین اسلام ،حکم به اعدام قاتل عنکبوتی مشهد داده است! اصلا اجرای حدود را ما در دوره حکومت اسلامی وظیفه حکومت میدانیم؛ آن هم با چندین شرط! تا اخلال در نظام نشود! 🔹ارتباط حدود و تعزیرات و قاعده لاضرر 🔸قاعده لا ضرر حاکم بر احکام اولیه است؛ نه بر احکامی که خود نوعی ضرر هستند؛ مانند جهاد که جعل شده است برای درجه ای از ضرر. حدود و تعزیر نیز درجه‌ای از ضرر را سبب می‌شود؛ مولا با توجه به این ضرر آن را جعل کرده است؛ درنتیجه این قاعده بر حدود و تعزیرات حکومت ندارد. 🔸ادامه در جلسه بعد ان شاالله ... 🔹@feqahat
اینجا زیر زمین یک مدرسه علمیه در قم نیست! اینجا هامبورک است؛ دومین شهر بزرگ آلمان پس از برلین و هشتمین در اتحادیه اروپا، و نیز سومین بندر بزرگ در اروپا بعد از روتردام و آنتورپ است. خوشا به حال این عزیزان که از پلشتی‌های اروپا که آرزوی برخی ایرانی‌هاست، دل بریده و دل به امام زمان ع داده‌اند! و بدا به حال آنهایی که در ایران هستند؛ اما دل در پلشتی‌های اروپایی دارند. در سفر مدیر حوزه‌های علمیه به آلمان.
کاباره آزاد بشود، درست می‌شود؟ برخی می‌گویند علت متلک گفتن به زنان این است که در کشور کاباره آزاد نیست! می‌گویند جوانان ایرانی به علت حجاب اجباری عقده‌ای شده‌اند! آیا در فرانسه هم کاباره آزاد نیست! آیا آنجا هم دختران را از پسران در مدارس جدا کرده‌اند؟ آیا انواع آزادی‌هایی که آرزوی برخی در ایران است، در آنجا وجود ندارد؟ پس چرا نتیجه بدتر شده است؟
🗂یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19 👇👇👇
Ahkam Va Abaad Filteringh -j12-1401-03-19.mp3
19.43M
🎙 صوت یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19 💠@feqhe_tarbiati
noormags-بررسی_فقهی_فیلترینگ-1832135_1428448.pdf
1.21M
📚متن یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19 💠@feqhe_tarbiati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه حضرت‌آقا به طلاب برای بهره‌گیری از تعطیلات تابستانی حوزه ▪️برای خود برنامه تعریف کنید ▪️کشور در آینده به مباحث فقهی عمیق نیاز دارد
فقه مدرسه ۲۰.mp3
20.44M
18 🔹 تشویق و تنبیه اسلام 3 🔸بخشی از نظام تنبیهی اسلامی، تادیب و ضرب تربیتی است که شرایطی دارد: یکم. ادله مخالفان هر نوع تنبیه در تربیت: 1. ادله فلسفی ـ کلامی 1ـ1. آزادی انسان عقل هر انسانی به این قضیه حکم می کند که تنبیه، حریت وآزادی انسان‌ها را زیر سوال می‌برد؛ همچنین: لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ‏. 1ـ2. کرامت انسانی ((وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلا)) الإسراء : 70. 2. ادله اخلاقی از ادله‌ای که ممکن است در مخالفت با تادیب و تنبیه بدنی گفته شود، برخی ادله عناوین اخلاقی است؛ مانند: ((ادفَعْ بِالّتی هِیَ اَحسنُ)). 3. ادله فقهی از منظر فقهی نیز می‌توان ادله‌ای را بر عدم جواز تنبیه بدنی و ضرب بیان کرد؛ از جمله ادله حرمت ایذای مومن. دسته‌ای از روایات از ایذا نهی می‌کنند؛ از جمله در الكافی «بَابُ مَنْ آذَى الْمُسْلِمِينَ وَ احْتَقَرَهُم»‏ ، در وسائل الشيعة «بَابُ اسْتِحْبَابِ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ وَ تَحْرِيمِ إِدْخَالِ الْكَرْبِ عَلَيْه»‏ و باب «بَابُ‏ تَحْرِيمِ‏ إِيذَاءِ الْمُؤْمِن‏» پاسخ به این ادله: این ادله اثبات می‌کند اصل اولی، عدم ایذا و تنبیه بدنی در تربیت است؛ اما ادله خاص، این اطلاق را قید می‌زند. 🔹@feqahat
🔸دوم. ادله جواز تنبیه محدود تربیتی 1. روایاتی در تایید تادیب و ضرب محدود تربیتی مانند: ▫️الْحُسَینُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ؟ع؟ فِی أَدَبِ الصَّبِی وَ الْمَمْلُوک فَقَالَ «خَمْسَةٌ أَوْ سِتَّةٌ وَ ارْفُقْ». الکافی، ج 7، ص: 268. ▫️موثقه سکونی:بِهَذَا الْإِسْنَادِ [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ؟ع؟ قَالَ] أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ؟ع؟ أَلْقَی صِبْیانُ الْکتَّابِ أَلْوَاحَهُمْ بَینَ یدَیهِ لِیخِیرَ بَینَهُمْ فَقَالَ «أَمَا إِنَّهَا حُکومَةٌ وَ الْجَوْرُ فی‌ها کالْجَوْرِ فِی الْحُکمِ أَبْلِغُوا مُعَلِّمَکمْ إِنْ ضَرَبَکمْ فَوْقَ ثَلَاثِ ضَرَبَاتٍ فِی الْأَدَبِ اقْتُصَّ مِنْهُ». الکافی، ج 7، ص268 2. روایات مؤاخذه بر ترک نماز فرزند: در این ادله، بخشی بر مؤاخذه بر ترک عبادت تصریح دارند. مانند صحيحه معاوية بن وهب: ▫️محَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟ فِي كَمْ يُؤْخَذُ الصَّبِيُّ بِالصَّلَاةِ؟ فَقَالَ «فِيمَا بَيْنَ سَبْعِ سِنِينَ وَ سِتِّ سِنِينَ». وسایل ‏الشيعه، ج4، ص18. مؤاخذه به معنای گرفتن و بازخواست است. خلاف اینکه برخی به معنای ضرب هم گرفته ‌اند.یعنی نسبت به عبادت از فرزند بازخواست شود. رد روایات مؤاخذه چند روایت صحیحه و موثقه وجود دارد. 3. مرسله‌های ضرت فرزند در مورد نماز؛ مانند: قَالَ‏؟ص؟ «مُرُوا صِبْيَانَكُمْ‏ بِالصَّلَاةِ إِذَا بَلَغُوا سَبْعاً وَ اضْرِبُوهُمْ‏ عَلَيْهَا إِذَا بَلَغُوا تِسْعاً وَ فَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرا» . عوالی اللئالی، ج1، ص252. پنج مرسله در این باره وجود دارند اما با این چند مرسله نمی‌توان به راحتی حکم صادر کرد. مگر در کنار روایات تادیب که با قیودی، ضرب تادیبی را اثبات کنیم. 🔸اقوال علما درباره ضرب تادیبی: در اقوال مسئله مقداری تنبه و اضطراب وجود دارد. ▫️ـ بیش از ده ضربه مکروه (نظر شرایع) یا حرام (شهید اول). ▫️ـ پنج یا شش ضربه.(شیخ طوسی) ▫️ـ تعداد ضربات، حدی ندارد. کمیت آن و تعیین حدود آن به دست ولی است که باید پایین‌تر از حد باشد، یا یک درجه‌ای پایین‌تر از تعزیر باشد. (مرحوم امام) ▫️ـ تفصیل بین فرزند و مملوک. (مرحوم خویی) دیدگاه برگزیده این است که برای معلم تا سه ضربه و برای والدین تا پنج ضربه اجازه داده‌شده است. 🔸شروط ضرب تادیبی ضرب تادیبی جایز است به شرطی که : 1. به قصد تادیب باشد؛ نه تشفی. 2. شرط تاثیر با توجه به اینکه اصل عدم تنبیه است و تبادر به‌ویژه با توجه به سیاق روایات. 3. مقید به تادیب عرفی است. 4. اصلا نباید در آن زیاده روی کرد زیرا باعث برافروختن آتش لجاجت می‌شود. 5. تادیب و ضرب تربیتی، آخرین مرحله تربیتی است و باید مقدمات آن مانند روشنگری و تذکر، انجام گیرد. مانند مراحل امر به معروف و نهی از منکر که آخرین مرحله آن زدن است. 🔸با این شرایط، زدن با هدف تربیتی اشکالی ندارد. البته این زدن مانند همان است که در فارسی به آن تشر گفته می‌شود و بسیار با ملاحظه باید انجام گیرد. 🔸همانگونه که در روایات آمده است، این مسئله بیشتر در خانواده قابل اجراست و معلم و مربی فرهنگی بسیار کم و با احتیاط باید از آن استفاده کند. به‌ویژه امروزه که جایگاهی در فعالیت‌های تعلیمی و فرهنگی ندارد. 🔹جمع‌بندی: 🔸در اسلام، نظام تشویق و تنبیه وجود دارد. 🔸یکی از حکمتهای حدود، تعزیرات و کفارات، نکات تربیتی هست؛ اما اجرای آنها محدود به آثار تربیتی نیست. 🔸اما حاکمیت میتواند با توجه به اهداف تربیتی، نظام تشویقی و تنبیهی در جامعه ایجاد کند. مانند تشویق و تنبیه‌های نظام راهنمایی و رانندگی در جهت ایجاد فرهنگ رانندگی صحیح. 🔸در مدرسه، معلم هرچند جایز است که سه ضرب تادیبی برای دانش آموز داشته باشد؛ اما محور تربیتی، انجام کارهای ایجابی تربیتی است! و در انتهای تمام مراحل و روشها، تنبیه قرار دارد. در تنبیه نیز آخرین مرحله، ضرب بسیار ملایم آنهم سه ضربه! 🔸 در ادله، در مورد تنبیه روایات بیشتری داریم زیرا مسئله مهم و حساسی است؛ اما در مورد تشویق، روایات کمتر است زیرا کمتر پرسیده شده است. زیرا عقل حکم به لزوم یا رجحان تشویق در فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی دارد. درنتیجه کمتر از آن بحث شده است. 🔹@feqahat
🔸منتظر صدای خائنان باشید! امروز در خبرها آمد: تدریس دبیران مرد در تمام دبیرستان‌های دخترانه ممنوع شد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: بخشنامه‌ای در ۲۸ اردیبهشت امسال درباره ممنوعیت تدریس معلمان مرد در مدارس دخترانه ابلاغ کردیم. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ منتظر باشید بعد از این خبر عده‌ای خائن به جوانان و نوجوانان کشور، شعار دهند که دیوارکشی شروع شد! اما با نگاهی منصفانه درمی‌یابیم که این قانون، حرکت بسیار خوبی است. زیرا: اولاً: کشور در حالتی است که با توجه به استعداد و ظرفیت زنان تحصیل‌کرده‌اش، توان تأمین استاد زن برای این مقطع را دارد. دوما: کسانی که در ابعاد روان‌شناختی دوره نوجوانی کار علمی و تربیتی انجام داده‌اند، می‌دانند که این کار، تأثیر خوبی در بالا رفتن کیفت آموزشی دارد. بنده با نگارش دو کتاب روان‌شناختی درباره دوره نوجوانی و جوانی و برپایه تحقیقات روان‌شناختی داخلی و حتی خارجی، اطمینان دارم این حرکت، به نفع علم و بالا رفتن کیفیت علمی مدارس است. البته ممکن است کسانی که می‌خواهند موج‌سواری کنند و با احساسات دختران نوجوان و معلمان بازی کنند، حرف‌های غیر کارشناسی بزنند؛ اما خائن، خائن است! کارش خیانت است! 🔹@feqahat
💢نظام روش‌های تربیتی در فقه تربیتی 🔸چهارمین پیشت نشست همایش بین المللی فقه و تربیت 🔹مجتمع عالی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی لینک حضور: http://miuvc.ir/mashhad8 🔹@feqahat
نظام روشهای تربیتی.mp3
32.06M
💢نظام روش‌های تربیتی در فقه تربیتی 🔸 در نشست‌های همایش بین المللی فقه و تربیت 🔹مجتمع عالی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 💠@feqhe_tarbiati
نظام روش‌های .docx
17.6K
📚 متن نظام روش‌های تربیتی در فقه تربیتی 🔸 در نشست‌های همایش بین المللی فقه و تربیت 🔹مجتمع عالی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان 📝استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 💠@feqhe_tarbiati
استنباط عناوین جدید.mp3
16.69M
2 🔹روش‌های استفاده از ادله فقهی برای عناوین و مسائل جدید (مسائل مستحدثه) 🔸1. استفاده از اطلاقات اصل بر این است که اگر کلمه‌ای در ادله آمده است، عناوین جدید را شامل می‌شود. زیرا تمسک به اطلاق در مسائل مستحدثه صحیح است. مولا علم به مصادیق آن عنوان تا قیامت دارد و در مقام بیان است. در نتیجه مصادیق شامل عناوین زمان مولا می‌شود؛ مگر دلیل خاص باشد که این مصداق شامل آن عنوان زمان اهل بیت نمی‌شود. 🔸2. استفاده از مناط مانند اینکه کسی بگوید بازی‌های جدید مصداق «لعب» نیست و تبدل پیدا کرده است. اما همان مناط یعنی سرگرمی را دارد و کاری است که بالذات قصد عقلایی ندارد. 🔸3. بررسی جوانب یک مسئله و ارتباط دادن به عناوین مثلا نماز با طلاق، در ادله مستقیم ارتباط ندارد. اما ما می‌توانیم عوامل طلاق را بررسی کنیم. برخی از عوامل طلاق، با نماز ارتباط دارد: مانند بی‌تعهدی و ارتباط نامشروع که نماز در آن تاثیر دارد. 🔸4. استفاده از قواعد عام فقهی مثلا فیلترینگ عنوانی جدید است که در ادله نیست؛ اما برای اثبات حکم آن، از قواعد فقهی می‌توان استفاده کرد. مانند قاعده ارشاد جاهل و نفی سبیل. آن قواعد فقهی خودشان دلیل دارند؛ اما شما برای استفاده از قواعد فقهی نیازی نیست ادله آن را بیاورید. در عناونی جدید، آن قواعد کلی فقهی بسیار کاربردی است. 🔹@feqahat
روش شناسی تحقیق تربیتی از ادله_1_1.mp3
30.9M
۳ 🔹اصول تفقه و فقاهت تربیتی و استفاده از ادله در جلسه با نهضت مردمی تربیت ماندگار 1. تفاوت تفقه و فقه 2. سیر تطور ابواب فقهی 3. مراتب مربیان از نگاه تربیت اسلامی 4. آیا فقیه باید تنها فتوا بدهد یا راهکار نیز ارایه دهد 5. آیا لازم است دایره معنایی فقهات را وسیع کنیم؟ 6. اضلاع تکمیل کننده فقه در به دست آوردن تربیت اسلامی چیست؟ 7. روش‌های تربیتی: الف) استفاده از روش‌های مصرح که ادله بدان اشاره کرده‌اند: مانند تصریح به روش تربیتی نماز، روزه، اعتکاف و ... ب) استفاده از این راه‌ها: استفاده از ظهورات؛ استفاده از سیر نزول آیات؛ توجه به تکرار معنادارد واژه‌گان به‌ویژه در قرآن و صحیفه سجادیه (مثلا یحب در قرآن متعدد استفاده شده است)؛ توجه به همراهی کلمات و واژگان هم‌معنای یک واژه. این راهکارها ما را به یک تئوری می‌رساند؛ اما باید از ظنون دیگر استفاده کنیم و به قطعیت برساند. ▫️باید در مسائل از نظرات کارشناسان تربیتی که در مخالفت اسلام نیستند، استفاده کنیم؛ البته به‌عنوان کمک و قرینه. ▫️باید در هر مسئله به خود ادله و روایات مراجعه کرد و خانواده آن روایات را دید. ▫️ از روایات ضعیف چیست می‌توان استفاده کرد؛ اما دیدگاه تسامح در ادله سنن یا سخت‌گیری و کنارنهادن روایت ضعیف صحیح نیست. راهکار برگزیده، ضم احادیث ضعاف است که نزدیک به تجمیع ظنون است. البته با شرایطی! ▫️در لغت به کتب متقدم مراجعه کنید مانند العین و معجم مقاییس است. استناد به کتبی مانند لسان، دقیق نیست؛ زیرا استنباطی است! ▫️ در برداشت از ادله، می‌توان از حکمت‌های تربیتی هم استفاده کرد. اما دقت‌هایی لازم است. 🔹@feqahat
💢دنده عقبِ دعوت فرزندان به نماز! ماشینی از جاده کوهی بالا می‌رفت؛ اما دنده عقب! از این راننده پرسیدند: ای وی، چرا دنده عقب می‌روی؟ گفت شاید آن بالا جایی برای دور زدن نباشد؛ دنده عقب می‌روم که برگشت درست بیایم. بعد از یک ساعت دیدند همان ماشین از جاده کوه به سمت پایین می‌آید؛ اما باز دنده عقب! دوباره از او پرسیدند: ای وی، چرا دوباره دنده عقب می‌آیی؟ گفت آخه اون بالا جا برای دور زدن بود! برخی کل زندگی را دنده عقب می‌روند. از آن بدتر اینکه برخی، خلاف جهت صحیح، فرزندانشان را تربیت می‌کنند. ثمره این تربیتِ وارونه، افراط و تفریط‌هایی است که مانع رسیدن آنها را به نتیجه می‌شود. حتی در تربیت فرزندان! تربیت در دقیقه نود از دنده عقب‌های تربیتی، تربیت در دقیقه نود است. کم نیستند والدینی که در سنین نوجوانی فرزندشان، تازه به فکر نمازخواندن او می‌افتند. انتظار دارند با دم مسیحایی خود، تا به نوجوانشان گفتند نماز بخوان، او نیز سجده کنان و تشکر کنان از پدر و مادر، یک نماز خوان اورژینال شود! این رفتار تربیتی، مانند این است که شما در خیابان یادتان بیاید که قرار بوده پول همراه بیاورید تا خرید داشته باشید. تربیت کاری لحظه‌ای نیست. در اصلاح گفته می‌شود فرایند است. یعنی یک سیر دارد. باید سیری را طی کرد تا به نتیجه رسید. اهل بیت (علیهم السلام) برای آماده‌سازی قبول نماز در فرزندان، برنامه‌ای زمانبند داده‌اند. این برنامه هراندازه بهتر انجام شود، احتمالِ به نتیجه رسیدن بیشتر است. تربیت جوی برخی والدین، در یک سخنرانی مذهبی یا محیط دینی که حضور پیدا می‌کنند، جو آنها را می‌گیرد که ای دل غافل چرا خودمان و فرزندانمان را رهای کردیم. باید برنامه داشته باشیم و .... از فرداست که برای هر نماز، خود و فرزندان را محیای نماز می‌کنند؛ اما همینکه مدتی می‌گذرد حرارت آنها کم می‌شود و کلا نسبت به نماز فرزندان بی‌خیال می‌شودند. می‌گویند: خودشان می‌دانند؛ باید خودش دنبال نماز باشد؛ به زور که نمی‌شود و ... این در حالی است که رمز پیروزی در تربیت فرزندان، به‌ویژه نوجوانان، استمرار است. مداومت و استقامت در دعوت و تربیت، سیرة انبیای الهی و نشأت گرفته از سفارش‏هاي مكرر خداوند به آنهاست. "فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ و من تاب معك". اين امر به‏ويژه در مورد نماز، اهميت و ضرورت بيشتري مي‌يابد؛ زیرا نماز امری است روزانه، همیشگی و در هیچ شرایطی انسان را رها نمی‌کند. به تعبیری، ضدحال‌ترین عبادت برای نفس است؛ پس طبیعی است که نفس در مقابل آن چموشی و سرکشی داشته باشد. اما یادمان باشد اگر نوجوان رهای شود و چند وقتی نماز را ترک کند، سیاهی این ترک نماز، مقدمه ترک کلی آن ممکن است بشود. امير‏المؤمنان(ع) در توصيف سيرة پيامبر(ص) مي‌فرمايد: پيامبر(ص) با آنكه بشارتِ رفتن به بهشت را از خداوند دريافت كرده بود، خود را براي نماز به رنج مي‌افكند؛ چون خداي سبحان به او فرموده بود: "خانواده‌ات را به نماز فرمان ده و بر آن شكيبا باش". از اين رو، ایشان، خانواده خود را به نماز فرمان مي‌داد و خود نيز در راه اقامة آن بردباري مي‌كرد. تربیت فله‌ای بنده خدایی می‌گفت، از کودکی به ما می‌گفتند از بچه همسایه یاد بگیرد! اما ما تا آخر عمر نفهمیدیم این بچه همسایه چه کسی بود که کلا از ما در هر کاری موفق‌تر بود. همانگونه که خداوند هیچ انسانی را مانند دیگری، حتی مانند برادر خود خلق نکرده است، ما نیز نباید از فرزندانمان انتظار یکسان داشته باشیم. انسان‌ها که فله‌ای نیستند؛ دست‌چین هستند. هر کدام دارای روحیه و نقاط قوت و ضعف هستند. ممکن است برخی از آنها گرایش‌های معنوی بیشتری داشته باشند. یادمان باشد که آنچه همه موظف به آن هستند، خواندن اصل آن است. اما در کیفیت و آداب، نمی‌توان فرزندان را با یکدیگر مقایسه کرد. امام صادق عليه السلام فرمودند: "النَّاسُ‏ مَعَادِنُ‏ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ؛ مردم معدن‏هايي همانند معدن طلا و نقره‌اند [و با يكديگر متفاوتند] ". اصل تفرد اقتضا مي‌كند كه در دعوت فرزندان به نماز اين تفرد را لحاظ كنيم و براي دعوت هر فرزند از شيوه‌ها و روش‏ها و فنوني استفاده كنيم كه با خصوصيات او سازگارتر است. ان شالله در این راه موفق باشید. 🔹@feqahat
ذیل عنایات حضرت امیرمؤمنان، همزمان با دهه ولایت، کتاب تربیت جوان در نهج البلاغه اثر حجت الاسلام هادی عجمی، چاپ شد. خبر تکمیلی و توضیحات در: http://shabestan.ir/detail/News/1197104
radio-maaref-1401_04_25.mp3
8.01M
💢برنامه فقه و زندگی رادیو معارف (1) 📍موضوع: جایگاه حریم شخصی در انجام وظایف تربیتی 🎙کارشناس برنامه: 🔸حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر مولودی 📆 پخش شده از رادیو معارف در ۲۵ تیرماه1401 🔹@feqahat
گفت: آیا حجاب، مهم‌ترین واجب خداست؟ گفتم: نه گفتم آیا ترک حجاب، بزرگ‌ترین حرام خداست؟ گفتم نه. گفتم: اما بازیچه یک مشت هیولای رسانه‌ای شدن که هیچ اعتقادی به آزادی انسان ندارند؛ حتما بدترین حرام است! رسانه‌هایی که صاحبانش مهم‌ترین داروهای بیماران خاص ایران را تحریم می‌کنند؛ شبانه‌روز مردم یمن و فلسطین را می‌کشند؛ اما دم از آزادی موهای زنان ایرانی می‌زنند؛ جای شک ندارد؟ حجاب هم یک حکم الهی است، حکم الهی کوچک و بزرگ ندارد؛ بازی‌گر سیرک مسخره کردن احکام خدا نشویم! @feqahat
radio-maaref-1401_05_01.mp3
8.61M
💢برنامه فقه و زندگی رادیو معارف (۲) 📍موضوع: جایگاه حریم شخصی در انجام وظایف تربیتی. جلسه دوم 🎙کارشناس برنامه: 🔸حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر مولودی 📆 پخش شده از رادیو معارف در ۱ مردادماه1401 🔹@feqahat
🔹 ده شب با حسین ع 🔸سیره امام حسین ع در موضوعات مهم زندگی 🔸حجت الاسلام هادی عجمی محرم 1401 👇👇👇
ده شب با حسین. شب یکم.mp3
8.23M
💢ده شب با حسین ع ▫️شب یکم 📍موضوع: الطاف ویژه حضرت به دوستان و شیعیان 🎙حجت الاسلام هادی عجمی 🔹@feqahat
شناخت امام حسین ع1.docx
20.2K
📚 متن ده شب با حسین ع شب یکم 📍موضوع: الطاف ویژه حضرت به دوستان و شیعیان 🔹@feqahat