شهید امت-انسان تراز تمدنی-بخش اول.mp3
2.94M
🔰 #سمینار_تخصصی
🔸 #شهید_امت
🔹 #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
🎧بخش اول
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
شهید امت-انسان تراز تمدنی-بخش دوم.mp3
13.34M
🔰 #سمینار_تخصصی
🔸 #شهید_امت
🔹 #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
🎧بخش دوم
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
شهید امت-انسان تراز تمدنی-بخش سوم.mp3
11.98M
🔰 #سمینار_تخصصی
🔸 #شهید_امت
🔹 #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
🎧بخش سوم
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
شهید امت-انسان تراز تمدنی-بخش چهارم.mp3
10.5M
🔰 #سمینار_تخصصی
🔸 #شهید_امت
🔹 #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
🎧بخش چهارم
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤 مصاحبه مجله رهنامه پژوهش با استاد یزدانپناه
1️⃣3️⃣
🔰موضوع مصاحبه: رابطه فلسفه و دین
❇️علامه طباطبایی: «تا این فلسفه خوانده نشود، بسیاری از آیات و روایات فهمیده نمی شود». نظر شما در این باره چیست؟ آیا فهم فلاسفه، به هستی شناسی دینی تعیّن می بخشد؟
🔺این به معنای تعیّن نیست.
🔸ما تعبیر می کنیم تا کسی فقه و اصول نخواند، منظور روایات استصحاب را به خوبی نمی فهمد. این بدان معنا است که کسانی که این پختگی را پیدا می کنند، وقتی به روایات استصحاب می رسند، معنایش را می فهمند. ظهورگیری آن هم، همان روال را دارد.
🌸آیت الله حسن زاده آملی فرموده اند: «اگر می خواهید معارف دین را خوب بفهمید، باید فلسفه و عرفان بخوانید»؛
🔹زیرا ما را به فضایی هستی شناختی می برد که در آن، ملائکه، خدا، معاد و… مطرح است؛ به تعبیر دیگر فلسفه و عرفان نوعی پختگی برای انسان می آورد.
⚠️متن دینی برای ما راهنما است، نه اینکه چون من این گونه فهمیدم، آن را تعیّن می دهم.
🔸با خواندن فلسفه و عرفان اسلامی که آهسته آهسته خود را به آموزه های دینی نزدیک کرده است، وزانتی پیدا می کنیم که اگر این کارها را نمی کردیم، آن قوت را نداشتیم؛ همچنان که فقیه باید کار فقهی و اصولی کند تا آن پختگی لازم حاصل شود. به وقتش ظهورگیری هم می کند؛ یعنی نمی گوید من این متن دینی را تعیّن می دهم، بلکه می گوید من به جایی رسیده ام که متن دینی را خوب می فهمم؛ یعنی متن دینی منفعل نیست، بلکه فاعل و راهنما است، نه اینکه توده مبهمی باشد که من آن را تعیّن دهم.
🔹این را من قبول دارم، با این شرط که دین را از فاعل و راهنما بودن نیندازید. مگر ممکن است دین که ادعای اصلی آن معارف است، بگوید من حرف هایی می زنم و شما هر گونه خواستید آن را بفهمید. ما فهمِ معارف دین را به برکت عرفان و فلسفه به جایی رسانده ایم که بسیار غنی است.
✅فیلسوف مسلمان با فهمیدن آموزه های دینی و معارف دین به اسلامی کردن فلسفه می پردازد؛
🔸ولی اینکه بگوییم عنصر یونانی بودن مانده است، باید گفت اصل عنصر یونانیت، یعنی روش آن باقی مانده است. عنصر اصلی و شاکله تفکر یونان، عقلانی بودن آن است. آیا دین بر این صحه می گذارد؟ اگر دین راه عقل را ببندد و خودش هم از این راه نرود و توصیه هم نکند، آن گاه باید بگوییم هر کس به روش عقلی زحمت بکشد، هرگز در راه شریعت نیست؛
❇️مانند کسانی که برای اثبات بی فایده بودن فلسفه و اصل بودن شریعت، از بحث شکاکیت غربی استفاده می کنند و می گویند: همه چیز بی ارزش است. پس فلسفه را کنار بگذارید و دنبال شریعت بروید؛ اما باید از اینان پرسید شما چگونه شریعت را قبول کرده اید؟ وقتی راه معرفت را می بندید، شریعت هم جزو آن است. اگر به فرض بگویید متن دینی با شکاکیت می سازد، پیامدهای این امر بسیار ناگوار و ناصواب خواهد بود.
✔️بنابراین اصل عنصر یونانی بسته به عقلانیت آن است و اگر آن عنصر عقلانی را دین پذیرفته است، چرا ما نپذیریم؟ شواهد فراوانی از آیات و روایات وجود دارد و تأکیدهای عارفان ما در این زمینه بسیار است.
🔺در سنت اسلامی، عقل، دل و قرآن به هم گره خورده و اصلش هم به شریعت برمی گردد.
🔸شریعت این د رهم تنیدگی را ایجاد کرده است و این سبب شد که فیلسوف مسلمان به تدریج به این سو کشیده شود.
🔹متن دینی حس و عقل و شهود را می پذیرد؛ پس موارد توجیه پذیری را باید گسترش داد.
🔸قرار نیست هر آنچه از یونان آمده است، با شریعت نسازد.
👈این دستگاه از اسلامی بودن نمی افتد، به شرط آنکه فضای عقلانی و مفاهیمی که داریم با واقع و شریعت بسازد که اگر این شرط محقق شود، برای ما کافی است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_آیت_الله_یزدانپناه
#مصاحبه
#فلسفه_و_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰پست های بارگذاری شده از مصاحبه مجله رهنامه پژوهش با استاد یزدانپناه با موضوع "رابطه فلسفه و دین"
1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1465
2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1497
3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1520
4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1542
5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1543
6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1565
7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1584
8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1585
9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1612
1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1613
1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1628
1️⃣2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1629
1️⃣3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1704
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_آیت_الله_یزدانپناه
#مصاحبه
#فلسفه_و_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 تأملی در باب ظهور کرونا در قم
🔘 یادداشت #استاد_فلاح
🔹لینک یادداشت در خبرگزاری فارس
https://b2n.ir/614761
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
تأملی در باب ظهور کرونا در قم1.pdf
437.5K
📝 تأملی در باب ظهور کرونا در قم
🔘 یادداشت #استاد_فلاح
🔹فایل پی دی اف
🔹لینک یادداشت در خبرگزاری فارس
https://b2n.ir/614761
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰تأملی در باب ظهور کرونا در قم
محمدرضا فلاح / 1 اسفند 98
1️⃣
🔺امروز شنیدم حوزه یکی دو همایش را به خاطر مراعات بهداشت ـ تذکرات وزارت بهداشت دربارۀ جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ـ تعطیل کرده است.
⚠️این نگران کننده بود.
🔸بخصوص وقتی که خبررسان میپرسید فلان جلسهای را که بناست در حوزه برگزار کنیم تعطیل کنیم یا خیر.
🔹پیشتر که پس از پخش حسابشدۀ کلیپ آتش زدن کتاب هاریسون توسط آیت الله تبریزیان به سرعت نامۀ «رسمی» برائت از این حادثه توسط حوزه منتشر شد و پس از آن موجی از تخریب ایشان به راه افتاد، برخی متأسف و نگران حوزه شدند
⚪️(خود نگارنده نیز متوجه عمق ماجرا نبود)،
🔹اما این بار پس از شنیدن انفعال حوزه بسیاری کسان نگران ایران اسلامی شدند که داشت بیدفاع میماند. این به جایگاه ممتاز حوزه برمیگردد، جایگاهی که هماکنون دارد.
🔸وقتی کلیپ آقای تبریزیان پخش شد خیلیها حدس زدند که توطئهای پزشکی در جریان است که ایشان را که «یکی» از نمادهای استغنای از نظام بهداشت جهانی و پارادایم و مافیای طب شیمیایی است میکوبند.
🔹سناریو کامل بود و سر و ته داشت، هرچند تنها پردههای اولیۀ آن آشکار شد. توانستند حوزه را در این بازی وارد کنند و انفعالی را از جانب آن به نمایش بگذارند.
🔸اکنون که بازی کرونا ـ آن هم از قم ـ سر برآورده است، ربط حوادث به هم آشکارتر میشود و پردههای دیگری از این سناریو به نمایش در میآید؛ نباید هیچ مقاومتی در برابر این سناریو در میان میبود، نباید هیچ کس حتی به فکر امکان مقابله آسان با کرونا و به فکر مقابله از طریق راه حلی غیر مسیر تعیین شدۀ طراحان میبود. گویا تا حد زیادی چنین هم شد.
🔹بازی کرونا ابتدا یک جنگ بیولوژیک نیست، یک جنگ سیاسی نیست، یک جنگ اقتصادی نیز نیست، بلکه بیش از همه و پیش از همه در اصل یک جنگ روانی است و شاید پس از همه یک توطئۀ راهبردی جمعیّتی است. البته این جنگ روانی ثمرات مالی و سیاسی و فرهنگی زیاد و واقعاً جذابی برای مدیران ماجرا دارد؛ ولی همۀ جنگهای دیگر بر پیشرفت مواضع جنگ روانی تکیه دارد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac