•°
6️⃣💠✍️اثرات نامگذاری با «اسم»های اهلبیتی علیهمالسلام
📚 ربیع بن عبدالله گوید:
قیل لِاَبی عَبدالله:جُعِلتُ فِداکَ- اِنّا نُسَمّی بأَسمائِکُم وَ اَسماءِ آبائِکُم،فَیَنتَفِعُنا ذلِکَ؟ فَقالَ؟ ای وَاللهِ. وَ هَلِ الدّینُ اَلَّا الحُبّ وَ البُغض!" قالَ اللهُ: اِن کُنتُم تُحِبُّونَ الله فَاتبَّعِوُنی یُحِببکُم الله وَ یَغفِرلَکُم ذُنوبَکُم" (آیه 31 سوره آل عمران)
📝به امام صادق علیه السلام عرض شد:فدایت شوم ما فرزندان خود را به نام شما و پدران شما می نامیم.آیا این عمل به حال ما سودمند است؟ امام فرمود:آری به خدا قسم!مگر دین چیزی جز مهر ورزیدن و بغض و تنفر است؟! خداوند متعال می فرماید: اگر خدا را دوست می دارید از من پیروی کنید تا او نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد، که او آمرزنده و مهربان است. (مستدرک الوسا ئل – جلد 15)
📚 قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله : ما مِنْ قَوْمٍ كانَتْ لَهُمْ مَشْوَرَةٌ فَحَضَرَ مَعَهُمْ مَنِ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ اَوْ أَحْمَدُ فَـاَدْخَلُوهُ فى مَشْوَرَتِهِمْ اِلاّ كانَ خَيْرا لَهُمْ. [ مكارم الأخلاق، ص 220.]
📝رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: گروهى كه مى خـواهند مشورت كنند ودر جمع آنان كسى بانام محمد يا احمد حاضر است اگر آنان او را در مشورت خود وارد كنند، براى آنان خير خواهد بود.
📚عنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ: مَـنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ ذَكَرٌ فَسَـمّاهُ مُحَمَّدا حُبّالى وَ تَبَرُّكا بِاسْمى كانَ هُوَ وَ مَوْلُودُهُ فِى الْجَنَّةِ. [ كنز العمال، ج 16، ص 422، حديث 45223.]
📝رسول گرامى اسلام صلي الله عليه و آله فرمود: كسى كه داراى فرزند پسـر شود و بخاطر علاقه به من و تبرّك جستن به نام من نام او را محـمّد بگذارد، او و فرزندش در بهشت خواهند بود.
📚عنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ: مَنْ سَمّى بِاسْمى يَرْجُو بَرَكَتى غَدَتْ عَلَيْهِ الْبَرَكَةُ وَ راحَتْ اِلى يَوْمِ القِيامَةِ. [ كنز العمال، ج 16، ص 421، حديث 45221.]
📝رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: كسى كه به اميد بركت، نام مرا انتخاب كند، شب و روز تا قيامت بر او بركت خواهد بود.
📚قالَ الرِّضا عليه السلام : اَلْبَيْتُ الَّذِى فيهِ مُحَمَّدٌ يُصْبِـحُ اَهْلُهُ بِخَيْرٍ وَ يُمْسُونَ بِخَيْرٍ. [ وسائل الشيعه، ج 15، ص 127.]
📝امام رضا عليه السلام فرمود: خانه اى كه در آن نام محمّد باشد، صبح و شامِ اهل آن خانه به خير ونيكى خواهد بود.
📚 عنْ سُلَيْمانَ الْجَعْفَرى قالَ: سَمِعْتُ اَبَا الْحَسَنِ عليه السلام يَقُولُ: لايَدْخُلُ الْفَقْرُ بَيْتا فيهِ اسْمُ مُحَمَّدٍ اَوْ اَحْمَدَ اَوْ عَلِىٍّ اَوِالْحَسَنِ اَوِالْحُسَيْنِ اَوْ جَعْفَرٍ اَوْطالِبٍ اَوْ عَبْدِاللّه ِ اَوْ فاطِمَةَ مِنَ النِّساءِ. [ وسائل الشيعه،ج15،ص129.]
📝امام كاظم عليه السلام فرمود: در خانه اى كه نام محمّد، احمد، على، حسن، حسين، جعفر، طالب، عبداللّه و فاطمه از زنان باشد، فقر و تنگدستى به آن خانه وارد نمى شود.
🔆🔅خدای مهربون به حرمت اهلبیت ع از ما بگذره. این همه اثرات عالی و مبارک فقط از اسم اهل بیت ع بر زندگی ما میتابه، ولی ما قدرنشناس و جاهل و جوزده به دنبال این هستیم که اسم فرزندمون رو از زیر آوار اسامی باستانی و اسطورههای یونانی و سلبریتیهای بیچیز و بدسرنوشت بیرون بکشیم و تاج سر فرزندمون قرار بدیم!! بدا به حال ما از این وضع ژیگولبازی و اداهای سانتیمانتال و لووووس!!
🌹🌾🌹 🇮🇷 @fteb_kanoon
•°
7️⃣💠✍️جفای به پیامبر و اهل بیت ع با نامگذاریهای غیرمکتبی
📚 عنْ اَبى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام اَنَّ النَّبِىَّ صلي الله عليه و آله قالَ: مَنْ وُلِدَ لَهُ اَرْبَعةُ اَوْلادٍ لَمْ يُسَمَّ اَحَدَهُمْ بِاسْمى فَقَدْ جَفانى. [ وسائل الشيعه، ج 15، ص 126.]
📝پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: اگر براى كسى چهار فرزند متولّد شود، يكى از آنان را به نام من نامگذارى نكند به من جفا كرده است.
🔆🔅پیامبر ص میفرمودند: أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة؛ «من و علی پدران این امت هستیم». یعنی وجود مبارک و مهربون پیامبر و امیرالمونین در تمام مسیر زندگی ما تا قیامت، مراقب و یار و شفیق و دوست و همراه و دستگیر ما هستند و هرگز بار تربیت و هدایت و حتی بار آب و نان ما رو زمین نمیذارن و در همه حال برای ما بهتر از هر پدری پدری میکنند. کما اینکه میبنید ایران شیعی در اوج دشمنی ها و خیانتها امنترین کشورهاست. ولی افسوس که ما نه تنها نمیکوشیم پرچم یاد و نام و سیره ایشون رو در عالم برافراشته کنیم بلکه نور اسم مبارک ایشون رو از سر فرزند و خانواده خودمون هم کنار میزنیم و دنبال ژیگول مگولبازی خودمون هستیم!! و این هم یکی دیگر از جفاهای ماست که:
«نان و امان و ایمان» از کسی داریم و برای کس دیگری « جان » میدهیم و «نان» میبازیم و « نام » میگذاریم!
🌹🌾🌹 🇮🇷 @fteb_kanoon
8️⃣💠✍️ نام های ناپسند را تغییر دهید
📚حسین بن علوان از امام صادق علیه السلام نقل میکند:
اِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ یُغَّیرُ الاَسماء القَبیحَةِ فِی الّرِجالِ وَ البُلدان(وسائل الشیعه- جلد 15)
📝پیامبر اسلام نام های زشتی را که بر مردان یا شهر بود عوض میکردند.
📚ابن عمر گوید:
اِنَّ کَثیربَن الصّامِت کانَ اِسمُهُ قَلیلاً، فَسَمّاهُ النَّبی کَثیراً، وَ اَنَّ مطیعَ بنَ الأَسود کانَ اِسمُهُ العاصَ، فَسَمّاهُ النبی مُطیعاً، و اَنَّ اُمَّ عاصِمِ بنِ عُمَرَ کانَ اسمُها عاصیةً فَسَمّاها رَسول الله سَهلةً وَ کانَ یَتَقَأَلُ بالِاُسمِ(کنز العمال- جلد 16)
📝کثیر بن صامت"قلیل" نام داشت و پیامبر صلی الله علیه و آله نامش را تغییر داد و "کثیر" گذاشت.هم چنان مطیع بن الاسود" عاص " بود و پیامبر صلی الله علیه و آله او را "مطیع" نامید و مادر عاصم بن عمر "عاصیه" نام داشت که رسول الله"سهله" نامید و پیامبر نام افراد را به فال نیک گرفت.
اسد الغابة : ـ في تَرجمةِ حبيبِ بنِ مَروانَ ـ : وَفَدَ على النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ : ما اسمُكَ ؟ فقالَ : بَغِيضٌ ، فقالَ : أنتَ حَبِيبٌ . فَسَمّاهُ حَبيبا .[اُسد الغابة : 1/681/1067 .]
اسد الغابة ـ در شرح حال حبيب بن مروان ـ : به عنوان نماينده اعزامى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد ، حضرت پرسيد : نامت چيست؟ عرض كرد : بغيض . حضرت فرمود : تو حبيب هستى و بدين ترتيب ، او را حبيب نام نهاد .
🔴اثر «اسم» بر زندگی مطلق نیست، ولی از اون چیزی که ما فکر میکنیم خیلی بیشتره. حتی عدهای مدعی هستن که علمی دارن که به حقیت اسامی و اثرات آن بر زندگی آدمها اشراف داره و براساس اون خیلی از مشکلات رزق و روزی و فقر و بیماری و اشتغال و ازدواج دیگران رو « تنها با تغییر اسم» اونها درست کردن!
ما با ادعای درست یا نادرست اونها کاری نداریم ولی باید اینقدر برامون روشن شده باشه که «اسم غیرمکتبی» رو کنار بذاریم و خودمون رو بکشونیم زیر اسمهای نورانی و بابرکت اهلبیتی، حتی اگر سی چهل سال با اسم دیگهای ما رو صدا کردن از تغییر اسم خودمون خجالت نکشیم و ساده نگیریم که این اسم نه فقط در این چندروز دنیا بلکه تا قیامت همراه ماست...
🌹🌾🌹 🇮🇷 @fteb_kanoon
☘️🌺☘️ اسم در زندگی نقش بسزایی داره که نباید از آن چشم پوشید!
احادیث بالا رو به دقت بخونید و برای دوستانتون هدیه بفرستید، به خصوص برای عزیزانی که تازه صاحب فرزند شدند یا انشاالله به زودی پدر و مادر میشوند.
😎📣 با جوزدگی و سلبریتیزدگی مبارزه کنیم تا بیش از این غارت فرهنگی و هویتی نشویم💐
🌹🌾🌹 🇮🇷 @fteb_kanoon
✅ خانواده زرندی، نام فرزندان دوقلوی خود را #قاسم و #ابومهدی نامگذاری کردند.
چه کیفی میکنن و چه نوری میگیرن این دوتا کوچولوی ناز، وقتی که قصه «اسم»شون رو میشنوند....
#سلیمانیها_در_راهند
🌹🌾🌹 🇮🇷 @fteb_kanoon
♨️📣درد بیدرمان این بچه از «اسم» اوست!
🔹 دکتری خدمت شیخ رجبعلی خیاط آمد و گفت: پسری دارم که مریض است و با این که خودم دکتر هستم علت را نمی فهمم. دکترهای دیگر هم نمی فهمند.
شیخ گفت: پسر تو اسمش کاظم بود، خجالت نکشیدی یک اسم اروپایی برايش انتخاب كردي؟ تا این اسم را عوض نکنی باید این درد را بکشد!
📚 برکرفته از کتاب « بهترین شاگرد شیخ » به نقل از شیخ عبدالکریم حامد.
🌹🌾🌹 🇮🇷 @fteb_kanoon
18.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موقعیت فیزیکی و نحوه کارکرد مساجد متناسب با مبانی تمدنی، آموزه های اسلامی و متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی نیاز به تجدید نظر دارند.
🎙دکتر محمدمنان رئیسی(مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی): در شهر ایرانی اسلامی تا قبل از نفوذ مدرنیسم به ایران، مساجد رکن کالبدی و محتوایی شهرها و محلات ما بوده اند.
💠 متاسفانه در دهه های اخیر در کشور #مساجد به حاشیه رفته و از متن شهر رانده شدند و فضاهای اصلی #شهر معمولا تحت سیطره مال ها و #مراکز_تجاری در آمده اند.
💠 نمونه دیگر مکانیابی مساجد در گوشه پارک ها، محل قرارگیری ورودی آنها و حتی ساعات باز بودن آن ها اشاره نمود که این رفتار، ترجمان سکولاریسم است. #سکولاریسم میگوید دین فقط برای نماز و روزه آمده و با مناسبات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شهر کاری ندارد.
💠 این مساجد دیگر مانند مساجد شهر اسلامی، قلب تپنده شهر، رکن کالبدی شهر و منبع تزریق انرژی شهر نیستند.
🕌به پویش #مسجد_طراز بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1486356499C16e44b4639
شهرهای سنتی و رزقهای آسمانی
🔹 برخلاف شهرهای معاصر که مساجد را از متن زندگی شهروندان حذف کردهاند و به حاشیه محلات راندهاند، در شهر سنتی همه مناسبات (اعم از مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی) حول مساجد و با محوریت مساجد شکل میگرفت. به نحوی که حتی بازار اصلی شهر، در امتداد مسجد شکل میگرفت؛ نظیر بازار اصفهان در امتداد مسجد جامع اصفهان و یا بازار وکیل پیرامون مسجد وکیل شیراز و ...
🔹 این نوع شهرسازی برخلاف شهرهای سکولار معاصر که شهر/ثروت هستند و نبض شهر در اختیار مراکز تجاری و مالها است، ترجمان شهر/عبودیت بود؛ شهری که در آن، نبض شهر در اختیار مساجد بود و رفع همه نیازهای شهروندان، با محوریت این خانههای آسمانی انجام میشد. اعم از نیازهای معنوی که در خود این خانههای آسمانی رفع میشد و یا نیازهای مادی که در بازارهای پیرامون این خانههای آسمانی رفع میشد تا این نوع شهرسازی به بهترین وجه ممکن و با زبانی شهرسازانه به شهروندان یادآوری کند که "وَ فِی السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُون" (ذاریات/۲۲).
#ارسالی_مخاطبین
🕌به پویش #مسجد_طراز بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1486356499C16e44b4639