eitaa logo
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
900 دنبال‌کننده
925 عکس
48 ویدیو
23 فایل
کانالی برای پوشش اخبار و اطلاعات برنامه های علمی مربوط به ⇦• #گفتمان_فقه_مضاف با ⇦• #رویکرد_حکومتی_به_فقه در ⇦• #حوزه_علمیه_خراسان ارتباط با ادمین: @mazlome_moqtader
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 🌀 موضوع درس: 🎙 استاد: حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی ⏰زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰:۴٠ 🕌 مکان: مشهد، مدرسه آیت الله خویی، فاز جدید، مدرس ۱۴ 🔗 کانال دروس استاد الهی خراسانی: 🆔 https://eitaa.com/FiqhMoaser 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰تمدن سازي، رويكرد دروس خارج است 🔻 آیت‌الله سیدمصباح عاملی، شکل‌گیری دروس فقه مضاف در موضوعات مختلف ازجمله سبک زندگی، تعلیم و تربیت و مدیریت را حرکتی تحولی و تمدن‌ساز دانست كه با مباني فقهي و اصولي به اتقان علمي و عملي منجر مي شود. 💠بیشتر بخوانیم 👇 https://hozehkh.com/OneEntry.aspx?entryID=41662 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔔 🌀 موضوع درس: 🎙 استاد: حجت الاسلام شیخ محمدحسن وکیلی ⏰زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی۹:۴۵ 🕌 مکان: مشهد، خیابان شیرازی، کوچه۱۰، مدرسه عدمیه نورالرضا(ع) 🔗 کانال دروس استاد وکیلی: 🆔 @ostad_vakili 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰نام مدرسه: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) 🌀موضوع محوری: (فقه مضاف) 💢 سطح علمی: مرحله اجتهاد (معادل سطح پنج) 🔻رشته ها و حلقه های فعال: 1. حلقه اجتهاد فقه الاجتماع 2. حلقه اجتهادی فقه السیاسة 3. حلقه اجتهادی فقه الجزاء 4. حلقه اجتهادی فقه وقف 5. حلقه اجتهادی فقه اموال 6. حلقه اجتهادی فقه بین الملل 🔗 کانال مدرسه عالی در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/mfaam_razavi 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 نام گروه علمی: گروه فقه و مبانی اجتهاد وابسته به مرکز آخوند خراسانی(ره) 📌 سال تأسیس: ۱۳۸۲ (تصویب رسمی: ۱۳۸۵) 🔖 اهداف این گروه عبارت است از: – بالندگی فقه اجتهادی حوزه علمیه مشهد در مسیر تولید و ارائه نظام‏های عملی اسلام برای زندگی درجهان معاصر 🖊 سابقه فعالیت ها: ▫️طراحی دوره‌های (رشته) آموزشی (۱ دوره) ▫️طراحی و تدوین سرفصل درسی و منابع و اهداف آنها (۲۴ عنوان) ▫️برگزاری دوره عالی فقه مقارن (۳ دوره برادران) ▫️برگزاری حلقه علمی افق (و کارگروه‌های هفتگانه) (۱ حلقه برادران و ۷ کارگروه) ▫️برگزاری دوره عالی فقه سیاسی (پیشنهادی) ▫️تعامل و همکاری با اساتید (۱۰ استاد) ▫️بهره‌گیری از ظرفیت اعضای هیأت علمی (۲ نفر) 🔗 آدرس اینترنتی گروه علمی: https://maalem.ir/category 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#نشست_علمی 🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)برگزار می کند: 🌀 نشست علمی: پیشینه فقه سیاسی در
