▫️فایل های صوتی جلسه پنجم از دورهٔ کاملِ «تبیینِ گفتمان تمدن نوین اسلامی» آیت الله سید محمدمهدی میرباقری ریاست محترم فرهنگستان علوم اسلامی قم که در جمع نخبگان استان البرز به تاریخ ۲۵ شهریورماه ۹۵ برگزار شده است.
🔹جلسه ۵: رابطه حقیقت امامت و دین الهی و بررسی ثمرات آن
🔹 ایشان در ادامه به بحث امامت و دین در پرتو آیات و روایات پرداخته اند و بیان می کنند تعبیر مختلفی از رابطه امام و حقیقت بحث کرده است.
🔹از جمله آنها ارکان دین بودن یا حامل دین بودن است. حامل دین بودن یعنی حقیقت دین در وجود امام خلاصه می شود و مناسک و شریعت از فروع آن است.
🔹روایات نشان می دهد که امر دین به ایشان تفویض شده است. در برخی روایات دین اصلا به خود امام تفسیر شده است و همه اینها دال بر این مسئله است که دین صرف گزاره ها نیست بلکه طریق ارتباط به خداست که اصل این حلقه اتصال خود امام است و شریعت و مناسک و صفات اخلاقی حتی فروع آن محسوب می شوند.
🔹ایشان در ادامه به آثار تدین به امام حق و در مقابل دین مداری بر محور امام باطل و جور را تبیین می کنند و آثار آن از عدم قبولی اعمال بظاهر صلاح آن و شامل نشدن عفو الهی بر چنین کسانی بحث کرده اند. موت جاهلی و در محیط کفر و نفاق محشور شدن نیز ادامه تولی به امام جائر است.
🔹ایشان در انتهای بحث خود مقدماتی در باب فلسفه تاریخ از نگاه دین بیان کرده اند و به تعریف فلسفه تاریخ و اهمیت آن و فرق این بحث با علوم انسانی و اجتماعی پرداخته اند که این مباحث به شکل تفصیلی در جلسات آینده اشاره خواهد شد...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️فایل های صوتی جلسه ششم از دورهٔ کاملِ «تبیینِ گفتمان تمدن نوین اسلامی» آیت الله سید محمدمهدی میرباقری ریاست محترم فرهنگستان علوم اسلامی قم که در جمع نخبگان استان البرز به تاریخ ۸ مهرماه ۹۵ برگزار شده است.
🔹جلسه ۶: فلسفه تاریخ و قواعد حاکم بر سیر جریان حق و باطل و اختلاط آنها در این عالم
🔹ادامه بحث فلسفه تاریخ که در جلسه قبل شروع شده بود بیان می کنند این مسئله از مبانی اندیشه کلان و تمدن اسلامی است که نگاهی به قواعد کلیه تاریخ و بدء و ختم و قواعد سیر تاریخ عالم می اندازد و ثمرات متعددی بر این مسئله از جهت فرهنگی و هدایتی و برنامه ریزی بار خواهد شد.
🔹در ادبیات دینی دو جریان اجتماعی و تاریخی حق و باطل بر محور اولیاء حق و باطل وجود دارد که از عوالم قبل شروع شده و در این عالم به یک اختلاط و مسائلی رسیده است و این جریان تجمیع اراده ها در عوالم بعدی هم سیر خود را خواهند داشت و البته تفکیک خواهد شد و بهشت و جهنمی را درست خواهد کرد.
🔹نکته مهم پایانی اینکه امداد خداوند به جریان باطل و اختلاط در این عالم بشکل دارایی آنها از ظاهر دنیا و تمدن پرجلوه مادی و نیز ابتلائات سنگین و سختی های جبهه مومنین خواهد بود و این دو امر بزرگ ترین شبهات علیه جریان حق و رهزن بسیاری شده است که معارف از این مسئله پرده برداری و حقیقت و راه کار برون رفت از آن را آشکار کرده است ...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
#اطلاعیه
📚تکمله درس خارج جهاد و دفاع استاد مهدی طائب با موضوع #دفاع_بیولوژیک به صورت مجازی همه روزه ساعت ۱۲ از روز یکشنبه ۲۴ فروردین بر روی سایت tarikh.org و کانال @feqh_ostad_taeb در ایتا قابل دسترسی خواهد بود.
🆔 @feqh_ostad_taeb
استاد طائب جلسه اول.mp3
13.71M
🎙صوت | درس خارجفقه استاد طائب
📗موضوع: فقه دفاع بیولوژیک
💠جلسه: اول
⏰ تاریخ: یکشنبه ۲۴ فروردین۱۳۹۹
🆔 @feqh_ostad_taeb
13990125 site.doc
142.8K
📝 متن | درس خارجفقه استاد طائب
📗موضوع: فقه دفاع بیولوژیک
💠جلسه: دوم
⏰ تاریخ: دوشنبه ۲۵ فروردین۱۳۹۹
🆔 @feqh_ostad_taeb
13990124 site.doc
137.2K
📝 متن | درس خارجفقه استاد طائب
📗موضوع: فقه دفاع بیولوژیک
💠جلسه: اول
⏰ یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹
🆔 @feqh_ostad_taeb
4_5810024968238401792.mp3
12.29M
🎙صوت | درس خارجفقه استاد طائب
📗موضوع: فقه دفاع بیولوژیک
💠جلسه: دوم
⏰ تاریخ: دوشنبه ۲۵ فروردین۱۳۹۹
🆔 @feqh_ostad_taeb
13990127 site.doc
146.4K
📝 متن | درس خارجفقه استاد طائب
📗موضوع: فقه دفاع بیولوژیک
💠جلسه: سوم
⏰ تاریخ: چهارشنبه ۲۷ فروردین۱۳۹۹
🆔 @feqh_ostad_taeb
47.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فیلم | درس خارجفقه استاد طائب
📗موضوع: فقه دفاع بیولوژیک
💠جلسه: دوم
⏰ تاریخ: دوشنبه ۲۵ فروردین۱۳۹۹
🆔 @feqh_ostad_taeb
جلسه سوم استاد طائب.mp3
9.71M
🎙صوت | درس خارجفقه استاد طائب
📗موضوع: فقه دفاع بیولوژیک
💠جلسه: سوم
⏰ تاریخ: چهارشنبه ۲۷ فروردین۱۳۹۹
🆔 @feqh_ostad_taeb
34.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فیلم | درس خارجفقه استاد طائب
📗موضوع: فقه دفاع بیولوژیک
💠جلسه: سوم
⏰ تاریخ: چهارشنبه ۲۷ فروردین۱۳۹۹
🆔 @feqh_ostad_taeb
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
نقد مدرنیته.mp3
15.57M
💽 فایل صوتیِ آخرین گفتوگوی علمیِ «علامه سید منیرالدین #حسینی» و «استاد سید محمدمهدی #میرباقری»
🔍 تحلیل علامه حسینی از #ساختار_مدرنیته و نقش مدرنیته در #تنزل_منزلت_انسان
💥 جريان #مدرنيته، يك دستگاه #توليد، يك دستگاه #توزيع و يك دستگاه #مصرف دارد که عبارتاند از: «مفاهیم»، «ساختارها» و «محصولات».
💥 در مدرنیته، #علوم_پايه نقش اصول اعتقادات، #علوم_تجربي نقش فروع اعتقادات، و #علوم_انسانی، نقش مسائل و حل مسائل را برعهده دارد.
💥 #نسبيّتگرايی_مادی، ماده را حاكم مطلق بر هر حركتی معرفی میكند؛ يعنی هرچند حركت در تنوع و تكثرش نسبيّت دارد و هميشه مدرن ميشود، لكن پايگاهش مطلق بودن ماده است؛ بهاصطلاح، اصل بقای ماده و انرژی بر حركت حكومت میكند.
💥 محور #نسبيّتگرایی_الهی، توسعه اخلاق الهی است و محال است ابزار آن، توسعۀ حضور و توسعه آزادی نباشد.
🗓 ۱۱ اسفند ۱۳۷۹ (روز قبل از رحلت)
⌚️۲۵ دقیقه
☑️ https://eitaa.com/moniroddin
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ «دستم را بگیر» تقدیم به سپهبد سرافراز حاج قاسم سلیمانی
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #رزمایش_مواسات نباید رخنهپوشِ دولت مدرن باشد.
💥 جمعیت عدالتخواه و #عدالتخواهان_جوان به میدان بیایند و مدلهایی طراحی کنند که رزمایش مواسات به الگوی فراگیر تبدیل شود و مقدمه #دولتسازی_اسلامی در پساکرونا گردد.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
وظایف ما در پساکرونا (۱).mp3
13.61M
🎧 قسمت #اولِ سخنان استاد میرباقری در برنامۀ «مثبت مکث» (با اجرای نادر طالبزاده)، شبکۀ ۳ (۹۹/۲/۱۹)
🔍 تحلیل تفاوت رفتار #غربیها و رفتار #ملت_ایران در مواجهه با #کرونا
🔍 ضرورت مواجهه فعال و تمدنی دربرابرِ توطئههای کرونایی
🔍 به جامعۀ پزشکی خودمان که دیندار و مردمدوست و فداکارند، کاملاً اعتماد داریم، اما به #سازمان_بهداشت_جهانی کاملاً بدبینیم.
☑️ @mirbaqeri_ir
وظایف ما در پساکرونا (۲).mp3
7.58M
🎧 قسمت #دومِ سخنان استاد میرباقری در برنامۀ «مثبت مکث» (با اجرای نادر طالبزاده)، شبکۀ ۳ (۹۹/۲/۱۹)
🔍 بهدنبال نظمپذیریِ بیشتر و انتخاب #خودکنترلی_اجتماعی، ازطریقِ #حکمرانی_مجازی هستند.
🔍 «حرص و منفعتجویی» سوخت و بنزین #توسعه_مادی است. از این تمدن مادی، همین رفتارهای ناهنجار اخیر کرونایی بیرون میآید و توقع بیشتری نمیتوان داشت!
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 قسمت #اول و #دوم مصاحبۀ پرنکتۀ خبرگزاری #فارس با آیتالله میرباقری
🔍 موضوع: تحلیل شرایط کرونایی ایران و غرب و روایتی از پساکرونا (بههمراهِ ۱۵ #قطعۀ_تصویری)
1⃣ fna.ir/ewls8e
2⃣ fna.ir/ewlzy5
🔴 عناوین اصلی:
🔹کرونا اگر #دستساز باشد نشانۀ ضعف دشمن در #مواجهه_تمدّنی است.
🔹اگر جمهوری اسلامی از طراحی دشمن غافل نشود، در مواجهه با کرونا پیروز خواهد شد.
🔹مهمترین وجه مسئله کرونا برخورد تمدّنیِ غرب با اسلام است.
🔹چین اساساً نمیتواند رقیب تمدنی غرب باشد.
🔹 #رزمایش_مواسات، عقبه تربیتی و پرورشی دارد.
🔹 مدلهای اداره جامعه مبتنی بر تمدن غرب، انگیزه #انفاق را صفر میکند.
🔹 وقتی ساختارهای غربی معضلات را حل نمیکنند، #نیروهای_جهادگر وارد میشوند.
🔹 #مواسات_مؤمنانه باید به الگوهای بزرگ اجتماعی تبدیل شود.
🔹 #جهادگران_سلامت، از نجات کروناییها، بهسمت ایجاد #عدالت_در_سلامت حرکت کنند.
🔹 #رزمایش_مواسات میتواند کاتالیزور دینیتر شدن جامعه باشد.
🔹 #موازنه_قدرت در #فضای_مجازی را باید تغییر دهیم.
🔹 خیزشِ تمدّنی اسلام مرحله به مرحله پیش میرود.
🔹اگر رو به پیش نیستیم، چرا طرحهای غربیها به سبد ما میریزد؟
🔹 وزارت بهداشت تسلیم #نسخههای_غیرعلمی سازمان بهداشت جهانی نشود.
🔹 #علم و #توطئه را باید از هم تفکیک کرد.
🔹 استفاده سیاسی از بهداشت، بیاعتمادی به جامعه پزشکی را بهدنبال دارد.
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سال نو مبارک!
🔻کار ساده اما مهمی که بعد از شبهای قدر باید انجام دهیم ...
#تصویری
@Panahian_ir
هدایت شده از گام دوم و تمدن اسلامی
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 از منظرِ بیانیۀ گام دوم، میتوان گفت که #مسئلۀ_مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است.
🔹 اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابانها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما #انقلاب_صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود.
امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کردهاند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، میگوییم: سکولاریسم و عرفیسازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آنها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کردهاند؛ اول، ایدئولوژیشان را تولید کردهاند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژیشان همین عرفیسازی و زمینیسازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزههای قدسی است. سپس بر اساسِ این ایدهها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفههای جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکلگیری این اندیشههای فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس #سبک_زندگی و محصولاتِ قابلِمصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع میشود و همین ایده است که کمکم بسط پیدا میکند و به یک تمدّن تبدیل میشود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود میآورد. سردمداران این تمدّن میخواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بینالمللی (مثل سند 2030 و...) مینویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء میشود و همۀ کشورها مکلف میشوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود.
🔹 مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. در مقابل این مسئلۀ مستحدثه، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا باید مجموعههای تبلیغی درست کنیم و یا #کتاب بنویسیم؟ همه اینها خوباند ولی پاسخ این مسئله نیستند. پاسخِ این مسئله ایجادِ یک دورانِ جدید است که با یک انقلاب شروع میشود و مراحلی را طی میکند و میتواند در مقابل دورانی که آنها ایجاد کردند تمدّنی دیگر ایجاد کند و جامعه جهانی را به عصر جدید دیگری وارد کند. #انقلاب_اسلامی گام اول از این فرایند است. ایده این انقلاب اولاً باید اسلامی باشد و ثانیاً جهانی باشد و بتواند در مقابل رنسانس، دوران جدید را برای جامعۀ بشری رقم بزند؛ چرا که نزاع انقلاب با رنسانس بر سر نظام بینالملل و جامعۀ جهانی است نه صرفاً بر سر مناسبات ملی و ضداستبدادی یا ضداستعماری. بعد از انقلاب اسلامی، #نظام_اسلامی ساخته شد و در ادامه، باید بهسمت #دولتسازی_اسلامی و #جامعهسازی و #تمدّنسازی برویم؛ این #فرایند_پنجمرحلهای، پاسخگوی مسئلۀ مستحدثۀ دوران ماست. من ترسیمِ این فرایند را نوعی #تفقه دینی میبینم. مگر تفقه دینی چیست؟ اگر بخواهیم از منظر دینی نگاه کنیم مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما همین تمدّن مادی کنونی است و پاسخش فرایندِ پنجمرحلهایِ تمدّنسازی است که انشاءالله در #چلۀ_دوم انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت.
🔹 این نگاه به مسئلۀ مستحدثه و نحوۀ مواجهه با آن، خیلی عمیقتر از مواجهه با «نظام اقتصادی مادی» و نظامهای دیگر است. اینگونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایهداری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک #دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. از منظر #بیانیۀ_گام_دوم، این عصر جدید، با جمع بین دین و دنیا و بر اساسِ اسلام ناب، اتفاق افتاده است.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir