#فقه_سیاسی
#ولایت_فقیه
#مشهد
🔰 عنوان کتاب: وجیزة فی ولایة الفقیه
🔹تالیف آیت الله شیخ محمدابراهیم ربانی بیرجندی (از علمای حوزه علمیه خراسان)
🔸 معرفی کتاب:
این کتاب موضوع ولایت فقیه را از ابعاد و زوایای عقلی و نقلی مورد بحث و پژوهش قرار داده است. نگارنده نخست به معرفی شرح حال، زندگی، تحصیلات و اجازات خود اشاراتی کرده است. وی سپس راجع به برخی موضوعات فقهی نظیر ثبوت هلال که در آنها شبهات و ابهاماتی پدید میآید سخن گفته و بر این نکته تأکید میکند که این نوع مباحث و حوادثی از این دست پیروی از فقیهان را در امور دین و دنیا ضروری میسازد. وی سپس مستندات روایی ولایت فقیه را اشاره مینماید. آنگاه وظایف فقها را ذیل این عناوین: صدور فتوا و حکم برای مقلدان، ولایت در قضا و حل اختلافات و منازعات، اجرای حدود و تعزیرات، حفظ و نگاهداری مال یتیم، دیوانگان و سفیهان، اموال اشخاص مفقودالاثر، ازدواج، سرپرستی ایتام و سفیهان، اخذ خمس و مصارف آن و توجه به سایر امور عامه تقسیمبندی نموده و پیرامون روایاتی که در خصوص اثبات ولایت فقیه بدانها استناد میکنند، بحث کرده و براهین و استدلالهایی اصولی و روایی در اثبات این نظریه مطرح مینماید.
#فقه_سیاسی
#ولایت_فقیه
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حوزه_و_حاکمیت_دینی
رهبر انقلاب:
▫️ حوزه های علمیه احتیاج به تحول دارند...
▫️حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش برد دین و ایجاد حاکمیت دینی است...
▫️ اینی که حوزه خودش را از لوازم حاکمیت دینی برکنار بداند، نامعقول است. این اصلا معنا ندارد. حوزه برای این است، چون لیظهره علی الدین کله است...
▫️ حوزه های علمیه باید در این جهت حرکت کنند...
#حوزه_و_حاکمیت_دینی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#فقه_جهاد
🔰 موضوع: نظرات فقها در مورد جهاد با نفس و مال و انطباق آن با جنگ لبنان
🎙 ارائه دهنده: آیت الله مجفی بستان
⏰ زمان: پنجشنبه 1 آذر ساعت 10
🕌 مکان: مشهد مقدسف حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#فقه_جهاد
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از گفتمان فقه حکمرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب:
🔸 دین در حوزه روش حکمرانی سرمشق دارد، باید آن را پیدا کرد....
#حکمرانی
#دین
🕌 کانال گفتمان فقه حکمرانی
🆔 @feqhe_hokmrani
#نشست_علمی
#قانون_اساسی
🔰 موضوع: وظائف مسئولین در پاسداشت قانون اساسی
🎙 ارائه دهنده: دکتر علی بهادری جهرمی
⏰ پنجشنبه 8 آذر 1403 ساعت 8 صبح
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه سلیمانیه
#نشست_علمی
#قانون_اساسی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#کرسی_ترویجی
#فقه_تربیت
🔰موضوع: گونه شناسی تاثیر احکام شرعی بر تربیت
🎙 ارائهدهنده: حجةالاسلام آقای محمد مالدار
🎙ناقدین: حجةالاسلام و المسلمین محمد نوروزی
حجةالاسلام و المسلمین احمد امامی راد
🎙مدیر کرسی: سرکار خانم داورپناه
⏰ زمان سه شنبه 6 آذرماه ساعت 12
🏢 مکان: مشهد مقدس، مجتمع آموزش عالی خواهران، مدرس شهید مطهری
📌 لینک ورود به نشست:
https://vce.miu.ac.ir/mashhad10
#کرسی_ترویجی
#فقه_تربیت
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#روش_شناسی
🔰موضوع: فرآیند استنباط فقهی
🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا موسوی مهر (مؤلف کتاب فرآیند استنباط فقهی)
⏰ زمان: دوشنبه پنج آذرماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۲
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی خویی. فازجدید طبقه منفی یک مدرس دو.
#نشست_علمی
#روش_شناسی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#یادداشت
#رویکردشناسی_فقهی
🔰مکلف در ایدههای معاصر تکامل فقاهت
✍️محمدمهدی تهرانی
🔹اگر بناست به فقه فردی بسنده نکنیم و با نحوی از لحاظ امر جمعی به ایدههایی چون فقه اجتماعی، فقه نظام، فقه نظام ولایی، فقه سرپرستی، فقه ولایی، فقه نظامات اسلامی و... دست یازیم، مکلف در این لحاظ جمعی چه تبیینی مییابد؟
🔹شاید بتوان گفت با دو تلقی عمده مواجهیم. یک تلقی این حیث جمعی را به همان فرد و وجهی از او بازمیگرداند. تلقی دیگر امر جمعی را به مثابه مکلفی جداگانه پیش مینهد. این دومین تلقی خود دو دسته میشود. یا این مکلف و حقیقتِ جداگانه، امری اعتباری است یا حقیقی. به عبارت دیگر یا در قالب شخصیت حقوقی قابل توضیح است یا فراتر از آن توضیح مییابد.
✅امر جمعی به مثابه حیث اجتماعیِ فرد
🔹در نگاه نخست مثلا با برآورد استاد هادوی تهرانی مواجهیم. مکلف جمعی، حقیقتی جداگانه نیست؛ حیثی است از همان مکلف فردی که پیشتر میشناختیمش. فرد، دو حیث دارد؛ یک حیث فردی و بک حیث اجتماعی و این هر دو میتوانند احکام خاص خود را دارا باشند.
🔹استاد علیدوست هم از آنجا که خطابات متوجه امت و مجتمع اسلامی را متوجه حاکم میداند و لحاظ امت و حیث جمعی به مثابه مکلفی جداگانه را نمیپذیرد، به نظر در همین سوی قرار میگیرد. از نگاه استاد علیدوست لحاظ امت به مثابه مکلف از سوی اهل سنت وارد فقه شده است.
✅امر جمعی به مثابه شخصیت حقوقی
🔹امر جمعی در ادبیات استاد اعرافی، استاد فاضل و استاد قوامی در قالب شخصیت حقوقی معنا مییابد.
🔹این شخصیت حقوقی در استاد قوامی میتواند امتداد تاریخی پیدا کند چنانچه یک قوم مثل بنی اسرائیل میتوانند واجد شخصیتی متمایز تلقی شوند و مورد خطاب قرار گیرند.
🔹حقیقت این شخصیت حقوقی در استاد قوامی در سازمان به مجموعه نسبتها تحویل میشود و بر پایه فلسفه اسلامی امکان توضیح دارد. به این ترتیب اگر چه سخن در شخصیت حقوقی است اما توضیحی نه اعتباری که حقیقی مییابد. از این حیث میتوان گفت استاد قوامی در میانه دیدگاه شخصیت حقوقی و دیدگاه حقیقی دانستن جامعه قرار دارد. از یک سو جامعه را با ادبیات شخصیت حقوقی توضیح میدهد و از سوی دیگر برای آن پشتوانهای حقیقی در ربط ایجاد میکند.
✅امر جمعی به مثابه امر حقیقی
🔹آنان که امر جمعی را واجد حقیقتی متمایز تلقی میکنند نیز تبیینهای مختلفی دارند.
🔹استاد ارسطا از این حقیقت با عنوان حقیقت عرفی مستقل یاد میکند. این حقیقت با آثاری که دارد بازشناخته میشود.
🔹در تلقی استاد اراکی مکلف کلان اساسا غیر از مکلف خُرد است و میتوان از آن با عنوان انسان کبیر یاد کرد. البته میتوان برای فروکاست در منازعه، چنین مکلفی را "فردِ به قید دیگران" دانست اما واقعیت امر همان است که گفته آمد. اگر دیگران هم آمدند، حجت تمام میشود و تکلیف جاری.
🔹در تلقی استاد خسروپناه نه تنها با مکلف اجتماعی که با مکلف تاریخی نیز مواجهیم. این وحدت اجتماعی با اراده اجتماعی بازشناخته میشود. البته در این نگاه هم میتوان دعوا را فرونشاند و از حقیقت اعتباری سخن گفت که همان برای مکلف واقع شدن کافی است.