💢فقه سیاست؛ فقه تدبیر و مدیریت جامعه ✔️آیت‌‏الله سید احمد علم‏‌الهدی: 🔹برخی تصور می‌کنند که فقه سیاست، یعنی سیاسی کردن فقه و می‌‏گوید: فقه را سیاسی نکنید! فقه سیاست ناظر به رفتارها و عملیات در حوزه تدبیر جامعه و مسائل اجتماعی و مدیریت جامعه است. مطلق رفتارها و عملیات‌ها در عرصه مدیریت نظام، چه در قالب تشکیلات و چه در قالب زندگی فردی، جزو مسائل و موضوعات فقه سیاست به شمار می‌رود. 🔸فقه سیاست، همزاد و همپای خود فقه است و پیشینه فقه سیاست برابر با پیشینه خود فقه است. از زمان تاسیس فقه (چه فقه حدیثی در عصر حضور و چه فقه استنباطی در عصر غیبت) فقه سیاست نیز حضور و وجود داشته است. از زمانی که فقه استنباطی پس از عصر غیبت، توسط فقهایی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، ابن براج و... تاسیس شد، فقه سیاست نیز همپای آن مطرح بوده است. 🔹در حوزه سیاست با دو سنخ بحث روبرو هستیم: مباحث مربوط به اندیشه سیاسی که محل بحث آنها دانش کلام است. اما مبحث مربوط به رفتارهای سیاسی و تدبیر امور در فقه سیاسی مورد بحث قرارمی گیرد. اما متاسفانه در فضای کنونی دانش فقه سیاسی، این هر مطلب با یکدیگر خلط شده است. برخی مباحث مربوط به اندیشه سیاسی را به عنوان فقه سیاسی مورد بحث قرار می‌دهند! 🔗 لینک گزارش کامل نشست «پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقهی شیعه» http://ijtihadnet.ir/?p=73931 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔔 🌀موضوع درس: ▪️مسئله مورد بحث: فقه مبادلات بین المللی حکومت اسلامی 🎙 استاد: حجة الاسلام حاج شیخ محسن ملکی ابرده ⏰زمان: چهارشنبه ها ساعت یک ساعت بعد از مغرب 🕌 مکان: مشهد، قاسم آباد، مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) 🔗 کانال دروس استاد ملکی ابرده: 🆔 @malakimohsen 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 ضرورت توسعه‌ی فقه‌های‌ مضاف 🖊استاد مجتبی الهی خراسانی ▫️فقه شیعه در دهه‌های اخیر ـ به ویژه پس از انقلاب اسلامی ـ شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در پرداختن به مسائل نوپدید و توجه به رویکردهای جدید در تحقیقات علمی بوده است. بررسی معاملات بانکی، بورس و ماهیت قراردادهای مالی جدید، مسائل پزشکی در ابعاد متنوع تشخیصی و درمانی به ویژه در حوزه‌های جدیدتر همانند پیوند اعضا، شبیه‌سازی و مانند آن، بخشی از این مسائل است. ▫️پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، انبوهی از مسائل مرتبط با سیاست و حاکمیت را فراروی فقیهان نهاد و فقه را به پاسخگویی به حوزه وسیع مطالبات جدید، ملزم ساخت. ▫️تنوع بخشی از این تغییرات، بدانجا رسید که شاخه‌‌ها و گرایش‌های معینی از پژوهش‌های فقه ـ از فقه خانواده گرفته تا فقه حکومت، فقه پزشکی، فقه شهر و … ـ شناسایی شد و مجموعاً با نام «فقه‌های مضاف» شناسانده شد. اینک پژوهش‌های بسیاری در حوزه فقه‌های مضاف در مراکز و پژوهشکده‌های علمی در حال انجام است و هر یک، حوزه‌ای از مسائل نوپدید را می‌کاود. ▫️از سوی دیگر استمرار و غنای پژوهش‌های جدید و توسعه مسائل هر دانشی از جمله فقه، در گرو ارتقای آموزش‌های تخصصی است. دشواری آنگاه رخ می‌‌نماید که رشته‌ها و آموزش‌های تخصصی، نسبتی با توسعه مورد نظر و جهت‌گیری‌های جدید در مسائل علم، نداشته باشد. در این صورت، تحقیقات نوآمد در آن علم، از منابع انسانی کافی محروم می‌ماند و نوپردازان و پیشتازان عرصه‌های پژوهشی، به تدریج به انزوا خواهند رفت و دسترنج علمی آن‌ها ارتقا نخواهد یافت. ▫️به نظر می‌رسد وضعیت کنونی دروس خارج فقه ـ به عنوان عالی‌ترین مقطع تدریس علم فقه ـ خطر یادشده را گوشزد می‌کند. مروری بر موضوعات این دروس در خلال چندسال گذشته در مراکز حوزوی مختلف اعم از قم، مشهد، تهران و اصفهان، نشان می‌دهد فاصله‌ای جدی میان تمرکز آموزش‌های تخصصی با نقطه کانونی تحقیقات نوآمد فقهی وجود دارد. ▫️در حالی که عرصه‌ها و رویکردهای جدید فقهی، سهم قابل توجهی در منشورات فقهی ـ اعم از کتب و مقالات ـ یافته‌اند، اما این نسبت در دروس خارج مشاهده نمی‌شود و فضای عمومی دروس، همچنان در ابواب و موضوعات کلاسیک سیر می‌کند. ▫️از طرف دیگر، اسلوب تدریس و برگزاری دروس خارج نیز، نیازمند مناسب‌سازی با نیازمندی‌های خاص موضوعات و رویکردهای جدید است. هم اکنون رایج‌ترین شیوه تدریس خارج فقه، خطابه، تقریر یا احیاناً املا(!) است. از این رو اولاً تمامی بار آماده‌سازی درس، بر دوش استاد است و ثانیاً مشارکت دانش‌پژوهان در نهایی‌سازی محتوای درس و خروجی مکتوب آن، بسیار اندک است. ▫️این دو معضل در روش معمول خطابه و تقریر، مشکل استاد و شاگرد را در موضوعات و رویکردهای نوپدید، دوچندان می‌سازد. چه این که عرصه‌های جدید فقهی، نیازمند بررسی‌های برون‌فقهی وسیع و تأملات درون‌فقهی عمیقی است، و از این رو استاد برای حل و ارائه مسئله در حد یک تدریس تخصصی، به فرصتی چند برابر موضوعات کلاسیک نیاز دارد. لذا بسیاری از اساتید، از طرح مسائل مستحدثه و اختصاص خط تدریس خارج خود به فقه‌های مضاف، پرهیز دارند. همچنین به دلیل بافت نسبتاً ایستای محتوا در کتب درسی کلاسیک، فاصله دانش‌پژوه با موضوعات و عرصه‌های جدید نیز زیاد است و فهم ابعاد مسئله و حل آن، برای ذهن ناآماده او پیچیده است. ▫️لذا بایستی با طراحی مدل‌های جایگزین و اتخاذ شیوه‌های نوین و ترکیبی، مشکل یادشده را مرتفع کرد. در غیر این صورت، تربیت و توسعه متخصصان فقه‌های مضاف در آینده‌های نه چندان دور، با بحران منابع انسانی روبرو خواهد شد. 🔗 منبع یادداشت: شبکه اجتهاد 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
فلسفه فقه مضاف - استاد مقیمی حاجی.mp3
29.12M
🔊 ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• 🌀 موضوع: فلسفه فقه مضاف 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام مقیمی حاجی ▫️استاد سطوح عالی حوزه علمیه- معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور 🗓 تاریخ ارائه: ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
فقه مضاف؛ مفهوم شناسی، بایسته ها و آسیب ها- استاد علیدوست.mp3
10.33M
🔊 ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• 🌀 موضوع: فقه مضاف؛ مفهوم شناسی، بایسته ها و آسیب ها 🎙ارائه دهنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست ▫️استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه 🗓 تاریخ ارائه: 1400/08/08 🔗 لینک متن نشست: http://a-alidoost.ir/persian/news/27098/ 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰پرسش ها و اشکالاتی پیرامون فقه مضاف (بخش اول) 🖊آیت الله احمد مبلغی 🔻پیرامون تاسیس فقه مضاف پرسش‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داد: ▫️آیا روند کنونی در ایجاد فقه‌های مضاف، درست است؟ ▫️آیا به صرف اضافه کردن فقه به چیزی فقه مضاف درست می‌شود؟ یا آن که باید در چارچوبی تعریف شده دست به این کار بزنیم؟ ▫️برای درستی یک فقه مضاف چه معیارهایی را می‌توان تصور و ارایه کرد؟ ▫️آیا فقه‌های مضاف ایجاد شده، شرایط و معیارهای لازم را برای ساخته شدن داشته اند؟ چه ساختار و تقسیم بندی‌هایی برای فقه مضاف قابل ارایه است؟ 🔹اشکالات وضعیت کنونی در تاسیس فقه‌های مضاف اشکالاتی چند در جریان تاسیس فقه جدید وجود دارد که اگر آن‌ها را رفع نکنیم فقه‌های مضاف به سامان نمی‌آیند: ▫️ارائه نشدن روش مربوط به هر یک از فقه‌های مضاف، ▫️تاسیس یا جریان برخی از فقه‌های مضاف بدون تنقیح موضوعات آن‌ها، ▫️وقوع خلط و تداخل در دامنه‌ها و مساله‌های برخی از فقه‌های مضاف، ▫️عدم بهره گیری از معیارهای علمی و انضباط بخش در تاسیس پاره‌‌‌ای از فقه‌های مضاف، ▫️رنج بردن فقه‌های مضاف از فقدان یک ساختار شفاف و فراگیر که رابطه میان آن‌ها را منطقی کند، از جمله این اشکالات می‌باشد. ▪️فلسفه وجودی هر فقه مضاف در صورت “برآمدن از یک معیار به هنگام تاسیس آن” محقق می‌شود، و فقدان معیار منقح، سبب می‌شود تا فقه مضافی که تشکیل و تاسیس می‌شود، مسیر پر تشویشی بپیماید. 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#دیدگاه 🔰پرسش ها و اشکالاتی پیرامون فقه مضاف (بخش اول) 🖊آیت الله احمد مبلغی 🔻پیرامون تاسیس فقه
. 🔰پرسش ها و اشکالاتی پیرامون فقه مضاف (بخش دوم) 🖊آیت الله احمد مبلغی 🔹فقه‌های مضاف تشنه ساختار و نیازمند بازسازی فقه‌های مضاف را می‌توان به چهار دست کلان “فقه وجودها”،” فقه پدیده‌ها”، “فقه نهادها” و” فقه ساحت‌ها” تقسیم کرد. اهمیت این چهار دسته در این است که روی هم رفته می‌توانند همه مسائل انسان معاصر را با زوایای خاص آن‌ها پوشش دهند. هر یک از این چهار سنخ اگر شکل نگیرد یا نادیده گرفته شود، پوشش دهی فقه نسبت به مسائل جامعه معاصر و زوایای آن‌ها دچار اختلال و کاستی می‌گردد. 1️⃣ فقه وجودها (اشیاء و موجودات): فقه اشیاء و موجودات همچون فقه انسان، فقه حیوان، فقه زمین و.. مقصود اشیاء و موجوداتی است که شایسته است فقه به رفتارهای پیرامونی آنها که گاه بسیار مهم و کلان هستند، بپردازد. وقتی فی المثل رشته “فقه انسان” شکل بگیرد، مسائل و زوایای بسیاری پیش روی قرار می‌گیرد که بسیاری از آن‌ها متعلق به انسان معاصر و نیازهای متحول و مناسبات متطور او است. ▫️فقه حقوق بشر را می‌توان در ذیل همین عنوان به بحث گذاشت. یا فی المثل اگر فقه الارض شکل گیرد، بسیاری از مسایل کلان مربوط به آن، همچون مسائل زیست محیطی؛ از قبیل توازن زیست محیطی، گازهای گلخانه‌‌‌ای و… یا مساله انرژی و… یا رابطه امکانات مستقر در زمین با نسل‌های انسانی (والارض وضعها للانام) و … قابل طرح می‌گردد. 2️⃣ فقه پدیده‌ها: فقه پدیده‌ها مربوط به اموری است که از دو خصلت “حادث و عارض بودن بر زندگی انسانی (خواه در سطح داخلی یا خارجی)” و “تطور داشتن ذات آن در گذر زمان” برخوردار است. پدیده‌های اجتماعی (همچون آسیب‌های گوناگون اجتماعی) ذیل موضوع این فقه جای می‌گیرند. ▫️ وقتی فقه پدیده را از فقه اشیاء جدا می‌کنیم، به این معناست که به آنها نگاه ساده نمی‌شود که فتوا بدهیم، بلکه از ابتدا به تخصص بها می‌دهیم تا آن‌ها را خوب بشناسیم. ▫️پدیده‌ها بر خلاف اشیاء، شکل گیریشان از عوامل مختلف ناشی می‌شود و امروزه پدیده‌ها وسیع تر، درهم تنیده تر، پیچیده تر و جهانی تر شده است، بر این اساس، در فقه پدیده‌ها، نگاه ما به ریشه‌ها، نیز معطوف خواهد شد. ▫️در فقه پدیده‌ها به سه سنخ احکام یکی” رفتارهای قابل تصور در قبال خود پدیده‌ها” و دیگری “رفتارهای قابل تصور در قبال ریشه‌های پیدایش این پدیده‌ها” و “در قبال وضعیت تبادلی و تعاملی پدیده‌ها با هم” توجه می‌شود. 3️⃣ فقه نهادها و موسسات: وقتی فقه نهادها مطرح می‌شود باید ابعاد و شؤون سازمان‌ها و رفتارهایِ قابل تصور در قبال آن‌ها بررسی شود؛ زیرا موسسات دارای اهمیت و نقش تاثیرگذار در فضاهای اجتماعی و بین المللی هستند و گاهی کارکردهای فراملی، فرامنطقه‌‌‌ای و جهانی، و کارکردهایی به موازات دولت‌ها دارند. ▫️مقصود رفتارهایی است که در قبال سازمان به عنوان سازمان انجام می‌شود، خواه مطرح در قبال سازمان به صورت عام یا مطرح نسبت به هر سازمان به صورت خاص. ▫️مباحثی مانند ایجاد سازمان، تقویت یا تضعیف سازمان، رعایت نظم و ساختار سازمانی، مسئولیت سازمانی و موسسه ای، انتقاد در سازمان، ورشکستی سازمان و … شخصیت حقوقی سازمان و نیز وضعیت‌های اختصاصی هر سازمان همگی در این فقه نهادها می‌گنجند. ▫️فقه الدوله را هم می‌توان در فقه نهادها بحث کرد و هم در فقه ساحت‌ها؛ یعنی فقه سیاسی (فقه ساحت سیاست) که هر کدام توجیهی دارد و می‌توان در هر دو دوجا بحث کرد ولی در یک، از زاویه‌‌‌ای خاص بحث شود؛ چون هم ابعاد سیاسی دارد و هم ابعاد ساختاری و موسساتی. 4️⃣ فقه ساحت‌ها (فقه حوزه‌های دانشی): فقه ساحت‌ها (یا حوزه‌های دانشی) فقهی است که به حوزه‌ها و ساحت‌هایی می‌پردازد که دانش‌هایی در قبال آن‌ها شکل گرفته است، نمونه آن فقه اقتصادی، فقه سیاسی، فقه پزشکی و…می باشد. 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan