فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایت آیتالله خامنهای از ملاقات با امام خمینی در بیمارستان در سال ۶۵ و جمله مهم امام
📥 نسخه کامل مستند عاشق خمینی را ببینید👇
https://khl.ink/f/53042
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنها از آدم میترسند!
امام خمینی - جلسات درس ولایت فقیه- ۱۳۸۹ ه.ق
«ولایت فقیه» نزد امام خمینی، بیش از آنکه در مجالس و خطابههای سیاسی طرح شود، در درسهای فقهی که امام در نجف تدریس میکرد، نیرو پیدا کرد.
سخنانی که اینجا از امام خمینی میشنوید، مربوط به صوت اولین جلسات طرح «ولایت فقیه» در ذیالقعده ۱۳۸۹ قمری است.
لحن و سخنان امام خمینی اینجا در پی طرح نظامات اجتماعی در اسلام و امور کلان حکومت اسلامی است.
در نهایت امام خمینی به عنوان یک فقیه، راه برون رفت از خاک مذلت برای مسلمین را «ولایت فقیه» اعلام میکند.
مذلتی که حتی با تقید ما به ظواهر اسلام هم قابل رفع نیست؛ چون «دشمنان ما از آدم میترسند و کاری به نماز و ذکر و دعای ما ندارند».
📣 #انعکاس| هم اندیشی "مردم سالاری دینی؛ بازخوانی، بسط و تکمیل"
🔸 ارزیابی پژوهشهای نظری انجام شده در باب مردمسالاری دینی
🔸 آسیب شناسی تئوریک مردمسالاری دینی
🔸 خلأها و کاستیهای مردمسالاری دینی
🔸 الزامات سیستماتیک شدن مردمسالاری دینی
🔸 موانع تحقق عینی مردمسالاری دینی
▫ سخنرانان: حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا، عبدالوهاب فراتی، حجت الاسلام نجف لکزایی، موسی نجفی، محمدباقر خرمشاد، حجت الاسلام رضا غلامی، ابراهیم برزگر، حجت الاسلام اولیایی، عباسعلی رهبر، حجت الاسلام مهدی امیدی، مسعود معینیپور، سیدمحمدرضا مرندی، ابراهیم سرپرست سادات، حجت الاسلام اسماعیل عبداللهی و پرویز امینی
مهمانان نشست و محورهای مورد بحث:
https://scih.ir/XKN4n
➖جمعه ➖۲۶ خردادماه ۱۴۰۲ ➖دماوند ➖اردوگاه فرهنگی آموزشی امام صادق(ع)➖
@gamedovomenghelab
#مردم_سالاری_دینی
#حکمرانی_مردمی
💠ماجرای دیدار امام با مرحوم آیتالله حکیم/صفحه نخست
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/85
🔹امام خمينى به دنبال اقامت در نجف اشرف بدون ترس از هياهو و دسيسه هايى كه از طرف دشمنان در اطراف او جريان داشت، بر آن شد كه رسالت مقدس خود را در راه مبارزه با افكار و پندارهاى انحرافى و غير اسلامى در نجف كه از طرف عوامل و ايادى كارآزموده استعمار ايجاد شده بود، آغاز كند و با در جريان گذاشتن مقامات روحانى از رويدادها و مسائل روز كشورهاى اسلامى با توطئه هاى استعمار كه حوزه علميه نجف را در بی خبرى، تاريكى و خمودى فروبرده بود، به مقابله برخيزد. براى اين منظور در شب 44.7.27 به ديدار علما و مقامات روحانى
پرداخت و با آقايان حكيم، شاهرودى و خويى ملاقات كرد و در ديدار با آقاى حكيم كوشيد كه او را آگاه كرده، از دسيسههاى توطئه گرانى كه می كوشيدند علماى نجف را از جوّ حاكم بر ايران و منطقه دور نگهدارند برحذر دارد.
🔸از اينرو در اين ديدار آنگاه كه از كسالت آقاى حكيم سخن به ميان آمد امام فرصت را غنيمت شمرد و رسالت تاريخى خود را چنين آغاز كرد:
🔹خوب است براى تغيير آب و هوا به ايران برويد و اوضاع آنجا را از نزديک ببينيد و مشاهده كنيد كه بر اين ملت مسلمان چه می گذرد. در زمان مرحوم بروجردى عدم اقدام ايشان را عليه دولت جابره، حمل بر صحت می كردم و می گفتم مطالب را به ايشان نمىرسانند. نسبت به جنابعالى هم اينطور معتقدم كه فجايع حكومت ايران را به سمع شما نمی رسانند و الا شما هم ساكت نمی مانديد. در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوى جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از اين مردم فقير براى مصارف جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر به عنوان دعا در محلى به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه كردهاند از گفتنش خجلم.
🔸آقاى حكيم: شما كه اينجا هستيد به من لطفى ندارد ايران بروم، وانگهى چه مىشود كرد، چه اثرى دارد.
🔹امام: قطعاً اثر دارد، ما با همين قيام تصميمات خطرناك دولت را متوقف كرديم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعاً مؤثر است.
🔸آقاى حكيم: اگر احتمال عقلايى نيز داشته باشد و از طريق عقلايى اقدام شود، خوب است.
🔹امام: قطعاً تأثير دارد، چنانچه اثر هم ديديم و منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است و اقدام غير عاقلانه اصلاً مورد بحث نيست. مقصود اقدام علما و عقلاى ملت است.
🔸آقاى حكيم: اقدام حاد كنيم مردم ما از تبعيت نمی كنند، #مردم دروغ مىگويند، آنها پی شهوتند. براى دين سينه چاک نمی كنند.
🔹امام: چطور مردم دروغ می گويند؟! اين مردم كه جان دادند، زجر ديدند، حبس كشيدند، تبعيد شدند، اموالشان به غارت رفت. چطور مردم بقال و عطار سر محل كه سينه جلو گلوله دارند دروغ می گويند؟!
🔸آقاى حكيم: تبعيت نمی كنند، مريد شهوات و اغراض ماديه هستند!
🔹امام: عرض كردم كه #مردم در 15 خرداد جوانمردى و صداقت خود را نشان دادند.
🔸آقاى حكيم: اگر قيام كنيم و خونى از بينى كسى بريزد، سر و صدايى بشود، #مردم به ما ناسزا می گويند و سر و صدا راه می اندازند.
🔹امام: ما كه #قيام كرديم از احدى به جز مزيد احترام و سلام و دستبوسى نديديم و هر كه كوتاهى كرد، حرف سرد شنيد و مورد بی ارادتى مردم واقع شد. در تبعيد تركيه به يكى از دهات تركيه كه اسمش يادم نيست رفتم، اهالى آن ده گفتند: وقتى آتاتورک مشغول عمليات ضد دينى خود شد علماى تركيه جمع شدند و به اتفاق، مشغول فعاليت عليه تصميمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علماى تركيه را به قتل رسانيد. من شرمنده شدم، پيش خود فكر كردم كه آنها سنى می باشند، وقتى خطر را به دين اسلام نزديک می بينند، چهل نفر كشته میدهند، ولى علماى شيعه در اين خطر عظيمى كه بر ديانتمان وارد آمده خون از دماغمان نيامد (نه از دماغ من و نه شما و نه ديگرى). واقعاً جاى خجلت است.(نهضت امام خمینی، ج2، صص223-221)
@gamedovomenghelab
#مردم_ایران
#امید
#ایمان
گام دوم انقلاب
💠ماجرای دیدار امام با مرحوم آیتالله حکیم/صفحه نخست نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام
💠 ماجرای دیدار امام با مرحوم آیتالله حکیم/صفحه دوم
🔸آقاى حكيم: چه بايد كرد بايستى احتمال اثر بدهيم، #كشته_دادن چه اثر دارد.
🔹امام: عمليات ضد دينى دو جور است: يكى مثل رضاخان بی دينى میكرد و میگفت من میكنم و نسبت به شرع نمی داد. البته موضوع اقدام عليه او از باب نهى ازمنكر بود، ولى شاه فعلى هر عمل ضد قرآن و مذهب میكند و میگويد از دين است، نظر قرآن چنين است. من از قرآن كريم میگويم. اين بدعت عظيم كه بر اساس ديانت لطمه وارد میكند قابل تحمل نيست. بايد جانبازى كرد، بگذاريد تاريخ ثبت كند كه وقتى دين مورد حمله واقع شد عدهاى از علماى شيعه قيام كردند و دسته هايى از آنها كشته شدند.
🔸آقاى حكيم: تاريخ چه فايدهاى دارد بايد اثر داشته باشد.
🔹امام: چطور فايده ندارد؟! مگر قيام #حسين_بن_على عليه السلام به تاريخ خدمت مؤثرى نكرد؟ و چه بهره بزرگى از قيام آن حضرت می گيريم؟
🔸آقاى حكيم: راجع به #امام_حسن چه میفرماييد؟ ايشان كه قيام نكردند.
🔹امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مريد داشت قيام مىكرد. در اول امر قيام كرد ديد مريدها فروخته شدهاند، لذا فتح نكرد. اما شما در تمام ممالك اسلامى مقلد و مريد داريد.
🔸آقاى حكيم: من كه نمىبينم كسى را داشته باشم كه اگر اقدامى كرديم تبعيت نمايد.
🔹امام: شما اقدام و #قيام نماييد من اولين كسى خواهم بود كه از شما #تبعيت خواهم كرد!
🔸آقاى حكيم، لبخند و سكوت....(نهضت امام خمینی، ج2، صص223-221)
@gamedovomenghelab
#مردم_ایران
#امید
#ایمان
🔰 دوره تربیت استاد اسلام ناب دانشآموزی
#سیر_ماجرای_انسان
با محوریت: نبرد تمدنی حق و باطل دربیان
حضرت استاد حجت الاسلام عابدینی
👤مدرس: حجتالاسلام مفیدی
📎بههمراه آموزش طرح درسنویسی و
شیوههای تدریس نوآورانه درسهای معارف
چهارشنبه و پنجشنبه؛
24 و 25 خردادماه 1402
📍شهر تهران
✳️از مزایای دوره:
امتداد همکاری با اساتید موفق باطرح فرزندان و مراکز
دانش آموزی مرتبط «مدارس سمپاد، کانون های نخبگانی»
🔻ثبتنام و دریافت راهنمای رویداد از طریق:
🆔@eslame_nab402
(در پیامرسان بله)
📞09010526630
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️برای ایجاد حرکت عمومی از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب چقدر فاصله داریم ؟
🔰چه تعداد از جوانان متعهد در میدان کنشگری فعال هستند ؟
🔰برای رسیدن به وضعیت مطلوب در حرکت عمومی، چند گروه مردمی را باید فعال کرد ؟
#حکمرانی_مردمی
#پیشرفت
#حلقات_میانی
🔹🔹دوره آموزشی "بینصیب"
🔸 با موضوع «ابعاد خصوصیسازی در نظام آموزشی» برگزار میشود.
💢سرفصل های دوره:
- جایگاه خصوصیسازی آموزش از منظر فقهی
- تجارب جهانی خصوصیسازی آموزش
- خصوصیسازی آموزش درنسبت با منفعت عمومی
- خصوصیسازی آموزش در نسبت با تسهیم و تقسیم قدرت
- نسبت خصوصیسازی آموزش با گفتمان مردمی سازی
- تاریخچه و سیر تطور قوانین درحوزه خصوصیسازی آموزش
❇️ با حضور اساتید برتر حوزه تعلیم و تربیت
📌 ثبتنام در سایت
https://lms.bsof.ir/
ایجاد حساب در سایت به معنای ثبتنام است
☄#گام_دوم ⬅️#بعثت_جوانان
💠 نهادنمایندگی مقام معظم رهبری پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری کانال گام دوم انقلاب برگزار می کند:
✊ تحلیل بیانات 14خرداد رهبرمعظم انقلاب
🌟 با ارائه دکتر #یونس_سبزی
🔺استاد دانشگاه و مدرس معارف انقلاب
📆 شنبه؛ 20 خردادماه
🕰 ساعت 16:30_18
🌾🌻🌾🌻🌾🌻
💥درگروه پشتیبان گام دوم منتظرتون هستیم👇
http://eitaa.com/joinchat/4173135889Cf3cd43a0d4
لینک گروه☝️
دوستانتون رو دعوت کنید👆
🌸☘🌸☘🌸
#نهضت_فراگیر_روشنگری
#گام_دوم_انقلاب
📣 نشست اندیشهورزی تخصصی حلقههای میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی
🔸 نقش حلقههای میانی در مردمیسازی عرصه فرهنگ و حجاب
▫ اساتید: حجتالاسلام علیرضا پیروزمند (قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی) و حجتالاسلام محمدرضا زیبایی نژاد (رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده)
➖شنبه ➖۲۰ خرداد ۱۴۰۲➖ساعت ۱۶➖شیراز ➖حرم مطهر احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) ➖سالن شهید دستغیب➖
@gamedovomenghelab
#حلقههای_میانی
#حکمرانی_مردمی
هویت، هسته سخت تحول.pdf
67.2K
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#تحول #هویت
✅ هویت، هسته سخت تحول
🔶 حضرت آیتالله خامنهای روز اول فروردینماه ۱۴۰۲ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در باب تحول فرمودند «دشمنان ایران اسلامی استکبار و صهیونیسم هستند؛ اینها با هویّت جمهوری اسلامی مخالفاند؛ اگر میگویند تغییر، تحوّل، تغییر ساختار، انقلاب و امثال اینها، مقصودشان این است که هویّت جمهوری اسلامی تغییر پیدا بکند. هدف آنها حذف همهی چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و به یاد اسلام میاندازد؛ ... اسم تحوّل میآورند، مقصودشان این است که اینها را که اتّفاقاً اینها همه نقاط قوّت کشور ما است، نقاط قوّت جمهوری اسلامی است، میخواهند حذف کنند.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
✍ دکتر یونس سبزی
@gamedovomenghelab
#هویت
#تحول
✅ آغاز فراخوان همایش و رویداد ملی «جوانی جمعیت، فرصتی برای مشارکت مردم»
🔻 دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، رییس دانشگاه جامع امام حسین(ع):
🔹 رویداد ملی جوانی جمعیت، بستری برای مشارکت مردم در سه محور اصلی است که طراحی آن به شرح زیر میباشد: محور سیاست پژوهی با هفت زیر محور، محور هنر و رسانه با ده زیر محور و محور ایده ها و تجربیات مردمی با شش زیر محور.
🔹 مهلت ثبت نام و ارسال آثار از یکم خرداد ماه لغایت پانزدهم مرداد ماه ۱۴۰۲ میباشد.
🔹 آثار ارسالی باید مسئله محور، مردم پایه، محله محور، مسجد محور، خانواده محور، بومی و قومی، مبتنی بر الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت و در راستای افق تمدنی ترسیم شده باشند.
🔹 معرفی ایده های برتر به نهاد های دولتی ،اعطای تسهیلات قرض الحسنه ، کسری خدمت سربازی برای آقایان ، فضای کار اشتراکی و ثبت مجموعه به عنوان واحد فناور علوم انسانی از دیگر حمایت های از سایر رتبه های کسب شده می باشد.
🔹 درگاه اینترنتی نویان آماده دریافت ایده ها و آثار میباشد و افراد علاقه مند میتوانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت noyan.school مراجعه کنند.
متن کامل خبر:
www.ihu.ac.ir/1/134/3937
#جمعیت
#مشارکت_مردم
@gamedovomenghelab
May 11
معماری پیشرفت.pdf
60.8K
🔰 پیشخوان نشست اول بررسی تحلیلی الگوی همپا در پیشرفت منطقهای
✅ موضوع: شبکه مفاهیم پیشرفت (معماری پیشرفت)
📩 رهبر انقلاب با اشاره به استضعاف فرهنگیِ ملت ایران در دوران طاغوت و تحول فرهنگی ناشی از انقلاب اسلامی:
👈 غربگراها به ملت تلقین کرده بودند که ایرانی نمیتواند / امروز ملت با پیشرفتها، غربگراها را تحقیر میکند
✏️ یک استضعاف این است که یک قدرتی یک ملتی را عقب نگه دارد. چیز بدی است چیز خطرناکی است. از این خطرناکتر نوع دوم استضعاف است. آن، این است که یک ملت خودش باور کند که ضعیف است. باور کند بیعرضه است.
✏️ ما در دورهی قبل از انقلاب هر دو جور استضعاف را داشتیم. هم ما را ضعیف نگه داشته بودند، یعنی [مانند] همین جوانی که در دورهی انقلاب مثل رضایینژاد، مثل شهریاری، مثل فخریزاده تولید شد؛ تربیت شد؛ این در قبل از انقلاب هم بود، اما به این رتبه نمیرسید، نمیگذاشتند. تحقیر میکردند ملت ایران را؛ مانع پیشرفت ملت میشدند.
✏️ این روحیهی امروز، این امید امروز، این شوقی که امروز به کار وجود دارد، این توانایی بروز یافتهی امروز را مقایسه کنید با آن وضعی که آن روز [قبل از انقلاب] وجود داشت. آن روز غربگراها ملت را تحقیر میکردند، امروز ملت غربگراها را تحقیر میکنند. امروز ملت ما کسانی که دارای آن فکر و آن توهمات هستند، آنها را دارد تحقیر میکند. با چه تحقیر میکند؟ با همین ساخت و سازهایی که شما اینجا به ما نشان دادید. این تحقیر غربگراهاست. این نشان دادن خطای بزرگ آنهاست که میخواستند بباورانند که ملت ایران توانایی ندارد.
#امید
#پیشرفت
#استضعاف_فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سرانجام وحشی ترین قوم روی زمین چه شد؟
💠 آغاز پذیرش حوزه علمیه مروی
🔰(سال تحصیلی 1403-1402)
☎️کسب اطلاعات بیشتر:
♻️مشاوره تحصیلی ثبت نام: 09364936193
ثبت نام از طریق👇
www.howzehmarvi.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ طرح جامع حجاب!
💠 سؤال: الان ميبينيم توى جامعه هست و مسألهاش يك مقدار هم بههرحال حاد است ديگر، چون يك چيزى است كه نه واقعاً ميشود بگوييم كه بنشينيم، خب كار درازمدّتى كنيم و يك عدّهاى هر كارى ميخواهند انجام بدهند و نه اينكه شيوههايى كه اعمال ميشود همهاش صددرصد درست است، و خب يك مقدار هم ميبينيم الان بعد از چند سال از انقلاب گذشته يك دفعه مكتبى مثل پانكيسم - حالا اگر بشود اسمش را مكتب گذاشت اصلاً - بروز ميكند. حالا گرچه فرض كنيد بچههاى مرفه و شمال شهرى و اينها را دربرميگيرد، ولى بههرحال يك عارضهاى است كه بهوجود مىآيد و چند سال بعد از انقلاب هم بهوجود مىآيد. و اينكه ما بههرحال ما معتقديم كه اگر يك مقدارى ميخواهيم كه آدمهاى معاند را موظف كنيم كه بههرحال از جمهورى اسلامى اطاعت كنند بخاطر اينكه دارند در اين كشور زندگى ميكنند، ولى همّمان بيشتر ميخواهد بر اين باشد كه فرض بفرماييد دانشجويى كه الان موظّفش كرديم توى دانشگاه حجاب داشته باشد، بلافاصله بعد از رفتن از دانشگاه اين حجاب را پس نزد. با توجّه به شيوههايى كه الان هست، خودتان معتقديد كه #چه_كارى جدّاً بايد كرد براى اين سؤال؟
@gamedovomenghelab
♨️ « #چندتا_كار_بموازات_هم بايد انجام بگيرد، همهاش هم #لازم است. از آنجايى كه اين پديدههايى كه شما به آن اشاره كرديد - كه البتّه هرگز بنده اسم مكتب و از اين قبيل چيزها اصلاً روى اينها نميگذارم - اينها يك هرزگىهاى #مقطعى است كه همينطور دارد مىآيد و ميرود، چون بعضى از اينها #ريشهى_سياسى دارد و يك عدّهاى آگاهانه دارند يك مشت جوان و بچّه و دختر و پسر را با استفاده از همان زمينههاى غريزى مي كشانند به يك راهى براى اينكه #هدف_بزرگترى را تعقيب ميكنند، ميخواهند #انقلاب را شكست بدهند به گمان خودشان از اين طريق، چون يك چنين ريشههايى دارد، لذا برخورد بايد برخورد با يك جريان سياسى در مواردى باشد، پس #كار_سياسى_لازم است.
از طرفى #كار_فكرى_لازم است. يك عدّهاى واقعاً برايشان مسأله درست حلّ شده نيست. خب، همانطور كه گفتم در گذشته كار شده براى اينكه تفكّر خاصّى در مورد زن را به صورت #ايدئولوژى در بياورند. خب بايد سست بودن پايههاى ايدئولوژى معلوم بشود. تا حالا در اين زمينه كارهايى انجام گرفته امّا باز هم بايد انجام بگيرد. در بخشى از ذهنها معلوم ميشود كه هنوز كاملاً پايههاى آن ايدئولوژى، سست بودنش آشكار نشده؛ پس كار فكرى و اينها هم بايد انجام بگيرد.
#كار_اخلاقى هم بايد انجام بگيرد؛ يعنى كسانى خودشان احساس تكليف كنند، احساس وظيفه بكنند. كسانى، كسان ديگر را با نصيحت و توجّه دادن به اهمّيّت موقعيّت از لغزشها باز بدارند. بعضىها هستند كه از لحاظ فكرى احتياج به اغنا ندارند، حركتشان هم يك حركت سياسى نيست، امّا خب يك لغزش دارند ميكنند، بايد به اينها توجّه داده بشود كه مواظب باشيد اين لغزش به سود كىها تمام ميشود؟ امروز اگر ما به خيليها همين توجّه را بدهيم، اينها ولو اينكه هيچ قصد سياسى ندارند، ولو اينكه هيچ مثلاً عامل فكرى آنها را وادار نميكند، يك نوع باور خيلى ساده و عاميانه است كه آنها را به يك مراحلى از مقدّمات اين فسادها ميكشاند، اگر اين توجّه را به آنها بدهيم اينها #مطمئناً #متحوّل ميشوند و اين همان كار اخلاقىاى است كه بايد انجام بگيرد. به نظر من آن كار #شما_خانمهاست، يعنى كار مجلّات شماهاست كه يك مقدارى نصيحت كنيد. هيچ زبانى حتّى #زبان_استدلال در موارد زيادى به قدر #زبان_نصيحت كارگر و نافذ نيست. نصيحت يعنى همين كه به آنها توجّه بدهيد كه اين كارى كه دارند ميكنند كار بدى است، كار خطرناكى است، كارى است كه دشمن از آن سود ميبرد و دوستان از او زيان ميبينند و هدف از وادار كردن افراد به اين كار يك هدفهاى سياسى عميق است؛ اين به نظر من كار اخلاقى است. بنابراين همه جور كار بايستى انجام بگيرد بموازات هم.»
در مصاحبه پيرامون جايگاه زن در جمهورى اسلامى (۶۳/۱۲/۴)
18956.pdf
4.03M
💠 در آمدی بر حکمرانی مردمی
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
مدیر مطالعه: دکتر توحید اسماعیل پور
┅┅🍁✿❀🌺❀✿🍁┅┅
➕ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
#حکمرانی_مردمی
#مردمی_سازی_امور
☄ با گام دومی ها بیندیش☝️
گام دوم انقلاب
💠 در آمدی بر حکمرانی مردمی گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مدیر مطالعه: دکتر توحید اسماعیل پو
خلاصه :
✨ قرآن کریم هدف از ارسال رسل و نزول هدایت الهی در قالب کتاب و وحی را #اقامه قسط و عدالت با مشارکت اجتماعی مردم بیان می کند. امیرالمومنین(ع) نیز در نهج البلاغه از #مردم به عنوان #ستون_دین یاد کرده و حاکمان دینی را به توجه و پرداختِ مسائل عامه و همراهی با مردم توصیه می کند .
@gamedovomenghelab
⚜ در اسناد بالادستی کشور و همچنین بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، مردم نقش مهم و اساسی در نظام سیاسی و کشورداری دارند و یکی از امتیازات و #تمایزات_اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران با دیگر نظام های رایج دنیا، توجه واقعی به نظر مردم و به میدان آوردن مردم در عرصه حکمرانی و کشورداری است. در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی، نظریه #مردم_سالاری_دینی که عنوان جمهوری اسلامی به خود گرفت و رسمیت پیدا کرد، طرح ناب و خالص دینی است. آیت الله خامنه ای، مردم سالاری دینی را اینگونه تبیین می کنند: «در بناى آن #نظم_مدنى و سیاسى [توسط امام خمینی] دو نکته اساسى وجود دارد که این دو نکته به هم پیوند خورده است؛ به یک معنا دو روى یک #حقیقت است: یکى عبارت است از سپردن کار کشور به مردم از طریق مردم سالارى و از طریق انتخابات، و دوم اینکه این حرکت ـکه خود از اسلام سرچشمه گرفته بود و هرآنچه ناشى از حرکت مردم سالارى و سپردن کار به مردم است ـ باید در چارچوب شریعت اسلامى باشد. این دو بخش است، یا با یک نگاه، دو بُعد از یک حقیقت است ». در این رویکرد، از آفات نظام های بنا شده بر استبداد فردی و حزبی یا برآمده از نفوذ سرمایه سالاران، از غرق شدن در وادی مادیگری و اباحی گری و دور افتادن از معنویت، تبری جسته می شود و تقابل و تضاد معنویت با مردم گرایی در عمل تخطئه می شود.
@gamedovomenghelab
🌀مفهوم حکمرانی، طرحی از اداره و مدیریت را طرح می کند که مردم و نهادهای مردمی به انحا و الگوهای مختلف در فرآیند سیاستگذاری عمومی به شکل نهادینه شده ای به مشارکت گرفته می شوند. مفهوم مردمی به عنوان یک قید تأکیدی و جنسی از مشارکت عامه مردم در اداره هست که در این متن ابعادی از آن توضیح داده می شود. در یک تعریف ساده حکمرانی مردمی، توجه به آگاهی، اراده و منابع مردم در حکمرانی و تسهیل شکوفاسازی ظرفیت و توان های متنوع مردم و نهادهای مردمی از طریق مشارکت آنها در اداره و پیشرفت کشور است. در حکمرانی مردمی بایستی این اراده وجود داشته باشد که به صورت واقعی نه نمایشی قدرت تصمیم گیری و اداره در چارچوب معین و مشخص مردم سالاری دینی به مردم اعطا شود. حکمرانی مردمی را باید به صورت چرخه هایی در نظر گرفته که محور اصلی آن تعامل و درگیرسازی شهروندان با کشورداری است. تعامل از گفتگوی چهره به چهره آغاز می شود و تا همکاری در اجرا و نظارت ادامه پیدا می کند.
@gamedovomenghelab
#مردم_سالاری_دینی
#حکمرانی_مردمی
#مردمی_سازی_امور
✅ مکتب مردمی، مؤلفههای اسلام امام
🔸 ارزشهایى که ما در #انقلاب میخواهیم براى آنها تلاش کنیم، کارمان براى آنها است، دو مبنا دارد و بر دو پایه استوار است: یکى #مکتب، یکى #مردم. مکتبِ بدون مردم هم نیست؛ چون مکتب ما مکتبى نیست که از مردم جدا بشود.
🔸 اصلاً این یک فریب است که ما بیاییم #اسلام را از نفع مردم و خیر مردم جدا کنیم، بگوییم ول کنید مردم را و سرنوشت مردم را، بچسبید، به دین و خدا و اسلام! این همان اسلام تحریفشده است؛ این همان چیزى است که امام از اوّل شروع مبارزه با این جنگید.
🗓 ۱۳۶۸/۱۱/۰۹
#مکتب_امام
#حکمرانی_مردمی