🔹در تلقی استاد میرباقری "جامعه با محوریت ولی" به مثابه مکلف تلقی میشود. تکلیف اولا نظاممند است و ثانیا از مجرای حضور محوریِ ولیّ جریان مییابد. افراد در یک سطح قرار نمیگیرند. در پیکربندیِ جامعه هر یک سهمی از تکلیف را بر دوش دارند و این سهمها به هم مقوّم و با محوریت ولّی است. ادبیات استاد میرباقری به جهت لحاظ پیکربندی، ربط و نسبتها با ادبیات استاد قوامی قرابت دارد.
🔹در دیدگاه استاد رشاد این مکلف جمعی حاصل یک "ترکیب اتحادی" است؛ حاصل اتحاد اجزایی است که با هم در داد و ستد هستند. نمیتوان این امر جمعی را به یک امر اعتباری محض فروکاست. اگر اعتباری هم باشد، اعتباریای است که منشا انتزاع دارد. استاد رشاد از تعبیر "شاکله الشواکل" برای توضیح این امر جمعی استفاده میکند.
🔹در دیدگاه استاد مددی با حیثیتی اجتماعی مواجهیم که میتوان از آن با عنوان "هیئت اجتماعی" یاد کرد و وقتی قانون وضع میشود اساساً همین هیئت مورد توجه قرار میگیرد.
🔸پینوشت: آراء فوقالذکر تفاصیل قابل توجهی دارند که در این مجال نمیگنجد.
@takamolefeghahat
#یادداشت
#رویکردشناسی_فقهی
#فقه_حکومتی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
4030809 نشست علمی جایگاه کرامت انسان در حقوق بشر انساندوستانه- استاد درایتی.mp3
18.79M
#صوت
#فقه_بین_الملل
#استاد_درایتی
🔰 موضوع: «جایگاه کرامت انسانی در حقوق بشردوستانه با محوریت کشتار غیرنظامیان در لبنان و فلسطین»
🎙 ارائه دهنده: ستاد حجتالاسلام و المسلمین شیخ حمید درایتی (مدرس خارج فقه و اصوال حوزه علمیه مشهد)
🔹 ۹ آبان ۱۴۰۳ ؛ حوزه علمیه مشهد
#صوت
#فقه_بین_الملل
#استاد_درایتی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_کتاب
#فقه_و_اجتهاد_حکومتی
🔰 عنوان کتاب: فقه و اجتهاد حکومتی
🔹 نویسنده: استاد علی اکبر نوایی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد)
▫️ناشر: انتشاراتحوزهعلمیهخراسان
📕قیمت پشت جلد:۸۵هزارتومان 🏷۳۰درصد تخفیف خدمت طلاب گرامی
👤 ارتباط جهت سفارش:
@ketabhozeh1396
📚انتشارات حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/Entesharatkh
#معرفی_کتاب
#فقه_و_اجتهاد_حکومتی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_موضوع_تحقیق
#موضوع_پژوهشی
#موضوع_پایان_نامه
#فقه_حکومتی
🔰 فقه حکومتی و امور عبادی
🔹 استاد ذبیح الله نعیمیان
1. اگر زمانی حج از اقبال عمومی برخوردار نباشد، حاکمیت وظیفه پیدا میکند، افرادی را به حج بفرستد؛ حتی در صورتی که هزینه فرستادن افراد به حج را تقبل کند؛ همچنین اگر در برگزاری مراسم حج، مفاسدی به صورت ثانوی مطرح شود، حاکم بدون تغییر حکم الهی، به صورت محدود میتواند برخی ضوابط و شرایط را لحاظ کند.
2. در برگزاری عبادتهای جمعی همچون نماز جماعت، مردم میتوانند به صورتهای مختلف به برگزاری نماز جماعت بپردازند، اما اگر اختیارات حاکمیتی را در نظر بگیریم، فقه حکومتی به مثابه یک رویکرد فراگیر میتواند در عرصه بحث از نماز جماعت، مقوله اقامه نماز را مدنظر قرار دهد.
3. ممکن است در جاهایی نمازهای جماعتی برگزار شود که مفسده انگیز باشد و به درگیری میان مردم، اقشار و گروههای خاصی بیانجامد؛ در این موارد آیا حاکمیت میتواند جلوی برخی نمازهای جماعت را بگیرد؛ حتی در صورتی که امام جماعت و مأمومین از ویژگیهای لازم برخوردار باشند؟
4. در مقوله نماز جمعه که ارتباط وثیقتری با فقه حکومتی دارد؛ اگر وجوب آن را محدود به زمان حضور امام معصوم (ع) بدانیم، در واقع اختیارات جمعی و اجتماعی حاکم و فقیه را محدود دانستهایم و اگر محدود به زمان حضور ندانیم، چگونه و با چه ضوابطی باید نماز جمعه برگزار شود، آیا حاکم میتواند از صلاحدیدهای حاکمیتی استفاده کند؟
5. آیا در شهری که اهل سنت وجود دارند، میتوانند نماز جمعه مستقلی داشته باشند؟
6. روش اداره اماکن مقدسه عبادی و دخالت حاکمیت در اداره مساجد که متعلق به خدا است، باید چگونه باشد، آیا این قبیل امور از حیطه امور ولایی خارج هستند یا خیر؟
7. برخی نمازهای فردی که به صورتی برگزار میشود که باید با شعائر دیگر هماهنگ باشد؛ به طور مثال مراسم دعا و یا عزاداری برگزار میشود که اگر به صورت عام در نظر بگیریم، نسبت میان آنها چگونه است و باید چگونه اولویت گذاری شود؟
8. برخی مراسمها ممکن است استحبابی داشته باشد یا در عرف دینی برای احیای شعائر به کار رود، روش اداره آنها چگونه باید باشد؟
9. آیا مراسم عبادی باید محدود به مساجد شود؛ از این باب که مساجد احیا شوند و نباید در جاهای دیگر نماز جماعت داشته باشیم؛ به طور مثال اگر در حسینیه، نماز جماعت داشته باشیم؛ ممکن است در مساجد کمتر نماز برگزار شود، آیا در این موارد صلاحدیدی باید وجود داشته باشد یا تابع شرایط مختلف و ضوابطی باید باشد؟
10. اماکن عبادی و نوع برگزاری مراسم عبادی و تزاحمهایی که پیش میآید، بخشی از آنها استحباب و برخی نیز اعمال وجوبی دارند؛ اگر دو عبادت با یکدیگر تزاحم پیدا کند، در حوزه فردی خود شخص اهم و مهم میکند؛ اما اگر فرض کنیم عبادات مستحبی به گونهای برگزار شود که فضا برای اقامه عبادت دیگری فراهم نشود، در اینجا آیا برای حاکمیت اختیاراتی هست یا این که میتواند محدودیتهایی را بگذارد؟
11. ائمه جماعاتی که به طور عادی از سوی مردم انتخاب میشوند و هرکسی با تشخیص خودش پشت سر فردی نماز جماعت بخواند؛ آیا حاکمیت میتواند در فضای اداره جامعه، در اداره مساجد دخالت حاکمیتی کند و ضوابطی بگذارد یا باید برای انتخاب ائمه جماعات حاکمیت اقدام کند؟ در این صورت آیا این موارد موقتی است، ثبات و تغییر آنها چگونه است؟
12. آیا مردم در تعامل با حاکمیت برای اداره اماکن مقدس و برای برگزاری نمازهای جماعت میتوانند اقدام کنند، آیا مردم میتوانند ائمه جماعات را انتخاب کنند یا شرایط خاصی دارد؟
13. آیا هر فقیهی میتواند اقدام به تشکیل نماز جمعه کند یا باید از حاکمیت اسلامی، ستاد ائمه جمعه و نصب فقیه با واسطه و بیواسطه اذن داشته باشد؟
14. در خارج از کشور چگونه است؛ اگر ما قلمرو حکومت اسلامی را در درون ایران ببینیم، ممکن است، فردی بگوید من مجتهدم و خودم نماز جمعه را برگزار میکنم؛ اما اگر ما ولایت را گسترده ببینیم، آیا فقهای دیگر به واسطه این که اجتهاد دارند، میتوانند در نوع اداره نمازهای جمعه به تنهایی مبادرت کنند یا این که باید محوریت ولایت فقیه را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسند و این امر را به اقتضای ولایی و فقه حکومتی ایجاب کنند؟
15. اگر فردی قائل به وسعت ولایت فقیه نبود، در امور عبادی چه وضعیتی ایجاد میشود و چه دیدگاهایی را میتواند داشته باشد، تبعیت مردم در امور عبادی با توجه به نگاه حاکمیت چگونه خواهد بود؟
#موضوع_مقاله
#موضوع_پایان_نامه
#فقه_حکومتی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan