eitaa logo
موسسه فطرت‌
2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
6.8هزار ویدیو
238 فایل
انجمن مردم‌نهاد فرهنگی فطرت تبریز شماره ثبت:۶۰۸۹ ارتباط با ادمین @fetrat_admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب، قبول مشروط توافقنامه، نه بله‌ و نه خیرِ مطلق 📌بیانیه اخیر رهبر انقلاب درباره تفاهمنامه ایران و آمریکا، یک پیام راهبردی اما واضح و شفاف است. ایشان با صراحت می‌فرمایند:(بنده علی‌الاصول نظر دیگری داشتم)، یعنی اگر نظر مطلق خودشان بود، شاید این مسیر را انتخاب نمیکردند. اما بخاطر تعهدی که رئیس‌ جمهور و شورایعالی امنیت ملی داده‌اند و قبول مسئولیت کرده‌اند، این اجازه ا داده‌اند. این یعنی دوران جدیدی شروع شده، دورانی که دیگر هزینه‌ های اجرایی را نمیشود به رهبری نسبت داد لذا هر مسئولی الزاماً باید پاسخگوی نتیجه کار خود باشد. تفاهمنامه نه کاملاً رد شده، نه کاملاً تأیید شده. بلکه یک(قبول مشروط) است که سرنوشت آن به عمل طرفین آن ( ایران و آمریکا ) بستگی دارد. 🔸نکته مهم اینجاست که رهبری تأکید کرده‌اند رئیس‌ جمهور شخصاً متعهد شده زیر بار زیاده‌ خواهی آمریکا نرود و حقوق ملت و جبهه مقاومت حفظ شود. از هم‌ اکنون، رهبری خود را در کنار مردم قرار داده و فرموده‌اند که همگی منتظر تحقق این شروط هستیم. این یعنی همه ما، از مردم تا مسئولان، پای میز نظارت نشسته‌ایم. 🔸 همچنین ایشان صریحاً گفته‌اند که مذاکرات آینده بمعنای پذیرش نظر دشمن نیست. پس نباید این پیام را رو در رویی رهبری با دولت تعبیر کرد، چراکه ایشان زحمات و حسن‌ نیت مسئولان را نیز دیده‌اند. آنچه مشخص است این است که این بیانیه یک بسته کامل است، لذا اگر بخشی از آن را کنار بگذاریم و یک بخش را فقط در نظر بگیریم، اصل مطلب را از دست میدهیم. ⚠️در پشت این بیانیه، یک پیام فرامتنی هم وجود دارد که شاید از خود متن مهمتر باشد آنهم اینست که از این پس، کلیت نظام در برابر تصمیمات اجرایی هزینه نمیدهد. اگر این مسیر به نتیجه خوب برسد، اعتبارش برای دولت و تیم مذاکره‌کننده خواهد بود و اگر هم خطایی رخ دهد، مسئولیت آن بعهده کسانیست که این تعهد را پذیرفته‌ اند. این یعنی نظام، خود را از ریسک تصمیمات احتمالی مصون کرده و درعین‌ حال، فضای مانور و آزمون را برای دولت بازگذاشته است. در ۶۰ روز پیش‌ رو، میدان عمل مشخص‌ کننده ارزش واقعی این تفاهم خواهد بود، میدانی که ملت با چشم باز، ناظر و قاضی نهایی آن است. 📌کلام پایانی معتقدم بیانیه رهبری یک (بله) مشروط هوشمندانه است که هم به دولت میدان میدهد و هم خط قرمزها را شفاف اعلام میکند. مهمترین دستاورد این بیانیه، جدایی حساب نظام از حساب مسئولان اجرایی است. بنابراين از امروز همه چشم به ۶۰ روز آینده دوخته‌ ایم تا ببینیم وعده‌ها به کجا میرسد. ملت ایران با رهبری همراه است و از هر تصمیمی که عزت کشور را حفظ کند، حمایت خواهد کرد. ✅ 🔗با فطرت همراه شوید؛ ایتا و بله @fetrat_amn
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌علمی‌ترین و منطقی‌ترین مبنا در پیام رهبری ✍حجت الاسلام راجی ✅ 🔗با فطرت همراه شوید؛ ایتا و بله @fetrat_amn
📌پیام امشب رهبر انقلاب یک اقدام فوق‌العاده هوشمندانه بود؛ ایشان بدون رد و یا تائید تفاهم‌نامه چند هدف اساسی را دنبال می نمایند: 1⃣اول اینکه موضع اصولی امام جامعه نهی هرگونه توافق با دشمن بدعهد است اما به دلیل اقتضائات حکمرانی، آن را پذیرفته است. 2⃣دوم اینکه پذیرش این توافق منوط به اجرای قطعی و کامل شروط اولیه آن توسط طرف مقابل است. 3⃣سوم اینکه رهبری با این کار یک برگه قدرت به تیم مذاکره کننده ایرانی ارائه کردند تا با بهره گیری از ظرفیت‌های انتقادی رهبر و مردم، امکان تقویت موضع تیم ایران فراهم گردد و زمینه یک بازیگری پیچیده فراهم شود. 4⃣چهارم اینکه در داخل کشور شخص رهبری، قدرت نظامی و حضور میدانی مردم به عنوان ضامن عدم انحراف توافق خواهد بود و در صورت کوچکترین تخطی از شروط، آن را ملغی خواهد کرد و مخاطب این امر دشمن هم خواهد بود. 5⃣پنجم اینکه تیم مذاکره کننده و شخص رئیس جمهور در خصوص هرگونه انحرافی از اصول و شروط، پاسخگو خواهند بود. 6⃣ششم اینکه دهان کسانی که می گفتند رییس جمهور بی اختیار است و این قالیباف است که هرکاری می خواهد می کند، بسته خواهد شد. همچنین دروغ بودن این گزاره که بیانیه های رهبری را قالیباف می نویسد، نقش بر آب شد. 7⃣هفتمین نکته این پیام هم خطاب به کسانی است که مذاکرات را تحمیل به رهبری می نامیدند اما رهبر انقلاب با این پیام، یک پیام اقتدار و ایستادگی و قدرت حکمرانی در جایگاه ولایت فقیه را مخابره کردند. 8⃣هشتم هم اینکه ایشان با این پیام تلاش کردند راه را بر اختلافات و چنددستگی احتمالی داخلی با اعلام نظارت بر آن بستند. ✅ 🔗با فطرت همراه شوید؛ ایتا و بله @fetrat_amn
🚨 متن و فرامتن پیام تاریخی رهبر عظیم الشأن انقلاب 📌 نکات ویژه پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب ⬅️ نکته کلیدی: مسئولیت این تفاهم با رئیس‌جمهور است. 1⃣ نکات ویژه در متن: الف) تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس جمهوران ایران و آمریکا است ب) رهبر انقلاب طبق اصل همیشگی عدم مذاکره با آمریکا نظر دیگری داشتند ج) مسئولیت این تفاهم با رئیس‌جمهور است. د) رهبر انقلاب همراه با مردم مبعوث شده منتظر تحقق شروط گفته شده خواهند بود. 2⃣ نکات ویژه فرامتن پیام: الف) تعارف‌زدایی از عرصه سیاسی کشور ب) تاکید رییس جمهور و اعضای شعام بر مصلحت بودن این توافق ج) احترام رهبر انقلاب به نظر اعضای شعام و حفظ ساختارهای نظام د) نه به این تفاهم با بدبینی مطلق (برجام) و نه با خوش بینی مطلق (فتح الفتوح) تحلیل کنیم. ه) رهبری در این پیام هم مسئولین کشور را زیر سوال نبردند و هم خواسته شان از مردم را برای حمایت و مقاومت و مطالبه برای تحقق شروط تفاهم را مطرح کردند. ✅ 🔗با فطرت همراه شوید؛ ایتا و بله @fetrat_amn
🚨اصل، مقابله است؛ مصلحت، انتخابِ ابزار 📌تبیین کوتاهی بر بکارگیری واژه‌ی علی‌الاصول توسط رهبر معظم انقلاب 1⃣ مقدمه اول یکی از خطاهای رایج در تحلیل مواضع سیاسی و راهبردی، خلط میان «اصل» و «مصلحت» است. 🔸گاهی صرفِ پذیرش یک مذاکره یا توافق، به منزله تغییر در مبانی و عدول از اصول تلقی می‌شود، در حالی که چنین برداشتی لزوماً صحیح نیست. در منطق تصمیم‌گیری راهبردی، باید میان قواعد ثابت و تصمیمات اقتضایی تمایز قائل شد. 🔸در این میان، تعبیر «علی‌الاصول» جایگاه ویژه‌ای دارد. این اصطلاح ناظر به قاعده اولیه و رویکرد بنیادین است؛ یعنی آنچه بر اساس مبانی و اصول باید مبنای عمل قرار گیرد، نه آنچه در شرایط استثنایی و به اقتضای مصالح اتخاذ می‌شود. 🔸بنابراین، اگر گفته شود «علی‌الاصول باید در برابر دشمن متخاصم ایستادگی کرد»، یا همان جمله ای که رهبری معظم به کار بردند و فرمودند: «بنده علی‌الاصول، نظر دیگری داشتم»؛ معنای روشن آن این است که اصل حاکم بر رفتار، مقابله با دشمنی است که همچنان بر خصومت خود اصرار دارد. 🔸با این حال، پذیرش این اصل به معنای نفی کامل ابزارهایی مانند مذاکره یا توافق نیست. این را باید در جمله‌ی : «اجازه‌ی آن را صادر نمودم.» برداشت کرد. 2⃣ مقدمه دوم در اندیشه سیاسی و فقه اسلامی، همواره میان «هدف» و «وسیله» تفکیک وجود دارد. ممکن است در شرایطی خاص، برای حفظ منافع جامعه اسلامی، دفع تهدید بزرگ‌تر یا فراهم ساختن زمینه تحقق اهداف راهبردی، از مذاکره به عنوان یک ابزار استفاده شود، بی‌آنکه این اقدام به معنای تغییر در اصول یا مشروعیت‌بخشی به رفتار دشمن باشد. 3⃣مقدمه سوم تاریخ اسلام نیز نمونه‌ای روشن از این منطق را در خود جای داده است. 🔸صلح حدیبیه در نگاه نخست، عقب‌نشینی یا مصالحه با دشمن تلقی می‌شد، اما قرآن کریم آن را «فتح مبین» نامید. راز این تعبیر آن بود که پیامبر اکرم(ص) از یک توافق ظاهری، ابزاری برای تحقق اهدافی بزرگ‌تر ساخت؛ اهدافی که شاید در آن مقطع از مسیر رویارویی نظامی به دست نمی‌آمد. 🔸به بیان دیگر، صلح در این واقعه نه یک هدف مستقل، بلکه وسیله‌ای برای دستیابی به پیروزی راهبردی بود. 4⃣ در آخر؛ از این منظر، میان پایبندی به اصول و بهره‌گیری از راهکارهای مصلحت‌محور هیچ تعارض ذاتی وجود ندارد. 🔸 اصلِ مواجهه با دشمنِ متخاصم همچنان برقرار است، اما شیوه تحقق این اصل می‌تواند با توجه به شرایط، امکانات و مصالح کلان تغییر کند. مذاکره، اگر در چنین چارچوبی تعریف شود، نه نشانه عدول از مبانی، بلکه ابزاری در خدمت همان مبانی و اهداف خواهد بود. 🔸بنابراین، تحلیل هر اقدام سیاسی باید بر اساس تمایز میان «اصل» و «مصلحت» صورت گیرد. اصل، جهت‌گیری ثابت و تغییرناپذیر را مشخص می‌کند؛ اما مصلحت، نحوه تحقق آن اصل را در شرایط گوناگون تعیین می‌سازد. غفلت از این تفکیک، می‌تواند به برداشت‌های نادرست از تصمیمات راهبردی و قضاوت‌های شتاب‌زده درباره تغییر یا ثبات اصول بینجامد. ✍سیدفخرالدین موسوی ✅ 🔗با فطرت همراه شوید؛ ایتا و بله @fetrat_amn
📌المیادین به نقل از یک منبع آگاه: 🚨 پرونده لبنان، دلیل توقف سفر هیئت ایرانی به ژنو 🔸 هیئت ایرانی پیش‌تر واقعاً در مسیر سفر بود تا نخستین دور مذاکراتِ تعیین‌شده برای ۶۰ روز را آغاز کند، اما پیش از آن تصمیم گرفت سفر را به حالت تعلیق درآورد. 🔸 تهران به طرف آمریکایی و میانجی‌ها اطلاع داده بود که پرونده لبنان برای آن در روند انجام مذاکرات و ادامه یا توقف آن، موضوعی محوری و اساسی محسوب می‌شود. 🔸 تهران هشدار داده بود که ادامه عملیات‌ها و حملات اسرائیل در عمق ۱۰ کیلومتری داخل خاک لبنان، نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم و توافق چارچوب به شمار می‌آید. ✅ 🔗با فطرت همراه شوید؛ ایتا و بله @fetrat_amn
🚨رئیس جمهور: پیام رهبر انقلاب نقشه راه صیانت از منافع ملی در مسیر مذاکرات است/خود را متعهد به اجرای دغدغه‌ها و رهنمودهای ایشان می‌دانیم/ با اتکا به رهنمودهای رهبری و هوشیاری تیم مذاکره‌کننده، پیروزی حاصل خواهد شد 📌رئیس جمهور با استقبال از پیام اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره روند مذاکرات و توافق پایان جنگ، این پیام را تبیین‌کننده مسئولیت نهادهای مؤثر در فرآیند دیپلماسی و صیانت از منافع ملی دانست و تأکید کرد :دولت و شورای عالی امنیت ملی با اهتمام کامل نسبت به رهنمودهای معظم‌له، حفاظت از حقوق ملت ایران و پاسداری از عزت و اقتدار کشور را در صدر اولویت‌های خود قرار خواهند داد. 🔸در پی انتشار پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره روند مذاکرات و توافق اخیر پایان جنگ،  دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی ضمن قدردانی از رهنمودها و حمایت‌های معظم‌له، بر نقش تعیین‌کننده این پیام در ترسیم چارچوب‌های کلان مذاکرات و تبیین مسئولیت دستگاه‌های ذی‌ربط تأکید کرد. 🔸رئیس جمهور همچنین  توجه و حمایت رهبر انقلاب از تلاش‌های مسئولان و تیم‌های تخصصی کشور در مسیر تأمین منافع ملت ایران را مایه دلگرمی و پشتوانه‌ای ارزشمند برای استمرار این روند توصیف و تصریح کرد که تمامی ارکان تصمیم‌گیر و اجرایی کشور خود را موظف به رعایت دقیق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می‌دانند. 📌متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔸پیام روشنگرانه و صریح مقام معظم رهبری خطاب به ملت پرشور و وفادار ایران مسئولیت همه اجزای مؤثر در فرآیند مذاکره پیش رو را تبیین کرد. توجه مهرافزای معظم‌له مبنی بر تلاش‌های دلسوزانه و حسن نظر مسئولین امر و صدور اجازه برای آغاز مذاکره در جهت تحصیل منفعت برای ملت ایران اسباب خرسندی و رضایت همه خدمتگزاران ملت ایران است. 🔸 بدیهی است اینجانب به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی به همراه سایر اعضای این شورا خود را متعهد به توجه حداکثری نسبت به دغدغه‌های معظم‌له و حراست از حقوق ملت ایران و جبهه مقاومت می‌دانیم. 🔸بی‌تردید خط قرمز مسئولین منافع ملی و پاسداشت عزت، شرافت و اقتدار ملت رشید ایران است و با توجه حداکثری تیم مذاکره کننده نسبت به جزئیات مذاکره و رجای واثق به فضل و عنایت پروردگار، پیروزی بزرگ حاصل خواهد شد. انشاالله مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران ✅ 🔗با فطرت همراه شوید؛ ایتا و بله @fetrat_amn
🚨پیام قالیباف به رهبر معظم انقلاب: اوامر حضرتعالی را نصب العین خود قرار می‌دهیم 📌رئیس مجلس شورای اسلامی: از پیام راه‌گشا و حکیمانه حضرتعالی سپاسگزاریم. این پیام نقشه‌راهی بود که بیش از گذشته روشن کرد با نهایی شدن این یادداشت تفاهم، تازه به آغاز راه سخت و پرپیچ و خمی رسیده‌ایم که باید حقوق ملت ایران و مقاومت را از دشمن بدعهد استیفا کنیم. این پیام و اعلام انتظار برای تحقق شروط تعیین شده در یادداشت تفاهم، دست ما را برای پیگیری تعهدات آمریکا پر تر کرد. 🔸 ما این اوامر حضرتعالی را نصب العین خود قرار می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد طرف مقابل با بدعهدی و زورگویی حق مردم ایران و جبهه مقاومت را مخدوش کند. براساس آموزه‌های مکتب حسینی و سیره امام شهیدمان، معتقدم جبهه توحیدی هرگز نمی‌تواند با جبهه باطل صلح کند و وظیفه همه ما این است که مقابل جبهه باطل بایستیم و در این مسیر، دیپلماسی را یکی از میدان‌های مبارزه برای ایستادگی می‌دانیم. تضمین ما برای تحقق این یاداشت تفاهم، نه بندهای آن، بلکه جان ماست که کف دست گرفته‌ایم و قدرت جمهوری اسلامی ایران که دشمن آمریکایی صهیونی در جنگ اخیر ضربات و قاطعیت آن را به عینه درک کرد. ما همان‌گونه که در مسیر گذشته مذاکرات نشان دادیم اهل ایستادگی برای تحقق شروط و خطوط قرمز تعیین شده و کسب منافع ملت ایران هستیم. مذاکره برای ما مسیر مبارزه برای گرفتن حقوق مردم ایران است و در این مسیر اگر دشمن به دنبال زیاده‌خواهی باشد ثابت کرده‌ایم که دست مان روی ماشه است و هیچ تردیدی در پاسخ کوبنده به دشمن که در جنگ اخیر طعم آن را چشیده، نداریم. 🔸 درپایان از اینکه نحوه ادامه مسیر پرخطر و پیچیده مذاکرات را روشن فرمودید سپاسگزارم و امیدوارم این پیام همه آحاد جامعه را در مقابل دشمن برای تحقق شروط گفته شده در تفاهم، متحد و یکپارچه کند. ✅ 🔗با فطرت همراه شوید؛ ایتا و بله @fetrat_amn
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا