eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
67 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#صوت #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🗓 جلسه چهارم: 12 دی ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
📝 🔘 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ⬅️ ادامه دارد ...
971020-ج.5-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
15.61M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🔘 #استاد_یوسفی 🎧 #صوت 🗓 جلسه 5⃣: 20 دی ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#فقه_نظام_اقتصادی_اسلام #خلاصه #جلسه_چهارم 🚩در فقه نظام اقتصادی اسلام، برای پدیده‌ها و موضوعات، از
📝 🔘 🔘 🚩استاد یوسفی در ابتدای جلسه ضمن بیان مختصر معنای سعادت و رفتار عقلایی که باید مبتنی بر مبانی و هدف باشد، به بیان منطق حرکت از مبانی به بناها در نظام سرمایه داری پرداختند: 🔷این منطق در نظام سرمایه داری محکم و قابل قبول است ولی ما معمولا فلسفه را خوب بحث می کنیم اما در حرکت به سمت بناها مشکل داریم. به همین خاطر بناهایمان با فلسفه مان سازگاری ندارد. 🔷هر ساختار اقتصادی با سه مولفه هدف اقتصادی، نوع مالکیت و نوع اصل رفتاری شناخته می شود. 🔹این مطالبی که در رابطه با ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری بیان می شود، مربوط به تمام مکاتب و نحله های فکری این نظام است. 🔶در نظام سرمایه داری، بر مبنای خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی، هدف مشخص گردید. و بر مبنای هدف، نوع مالکیت و اصل رفتاری مشخص می گردد. 🔸رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی بر اساس هدف مشخص می شود. اگر به سمت تحقق هدف باشد، اخلاقی است در غیر این صورت غیر اخلاقی. 🔷در نظام سرمایه داری مطابق با هدف، هیچ نهاد دینی و دنیوی حق ندارد مانع رسیدن انسان به حداکثر سازی منفعت شخصی مادی شود. و از اینجا اصل آزادی اقتصادی استخراج می شود. 🔷یکی از اصول برای دستیابی به این هدف، مالکیت فردی است. 🔷اصل دیگر، رقابت آزاد اقتصادی است. وقتی منابع اقتصادی محدود باشد و هم چنین خواسته های مادی انسان بی نهایت باشد، رفتار عقلایی اقتضا می کند که هرکس به سمت حداکثر کردن منفعت مادی حرکت بکند. در این شرایط، تزاحم منافع به وجود می آید. در این تزاحم وقتی کسب سود شخصی ارزش شد، هر فرد حق دارد برای کسب سود خویش مانع دسترسی دیگران به منابع شود. این نوع رقابت را رقابت داروینیستی می گویند که بر مبنای تنازع بقا است. اصل رفتاری رقابت آزاد، قانون جنگل است. 🔹این مفهوم رقابت متداول، هرگز از مبانی اسلامی استخراج نمی شود. 🔹در مرحله موضوع شناسی، واژه های رقابت، تبانی، رقابت آزاد اقتصادی، رقابت کامل، مسابقه اقتصادی باید از هم متمایز شود و بعد به تحلیل فقهی آن پرداخته شود. 🔹هر رفتار و رابطه مکلف با خدا یا با سایر مکلفین یا با منابع یکی از احکام تکلیفی پنج گانه را دارد و ممکن است حکم وضعی صحت و فساد و امثال این ها را داشته باشد. اینجا جای فقه اصغر است. 🔶نظام سوسیالیستی: وقتی مشکلات نظام سرمایه داری بروز کرد، سوسیالیست ها گفتند منشا گرفتاری ها حداکثر کردن منافع مادی شخصی و مالکیت خصوصی است. 🔸منشا مالکیت خصوصی، سرمایه است. در حالی که سرمایه عقیم است و مولد نیست. و تنها عامل تولید نیروی کار است. اینها مالکیت خصوصی را کلا نامعتیر شمردند. 🔸هر کس به مقدار توان باید کار کند و به مقدار نیاز بهره مند شود. 🔷در تولید دو عامل وجود دارد که از ترکیب اینها تولید به وجود می آید: کار و سرمایه. اساسا یکی از سوالات بسیار مهمی که تعیین کنده نوع نظام اقتصادی است، این است که هر کدام از این عوامل چه سهمی باید ببرند؟ 🔹از نظر نظام سرمایه داری تمام تولید سهم صاحب سرمایه است. و نیروی کار خودش به عنوان یکی از ابزار تولید فقط اجرت دریافت می کند. 🔹🔹یعنی در دوران رونق، سود مازاد عاید سرمایه دار می شود و نیروی کار دستمزد ثابت را می گیرد. در دوران رکود هم سرمایه دار نیروی کار را اخراج می کند. 🔷 ما معتقدیم اگرچه سرمایه عقیم نیست ولی باید به میزان نقش خودش در اقتصاد بهره مند شود. و همچنین سرمایه باید مثل خون در جامعه جریان یابد یعنی در اختیار نیروهای فعال حقیقی قرار گیرد. ما هم برای سرمایه نقش قائلیم و هم برای نیروی کار. 🔵 تهیه پست: 📍موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 @fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #درباره_ميلاد_ملاصدرا 🔘نام پدر ملاصدرا ابراهيم بود. سينه به سينه نقل شده است كه
✅ #کلام_استاد ☑️ #فضای_فلسفی_دوران_تحصیل_ملاصدرا 🔘در آن دوران، در نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله غالب بوده است؛ اين نظريه در مكتب شيراز متولد شد. محقق دواني در حاشيه‌اش بر شرح تجريد و برخي آثار ديگر، نظريه‌اي را مطرح كرده است كه با عنوان ذوق تاله آن را مي‌شناسيم. اين نظريه در فكر فلسفي جريان يافت تا به ميرداماد رسيد و او آن را پذيرفت. ميرداماد ايرادهايي بر نظرية ذوق تاله دواني مي‌گيرد، با اين حال آن را مي‌پذيرد. ملاصدرا نيز پيش از آنكه به اصالت وجود دست يابد، يعني در ايامي كه به اصالت ماهيت معتقد بوده، به همين نظريه تمايل داشته است. اصالت ماهيت در فضاي كلان هستي‌شناختي تبديل مي‌شود به نظرية ذوق تاله. در اين دوران، در مسالة نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله، كه البته رگه‌اي عرفاني دارد، غالب بوده است. 📝(برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه) #استاد_یزدانپناه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق #استاد_وطن_خواه 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙🎙🎙صوت سخنرانی استاد فلاح در مراسم فاطمیه 97 مجمع شهید اژه ای اصفهان با موضوع🔰 در انقلاب اسلامی 🔰 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
سخنرانی - شب دوم - حجت الاسلام فلاح.mp3
15.53M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰 #استاد_فلاح شب دوم #مردمسالاری_دینی #اندیشه_اجتماعی #اندیشه_انقلاب #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش اول 🔘كتابهاي ميرداماد، مانند قبسات، نبراس الضياء، جذوات و افق مبين نشان مي دهد كه ايشان استحكام عقلي عجيبي داشته است. از سوي ديگر، هر كس به كتاب‌هاي ميرداماد مراجعه كند، تصلب در متون ديني و اين اعتقاد را كه متن ديني حق را گفته است، در آنها مشاهده مي‌كند. او معتقد است متن ديني واقع را مي‌گويد، بنابراين فيلسوف مسلمان بايد ببيند كه متن ديني، واقع را چگونه گزارش مي‌كند. ميرداماد امارت و رياست، قوت فقهي و نيز قوت فلسفي داشته است. مداقه‌هاي فلسفي او عجيب است. او تصلب در متون ديني و توان فهم فلسفي از متون ديني را نيز داشته است. صاحب كشف و شهود نيز بوده است. چنين شخصيتي استاد علوم عقلي ملاصدرا است. #استاد_یزدانپناه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir