هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
توضیحات #استاد_یزدان_پناه در شیوه تحصیل #فلسفه:
متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نمانده باشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند...
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#استاد_فلاح
#نقش_نگاه
بشر فاعل ارادی شعوری است و ساخت استثناناپذیری بر او حاکم است که قوۀ فاعلۀ او برای تحریک و خیز اقدام محتاج تصویر و تصدیق است. به همین جهت انسان نیازمند و پیچیده به برداشت است.
شاید این جملۀ حضرت امیر علیهالسلام هم به همین نکته اشاره دارد : «مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ.»
(تحف العقول، النص، ص171)
🔗 @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
تاریخ فلسفه اسلامی-مقدمات.pdf
1.07M
جزوه درس #تاریخ_فلسفه_اسلامی
قسمت اول
🔷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
@fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
عرفان و تصوف در گستره روایات.PDF
180.8K
مقاله:
«عرفان و تصوّف در گستره روايات»
نویسنده : #استاد_امینی_نژاد
نشریه معارف عقلی، شماره ۸
@fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
گفتگوی_میان_هگل_و_فیسلوفان_اسلامی.pdf
1.69M
#متن
#نشست_علمی
🔷موضوع:
هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان
🔷با ارائه اساتید:
یزدان پناه، پارسانیا، طلاب زاده، بهشتی و احسن
🔶زمان برگزاری: ۹۷/۰۹/۲۲
🔶مکان برگزاری: مجمع عالی حکمت اسلامی - قم
🔷 تنظیم و پیاده سازی: محمد توپچی
@fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#علامه_طباطبایی
✅نماز شب راه رسیدن به دنیا و آخرت
استاد علّامه [طباطبایی] مىفرمودند: چون به نجف اشرف براى تحصيل مشرف شدم؛ از نقطه نظر قرابت و خويشاوندى و رحميّت گاهگاهى بمحضر مرحوم قاضى شرفياب مىشدم؛ تا يك روز در مدرسهاى ايستاده بودم كه مرحوم قاضى از آنجا عبور مىكردند؛ چون بمن رسيدند دست خود را روى شانه من گذاردند و گفتند: اى فرزند! دنيا مىخواهى #نماز_شب بخوان؛ و آخرت مىخواهى #نماز_شب بخوان!
📚مهرتابان، علامه طهرانی، ص ۱۶
📌 @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#استاد_امینی_نژاد
#تربیت_سلوکی
🔷 #جهاد، یکی از بسترهای بسیارعالی برای #سلوک است، یعنی یک نعمت عظیم در مسائل سلوکی، مسئله جهاد است، مسئله جهاد را نباید دست کم گرفت.
🔶از جهت سلوکی اگر بخواهیم به جهاد نگاه بکنیم باید بگوییم: #عالی_ترین فضا برای #تربیت_سلوکی، فضای جهاد است.
🔷مثلا گروه های جهادی و یا راهیان نور، اینها واقعا موثر است، اگر رویش کار متفکرانه بشود خیلی عالی است.
🔶جهاد بهترین راه است، چون در جهاد انسان از همه چیز خود می گذرد یعنی مهمترین مقام که مقام #ایثار است آنجا اتفاق می افتد.
اصلا سلوک یعنی چه؟ یعنی از #خود_گذشتن، از خود که بگذری به خدا می رسی، در جهاد این اتفاق می افتد.
🔷الآن اگر کسی بتواند کاری نماید که حس این را داشته باشد که دارد جهاد می کند یعنی خودش را در مقابله ی با تمدن غرب ببیند و این جنگ های جدید را مشاهده کند و خودش را در این وضعیت قرار بدهد، خیلی عالی است.
📌 @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ تأکید حضرت #امام_خمینی بر بیان مسائل عرفانی
#قسمت_اول
🔹ماجرای به تعطیلی کشاندن جلسات #تفسیر_سورۀ_حمد رهبر انقلاب حضرت امام خمینی قدّسسرّه توسط مخالفان عرفان و حکمت به ویژه برخی مقدّسین مشهد مقدّس بسیار تلخ و غمانگیز است.
🔸آن بزرگوار در جلسه آخر تفسیر سوره حمد که از تلویزیون پخش شد؟ بیاناتی بسیار درس آموز بیان فرمودند.
🔹پیر جماران در حالی که ناراحتی در چهره مبارکشان کاملا هویداست در این جلسه تقریباً تفسیر سوره حمد را رها کرده و به موضوع مخالفتها با حکمت و عرفان و ریشهیابی این امر میپردازند.
🔸 ایشان ریشۀ تمام این مخالفتها را در سه امر خلاصه میکنند:
۱. جهل نسبت به مراد حقیقی حکیم و عارف
۲.حبّ نفس
۳.عدم تهذیب.
🔹به فرازهایی از سخنان ایشان توجه کنید:
🔸عمده نظر من به اين بود كه اين سوء تفاهم برداشته بشود، و اين اختلافى كه در مدرسه هست و بين اهل علم است، برداشته بشود؛ و جلوى معارف گرفته نشود.
🔹اسلام، فقط عبارت از احكام فرعيه نيست؛ فرعند اينها، اساس، چيز ديگر است، نبايد ما اصل را فداى فرع بكنيم؛ و بگوييم كه اصل، از اساس بيخود [است و] اگر هم اصلى بگوييم، يك اصلى كه خلافِ واقع است بگوييم.
📚 #امام_خمینی، تفسیر سوره حمد
@fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ تأکید حضرت #امام_خمینی بر بیان مسائل عرفانی
#قسمت_دوم
🔸يكى از آقايان مىگفت كه ظاهراً مرحوم آقا شيخ محمد بهارى اسم يك كسى آمد، گفت: عادل كافرى است. گفتيم: خوب، عادل است يعنى چه؟ كافر است يعنى چه؟ گفت: اما عادل است، براى اينكه روى موازين عمل مىكند؛ هيچ معصيت نمىكند؛ اما كافر است، براى اينكه آن خدايى كه او مىپسندد، خدا نيست، آنكه او مىپرستد اصلًا خدا نيست...
🔹عمده نظر من به اين است كه حيف است يك دستهاى از اهل علم كه مردم صالح و خوبى هستند، اينها محروم بمانند از يك مسائلى.
🔸ما كه آمديم قم، مرحوم آقا ميرزا على اكبر حكيم ـ خدا رحمتش كند ـ در قم بود؛ وقتى كه حوزه علميه قم تأسيس شد، يكى از مقدّسين ـ آن هم خدا رحمتش كند ـ گفته بود: ببين اسلام به كجا رسيده است كه درِ خانه آقا ميرزا على اكبر باز شد!
🔹علما مىرفتند آنجا درس مىخواندند. مرحوم آقاى [سید محمد تقی] خوانسارى، مرحوم آقاى اشراقى، اين آقاى [سید احمد] خوانسارى، اينها مىرفتند پيش آقا ميرزا على اكبر درس مىخواندند؛ آن آقا گفته بود كه ببين اسلام به كجا رسيده است كه درِ خانه ميرزا على اكبر باز شد! و حال آنكه خيلى مرد صالحى بود؛ و بعد از اينكه ايشان فوت شده بود، گويندهشان در منبر گفته بود كه من خودم ديدم قرآن مىخواند! مرحوم آقاى شاهآبادى ناراحت شده بود از اينكه اين آقا گفته است كه من ديدم قرآن مىخواند آقا ميرزا على اكبر.
🔸 در هر صورت اين سوء ظنها، و اين جداكردنِ [يك عده] خودشان را از يك خيراتى، اين موجب تأثر است كه يك حوزهاى از يك خيراتى كه هست، محروم بماند؛ حتى از فلسفه كه يك امر عادى است، تا برسد به آن مسائل ديگر.
🔹و عمده اين است كه به مطلب يكديگر نرسيدهاند؛ چون نرسيدهاند، اين صحبتها پيش آمده؛ اگر برسند به مطلب يكديگر، نزاعى در كار نيست. ... اين نمىداند او چه مىگويد، انكار مىكند...
🔸 اين عرفا و شعراى عارف مسلك، و فلاسفه هم، همه يك مطلب مىگويند؛ مطالب مختلفه نيست. تعبيرات مختلفه است، زبانهاى مختلفه. زبان شعر، خودش يك زبانى است. حافظ، زبان خاصى دارد. همان مسائل را مىگويد كه آنها مىگويند؛ اما با يك زبان ديگرى. زبانهاى مختلف است و نبايد از اين بركات مردم را دور كرد، بايد مردم را به اين سفره پهن الهى كه قرآن و سنت و ادعيه باشد، دعوت كرد؛ تا هر كس به اندازه خودش استفاده بكند.
🔹اين مقدمه بود براى همه مسائلى كه بعدها هم اگر پيش بيايد و عمرى باشد كه اگر ما هم يک وقتى يك احتمال داديم، نگوييد كه اين تعبيرات را شما آورديد دوباره در ميدان، مثلًا دوباره عرفا. خير، بايد بيايد!
🔸مرحوم آقاى شاهآبادى رحمهالله براى عدهاى از كاسبها [كه] مىآمدند آنجا، مسائل را همان طورى كه براى همه مىگفت، براى آنها هم مىگفت. من به ايشان عرض كردم: آخر اينها [كه سنخيتى ندارند!]» گفت: «بگذار اين كفريات به گوششان بخورد!
🔹خوب، ما يك چنين اشخاصى داشتيم؛ حالا به سليقه من درست در نمىآيد كه نمىشود گفت كه اينها اشتباهات است.
📚 #امام_خمینی، تفسیر سوره حمد
@fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
⚪️ #شذرات_المعارف #استاد_فلاح
🗓۲۰ آذر ۱۳۹۷
🔷 الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل
🔹 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: ۸۴
🔵 انسان معمولا هم در غفلت گسترده ای می افتد و هم در غفلت عمیقی!
واقعا هم نمی دانیم چاره این داستان چیست! اتفاق عجیب و عظیمی برای ماها دارد می افتد. با این فرصت ها بسیار بسیار زودگذر عمر یک ابدیت دارد رقم می خورد، عجیب است خیلی از احساس این دور هستیم یعنی عواطف ما اصلا متناسب نیست. مثلا فرض بفرمایید بگویند یک لشکر عظیمی پشت شهر است و امروز به مرزهای شهر می رسد، و اگر بیایند شهر را شخم می زنند. می بینید چیزی که روی زمین نمی ماند حال عادی است. وضعیت ما اینطوری نیست و خیلی هم عجیب است که راحت با این حالت کنار می آییم. قرآن که بنا است ذکر باشد، نماز که بناست ذکر باشد افاقه نمی کند. انگار به تذکرهای بیشتری هم احتیاج داریم.
گاهی انسان دوست دارد این حرف ها شوخی داشته باشد واقعیت نداشته باشد! و الا ما خیلی بی تناسب با این مسائل هستیم مگر خود خداوند متعال عنایت بکند. خداوند متعال قواعد و قوانینش را عوض نمی کند مگر دست ما را بگیرد.
📌 @fvtt_ir