فرقه های عجیب و جهان ماوراء
🏴عصر صفوی نقطه آغاز عزاداری به صورت جدی در ایران 🏴 قسمت (اول) سوگواري و مرثيه سرايي براي سالار شهيد
🏴عصر صفوی نقطه آغاز عزاداری به صورت جدی در ایران 🏴
قسمت (دوم)
پس از آن در پی حمایت های امر تیمور گورکانی از شیعیان به طوری که وی با شعار انتقام امام حسین (ع) از نسل یزید دمشق را گشود، به این امر رونق داد. البته باید توجه داشت که تیمور در دورانی پا در عرصه ی سیاست نهاد که جهان اسلام بویژه بخش شرقی آن غرق در تصوف و گرایشات خانقاهی بود تیمور از روی اعتقاد یا سیاست، خود را سخت مرید مشایخ نشان میداد و سه بار دیدار وی با خواجه علی رهبر طریقت صفویه گواه این مطلب است. سلاطین تیموری با فراهم آوردن زمینه های مناسب و دادن آزادی به شیعیان برای برگزاری مراسمات مذهبی، زمینه و بستر مناسب را برای تبلیغ و گسترش مذهب تشیع فراهم آوردند.
چرا پادشاهان صفوی به ترویج مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) روی آوردند . 👇
✍با تأسیس حکومت صفویه و رسمی شدن مذهب تشیع توسط شاه اسماعیل اول مراسم سوگواری و عزاداری برای امام حسین(ع) وارد مرحله ی جدیدی شد. به طوری که سلاطین و زمام داران صفوی به عنوان مجری و عوامل اصلی برگزاری وگسترش این گونه مراسم در ایران عصر صفوی شدند. چنان که در دهه اول محرم همه ی افراد جامعه اعم از اعلی و ادنی در مراسم شرکت می کردند. تبلیغ برای برگزاری مراسم عزاداری توسط شاهان صفوی در واقع ابزاری برای تثبیت و گسترش مذهب تشیع در ایران بود.
شاه اسماعیل صفوی در مقابل ترکان عثمانی که مذهب تسنن داشتند با رسمی کردن مذهب تشیع یگانه راه وحدت ملی و گردآوری ایرانیان را به دور هم در تجدید شعار های شیعه تشخیص داده بود.
دکتر شریعتی درباره ی راهکار آنان برای پیشبرد اهدافشان بر این باور است که صفویه شاهکار عجیبی که کرد این بود که شیعه، خون و شهادت و قیام، یعنی تشیع عاشورا را نگاه داشت و حسین(ع) را محور همه ی تبلیغاتش کرد و علی(ع) را مظهر همه ی نهضتش معرفی کرد و کاری کرد که شدیدترین حالت تحریک و شور و حرکتش را شیعه حفظ کند و در هر سال دو ماه محرم و صفر و حتی تمام سال را از عاشورا دم زند.
نتیجتا سلاطین صفوی برای آشنا کردن و پیوند دادن مردم تازه شیعه شده از این گونه مراسم به عنوان ابزاری برای ارتباط برقرار کردن مردم با عقاید شیعه استفاده کردند.
عزاداری در این دوره چند نوع بود. 👇
حماسی؛ که با راه انداختن دسته های عزاداری در کوچه و بازار و میدان ها و خواندن نوحه و سردادن گریه با سر و صدای زیاد صورت می گرفت.
پند و موعظه؛ که معمولاً بعد از ظهرها و شب ها با قراردادن منبرها در مساجد، میدان ها و چهار راه ها و هر جای دیگری که مردم تجمع میکردند واعظان به خطابه می پرداختند و در واقع این جنبه نقش مهمی در تعلیم احکام مذهب تشیع بر عهده داشت. فیگوئروا که در سال 19-1618میلادی مراسم عزاداری مردم اصفهان را از نزدیک مشاهده کرده، در این باره بیان می دارد که در این ایام مقدس ده تا دوازده روز عزاداری در همه مساجد و بازارها ودیگر اماکن عمومی بر پا می شود. زن و مرد، پیر و جوان در آن شرکت می کنند. موعظه گران این مجالس علمای شرعند اینان همان مقام را در میان ایرانیان دارند که کشیشان در میان مسیحیان و غالباً ملا یا قاضی نامیده می شوند. اینان در هر کجایی که مردم گرد آمده باشند بر منبرهای بلند می نشینند و با حرارت تمام و سخنان گیرا مرگ یا شهادت امام بزرگ خویش را بیان می کنند. علاوه بر آن وعاظ در این گونه مجالس برخی از سخنرانی های خود را به بیان احکام، آیات قرآن و احادیث و تفسیر آن اختصاص می دهند.
در عصرصفوی مراسم عزادری و سوگواری برای سالار شهیدان به شیوه ی روضه خوانی، نوحه سرای، مرثیه سرایی، سینه زنی و تعزیه در غالب اجتماعات وسیع شهری و روستایی برگزار می شد.
روضه خوان به کسی اطلاق می شد که کتاب روضه الشهدا را می خواند و احتمالاً بیشتر به مداحی امروز شبیه بوده است چرا که نصرآبادی به هنگامی که از حافظ محمدحسن یاد می کند پس از آن به روضه خوانی وی اشاره دارد و از آواز خوشش یاد می کند و می گوید اصلش از تبریز است، مدتی در اصفهان گمنام بود در عاشورا روضه الشهدا می خواند آواز خوشی داشت.
دو نوع شعر در عصر صفوی به حال و هوای جدیدی از تکامل دست یافت:1-شعری که با زندگی آلام و فضایل ائمه ی شیعه سر و کار داشت که مخصوصاَ به نام محتشم کاشانی پیوند خورده است. 2- شعری که در آن به تعالیم نظری عرفان و حکمت پرداخته می شد.
#سنتهای_عزاداری_محرم
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد... 👇👇
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
🏴عصر صفوی نقطه آغاز عزاداری به صورت جدی در ایران 🏴 قسمت (دوم) پس از آن در پی حمایت های امر تیمور گ
🏴عصر صفوی نقطه آغاز عزاداری به صورت جدی در ایران 🏴
قسمت (سوم)
در مورد نوع اول شعر این دوره باید گفت پیدایش و تکامل آن در نتیجه سیاست و رفتار سلاطین صفوی است. اسکندر بیگ منشی مؤلف عالم آرای عباسی موقعیت شعر و شاعری را زمان سلطنت شاه طهماسب اول این گونه بیان می کند که شاه جنت مکان فرمودند که من راضی نیستم که شعرا زبان به مدح و ثنای من آلایند قصاید در شأن حضرت شاه ولایت پناه و ائمه معصومین (علیهم السلام) بگویند. محتشم کاشانی شاعر مرثیه سرای عهد شاه طهماسب صفوی با سرودن قصیده ی غرا در مدح امام حسین (ع) گوی سبقت را از همگان ربود و ابتکاری که در مراثی خود بکار برد که شعر او را از برجسته ترین اشعار مذهبی ساخت و شعر، او در واقع الگوی قابل قبولی برای شعرا در دوره های بعد شد.
شبیه خوانی یا به اصطلاح عامه تعزیه خوانی، مجسم کردن و نمایش دادن شهادت جانسوز حضرت امام حسین(ع) و یارانش یا یکی از حوادث مربوط به واقعه ی کربلا می باشد. این تراژدی مذهبی شباهت زیادی به نمایش های دینی یا اخلاقی که در قرون وسطی در اروپا برگزار می شد دارد.
تعزیه به احتمال قوی به صورت هیأت فعلی خویش در پایان عصر صفوی پدید آمد و از همه ی سنتهای کهن نقالی، روضه خوانی، مناقب خوانی و موسیقی مدد گرفت و تشکیلاتی محکم برای خود ترتیب داد. شعرای تعزیه نویس کتاب روضه الشهدا کاشفی را سرمشق کار خود قرار دادند و با برگردان آن به شعر رفته رفته متون تعزیه را به وجود آوردند.
مراسم عزاداری ماه محرم درسفرنامه های سیاحان غربی . 👇
تاسیس حکومت شیعه مذهب صفوی در ایران به عنوان رقیب سر سخت حکومت سنی مذهب عثمانی، شرایطی مناسب را برای اروپاییان فراهم آورد تا به طور غیرمستقیم با قدرت روزافزون عثمانی مقابله کنند. در این میان علاوه بر مناسبات نظامی و اقتصادی شرایطی برای رفت و آمد سیاحان اروپایی به ایران فراهم آمد . این مسافران که از اقشار مختلف اروپاییان عصر بودند در صدد ثبت وقایع سفرشان برای دیگر هم وطنانش برآمدند وموجب خلق آثاری شدند که علاوه بر آگاهی دادن به مردم کشورشان، منابع ذی قیمتی برای تاریخ اجتمایی عصر صفوی نیز بر جا بماند.
📝آدام الِیارئوس که در عهدشاه صفی در اردبیل به سر می برده گزارش نسبتا دقیقی از مراسم سوگواری در ایام عاشورا در اردبیل ارائه می دهد، چنانچه بیان می دارد که مراسم در میدان بزرگ شهر انجام می گرفته است. در طرف چپ میدان صندلی های به طور منظم چیده شده و روی آن قالیچه های زیبا انداخته بودند و در مقابل ما سفره ی بلندی پهن بود که پر از خوراکی های شیرین و شربت های معطر بود. جلوی سفره چند شمعدان مسین که در آن شمع های مومی کلفت گذاشته بوددند قرار داشت. شمار زیادی از اهالی شهر در میدان گرد آمدند عده ای بر زمین نشستند و گروهی نیز در حالی که مشعل و ترکه ی نارنج به دست داشتند، دایره وار قرار گرفتند و آغاز به خواندن کردند. ویژگی این بخش از مراسم در آن است که اردبیل پنج خیابان اصلی بزرگ دارد و هر یک از آنها مختص به صنف معینی است، این اصناف هرکدام دسته ی ویژه جداگانه تشکیل داده اند و برای خود مداحان جداگانه ایی دارند. صنفی که بهترین سروده و نوحه را ارائه دهد مشهور می شود. این گروها دو ساعت یکی پس از دیگری به نوبت عزاداری می کنند.
آنتونیودی گوار کشیش اسپانیایی که از طرف فلیپ پادشاه اسپانیا در عهد حکومت شاه عباس اول چندین بار به ایران مسافرت نمود درسال1011هجری از مشاهدات خود در شیراز چنین گزارش می دهد: در پیشاپیش دسته های عزادار شترانی دیده می شد که در پشت هر یک پارچه ایی سبز رنگ افکنده، زنان وکودکان را بر آنها سوار کرده بودند، سر و روی زنان و کودکان گویی توسط نیزه زخمی شده و تظاهر به گریه می کردند..
فیگوئرا که در سال1028 به ایران مسافرت کرده واز نزدیک با مجالس وعظ و خطابه و عزاداری آشنا شده در این باره می گوید در این ایام مقدس 12-10روز عزاداری در همه ی مساجد و بازار ها و دیگر اماکن عمومی برپا می شود مرد و زن پیر و جوان در آن شرکت می کنند موعظه گران این مجالس علمای شرعند و غالباً ملا یا قاضی نامیده می شوند و با حرارت تمام و سخنان گیرا خصوصیات شهادت حسین(ع) امام بزرگ خویش را بیان می کنند.
#سنتهای_عزاداری_محرم
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد... 👇👇
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
رسم عجیب سوزاندن متاهلها، دفن مجردها ☠🔥⚰👆 #رسوم_عجیب #خاکسپاریهای_عجیب #عجیب_غریب 📝 اینجا بخوانید👇
رسم عجیب سوزاندن متاهلها، دفن مجردها ☠🔥⚰
در تمام دنیا اگر با دید دقیقتری به مراسم ترحیم نگاه كنیم، جالبترین و متفاوتترین مراسم را در هند میبینیم؛ مراسمی كه متفاوتتر از هر ناحیهای در دنیا برگزار میشود. نمونه این مراسم را معمولا در فیلمهای هندی كه تا به حال پخش شده دیدهایم. مراسمی كه معمولا با حلقههای گل برگردن افراد عزادار برگزار میشود و بعد از سوزاندن جسد، خاكستر را به همراه آن حلقههای گل به آب میسپارند.
ـ در فرهنگ هندوستان به مرگ افراد اهمیت زیادی داده میشود. چنان كه مراسم آنها برای مردگان، چیزی كاملتر از یك مراسم عروسی است.
ـ هندیها مراسمی دارند به نام «تراویح» (teravih). مراسمی كه از روزی كه فرد از دنیا میرود شروع میشود و تا 13 روز ادامه پیدا میكند. در این مدت آنها غذاهای شیرین نمیخورند، لباس جدید نمیپوشند و با این كارها به فرد از دنیا رفته ادای احترام میكنند. در این زمان افراد خانواده عبادات و غمهای خود را شریك میشوند تا اینكه با این كار روح متوفی به آرامش برسد. در حقیقت عزاداری در آیین آنها تا 13 روز برای همه و تا یك سال برای نزدیكان متوفی ادامه دارد.
بعد از یك سال مراسمی به نام «شراد» (shraad) انجام میشود كه در آن افراد بعد از یك سال دوباره دور هم جمع میشوند و غذاهای مورد علاقه فرد از دنیا رفته را میپزند. همان طور كه ما ایرانیها بعد از فوت یكی از نزدیكان، معمولا سومین و هفتمین روز درگذشت را دور هم جمع میشویم، هندیها هم در روزهای سوم، پنجم، هفتم و نهم گرد خانواده متوفی جمع شده و چنین مراسمی برگزار میكنند.
ـ وقتی فرد متوفی چه مرد، چه زن از دنیا میرود اگر ازدواج كرده باشد مراسم به این صورت است كه بدن وی سوزانده میشود، اما اگر این فرد ازدواج نكرده باشد او را به خاك میسپارند.
ـ فرد از دنیا رفته (اگر ازدواج كرده باشد) را به كنار رودخانه میبرند و میسوزانند. پسر بزرگ فرد متوفی معمولا در این مراسم وظیفه سپردن خاكستر را به یكی از رودخانههای مقدس دارد.
ـ قبل از هر كاری ابتدا بدن را حمام و بعد با پودر زردچوبه و آب آرایش میكنند. لباس تازه تن متوفی میكنند و بعد آن را با گلاب خوشبو و معطر میكنند.
ـ هنگام حمل بدن، مردان برهمایی سرودهای معنوی میخوانند و اصوات عجیب موسوم به «مانترا» درمیآورند.
#رسوم_عجیب
#خاکسپاریهای_عجیب
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
🏴عصر صفوی نقطه آغاز عزاداری به صورت جدی در ایران 🏴 قسمت (سوم) در مورد نوع اول شعر این دوره باید گف
🏴عصر صفوی نقطه آغاز عزاداری به صورت جدی در ایران 🏴
قسمت (پایانی)
دلاواله در مکتوب چهارم سفرنامه اش تشریفات و مراسم عزاداری عاشورا را این گونه شرح می دهد که همه غمگین و مغموم به نظر می رسند و لباس عزادای به رنگ سیاه، یعنی رنگی که در مواقع دیگر، هیچ وقت مورد استعمال قرار نمی گیرد بر تن می کنند. هیچ کس سر و ریش خود را نمی تراشد و به حمام نمی رود و به علاوه نه تنها از ارتکاب هر گونه گناه پرهیز می کنند بلکه خود را از هر گونه خوشی و تفریح محروم می سازند. مراسم روزها در مساجد و شبها در جاهای عمومی و بعضی خانه ها که با چراغ های فراوان و علامت های عزاداری و پرچم های سیاه مشخص شده اند تکرار می شود. در روز دهم ماه محرم یعنی روز قتل، دسته های بزرگی به راه می افتد. بروی اسب های آنان، سلاح های مختلف و عمامه های متعدد قراردارد و بعلاوه چندین شتر نیز همراه دسته ها هستند که بر روی آنها جعبه هایی حمل می شود که درون هر یک سه_چهار بچه، به علامت بچه های اسیر حسین(علیه سلام) قرار دارند.
با دقت وتوجه به مطالب سفر نامه های سیاحان اروپایی در مورد چگونگی برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین علیه السلام و یارانش در عصر صفوی چند نکته به ذهن میرسد که میتوان گفت ویژگی کلی این مراسم است:
1-گزارش های برگزاری این مراسم در شهر های مختلف ایران عصر صفوی خود گواه این مطلب است که این گونه مراسم به صورت رسمی وگسترده درسراسر کشور برگزار می شده است.
2-حضور همگانی مردم اعم از زن و مرد، پیر وجوان فقیر وغنی در این مراسم.
3-وجود آداب و رسوم تقریبا یکسان در اکثر شهرهای ایران.
4- داشتن دو جنبه حماسی و پند و اندرز در این گونه مراسم.
5- تکامل و پیشرفت این مراسمات با گذشت زمان به طوری که در اواخر عصر صفوی تعزیه به عنوان کامل ترین مراسم عزاداری در ایران رواج یافت.
#سنتهای_عزاداری_محرم
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
آیا ارواح وجود دارند؟ 👆 #ارواح_جن #جاودانگی_ارواح #عجیب_غریب 📝 اینجا بخوانید👇 👇 کانال فرقه های عجیب
آیا ارواح وجود دارند؟
جهان مملو از اسراری است که دانش کنونی ما را به چالش میکشد. اپک تایمز در بخش ماوراء دانش، داستانهایی از پدیدههای خارقالعاده را گرد آورده است تا به تصورات ما بال و پر دهد و راه را برای مسائل ممکنی که قبلاً انکار میشدند باز کند. آیا آنها واقعی هستند؟
خانههای متروک، سردابههای نمناک، یتیمخانههای خالی از سکنه، علاوهبر اینکه مکانهایی برای القا ترس و داستانهای ارواح محسوب میشوند، خاستگاه قارچهای سمی نیز هستند. شان راجرز، دانشیار مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه کلارکسون در نیویورک، درحال مطالعه درباره این موضوع است که آیا ممکن است روحزدگی(رویت ارواح) در این مکانها ناشی از مشکلات عصبی افراد بهخاطر وجود قارچها مرتبط باشد.
وی بهمنظور آزمایش درباره این قارچها، تابستان امسال، از مکانهای «خالی از سکنه» در شمال ایالت نیویورک بازدید کرد. او طی یکی از اطلاعیههای خبری دانشگاه اظهار داشت که حتی اگر تحقیقات او تراکم بسیار بالایی از قارچها را در این مکانها نشان دهد، بااینحال، هنوز مشخص نیست که چه ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض قارچهای سمی داخل این مکانها و عارضههای روانی در افراد وجود دارد. این رابطهها بهخوبی مشخص نشدهاند.
بااینحال شان راجرز بیان کرد: «برخی افراد که در معرض آلایندههای بیولوژیکی در هوای داخل این مکانها قرار گرفتند، دچار افسردگی، اضطراب و عارضههای دیگری شدند. ما درحال تلاش هستیم تا مشخص کنیم که آیا احتمال دارد دیدن برخی ارواح با آلایندههای خاص موجود در فضای داخلی این مکانها مرتبط باشند یا نه.»
اگر راجرز کشف کند که بین آنها ارتباط وجود دارد، آیا به این معنی نیست که ارواح وجود ندارند و افراد تحت تاثیر این قارچها فقط دچار توهم شدهاند؟ این یافته شاید قادر به تفسیر همه مسائل نباشد، اما برخی از آنها را توضیح میدهد.
حکایات بسیاری درخصوص دیدن ارواح وجود دارد که بیانگر خلاف این دیدگاه خاص هستند. بهعنوان مثال، برخی از مردم میگویند که از طریق مواجهه با ارواح به اطلاعاتی دست پیدا کردند که با ابزارهای معمولی قادر به کسب آنها نبودهاند و این موضوع بعداً مورد تأیید قرار گرفت.
یکی از این حکایات از سوی کاربر وبسایت ردیت به اشتراک گذاشته شد: «پسرم حدود چهار سال و نیمه و خواهرش ۱۸ ماهه بود. به آنها گفتم که واقعاً متاسفم از اینکه آن شب بهخاطر جلسهای که داشتم نتوانستم برایشان داستان بخوانم، اما شب بعد دو قصه برایشان میخوانم. پسرم گفت: «اشکالی نداره، مامان، خاله تریسی برای ما میخواند.»م
«احساس کردم موهای پشت گردنم سیخ شدند. فکر کردم شاید اشتباه کرده باشد، بنابراین گفتم:«چه کسی؟» پاسخ داد: «خاله تریسی، مامان. او درست شبیه شما است. پس از اینکه به رختخواب میرویم، برای ما قصه و آواز میخواند.» «هرگز به آنها نگفته بودم که من و خواهرم دو قلوی همسان بودیم و خواهرم مرده بود و نامش نیز تریسی بود.»
وبلاگنویسی با نام «پدر مجرد خندان» از خوانندگان وبلاگش درخواست کرد وحشتناکترین چیزهایی را که کودکانشان تاکنون بیان کردند به اشتراک بگذارند. یکی از پاسخها چنین بود: دختر سه سالهام وقتی درحال تماشای پریدن او روی تشک پرش بودم گفت: «آیا میخوای بری به عمو کریس سلام کنی؟» عمو کریس نه سال قبل از اینکه او حتی به دنیا بیاید، در دریاچه غرق شد و هیچ کس در خانواده ما تاکنون درباره او صحبت نکرده بود. از او پرسیدم که کجا او را دیده است و او را به گاراژ اشاره کرد و گفت: او به من میگوید که باید مراقب باشم.»
#ارواح_جن
#جاودانگی_ارواح
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2