eitaa logo
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
963 دنبال‌کننده
1هزار عکس
54 ویدیو
23 فایل
کانالی برای پوشش اخبار و اطلاعات برنامه های علمی مربوط به ⇦• #گفتمان_فقه_مضاف با ⇦• #رویکرد_حکومتی_به_فقه در ⇦• #حوزه_علمیه_خراسان ارتباط با ادمین: @mazlome_moqtader
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عنوان کتاب: وجیزة فی ولایة الفقیه 🔹تالیف آیت الله شیخ محمدابراهیم ربانی بیرجندی (از علمای حوزه علمیه خراسان) 🔸 معرفی کتاب: این کتاب موضوع ولایت فقیه را از ابعاد و زوایای عقلی و نقلی مورد بحث و پژوهش قرار داده است. نگارنده نخست به معرفی شرح حال، زندگی، تحصیلات و اجازات خود اشاراتی کرده است. وی سپس راجع به برخی موضوعات فقهی نظیر ثبوت هلال که در آنها شبهات و ابهاماتی پدید می‏آید سخن گفته و بر این نکته تأکید می‏کند که این نوع مباحث و حوادثی از این دست پیروی از فقیهان را در امور دین و دنیا ضروری می‏سازد. وی سپس مستندات روایی ولایت فقیه را اشاره می‎نماید. آنگاه وظایف فقها را ذیل این عناوین: صدور فتوا و حکم برای مقلدان، ولایت در قضا و حل اختلافات و منازعات، اجرای حدود و تعزیرات، حفظ و نگاهداری مال یتیم، دیوانگان و سفیهان، اموال اشخاص مفقودالاثر، ازدواج، سرپرستی ایتام و سفیهان، اخذ خمس و مصارف آن و توجه به سایر امور عامه تقسیم‏بندی نموده و پیرامون روایاتی که در خصوص اثبات ولایت فقیه بدانها استناد می‏کنند، بحث کرده و براهین و استدلال‎هایی اصولی و روایی در اثبات این نظریه مطرح می‏نماید. 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب: ▫️ حوزه های علمیه احتیاج به تحول دارند... ▫️حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش برد دین و ایجاد حاکمیت دینی است... ▫️ اینی که حوزه خودش را از لوازم حاکمیت دینی برکنار بداند، نامعقول است. این اصلا معنا ندارد. حوزه برای این است، چون لیظهره علی الدین کله است... ▫️ حوزه های علمیه باید در این جهت حرکت کنند... 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: نظرات فقها در مورد جهاد با نفس و مال و انطباق آن با جنگ لبنان 🎙 ارائه دهنده: آیت الله مجفی بستان ⏰ زمان: پنجشنبه 1 آذر ساعت 10 🕌 مکان: مشهد مقدسف حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از گفتمان فقه حکمرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: 🔸 دین در حوزه روش حکمرانی سرمشق دارد، باید آن را پیدا کرد.... 🕌 کانال گفتمان فقه حکمرانی 🆔 @feqhe_hokmrani
🔰 موضوع: وظائف مسئولین در پاسداشت قانون اساسی 🎙 ارائه دهنده: دکتر علی بهادری جهرمی ⏰ پنجشنبه 8 آذر 1403 ساعت 8 صبح 🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه سلیمانیه 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰موضوع: گونه شناسی تاثیر احکام شرعی بر تربیت 🎙 ارائه‌دهنده: حجةالاسلام آقای محمد مالدار 🎙ناقدین: حجةالاسلام و المسلمین محمد نوروزی حجةالاسلام و المسلمین احمد امامی راد 🎙مدیر کرسی: سرکار خانم داورپناه ⏰ زمان سه شنبه 6 آذرماه ساعت 12 🏢 مکان: مشهد مقدس، مجتمع آموزش عالی خواهران، مدرس شهید مطهری 📌 لینک ورود به نشست: https://vce.miu.ac.ir/mashhad10 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰موضوع: فرآیند استنباط فقهی 🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا موسوی مهر (مؤلف کتاب فرآیند استنباط فقهی) ⏰ زمان: دوشنبه پنج آذرماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی خویی. فازجدید طبقه منفی یک مدرس دو. 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰مکلف در ایده‌های معاصر تکامل فقاهت ✍️محمدمهدی تهرانی 🔹اگر بناست به فقه فردی بسنده نکنیم و با نحوی از لحاظ امر جمعی به ایده‌هایی چون فقه اجتماعی، فقه نظام، فقه نظام ولایی، فقه سرپرستی، فقه ولایی، فقه نظامات اسلامی و... دست یازیم، مکلف در این لحاظ جمعی چه تبیینی می‌یابد؟ 🔹شاید بتوان گفت با دو تلقی عمده مواجهیم. یک تلقی این حیث جمعی را به همان فرد و وجهی از او بازمی‌گرداند. تلقی دیگر امر جمعی را به مثابه مکلفی جداگانه پیش می‌نهد. این دومین تلقی خود دو دسته می‌شود. یا این مکلف و حقیقتِ جداگانه، امری اعتباری است یا حقیقی. به عبارت دیگر یا در قالب شخصیت حقوقی قابل توضیح است یا فراتر از آن توضیح می‌یابد. ✅امر جمعی به مثابه حیث اجتماعیِ فرد 🔹در نگاه نخست مثلا با برآورد استاد هادوی تهرانی مواجهیم. مکلف جمعی، حقیقتی جداگانه نیست؛ حیثی است از همان مکلف فردی که پیشتر می‌شناختیمش. فرد، دو حیث دارد؛ یک حیث فردی و بک حیث اجتماعی و این هر دو می‌توانند احکام خاص خود را دارا باشند. 🔹استاد علیدوست هم از آنجا که خطابات متوجه امت و مجتمع اسلامی را متوجه حاکم می‌داند و لحاظ امت و حیث جمعی به مثابه مکلفی جداگانه را نمی‌پذیرد، به نظر در همین سوی قرار می‌گیرد. از نگاه استاد علیدوست لحاظ امت به مثابه مکلف از سوی اهل سنت وارد فقه شده است. ✅امر جمعی به مثابه شخصیت حقوقی 🔹امر جمعی در ادبیات استاد اعرافی، استاد فاضل و استاد قوامی در قالب شخصیت حقوقی معنا می‌یابد. 🔹این شخصیت حقوقی در استاد قوامی می‌تواند امتداد تاریخی پیدا کند چنانچه یک قوم مثل بنی اسرائیل می‌توانند واجد شخصیتی متمایز تلقی شوند و مورد خطاب قرار گیرند. 🔹حقیقت این شخصیت حقوقی در استاد قوامی در سازمان به مجموعه نسبت‌ها تحویل می‌شود و بر پایه فلسفه اسلامی امکان توضیح دارد. به این ترتیب اگر چه سخن در شخصیت حقوقی است اما توضیحی نه اعتباری که حقیقی می‌یابد. از این حیث می‌توان گفت استاد قوامی در میانه دیدگاه شخصیت حقوقی و دیدگاه حقیقی دانستن جامعه قرار دارد‌. از یک سو جامعه را با ادبیات شخصیت حقوقی توضیح می‌دهد و از سوی دیگر برای آن پشتوانه‌ای حقیقی در ربط ایجاد می‌کند. ✅امر جمعی به مثابه امر حقیقی 🔹آنان که امر جمعی را واجد حقیقتی متمایز تلقی می‌کنند نیز تبیین‌های مختلفی دارند. 🔹استاد ارسطا از این حقیقت با عنوان حقیقت عرفی مستقل یاد می‌کند. این حقیقت با آثاری که دارد بازشناخته می‌شود. 🔹در تلقی استاد اراکی مکلف کلان اساسا غیر از مکلف خُرد است و می‌توان از آن با عنوان انسان کبیر یاد کرد. البته می‌توان برای فروکاست در منازعه، چنین مکلفی را "فردِ به قید دیگران" دانست اما واقعیت امر همان است که گفته آمد. اگر دیگران هم آمدند، حجت تمام می‌شود و تکلیف جاری. 🔹در تلقی استاد خسروپناه نه تنها با مکلف اجتماعی که با مکلف تاریخی نیز مواجهیم. این وحدت اجتماعی با اراده اجتماعی بازشناخته می‌شود. البته در این نگاه هم می‌توان دعوا را فرونشاند و از حقیقت اعتباری سخن گفت که همان برای مکلف واقع شدن کافی است. 🔹در تلقی استاد میرباقری "جامعه با محوریت ولی" به مثابه مکلف تلقی می‌شود. تکلیف اولا نظام‌مند است و ثانیا از مجرای حضور محوریِ ولیّ جریان می‌یابد. افراد در یک سطح قرار نمی‌گیرند. در پیکربندیِ جامعه هر یک سهمی از تکلیف را بر دوش دارند و این سهم‌ها به هم مقوّم و با محوریت ولّی است. ادبیات استاد میرباقری به جهت لحاظ پیکربندی، ربط و نسبت‌ها با ادبیات استاد قوامی قرابت دارد. 🔹در دیدگاه استاد رشاد این مکلف جمعی حاصل یک "ترکیب اتحادی" است؛ حاصل اتحاد اجزایی است که با هم در داد و ستد هستند. نمی‌توان این امر جمعی را به یک امر اعتباری محض فروکاست. اگر اعتباری هم باشد، اعتباری‌ای است که منشا انتزاع دارد. استاد رشاد از تعبیر "شاکله الشواکل" برای توضیح این امر جمعی استفاده می‌کند. 🔹در دیدگاه استاد مددی با حیثیتی اجتماعی مواجهیم که می‌توان از آن با عنوان "هیئت اجتماعی" یاد کرد و وقتی قانون وضع می‌شود اساساً همین هیئت مورد توجه قرار می‌گیرد. 🔸پی‌نوشت: آراء فوق‌الذکر تفاصیل قابل توجهی دارند که در این مجال نمی‌گنجد. @takamolefeghahat 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
4030809 نشست علمی جایگاه کرامت انسان در حقوق بشر انسان‌دوستانه- استاد درایتی.mp3
18.79M
🔰 موضوع: «جایگاه کرامت انسانی در حقوق بشردوستانه با محوریت کشتار غیرنظامیان در لبنان و فلسطین» 🎙 ارائه دهنده: ستاد حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ حمید درایتی (مدرس خارج فقه و اصوال حوزه علمیه مشهد) 🔹 ۹ آبان ۱۴۰۳ ؛ حوزه علمیه مشهد 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 عنوان کتاب: فقه و اجتهاد حکومتی 🔹 نویسنده: استاد علی اکبر نوایی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد) ▫️ناشر: انتشارات‌حوزه‌علمیه‌خراسان 📕قیمت پشت جلد:۸۵هزارتومان 🏷۳۰درصد تخفیف خدمت طلاب گرامی 👤 ارتباط جهت سفارش: @ketabhozeh1396 📚انتشارات حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/Entesharatkh 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan