eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
علل گرایش به فرقه‎های انحرافى و عرفان‌های نوپدید چیست ⁉️🕉☯️☸️✡️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ امروزه دیگر فرقه‌سازی، تنها بحث ترویج افکار انحرافی، خرافه‌گرایی و توسل به موهومات مطرح نیست. 🔷 فرقه ها تنها در قالب دین و مذهب ساختگی مثل بهائیت و وهابیت شکل نمی‌گیرد بلکه ممکن است از فرقه‌ی جدیدی مانند مکتب اکنکار، فالون گونگ، رام‌الله و همه‌ی گروه‌های شبه عرفانی یا ورزشی به نام یوگا، هیپنوتیزم و ... نیز شکل فرقه به خود بگیرد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۲۵ مهر ۱۴۰۲
علل گرایش به فرقه‎های انحرافى و عرفان‌های نوپدید چیست ⁉️🕉☯️☸️✡️🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ گرایش به فرقه‌ها، علل و عوامل متعددى دارد كه در اينجا به برخى از آن‌ها اشاره می‌شود. 🔻 عامل فطرى و روانی: 🔷 به دليل آنكه انسان ازلحاظ فطرى داراى حس خداجويى می‌باشد، ارضاى اين حس خداجويى و دین‌دوستی گاهى به خطا می‌رود و این خود يكى از عوامل گرايش جوانان به فرقه‌های انحرافى و عرفان‌های كاذب است. 🔶 از سوى ديگر يكى از خصوصيات درونى بشر راحت‌طلبی است و می‌خواهد با اندكى تلاش و پيمودن راهى كوتاه به مقام عالى برسد. 🔷 بانيان فرقه‌های انحرافى با آگاهى از این تمايلات درونى جوانان، اهداف فرقه‌های خود را طورى وانمود می‌کنند كه می‌تواند جوانان را به ارضاى خواسته‌های درونى آنان در کوتاه‌ترین و راحت‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین راه ممكن برساند. 🔻 آن‌ها می‌گویند: ما راهى كوتاه را به شما نشان می‌دهیم كه با پيمودن آن، راه كوتاه به مقام عالى برسيد. و آن، اين است كه: ♦️ با قطبى [رئيس فرقه‏] كه واصل الى الله است بيعت كنيد و دست در دست او بگذاريد ديگر همه مشكلات حل خواهد شد و نيازى به سال‌ها رياضت و رعايت دقيق احكام شرع نخواهد بود... 🔷 [و می‌گویند] انسان می‌تواند علی‌رغم ارتكاب هر كارى و اشتغال به هر معصيتى، با بيعت كردن با شخص، عالی‌ترین مقام انسانى برسد.... و این نیز چون با طبع و علاقه جوانى بيشتر همخوانى دارد، موجب جذب آن‌ها به‌سوی فرقه‌ها خواهد شد. ♦️ عامل وسوسه‌های شيطانى: 🔷 شياطين هميشه در كمين هستند تا انسان‌ها را گمراه سازند و در اين مسير موفق نيز می‌شوند شيطان سوگند یادکرده است كه همه را گمراه كند مگر مخلصين را.[سوره ص، آیه ۸۲] ♦️ عامل اجتماعى: 🔷 يكى از عواملى كه می‌تواند موجب گرايش جوانان به فرقه‌های انحرافى باشد، مشكلات و پاره‌ای از سرخوردگی‌های زندگى اجتماعى است. 🔶 برخى از جوانان به دليل ضعف بنيه دينى و مذهبی و فاصله گرفتن از معنويات حقيقى، نمی‌توانند مرز ميان سعادت واقعى و کاذب را تشخيص دهند. 🔷 از سويى زرق‌وبرق زندگى امروزه، مرز ميان سعادت واقعى و کاذب را تيره و مبهم كرده است و جوان براى فائق آمدن به مشكلات و نيز جهت رسيدن به سعادت و خوشبختی موردنظر خود، به فرقه‌های كذايى كه مدعى حل قاطع و سریع مشكلات او هستند، پناه می‌برد. و حال‌آنکه اين ادعاها دروغى بيش نيست. 🔶 واقعيت آن است كه در جهان ماشين زده امروز احساس هراس از رها شدن در پهنه وسيعى از ناملايمات، بشريت را به سمت‌وسوی ماورايى جهت رسيدن به آرامش سوق داده است. 🔷 در این ميان البته پناه جستن به فرقه‌های مدعى ارتباط با ماوراء و گروه‌های به‌ظاهر عرفانی بازار پررونقی يافته و بیشتر مردم به‌خصوص جوانان اعتماد نابجا به این‌گونه فرقه‌های دروغين را پيشه خودساخته‌اند.[1] ♦️ عامل سياسى: 🔷 تلاش‌های استعمار عامل ديگرى براى اشاعه فرقه‌های انحرافى در بسيارى از مناطق محسوب می‌شود، براى اينكه مذهب مخصوصاً اسلام را از صورت فعّال بيندازند، و آن را به يك عامل تخدير مبدّل كنند، اصرار بر تقويت فرقه‌های انحرافى و رهبران اين فرق داشته و دارند. ♦️ استعمارگران براى اهداف شوم استعمارى و ضد انسانى خود، چنين كسانى را به دام انداخته و ابزار دست خود قرار می‌دادند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۲۵ مهر ۱۴۰۲
علل گرایش به فرقه‎های انحرافى و عرفان‌های نوپدید چیست ⁉️🕉☯️☸️✡️🔻 قسمت (پایانی) 3️⃣ ♦️ مذهب سازان، يكى از بهترين ابزارهاى دست استعمارگران بوده و هستند. 🔷 استعمار با تقويت بنيه مالى فرقه‌های انحرافى آن‌ها را در گرايش دادن مردم مخصوصاً جوانان به سمت خود يارى می‌کنند. 🔶 آنان در برخى مناطق، با برخوردارى از توان مالى زياد، به تبليغ خانه به خانه و چهره به چهره می‌پردازند، و در اين روش، با دلجويى از مشكلات اجتماعى و روحی آنان، خانواده‌ها مخصوصاً جوانان را از هداياى مالى ارزشمند بهره‌مند می‌سازند. 🔷 بدون شك اين برخورد و این‌گونه تبليغ در جذب جوانان، به‌ویژه جوانان سست‌عقیده، موفق عمل می‌کند. 🔶 ازجمله فعالیت‌های آنان حضور در مراكز آموزشى و مراکز درمانى است كه با دلجویی‌های فریب‌دهنده از جوانان و نوجوانان به اشاعه اهداف شوم خود می‌پردازند و یا در درمانگاه‌ها، بيماران را رايگان درمان می‌کنند و يا آن‌ها را حمايت مالى می‌کنند. 🔷 در بسيارى از كشورهاى آفريقايى شاهد هستیم كه مراكز بهداشتى، آموزشى و پرورشى در اختيار فرقه [اسماعيليه‏] است كه عمدتاً از طرف دولت انگليس حمايت می‌شود. 🔶 بیمارستان‌های مجهز می‌سازند و آن را اهدايى آقاخان (رئیس فرقه اسماعيليه) به فلان كشور آفريقايى معرفى می‌کنند،... 🔷 از بيماران پذيرايى كرده و آنان را درمان می‌کنند و به‌وسیله و بدون نياز به اقامه دليل و برهان فرقه خود را رواج می‌دهند زيرا وقتی‌که مريض در آنجا بسترى می‌شود، با او به‌خوبی رفتار می‌کنند. 🔶 هنگامی‌که بيمار معالجه و مرخص شد، خودبه‌خود تابع مذهب آن‌ها خواهد بود. این‌یک شيوه بین‌المللی است و اختصاص به فرقه و مذهبى خاص ندارد. 🔷 علاوه براين عوامل، روش ارائه و تبلیغ اين فرقه‌ها این است، كه از روش‌های به‌ظاهر گول زننده جوان‌پسند همراه با ارائه يك سرى تکنیک‌های ورزشى، با ادبيات روزمره و نيز آميخته با مفاهيم عشق و عاشقانه كه گول زننده و کاذب است، جوان را به سمت‌وسوی خود می‌کشاند. 🔶 به‌عنوان مثال «تانترا» يكى از اين فرقه‌های انحرافى، معتقد است براى رشد و تعالی، نخست بايد از تمامى لذت‌های مادى بهره جست. و اینکه نفى لذايذ جسمانى و جنسی به هیچ‌وجه مطلوب نيست. 🔷 در كتاب مقدس آن‌ها يعنى «كاماسوترا» آمده است كه تنها راه تعالى، اتحاد دو جنس زن و مرد است. 🔶 و یا اينكه در فرقه و جریان انحرافى «يوگا» و شاخه‌های آن، تکنیک‌هایی را در قالب حركات ورزشى و رقص‌گونه ارائه می‌کند كه همه آن‌ها به‌ظاهر لذت‌بخش و آرامش‌دهنده نسبى است، و به نوع خود همه جوان‌پسند. ♦️ حال‌آنکه درواقع همه اين آموزه‌ها با روح تعاليم اسلامى مخالف است. 🔷 تبديل شدن برخى از فرقه‌های انحرافى به‌عنوان جريان يا جنبش‌های اعتراضى برعلیه حاكميت و حکومت‌ها و استفاده جریان‌های اپوزيسيونى از اين مسئله. ♦️ کم‌کاری و کمبود فعالیت‌های دينى، فرهنگى و تبليغى.[2] 🔻 پی‌نوشت: [1] . اميررضا پرحلم، ابعاد و علل گرايش به فرقه‌های انحرافى، روزنامه رسالت ۹/۱۱/۸۶. [2] . دفتر تبلیغات اسلامی، جستارهایی در نقد عرفان‌های نوظهور، نشر تبلیغات اسلامی، ۱۳۹۰، ص ۱۴۸. جهت مطالعه بیشتر بنگرید به: محمد‌تقی فعالی، آفتاب و سایه‌ها... به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۵ مهر ۱۴۰۲
روش عجیبِ اسکیموها برای پیدا کردن شکار 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۵ مهر ۱۴۰۲
نقش « شَمَن ها » در مغولستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۵ مهر ۱۴۰۲
آیا مشاهده و آگاهی ما واقعیت را می سازد ⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۵ مهر ۱۴۰۲
سوء استفاده فرقه‌ها و جریانات انحرافی از اختلال اضطراب اجتماعی 🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ فرقه‌ها و شبه معنویت‌های متعددی در جامعه فعال هستند؛ عموم این افراد، به خاطر داشتن مشکلات و بحران‌های زندگی، وارد این جریان‌ها می‌شوند. 🔷 برخی افراد هم به خاطر اشتباه در مصداق‌یابی معنویت و راه سلوک اصلی، در دام این فرقه‌ها می‌افتند. 🔶 برای کمک به این افراد، باید ابتدا علل گرایش به فرقه، شرایط روحی و جسمی، فرهنگی، رفاهی و سایر خصوصیات هویتی و شخصیتی، اجتماعی و ... او را بررسی کنیم. آن‌گاه متناسب با وضع موجود به او راهکار داده و کمکش کنیم. 🔷 متأسفانه در مواجهه با افراد عضو شبه معنویت و فرقه‌های انحرافی، معمولاً اکتفا به بحث‌های کلامی و پاسخ‌گویی به شبهات و سؤالات می‌شود که کافی نیست؛ هر چند این فعالیت‌ها در جبهه مقابله با جریان‌های انحرافی لازم استو 🔶 اما باید مد نظر داشته باشیم که هر نوع و روش مواجهه با این جریانات، مثل یک روش درمانی و داروی خاص است. ♦️ اگر دارو متناسب با مشکل بیمار تجویز نشود، نتیجه‌بخش نخواهد بود. مثلا حدود 5% افرادی که شخصیت اضطراب اجتماعی دارند، برای درمان به روانشناس، مراجعه می‌کنند. سایر افراد مبتلا به اختلال روانی اضطراب اجتماعی، دائماً در زندگی، آثار منفی و اذیت‌های این صفت خود را می‌بینند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۲۶ مهر ۱۴۰۲
سوء استفاده فرقه‌ها و جریانات انحرافی از اختلال اضطراب اجتماعی 🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی، نگرانی یا ترس شدید از قضاوت شدن، ارزیابی منفی یا تأیید نشدن در یک موقعیت اجتماعی است. 🔷 افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، ممکن است نگران رفتار خود، مرکز توجه بودن، احمق به نظر رسیدن و عجیب یا حوصله سر بر بودن، در موقعیت‌های اجتماعی باشند. 🔶 به همین دلیل، اغلب از حضور در چنین موقعیت‌هایی خودداری می‌کنند و اگر مجبور به حضور در آن موقعیت‌ها باشند، استرس زیادی را تجربه می‌کنند. 🔷 اختلال اضطراب اجتماعی، اختلالی شایع است که بیش از 15 تا 25 درصد از افراد جامعه، با آن درگیر هستند. این اختلال، معمولاً در سنین نوجوانی بروز می‌کند و تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند. 🔶 اختلال اضطراب اجتماعی شدید، می‌تواند زندگی روزمره فرد را مختل کند. ممکن است فرد بیمار، در ارتباط با دوستان، ارتباط با خانواده و همسر، مصاحبه‌های شغلی و تحصیل با مشکل مواجه شود. این افراد، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی و آسیب‌های اجتماعی و روانی دیگر هستند. 🔷 فرقه‌ها و جریانات انحرافی، از این مسئله سوء استفاده می‌کنند و افرادی که دارای این نوع شخصیت هستند را به سوی خود جذب می‌کنند و با تأیید وهمراهی کردن، بها دادن به او، عدم قضاوت او، دادن حسّ آرامش و ... اجازه می‌دهند، فرد در بین اعضای فرقه، به راحتی صحبت کند، نظر دهد و فوبیای (ترس) اجتماعی در آن فرقه نداشته باشد. 🔶 فردی که سال‌ها از این فوبیا رنج می‌برد و یک خلأ روحی و روانی را دائم با خود حمل می‌کرد، در این فرقه، این بار سنگین را زمین می‌گذارد و لذت و حس خوبی که به خاطر رفع این اذیت دارد، باعث می‌شود دلبسته این جریان انحرافی شده و حتی عضو فعال جریان شود تا جایگاه خود را در این‌جا مستحکم کند و استرس از دست دادن این موقعیت را پیدا نکند. 🔷 در این وضعیت، فرد این اختلال و مشکل را درمان نکرده است و اگر از فرقه خارج شود، در بیرون از فرقه، دوباره همان آسیب‌ها و اذیت‌ها منتظر او است؛ لذا پایبندی و تعصبی مستحکم به فرقه دارد. 🔶 همین فرد، گاهی متوجه تناقضات و اشکالات این جریان انحرافی که عضو آن هم هست، می‌شود؛ ولی چون این‌جا یک نتیجه اثربخش روانی به دست آورده است، این نتیجه را بر تناقضات و انحرافات، ترجیح می‌دهد و سعی می‌کند با استدلالات و توجیهات، به این تناقضات پاسخ دهد و وجدان خود را آرام کند. 🔷 لذا این فرد، وارد مباحث استدلالی کلامی و جدلی می‌شود تا برای اثبات حقانیت این جریانی که عضو آن است، دلیل داشته باشد و اشکالات و تناقضات را با ادله‌ای توجیه کند. 🔶 در این حالت است که برخی افراد و فعالین مبارزه با جریانات انحرافی، در نوع مواجهه، روشی غلط پیش می‌گیرند؛ از استدلالات کلامی و برهانی استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند که این شخص را متوجه انحرافات و اشکالات جریانی که عضو شده، کنند و او را نجات دهند. 🔷 باید خاطر نشان کرد، این فرد با شناخت و استدلال عقلی، عضو جریان انحرافی نشده است که با استدلال عقلی و جواب‌گویی به سؤالات و اشکالات، از این جریان جدا شود. 🔶 علت عضویت این فرد در جریان انحرافی، امری روانی بوده است؛ لذا باید مواجهه با او، با روش روان درمانی باشد. 🔷 اگر این آسیب روانی که این فرد دارد، درمان شود و علت در این مورد منحصر باشد، خودش از فرقه خارج می‌شود و عموماً نیازی به مباحث استدلالی و ... نیست. ♦️باید در انتخاب روش مواجهه با جریانات انحرافی، روش مواجهه استدلالی کلامی، تنها گزینه نباشد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۶ مهر ۱۴۰۲
طاعون « ژوستینین » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۶ مهر ۱۴۰۲
جمجمه باستانی یافت شده در چین که شبیه هیچ انسانی نیست ❗️💀🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۶ مهر ۱۴۰۲
۲۶ مهر ۱۴۰۲
❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
۲۷ مهر ۱۴۰۲
افکار انحرافی « ابن تیمیه » زمینه سازعقاید انحرافی فرقه ضاله « وهابیت » 🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ تقی الدین احمدبن عبدالحلیم معروف به ابن تیمیه، کسی است که افکارفرقه وهابیت از او سرچشمه می‌گیرد . 🔷 ابن تیمیه ، مورد عنایت خاص پیروان وهابیت است و وهابیان برای او شخصیت علمی والایی قائلند و کتاب‌های فراوانی را نیز در تعظیم و تمجید او به رشته تحریر درآورده‌اند. 🔶 ابن تیمیه، درسال 661 ه.ق در شعر حران متولد شد و در سال 728 ه.ق در دمشق از دنیا رفت. او در خانواده‌ای حنبلی مذهب پرورش یافت. [1] در شش سالگی به علت هجوم تاتار همراه با خانواده‌اش به شهر دمشق هجرت کرد. 🔷 پدرش در مسجد جامع دمشق به تدریس و تربیت شاگردان مشغول شد. او ابتدا نزد پدرش مشغول به تحصیل شد و بعد نزد اساتید دیگری به کسب علوم رایج زمان خود پرداخت. ♦️ آخرین استاد او شرف الدین احمدبن نعمه مقدسی(متوفای 649) بود که اجازه صدور فتوا را به ابن تیمیه داذ.[2] کم کم وی به خاطر کج فکری و انحرافاتی که داشت با عقاید رایج تمام مسلمین به مخالفت برخاست. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد...🔻🔻
۲۷ مهر ۱۴۰۲
افکار انحرافی « ابن تیمیه » زمینه سازعقاید انحرافی فرقه ضاله « وهابیت » 🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ 🔻 ما در اینجا تنها به نمونه‌ای از افکار انحرافی او می‌پردازیم. ابن بطوطه می‌گوید: 🔷 در دمشق شخصی بود از بزرگان فقهای حنبلی به نام تقی الدین ابن تیمیه، در هر علمی سخن می‌گفت، لکن مشکلی در عقل خود داشت. زمانی که در دمشق بودم، روز جمعه‌ای بر او وارد شدم در حالی که بر منبر جامع دمشق مردم را موعظه می‌کرد، از جمله مطالبی که می‌گفت این بود که: ♦️ خداوند به آسمان دنیا می‌آید، همان‌گونه که من از منبر پایین می‌آیم .این را گفت و از منبر پایین آمد.[3] 🔷 یکی از دلایل برخورد علمای هم عصر ابن تیمیه با او و در نتیجه زندانی شدنش به دلیل همین نظر وی درباره جسمانیت خدا بوده است. ابن الوردی می‌گوید: 🔻 ابن تیمیه به جهت قول به تجسیم زندانی شد و این در حالی است که در جای جای قرآن کریم خداوند متعال خود را از جسم بودن مبرا می‌داند. به عنوان نمونه به چند مورد از این آیات اشاره می‌کنیم: 🔷 یعلم ما یلج فی الارض و ما یخرج منها و ما ینزل من السما و ما یعرج فیها و هو معکم این ما کنتم و الله بما تعملون بصیر؛ و هر چه در زمین فرو رود و هر چه برآید و آن چه از آسمان نازل شود و آنچه بالا رود همه را می‌داند و او با شماست هر کجا باشید و هر چه کنید به خوبی آگاه است. [سوره حدید، آیه 4] 🔶 آیه به این نکته صراحت دارد که خداوند همه جا با ماست، یعنی اگر انسانی در قعر زمین فرو رود یا در عمیق ترین آبهای اقیانوسها وارد شود یا این که به اوج آسمانها بالا رود باز خداوند همراه اوست. ♦️ حال خدایی که این چنین دارای سعه وجودی است آیا می‌شود او را در مکانی خاص محدود کرد یا قائل به حلول او در محلی شد❓ 🔷 و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله ان الله واسع علیم؛ مشرق و مغرب هر دو ملک خداست پس به هر طرف که روی کنید به سوی خدا روی آورده‌اید، خدا به همه جا محیط است و به همه چیز دانا است. [سوره بقره، آیه 115] 🔶 وقتی صحبت از شرق و غرب عالم می‌شود، یعنی تمام عالم و محدوده خاصی مورد نظر نمی‌باشد. پس خدایی که در همه شرق و غرب عالم حضور دارد، آیا می شود برای او مکانی خاص به منظور حلول در نظر گرفت و او را جسمی محدود تصور کرد❓ 🔷 لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر؛ هیچ موجودی همانند او نیست و او شنوای بیناست. [شورا، آیه 11] 🔶 در این جا خداوند تصریح می‌کند که شبیه هیچ جسمی از اجسام مادی نیست. بنابراین آیا می‌شود قائل به ظاهر شدن او باشیم اما نتوانیم برای او شکلی از اشکال موجودات عالم را تصور نمائیم؟ 🔻 امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: خداوند متعال نه جسم است و نه صورت بلکه او جسم کننده اجسام و صورت دهنده صور است. ♦️ او جزء جزء نشده و متناهی نیست، زیاده و نقصان در او راه ندارد و اگر خداوند آن‌گونه باشد که می‌گویند پس فرقی بین خالق و مخلوق نیست. [4] 🔻 پی‌نوشت: [1]. تذکره الحفاظ ج 4 ص 1496 [2]. ابن تیمیه حیاته و عقایده ص 57 [3]. رحله ابن بطوطه ص 95، الدررالکامنه ابن حجر عسقلانی ج 1 ص 154 [4]. کافی جلد 1 ص106 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۷ مهر ۱۴۰۲
معبد بزرگ مردگان در مصر🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۷ مهر ۱۴۰۲
کلکسیون عجیبِ حلقه و انگشترهای باستانی 💍🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۷ مهر ۱۴۰۲
ادعای عجیبِ « جان لیر » خلبان سابق سیا 👽🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۷ مهر ۱۴۰۲
« عرفان کاذب » چیست ❓🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ مفهوم «عرفان کاذب»، بار معنایی خاص خود را دارد. 🔷 هدف از جعل واژه‌های تخصصی این است که یک مفهوم بتواند یک معنی خاص را برساند؛ این هدف در مفهوم عرفان کاذب محقق است؛ عرفان کاذب، نشان دهنده عرفان‌های بدلی و تقلبی است. 🔶 برای شناخت و ورود به هر بحثی باید به مفهوم شناسی آن بحث پرداخت، تا دچار خطای فهم نشویم؛ لذا باید معنی، حدود و توضیحات یک مفهوم، کاملاً هویدا باشد و مفهوم مورد بحث، مجمل، مبهم و کلی نباشد. 🔷 در بحث نقد عرفان‌های کاذب مفهوم «عرفان‌های کاذب» باید به صورت دقیق، تبیین شود. عرفان کاذب را مترادف شبه معنویت‌های نوپدید نامیده‌اند: ♦️ یعنی یک معنویت و عرفان حقیقی داریم و یک معنویت و عرفان که کاذب است و شبیه معنویت و عرفان حقیقی است؛ با توضیح مفاهیم عرفان و معنویت، نتیجه مورد نظر، یعنی مفهوم عرفان کاذب هویدا می‌شود. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۲۸ مهر ۱۴۰۲
« عرفان کاذب » چیست ❓ قسمت (پایانی) 2️⃣ 🔻 عرفان : 🔷 واژه عرفان در لغت، به معنای «شناخت شیء از روی تفکر و تدبّر در آثار آن است.»[1] 🔶 «عرفان در اصطلاح، به شناخت ویژه‌ای اختصاص یافته که از راه حس و تجربه یا عقل و نقل، به چنگ نمی‌آید، بلکه از راه شهود درونی و دریافت باطنی حاصل می‌شود. 🔷 علم حضوری، به خلاف علم حصولی، از راه تجربه، فکر و استدلال و مفاهیم ذهنی به دست نمی‌آید. عرفان، شناختی حضوری است و از سنخ مفاهیم نیست. 🔶 شناخت‌ها و علوم حضوری، فراوانند و به هر علم حضوری و شهود درونی «عرفان» گفته نمی‌شود؛ بلکه به طور خلاصه، عرفان عبارت است از شناخت خدای متعال، صفات و افعال او، شناختی که نه از راه فکر و استدلال، بلکه از طریق ادراک قلبی و دریافت باطنی حاصل شود. 🔷 عرفان یعنی شناخت خدا، ولی نه غایبانه و از راه عقل و برهان، بلکه با قلب و دل و رؤیت حضور او در عمق جان.»[2] 🔻 معنویت: 🔷 «معنویت» مصدر جعلی از واژه «معنوی» است. بنابراین، معنویت، یعنی منسوب به معنی و در مقابل لفظ است. کلمه معنوی، در معانی مختلفی، از جمله حقیقی، راست، اصلی، ذاتی، مطلق، باطنی و روحانی به کار گرفته می‌شود.[3] 🔻 شبه معنویت: 🔷 «واژه شبه معنویت، به مجموعه تعالیم و آموزه‌هایی اطلاق می‌شود که توسط جریان‌های مدعی معنویت، با اغراض و اهداف فرقه‌ای تولید شده و در دسترس مردم قرار می‌گیرند. هر چند پیروان این شبه معنویت‌ها، آن را معنویت واقعی می‌دانند؛ لکن آنچه به آن معتقدند، سرابی بیش نبوده، ... این جریان‌ها می‌کوشند تا فهمی سازگار با مبانی، مقتضیات و معیارهای پُست مدرنیته از دین را ارائه دهند. 🔶 این جریان‌ها تلاش می‌کنند تا مبانی حقیقی دین، مقتضیات و معیارهای آن را به چالش کشیده و با دعوت به معنویت پوشالی، وعده‌های فریبنده‌ای هم‌چون ملاقات با خدا، تجربه مکاشفات عرفانی، کسب آرامش فکری و روحی، درک بی‌واسطه خدا در درون، ورود به عوالم معنوی، رسیدن به جهانی سرشار از عشق، صلح و دوستی، رسیدن به حقایق عالم، خلسه عرفانی، ... عرفانی و ... انسان‌های رنج دیده و آسیب پذیر را به دور خود جمع کنند، تا به منافع و مطامع شخصی و حزبی خود دست یابند.»[4] 🔷 عرفان کاذب را گاه مترادف شبه معنویت می‌نامند؛ چون در منابع دینی و پیشینه ادبی و عرفان اسلامی، واژه شبه معنویت استفاده نشده است. 🔶 لذا مفهوم عرفان کاذب، معادلی درون فرهنگی و دینی، برای شبه معنویت‌ها استفاده می‌شود که عنوانی بر شبه معنویت با کارکردی عامه فهم و مرتبط با فضای ایرانی اسلامی باشد. 🔷 سؤالی که پیش می‌آید این است که لفظ عرفان کاذب یک امر پارادوکسیکال و متناقض است. عرفان یعنی شناخت حضوری و بی‌واسطه؛ لذا وجهی برای کاذب بودنش وجود ندارد. 🔶 در جواب باید گفت که 3 وجه برای اینکه لفظ عرفان کاذب صحیح است، می توان ارائه کرد: 🔷 الف) عرفان یعنی شناخت و شناخت، اعم از صادق و کاذب است. 🔶 ب) عرفان به معنی علم حضوری، شامل القائات و شهودات و دریافت‌های درونی است که دو وجه دارد: 1️⃣ از سوی خداوند و فرشتگان است. 2️⃣ از سمت شیطان و اجنه است. «إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ [انعام/121] اهریمنان سخت به دوستان و پیروان خود، وسوسه کنند.» 🔶 ج) بدل‌های دروغین و جعلی عرفان حقیقی، به نام عرفان کاذب نامیده می‌شود تا نشان دهد، این جریان و مکتبی که عرفان ارائه می‌دهد، محتوایش عرفان حقیقی نیست، بلکه محتوایش عرفان کاذب است. ♦️ نتیجه بحث این است که عرفان کاذب، نه تنها مفهومی متناقض‌نما نیست، بلکه بار معنایی خاص خود را دارد. هدف از جعل واژه‌های تخصصی این است که یک مفهوم، بتواند یک معنی خاص را برساند؛ این هدف در مفهوم عرفان کاذب، محقق است. 🔻پی‌نوشت: [1]. حسین بن محمد (راغب اصفهانی)، مفردات الفاظ القرآن، دارالقلم، صفوان عدنان داودی، 1412ق، کتاب العین، ص560. [2]. محمد تقی مصباح یزدی، در جستجوی عرفان اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 1388، قم، ص33. [3]. لغتنامه دهخدا، واژه معنوی. [4]. علی محمدی هوشیار، نقد و بررسی جریان‌های مدعی معنویت، نشر ذکری، قم، 1396، ص32 و 33. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۸ مهر ۱۴۰۲
دردسرهای ناپلئون با خانواده خود 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۸ مهر ۱۴۰۲
کشف دومین زمین در منظومه شمسی❗️🌍🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۸ مهر ۱۴۰۲