🔰 #مقاله منتشر شده دکتر #محمدحسین_طاهری با موضوع "مقایسه فیلولوژیک دلالت معنایی «عدالت» در فلسفهی سیاسی غربی و اسلامی" در مجله #JIPS
🔻چکیده
▫️موضوع نوشتار پیشرو مقایسه زبانشناسانه واژههایی است که بنیان معنایی آنها با مفهوم سیاسی «#عدالت» در پیوند بوده و متفکران مسلمان و اروپایی آن را در آرای خود بهکار گرفتهاند. هدف از این تحقیق، بازنمایی تفاوتهای فیلولوژیکی است که در «#وضع» و «#دلالت» هرکدام از این واژهها لحاظ شده و جایگاه و ساخت عدالت را در هر جهان معنایی، متفاوت از دیگری نموده است. توجه به این امر میتواند فهم ما از هنجارهای معطوف به عدالت را که متفکران این حوزه بهکار گرفتهاند، تسهیل و تدقیق نماید.
▫️پرسش اصلی این است که #شبکه_واژگانی با محوریت معنایی عدالت، چه تمایزاتی با یکدیگر دارند؟ در پاسخ، با تکیهبر روش #فیلولوژی، بهمثابه شاخهای از روششناسی #تفسیری، دلالت تاریخی سه واژه: «justice» (عدالت)، «fairness» (انصاف) و «equality» (برابری) بررسی گردید و تفاوت بنیادین ادراک اندیشمندان مسلمان از عدالت در مقایسه با جهان معنایی اندیشمندان غربی تشریح شد.
▫️ نتایج نشان داد که گذارهای پارادایمی در تلقی ما از عدالت تعیینکننده هستند. این گذار در مغربزمین، تلقی انتزاعی از عدالت را به سطح راهبردی و معادلات کاربردی کشانده است؛ اما علیرغم تغییر پارادایمهای سیاسی در جهان اسلام و تحول و تکامل دستگاه فلسفی مسلمانان، امتداد اجتماعی این مفهوم بنیادین مورد غفلت نظریهپردازان مسلمان بوده است.
🔗متن مقاله انگلیسی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰دکتر رمضان علی تبار فیروجائی در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی:
▫️مسأله مندی تولید علم، تنها راه تحول علوم انسانی است.
25 آبان 1402
🔗 متن کامل خبر
🔗صوت میزگرد
🕑 از دقیقه 1:00:08 تا 1:13:10
#کنگره_بین_المللی_علوم_انسانی_اسلامی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰دکتر عبدالله توکلی در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی:
▫️ عدم مسأله مندی و عدم کارآمدی در حل مسائل ایران، گره اصلی تحول در علوم انسانی است.
25 آبان 1402
🔗متن کامل خبر
🔗صوت
#کنگره_بین_المللی_علوم_انسانی_اسلامی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰حجت السلام و المسلمین علی همت بناری در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی:
▫️فهم مشترک از الگوی تحول، مقدمه تحول و تأسیس ستاد یا قرارگاه راهبری تحول، راهبرد تحول در علوم انسانی است.
25 آبان 1402
🔗متن کامل خبر
🔗صوت میزگرد
🕑 از دقیقه 1:14:08 تا 1:21:15
#کنگره_بین_المللی_علوم_انسانی_اسلامی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی:
▫️«نرم افزار محتوایی» و «نرم افزار مدیریتی» دو زیرساخت مورد نیاز برای تحول علوم انسانی از منظر فرهنگستان علوم اسلامی است
25 آبان 1402
🔗متن کامل خبر
🔗صوت میزگرد
🕑 از دقیقه 1:21:19 تا 1:26:47
#کنگره_بین_المللی_علوم_انسانی_اسلامی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 نشست بررسی کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری
◾️با حضور حجتالاسلام علی محمدی
پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم
🗓 یکشنبه ۵ آذر ساعت ۱۳
🔻علاقهمندان جهت شرکت در این نشست، مشخصات خود را به آیدی @Kowsarnia ارسال نمایند.
▫️گروه الهیات تاریخ و مهدویت موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
# مقالات ارائه شده در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانیِ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
🗓 پنجشنبه 25 آبان 1402
🔻صوت ارائه ها
1️⃣ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جمالی / عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
عنوان مقاله: الگوی حکمرانی مشارکتی در تحول علوم انسانی «مدیریت شبکه ای تحول علم»-چکیده
🎧 صوت ارائه
2️⃣ حجت الاسلام احمد عابدی/پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم
عنوان مقاله: الگوی روابط میان «حاکمیت، مردم و نهاد علم» در تحوّل علوم انسانی- چکیده
🎧 صوت ارائه
3️⃣دکتر اسماعیل شاطری احمدآبادی
عنوان مقاله: ارائه الگوی مدیریت راهبردی دانش در تراز انقلاب اسلام؛ مبتنی بر نظریه علم شناسی توحیدی- چکیده
🎧 صوت ارائه
🔗 گزارش
#کنگره_بین_المللی_علوم_انسانی_اسلامی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 #معرفی_مقاله علمی-پژوهشی با عنوان "درآمدی تاریخی بر تأسیس دانش پشتیبان مدیریت تحول علوم انسانی"
▪️ نوشته دکتر حمید ابدی
پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در حوزه مطالعات پیشرفت
🔻چکیده مقاله
▪️در این پژوهش ماجرای تاریخی #تحول_علوم_انسانی پس از #انقلاب اسلامی روایت شده و مواجهه منتقدانه و تحول خواهانه با علوم انسانی مدرن، در قالب سه دوره تاریخی بررسی شده است.
▫️از اعلام «#انقلاب_فرهنگی» تا اعلام «#نهضت_نرم_افزاری» (1379-1359) دوره نخست در نظر گرفته شده است که با ظهور و نشاط ایده های تحول خواهانه دینی در سال های آغازین انقلاب شروع شد، ولی بنا به دلایلی، درنهایت، به سیطره نگرش های پوزیتیویستی بر دانشگاه ها ختم شد.
▫️در دوره دوم (1388-1379)، به تأثیرات و بازتاب های طرح #گفتمان نهضت نرم افزاری ازسوی #رهبر_معظم_انقلاب بر فضای علمی دانشگاه های کشور و نضج یافتن مجدد جریان تحول علوم انسانی در کشور اشاره شده است. در بررسی این دوره، هم به تلاش های سلبی در «نقد فلسفه و معرفت شناسی علوم انسانی غربی» و هم به تلاش های ایجابی برای تبیین «مبانی و مبادی علوم انسانی اسلامی» پرداخته شده است.
▫️ در بررسی دوره سوم (1398-1388)، با اشاره به ریشه های تئوریک و فکری فتنه 88، توضیح داده شده است که چگونه این واقعه سیاسی موجب شد «علوم انسانی غربی» به مثابه یک «#چالش_استراتژیک» در اداره کشور موضوعیت یابد و وجه انضمامی، عملی و تجویزی علوم انسانی به صورت برجسته تری موردتوجه واقع شود. پس از طرح و بررسی تجربه نهادسازی و سندنگاری مدیریت علم جمهوری اسلامی در دوره سوم، به دلالت های برآمده از تجربه تاریخی این ادوار سه گانه پرداخته شده است.
▫️در نتیجه گیری از این دلالت ها، بر ضرورت تأسیس حوزه مطالعاتی میان رشته ای و دانش جدیدی که متکفل مطالعه و پژوهش در زمینه «#مدیریت_تحول_علوم_انسانی» باشد، تأکید شده و به برخی از مأموریت ها و الزام های تأسیس این دانش جدید اشاره شده است.
چاپ شده در فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بنیادین علوم انسانی
🔗فایل مقاله
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
#نشست_علمی
🔰بایسته های فقه مقاومت
#جلسه_پنجم
▫️ ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و دانشگاه عالی دفاع ملی
🗓 سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳
🔗 حضور مجازی
پژوهشکده امنیت ملی/گروه مقاومت و عمق بخشی خارجی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات