💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 8️⃣
🌐 واقع بما هو واقع (1)
🔺 يك برگ درخت را در نظر بگيريد. به اين برگ ميتوان از منظرهاي مختلف و با عينكهاي متفاوت نگريست. هر منظري، علم جداگانهاي را ميطلبد. اگر از اين زاويه بدان بنگريم كه ميشود آن را به عناصر سازندهاش تجزيه كرد، اين شيء موضوع علم شيمي است. در علم شيمي اشيا را از حيث تجزيه وتر كيب بررسي ميكنند. اگر از حيث حركت و سكون به اين برگ بنگريم، موضوع بررسي علم فيزيك خواهد بود. در علم زيستشناسي اين برگ را ازآنرو كه موجودي زنده و داراي فعاليتهاي حياتي است، مورد بررسي قرار ميدهند. در علم طب، بررسي ميكنند كه آيا اين برگ خواص دارويي دارد يا خير، بنابراين از آن منظر كه ميتواند در درمان بيماريها و داروسازي به كار آيد، بدان مينگرند. نيز از برخي منظرها اين شيء موضوع برخي علوم اعتباري، مانند فقه قرار ميگيرد. در فقه بررسي ميشود كه آيا بر اين برگ ميتوان سجده كرد آيا خوردنش مباح است آيا ميشود آن را خريدوفروش كرد و ... .
🔺اما گاه اصل وجود اين برگ را مورد بررسي قرار ميدهيم و ازآنحيث كه واقعيت دارد بدان مينگريم. اگر با عينك وجودي بدان نگاه كنيم، برگ را ازآنجهت كه موجود است، مينگريم و اينگونه از مسائل در دايرة بررسيهاي ما قرار خواهد گرفت: آيا اين شيء واحد است يا كثير جوهر است يا عرض ذاتش متحرك است يا ثابت مادي است يا مجرد اگر مادي است، ذاتا مادي است يا فعلا اگر ذاتا مجرد است، داراي كدام مرتبة تجردي است آيا تجرد مثالي دارد يا عقلي يا فوق عقلي
🔺اين زاوية نگاه، زاوية نگاه فيلسوف است. فيلسوف به حيثيت وقوع يك شيء ميپردازد. در فلسفه شيء را از منظرهاي خاص، كه موضوع علوم خاص است، نمينگرند، بل با اصل حقيقت و هستي شيء سروكار دارند. در نگاه فلسفي، شيء را از خصوصيات تجريد ميكنند و به هستياش نظر ميدوزند. فيلسوف وقتي به برگ مينگرد، درحقيقت وجود ميبيند، نه يك شيء سبز رنگ داراي اندازه و بو و مزة خاص.
🔺فيلسوفان معمولا چنين ميگويند كه در فلسفه، شيء را نه از حيث تعين رياضي و نه از جهت تعين طبيعي، بلكه ازآنجهت كه موجود است، مورد مطالعه قرار ميدهند.
🔺 علامه در اصول فلسفه و روش رئاليسم به تفاوت منظر علوم و فلسفه اشاره كرده است:
🏷
در هر يك از آنها [علوم ديگر غير از فلسفه] كه تأمل كنيم خواهيم ديد كه يك يا چند موضوع را مفروض الوجود گرفته و آنگاه به جستجوى خواص و آثار وى پرداخته و روشن مىكند. هيچيك از اين علوم نمىگويد فلان موضوع موجود است يا وجودش چگونه وجودى است، بلكه خواصو احكام موضوع مفروض الوجودى را بيان كرده و وجود و چگونگى وجود آن را به جاى ديگر (حس يا برهان فلسفى) احاله مىنمايد... چنانكه ما در خواص و احكام اشياء گاهى دچار خطا يا ترديد مىشويم، مثلا مىگوييم فلان تركيب فلان طعم را ندارد (با جزم يا ترديد) در صورتى كه داشته يا بالعكس، همچنان گاهى در اصل بود و نبود اشياء مبتلا به خطا يا جهل مىشويم. مثلًا مىگوييم روح در خارج نيست يا بخت و شانس هست. پس روشن است كه سبك بحث در دو مثال گذشته يكسان نيست، بلكه نخست بايد وجود شئ را اثبات كرد يا او را مفروض الوجود گرفت و سپس به خواص و احكامش پرداخت ... سنخ بحث فلسفى با سنخ بحثهاى علمى دو سنخ صد در صد مختلف مىباشد هيچگاه يك مسأله علمى از هيچ علم، جزء بحث فلسفى نبوده و متن بحث فلسفى قرار نخواهد گرفت، بلكه هر گونه بحث و كاوش فلسفى (الهى يا مادى) از بحثهاى علمى كنار مىباشد و به روش خاصى كه از بود و نبود سخن گويد، بحث خواهد نمود.➖علامه طباطبايي، اصول فلسفه و روش رئاليسم، در: مجموعه آثار استاد شهيد مطهري، ج 6، ص 59-67. ✅ بنابراين در فلسفه سخن از بود و نبود، و احكام هستي مطلق (مطلق از قيود جزئي) است، نه هستي مقيد. به تعبيري، موضوع فلسفه، هستي بيرنگ است، اما موضوع علوم ديگر، هستيهاي رنگارنگ. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 جناب استاد امینی نژاد امروز مهمان برنامه فتح خون می باشند.
🔹 موضوع جلسه : جهاد و شهادت از نگاه عرفان اسلامی
📆 ۱۹ خرداد، ۱۳۹۸
🕜 ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه
شبکه افق برنامه فتح خون
💢 موسسه نفحات @nafahat_eri
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 3️⃣1️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (1)
✅ مقدمه
1️⃣ تذکر آقا در مورد دو نگاه در مسائل اقتصادی و پیشرفت کشور در نوروز 94
◀️من خواهش میکنم بهخصوص صاحبنظران و همچنین جوانان و عامّهی مردم عزیزمان به این نکته توجّه کنند که
دو جور نگاه به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصادوجود دارد. 🔺یک نگاه میگوید که ما
پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّتهای درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم. ظرفیّتهای بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیّتها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیّتها استفاده کنیم؛ 🔺نگاه دوّم به اقتصاد کشور
نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزهااست؛ میگوید سیاست خارجیمان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرتهای مستکبر را در بخشهای گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند؛ ‼️امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بیفایده است. 2️⃣ تذکر آقا به خطر تحریف مکتب امام 14 خرداد 94 ◀️ رسید به 14 خردادماه، ایشان یکدفعه بحث تحریف مکتب امام را مطرح کردند و نگرانی شدیدی را ابراز کردند. ◀️ کلاً یک عده از بیخ مکتب امام را قبول ندارند، اهتمام جدی دارند تمام اصول مکتب امام را بشورند. ویژگی اینها این است که تیم هستند، توانمند هستند، قاطعاند، آشکار هم اعلام نمیکنند که میخواهند این کار را بکنند. ⚠️ جای سؤال هست که این مکتب امام چیست که اگر آن اندیشه در کار نباشد دیگر انقلابی نخواهیم داشت، قطعاً منحرف میشود یا مضمحل میشود؟ 3️⃣ ما برای شناخت مکتب امام وظیفه داریم ◀️ ما برای شناخت این اندیشه یک کاری باید انجام بدهیم. تقریباً دغدغهی ما در این جلسه این است. به تعبیری آن اتمسفر غنیشدهای که به آن اشاره میکردیم این را جمعوجور بخواهیم بکنیم یک برچسب هم بخواهید به آن بزنید میشود #مکتب_امام. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
🔻 بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1849
🔻 بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1880
🔻 بخش 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1952
🔻 بخش 8️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2016
🔻 بخش 9️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2076
🔻 بخش0⃣2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2121
🔻 بخش1⃣2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2264
⏳ ادامه دارد ....
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
1️⃣2️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
💠کارکردهای فلسفه
🔹در بیشتر کتابهای فلسفی از هدف و غایت دانش فلسفه سخن گفته میشود؛ اما این کافی نیست و باید به کارکردهای فلسفه نیز پرداخت. چند کارکرد یادداشت کردهام؛ اما باید توجه داشت که اینها استقرایی است و میتوان به آنها افزود.
1️⃣ کارکرد ذاتی: کشف واقع
🔺یکی از کارکردهای فلسفه که کارکرد ذاتی است، کشف واقع و پاسخگویی به پرسشهای فطری بشر است. انسان متوجه است که یکی از راههای رسیدن به پاسخ این پرسشها، تعقل و تفکر است. یکی از حقایق پیش روی انسان نیز خود دین است. یکی از پرسشهای آدمی این است که آیا دین مطابق نظام هستی است یا خیر؟ کار دین چیست؟
2️⃣ کارکرد در دین
کارکرد دوم فلسفه این است که میتوان با چنین دانشی حتی با کسانی به گفتگو نشست که دین را قبول ندارند. این خاصیت را زبان عرفانی ندارد. فلسفه حتی این قابلیت و کارکرد را دارد که در درون دین نیز به کار گرفته شود.
3️⃣ کارکرد در کلام
🔺کارکرد سوم فلسفه در کلام است. کلام دانشی بسیار جدی است و ظرفیتهای گستردهای دارد، هم به لحاظ محتوا و هم روش. یکی از چیزهایی که بهشدت میتواند موجب ارتقای کلام شود، فلسفه است. تعامل فلسفه و کلام از زمان خواجه نصیر شروع شد؛ البته پیش از آن هم میتوان آن را ردیابی کرد. در دوره معاصر برخی آثار ملاصدرا را از یک منظر میتوان آثار کلامی دانست، نه اینکه ـ بنابر گفته برخی ـ فقط کلام باشد.
4️⃣کارکرد در عرفان و شهود
🔺کارکرد دیگر فلسفه در فضاهای عرفانی و کشف و شهود است. صدرالمتألهین به این کارکرد توجه ویژه کرده است. بزرگان اهل معرفت میگویند نسبت فلسفه و دانشهای عقلی با دانش عرفان، همچون نسبت دانش منطق با فلسفه است. یکی از مشکلات ما این است که مباحث عرفانی و معنوی ما در بستر عقلانیت رشد نمیکند و بسیار آسیب پذیر است؛ اما در فضای سنتی حوزه، روال بر این بوده است که شخص ابتدا به فراگیری دانشهایی چون فلسفه، فقه و کلام میپرداخت و وقتی مراحلی از فلسفه را پشت سر میگذاشت و به مرحلهای از عقلانیت میرسید، آنگاه وارد سلوک میشد؛ بنابراین میتوانست آنچه به دست میآورد، تحلیل کند و دچار اشتباه نشود. یکی از دلایلی که موجب شد شطحیات بهتدریج کم شود همین است. این، رشد عقلانیت است و معنویت باید در بستر عقلانیت رشد کند.
5️⃣ کارکرد در علوم انسانی (فلسفه های مضاف)
🔺کارکرد دیگر فلسفه در حیطه علوم انسانی است. از قدیم این بحث مطرح بوده است که فلسفه امالعلوم است؛ اما هیچگاه به صورت دقیق، تأثیرات این علم بر دانشهای دیگر را توضیح ندادهاند. این ضعف امروزه نیز وجود دارد. اگر ترابط فلسفه با سایر علوم به صورت دقیق روشن شود، آغاز شکلگیری فلسفههای مضاف در جامعه اسلامی خواهد بود. اگر نسبت فلسفه با دیگر دانشها روشن شود میتوانیم مبانی فلسفی را به فلسفههای مضاف تبدیل کنیم و آرامآرام در این راه جلو رویم. باید به شکل فلسفی درباره تثبیت موضوعهای علوم، سنخ این موضوعها، تبیین روشها و حکومت قواعد فلسفی در تمام لایههای این دانشها بحث کنیم. مثلاً قانون علیت یکی از قوانینی است که در فلسفه اثبات میکنیم. دهها قانون دیگر وجود دارد که در ارتباط با قانون علیت، از آنها بحث میشود، مثل قانون الواحد، قانون سنخیت و… . هیمنه قواعد فلسفی در تمام پیکره دانشها را باید بررسی کنیم، چه علوم انسانی و چه علوم تجربی یا دانشهای دیگر.
🔺مضاف بر آنچه گفتیم، در تعامل فلسفه با علوم انسانی میتوان به این پرداخت که هویت علم انسانی چیست. کیفیت نظارت فلسفه بر چنین دانشهایی چگونه است؟ اگر علم انسانی به معنای رفتار انسان است که به مباحث اعتبارات ذهنی مربوط میشود ـ بحثی که علامه طباطبایی مطرح کردهاند ـ آنگاه نقش فلسفه پررنگ خواهد شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#کارکردهای_فلسفه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⭐️ تا پایان خرداد ماه #تمدید_شد⭐️
#ثبت_نام سال تحصیلی 1400-1399 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ آیت الله یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
💠 مقاطع فعال
1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴 مزایا
1️⃣ تحصیل فلسفه زیر نظر اساتید مبرز فلسفه
2️⃣ مشاوره های تحصیلی و آینده طلبگی
3️⃣ بهره مندی از امتیازات مراکز هدایت تحصیلی
4️⃣ استفاده از درس اخلاق اساتید مبرز حوزه
5️⃣ هدف نهایی دوره: تربیت حکیمِ فقیهِ جامعه ساز
👈جزییات ثبت نام : b2n.ir/fvtt_reg
⏰مهلت: تا پایان خرداد ماه 99 #تمدید_شد
📋دفترچه راهنما: b2n.ir/367584
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac