#خصائص_السور ⭐️
🔴 سوره مبارکه #فتح در #ماه_مبارک_رمضان
🔻رضی الدین سید علی #ابن_طاوس فی اقبال الاعمال:
من قرأ فی کل لیله من شهر رمضان انا فتحنا لک فتحا مبینا فی التطوع حفظ ذلک العام
▪️صاحب کرامات باهرات جمال السالکین عالم ربانی جناب رضی الدین سید علی #بن_طاوس رضوان الله علیه در کتاب شریف اقبال الاعمال روایت کرده است:
هرکس در هرشب از ماه مبارک رمضان سوره انا فتحنا را در یکی از نمازهای مستحبی بخواند آن سال از بلاها محفوظ خواهد بود
📚 اقبال الاعمال ج۱ص۲۳
#دستورات_ماثور
#
جابربن عبداللّه می گوید:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
مادر حضرت سلیمان به او گفت:
ای پسرم! بپرهیز از زیاد خوابیدن در شب، زیرا خواب زیاد در شب، انسان را در روز قیامت فقیر می کند.
چون در شب، مخصوصا در دل شب که مردم در خواب هستند، خرمن برکات و خیرات را پهن می کنند، کسی که در خواب باشد دستش از این برکاتْ تهی خواهد بود و در روز قیامت چیزی نخواهد داشت و فقیر خواهد بود.
📚 امالی صدوق، ص۱۴۰
@gamytakhoda
❇️اعمال هنگام خواب
✅حضرت زهرا سلام (عليها السلام) فرمودند:
يكشب رختخوابم را پهن كرده بودم و مي خواستم بخوابم ، حضرت رسول (ص) بر من وارد شد و فرمودند: اي فاطمه ! نخواب ، مگر چهار عمل را بجا آوري . گفتم : آن چهار عمل چيست ؟! فرمود:
اول : ختم قرآن كن . دوم : پيغبران را شفيع خود گردان . سوم : مؤ منين را از خود خوشنود گردان . چهارم : حج و عمره را بجا آور. سپس مشغول نماز شدند، من منتظر ماندم تا نماز حضرت تمام شد، گفتم : يا رسول اللّه ، مرا امر فرموديد: به چهار چيز كه قدرت انجام آن را دراين وقت ندارم . آن حضرت تبسمي كردند و فرمودند:
1 هر وقت خواستي بخوابي قل هو اللّه احد را سه مرتبه خوان ، مثل اين است كه قرآن را ختم كردي يعني ثواب ختم قرآن را برايت مي نويسند. 2 وقتي كه بر من و پيغبران قبل از من صلوات بفرستي ، ما در روز قيامت شفيعان تو خواهيم بود. يعني بگويي : سَلامٌ عَلَي جَميعِ الاْ نْبياء و المُرسَلين 3 وقتي براي مؤ منين استغفار بگويي ، يعني بگويي : اَللّهُمَّ اغْفِر المُؤ منينَ و المُؤ منات . پس تمام آنها از تو خوشنود مي شوند. 4 و وقتي بگويي : سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُالِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ. پس حج و عمره بجا آوردي .
-------------------------
داستانهايي از اذکار ختوم و ادعيه مجرب / علي مير خلف زاده
@gamytakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علت_پولدار_و_فقیر_بودن_انسانها
🎥چرا خداوند بعضی انسانها را زرنگ و بعضی را ساده آفریده است چرا بعضی پول دار و بعضی فقیر هستند؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
💥 حَبط و تَکفیر اعمال یعنی چه؟
✍ اگر شخصی 20 سال خدمت مفید داشته باشد ولی فرزند كارفرمای خود را بكش، این عمل تمام خدمات او را از بین می برد.
💣 یك بمب كه منفجر می شود و ساختمانی فرو می ریزد، تمام زحمات انسان ها را در یك لحظه از بین می برد.
⚡️خوردن یك قاشق سمّ، تمام مراقبت های بهداشتی چند ساله را نابود می كند.
💫یك لحظه خواب در هنگام رانندگی، ماشین را به دره پرتاب می كند.
یك لحظه فرو كردن چاقو در چشم، سبب نابینایی سالیان دراز می شود.
✅آری، برخی گناهان همچون آتش، جنگل نیكی های انسان را سوزانده و به خاكستر تبدیل می كند.
✍ قرآن می فرماید:
أُولئِكَ الَّذينَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَة
📖 بقره/ 217
🍃كارگری كه سالها بد كار می كرده ولی یك لحظه وقتی وارد منزل كارفرما می شود كودك كارفرما را می بیند كه به استخر افتاده و در آستانه غرق شدن است، او را نجات می دهد. این عمل تمام بدرفتاری ها و كم كاری های او را جبران می كند.
👈گاهی به خاطر یك كار شایسته، بدی های انسان محو می شود.
وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ
📖تغابن/ 9
قرآن می گوید:
نماز به پا دارید كه آن حسنه ای است كه بدی ها و زشتی ها را از بین می برد.
🌴وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات.
📖هود/ 111
📖 پرسش های مهم پاسخ های کوتاه، استاد محسن قرائتی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
😜😂😍
#لطیفه
به سلامتی اصحاب کهف . . . .
که زناشونو نبردن توی غار و تونستن سیصد سال رااااحت بخوابن 😐😐 😂😂😂😂😂
☘️☘️☘️
#احکام_سحری
🍳اگر کسی سحر خواب بماند و بدون سحری روزه بگیرد اگر روزه برای او ضرر داشته باشد و نتواند تحمل کندنباید آنروز را روزه بگیرد .🍝
✅ ممکن است فردی در حالت عادی روزه برایش ضرر نداشته باشد ولی بدون سحری خوردن دچار مریضی معده شود و همان یکروز برایش ضرر داشته باشد ❎
@ahkameshirin
🌹شنیدن مناجات شیرین امام زمان صلوات الله علیه🌹
از ابن طاووس منقول است که او شنید در سحر در سرداب مقدّس از صاحب الام (علیه السلام) که آن جناب می فرمود:
«اللهم انّ شیعتنا خلقت من شعاع انوارنا وبقیّة طینتنا وقد فعلوا ذنوباً کثیرة اتّکالا علی حبّنا وولایتنا فان کانت ذنوبهم بینک وبینهم، فاصفح عنهم فقد رضینا وما کان منها فیما بینهم، فاصلح بینهم وقاصّ بها عن خمسنا وادخلهم الجنّة وزحزحهم عن النّار ولاتجمع بینهم وبین اعدائنا فی سخطک».
(یعنی: خدایا شیعیان ما را از شعاع نور ما وبقیّه طینت ما خلق کرده ای، آنها گناهان زیادی به اتّکاء بر محبّت به ما وولایت ما کرده اند، اگر گناهان آنها گناهی است که در ارتباط با تو است از آنها بگذر که ما را راضی کرده ای وآنچه از گناهان آنها در ارتباط با خودشان هست، خودت بین آنها را اصلاح کن واز خمسی که حقّ ما است به آنها بده تا راضی شوند وآنها را از آتش جهنّم نجات بده وآنها را با دشمنان ما در خشم وسخط خود جمع نفرما».
💠انیس العابدین
@gamytakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعرخوانی تاثیرگذار سردار سلیمانی از سرودههای یکی از شاعران دیدار رمضانی رهبر انقلاب
@Farsna
@ostadmohamadi.mp3
628.4K
💬 #سوال_مخاطب
#نیت_گناه_مجازات_دارد؟
📝آیا نیت بد انسان که به فعل تبدیل نشده درقیامت مجازات دارد؟ وضعیت گناهان قلبی در این راستا چگونه است؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
✨ هفدهم ماه رمضان، سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران ✨
🌻 سه پرسش و پاسخی که با آیت الله بهجت در مورد این مسجد شده بود:
🌸 اگر کسی حاجت و یا مشکلی داشته باشد آیا صحیح است که به مسجد مقدس جمکران برود و در این مکان به امام زمان علیهالسلام متوسل شود؟
🍃 عدهای از پاکان و نیاکان با حضرت صاحب(عج) سؤال و جواب میکنند و حاجت میطلبند و جواب میگیرند، و در مسجد جمکران صدای آن حضرت را نیز میشوند!
آقایی را که در بیداری دیده بودم، در خواب به من فرمود: چرا به مسجد جمکران نمیآیی؟!
🌸 اگر خداوند توفیق داد و به مسجد مقدس جمکران رفتیم از خداوند و امام زمان(ع) چه بخواهیم؟ راهنمایی بفرمائید.
🍃 افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران میروند و نمیدانند که آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فرج او دعا کنند!
چنانکه به آن آقا فرموده بود: اینها که به اینجا آمدهاند، دوستان خوب ما هستند، و هر کدام حاجتی دارند: خانه، زن، مال، ادای دینٍ! ولی هیچ کس در فکر من نیست! آری! او هزار سال است که زندانی است، لذا هر کسی که برای حاجتی به مکان مقدس مانند مسجد جمکران میرود، باید که اعظم حاجت نزد او، واسطه فیض، یعنی فرج خود آن حضرت را از خدا بخواهد.
🌸 اگر درباره مسجد مقدس جمکران نظری دارید بفرمائید؟
🍃 ما معتقدیم که این مشاهد مبارک و مساجدی مانند جمکران، بینیاز از معرفیاند و اگر کسی بگوید: رفتیم و چیزی در آنجا نیافتیم به حسب ظاهر باید گفت: از روی اعتقاد صحیح نرفته است؛ یا برای امتحان رفته یا همین طوری رفته است به هر حال بهترین معرّف این مکانها، خودشان هستند.
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
☘️🌺☘️🌺☘️🌺
#لطیفه_روزه 😂
از طرف میپرسن چرا روزه نمیگیری؟
میگه:مگه غیر اینه که ما در این دنیا مسافریم⁉️ خب روزه هم بر مسافر واجب نیست دیگه 😜😂😂
🔰🔰🔰
#احکام_روزه
⭕️برخی برای روزه نگرفتن هزار تا بهانه میارن
ماه رمضان که میشه سنگ کلیه میگیرند دل درد میگیرند سر درد میگیرند دماغ درد میگیرند 😤منتظر بهانه اند تا روزه نگیرند. چنین کسانی باید روزه بگیرند و الا باید برای هرروز 60 فقیر را سیر کنند یا موارد دیگر کفاره را انجام دهند.
ولی عده ای هم هستند که واقعا عذر دارند و دلسوزانه بدنبال رفع مانع هستند چنین کسانی از روزه معاف هستند🔱 و گناهی برای آنان نوشته نمیشود
@ahkameshirin
🌹🕊🥀💐🥀🕊🌹
#در_باغ_شهادت
#باز_باز_است
اسامی #شهدای_والامقام نیروی دریایی ارتش در حادثه #ناوچه_کنارک
🌹 ۱- شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی
🌷 ۲- شهید ناوبان دوم عرشه اسماعیلپور خسرو
🌹 ۳- شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر
🌷 ۴- شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی
🌹 ۵- شهید استوار عرشه حسین سپهری اهرمی
🌷 ۶- شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم زاده
🌹 ۷- شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی نژاد
🌷 ۸- شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی
🌹 ۹- شهید ناو استوار دوم عرشه های سید حامد جعفری
🌷۱۰- شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه
🌹 ۱۱- شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل
🌷 ۱۲- شهید کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی
🌹 ۱۳- شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی
🌷 ۱۴- شهید ناو استوار یکم تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی
🌹 ۱۵- شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی
🌷 ۱۶- شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر
🌹 ۱۷- غواص محمد اردنی
🌷 ۱۸- شهید جوشکار آرمان سرحدی
🌹 ۱۹- شهید استوار برق محمد صیادی
#روحشان_شاد
#یادشان_گرامی
#راهـشان_پر_رهرو
شادی روح #امام_راحل و #شهدا
#صلوات
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
#و_عجل_فرجهم
🌹🕊🥀💐🥀🕊🌹
@dashtejonoon1
🌹🕊🥀💐🥀🕊🌹
قیمت یک آدم به این است که چقدر حوصله خدا را دارد.معمولاً آدمها دوست دارند بدانند پیش آدمها چه قیمتی دارند. بعضی ها تا آخر عمر فیلم بازی می کنند تا مورد پسند دیگران واقع شوند. ایده آلهای شان را به عنوان شخصیت خودشان مطرح می کنند در حالی که خودشان این طور نیستند و دارند نقش بازی می کنند.
اما کسی که جدی شده و دارایی دارد، نظر دیگران برایش مهم نیست، بلکه برایش خیلی مهم است که بداند آسمان در موردش چه فکر می کنند؛ می خواهد بداند امام زمان در مورد او الان چه فکری می کند.
یک انسان به معنای حقیقی، تمام دغدغه هایش این است که الان خانم فاطمه زهرا به خانه ام، در دل و روحم می آید یا نه.
حضرت امام سجاد می فرماید: اگر می خواهید بدانید واقعاً پیش خدا عمل های شما چقدر قیمت دارد، ببینید چقدر رغبتتان به آن چه که پیش خداست بیشتر است
💎 دوستداران بهشت بخوانند
🔻حضرت زهرا سلاماللهعلیها :
بِشرٌ في وَجهِ المُؤمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ؛
❇️ خوشرويى هنگام روبهرو شدن با مؤمن، بهشت را بر فرد خوشرو واجب میكند.
📚 بحارالأنوار: ج ۷۵، ص ۴۰۱
✅دوستی با اهل بیت✅
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🔶جابربن عبدالله انصاري گويد: پيامبر (صلي الله عليه وآله) در عرفات بود، علي (عليه السلام) و من نيز در كنارش بوديم به ما اشاره كرد، نزديك رفتيم ، به علي (عليه السلام) فرمود: انگشتهايت را در ميان انگشتهايم بگذار و علي (عليه السلام) انگشتها و كف دستش را بركف و انگشتهاي پيامبر (صلي الله عليه وآله) نهاد، فرمود: اي علي من و تو از يك درخت آفريده شده ايم ، من ريشه درختم و توتنه آن درخت هستي ، و حسن و حسين (عليهماالسلام) شاخه هاي آن درختند، كسي كه به شاخه اي از اين شاخه ها دست يابد خداوند او را داخل بهشت مي كند، اي علي اگر امت من روزه بگيرند به گونه اي كه بر اثر روزه مثل كمان گردند و نماز بخوانند به گونه اي كه بر اثر نماز مثل تير كمان شوند ولي با تو دشمن باشند خداوند آنها را بر صورت به جهنم مي افكند.
-------------------
💠داستان صاحبدلان / محمد محمدي اشتهاردي
@gamytakhoda
کیفر استهزاء
🔶«مقبل» شاعر، در آغاز شباب، جواني ظريف و بذله گو بود. روزي در ايام محرم، به جمعي رسيد كه سينه زنان، به عزاداري شهيد كربلا مشغول بودند و اشعار جانگدازي ميخواندند. مقبل، از روي استهزاء شعري خواند كه همه عزاداران از مضمون شعر او دل گير و پريشان شدند. پس از چندي مقبل به عقوبت كردار خويش گرفتار آمد و به مرض جذام دچار گرديد، به طوري كه مردم از او بيزار گرديدند. ناچار، وي در گلخن حمامي مقام گرفت و روزگار ميگذرانيد. محرم سال بعد فرا رسيد و مقبل در همان گلخن حمام نشسته بود كه ناگاه آواز جمعي از دوستان و شيعيان ابا عبدالله ـ عليه السلام ـ را شنيد. پس خودش را از آن گلخن بيرون كشيد و پنهاني به طرف آنان آمد. ديد باز به قرار سال گذشته، آن گروه عزادار، سينه زنان و گريه كنان اين اشعار را ميخواندند:
روز عزاست امروز جان در بلاست امروز
افغان و شور محشر در كربلاست امروز
در اين لحظه، قلب مقبل از ديدن آن منظره حزن انگيز و شنيدن آن شعر سوزناك شكست و حالش دگرگون شد و گريه كنان اين اشعار را سرود:
چه كربلاست امروز چه پربلاست امروز
سرحسين مظلوم از تن جداست امروز
پس در همان شب، رسول خدا ـ صلي الله عليه وآله ـ را در خواب ديد كه او را نوازش كرد و دست مرحمت بر سر او كشيد و از تقصيرش در گذشت و بيماريش برطرف شد و حضرت او را ملقب به«مقبل» نمود. نامش در اصل«محمد شيخا» بود. از آن زمان بود كه مقبل، شروع به سرودن اشعاري در مصيبت هاي سيدالشهداء نمود.[1]
---------------------
💠[1] . «ابواب الجنه» محمود استعلامي، ص 193.
داستان هاي جوانان/محمدعلي کريمي نيا
@gamytakhoda
انتصابى بودن امامت
پرسش : امام مسلمین چگونه تعیین مى شود؟
پاسخ اجمالی :
از قرآن استفاده مىشود که مقام «امامت» برترین مقامى است که یک انسان ممکن است به آن برسد، حتّى برتر از مقام «نبوت» و «رسالت» است؛ زیرا ابراهیم(ع)، بعد از ابتلائات و امتحانات گوناگون به این مقام رسید. همچنین از جواب خداوند به خواسته ایشان برمی آید که امام باید «معصوم» باشد. از طرف دیگر امام باید صاحب علم وافر آسمانی باشد و چون تشخیص این شرایط جز به وسیله خدا و پیامبر امکان پذیر نیست، لذا تنها از طریق انتصاب شخص امام معین می گردد.
پاسخ :
گروهى از مسلمانان (اهل سنّت) معتقدند پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) دیده از جهان فرو بست در حالى که جانشینى براى خود نصب نکرده بود و معتقدند این وظیفه بر عهده خود مسلمانان است که پیشوا و رهبرى براى خود برگزینند و از طریق «اجماع مسلمین» که یکى از دلائل شرعى است این کار صورت گیرد.
آنها اضافه مى کنند این برنامه انجام شد، نخست خلیفه اوّل به اجماع امّت به خلافت برگزیده شد.
و او نیز شخصاً خلیفه دوّم را به عنوان خلیفه معرفى کرد.
و خلیفه دوّم نیز شورائى مرکب از شش نفر تعیین نمود تا جانشین او را برگزیند.
این شورا مرکب بود از: على(علیه السلام)، عثمان، عبدالرحمن بن عوف، طلحه، زبیر و سعد بن ابى وقاص.
این شورا با اکثریت سه نفر یعنى سعد بن ابى وقاص، عبدالرحمن و طلحه به عثمان رأى داد (خلیفه دوم تصریح کرده بود که اگر سه نفر در یک طرف و سه نفر دیگر در طرف مقابل قرار گیرند آن طرف که عبدالرحمن بن عوف (داماد عثمان) در آن است برگزیده شود!
در اواخر دوران خلافت عثمان مردم به دلائل مختلفى بر او شوریدند و او بى آن که بتواند جانشینى شخصاً یا از طریق شورا برگزیند کشته شد.
در این هنگام عموم مسلمانان به على(علیه السلام) روى آوردند و با او به عنوان جانشین پیامبر(صلى الله علیه وآله)بیعت کردند جز معاویه که فرماندار شام بود و یقین داشت على(علیه السلام) او را در پست خود ابقا نخواهد کرد.
و پرچم مخالفت برافراشت و سرچشمه حوادث شوم و مرگبارى در تاریخ اسلام و منجر به ریخته شدن خون گروه عظیمى از بى گناهان شد.
اگر امامت را به معنى زمامدارى ظاهرى جامعه مسلمین بدانیم انتخاب زمامدار از طریق مراجعه به آراءِ مردم کار متداولى است.
ولى اگر امامت را به همان معنى قرآن مجید بدانیم بدون شک هیچ کس جز خدا و یا پیامبر (آن هم به الهام الهى) نمى تواند امام و خلیفه را تعیین کند.
زیرا شرط امامت طبق این تفسیر داشتن علم وافر به تمام اصول و فروع اسلام است. علمى که از منبع آسمانى مایه بگیرد و متّکى به علم پیامبر باشد تا بتواند از شریعت اسلام حفاظت کند.
شرط دیگر آن است که امام(علیه السلام) معصوم باشد یعنى از هر گونه خطا و گناه مصونیت الهى داشته باشد، تا بتواند مقام امامت و رهبرى معنوى و مادى، ظاهرى و باطنى امت را بر عهده گیرد و همچنین زهد و پارسایى و تقوى و شهامتى که لازمه تصدّى این پست مهم است.
تشخیص این شرایط مسلماً جز به وسیله خدا و پیامبر امکان پذیر نیست، اوست که مى داند روح عصمت در درون جان چه کسى پرتوافکن است و اوست که مى داند حدّ نصاب علم لازم براى احراز مقام امامت و زهد و وارستگى و شجاعت و شهامت در چه کسى موجود است.
آنها که نصب امام و خلیفه پیامبر را به دست مردم سپرده اند در حقیقت مفهوم قرآنى امامت را تغییر داده و محدود به زمامدارى معمولى و سامان دادن به امور دنیاى مردم دانسته اند، وگرنه شرایط امامت به معنى جامع و کامل تنها به وسیله پروردگار قابل تشخیص است، و اوست که از این صفات با خبر است.
درست همان گونه که شخص پیامبر را نمى توان از طریق آراءِ مردم برگزید، بلکه باید حتماً از سوى خداوند انتخاب و از طریق معجزات معرّفى گردد، زیرا صفات لازم در پیامبر را جز خدا کسى تشخیص نمى دهد.
از همه اینها گذشته پیش بینى وضع آینده و فراهم آوردن مقدّمات تداوم مکتب از مهم ترین امورى است که هر رهبرى به آن مى اندیشد و هرگز به خود اجازه نمى دهد که این مسئله اساسى را به دست فراموشى بسپارد.
از اینها که بگذریم پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) براى ساده ترین مسائل زندگى گاه دستوراتى بیان کرده، آیا براى مسئله خلافت و زعامت و امامت مسلمین نباید برنامه اى تعیین کند؟!
مجموع این جهات سه گانه، دلیل روشنى است بر این که پیامبر(صلى الله علیه وآله)حتماً روى مسئله تعیین جانشین اقدام کرده است، و
پیامبر هرگز در طول عمر خود از این مسئله حیاتى غافل نماند هر چند امواج سیاست هاى خاصّى بعد از پیامبر(صلى الله علیه وآله) کوشیدند که این مطلب در اذهان مردم وارد کنند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) جانشین تعیین نکرده است.
آیا باورکردنى است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در غزواتى که چند روزى از مدینه بیرون مى رفت (همانند غزوه تبوک) مدینه را خالى نگذارد و اقدام به تعیین جانشین کند، ولى براى بعد از مرگ خود هیچ اقدامى
ننماید و امت را در میان انبوهى از اختلافات و سرگردانى ها به حال خود رها سازد و تداوم اسلام را از طریق رهنمود براى آینده به طور کامل تضمین ننماید؟!
مسلماً عدم تعیین جانشین خطرات بزرگى براى اسلام نوپا داشت و عقل و منطق مى گوید چنین امرى محال است که از پیامبر اسلام سر زند.
آنها که مى گویند این کار را بر عهده امّت گذارده لااقل باید مدرکى نشان دهند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) به این موضوع تصریح کرده است، در حالى که هیچ گونه مدرکى براى این واگذارى ندارند.
فرض کنیم پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) این امر حیاتى را نادیده گرفته باشد و مسلمانان خود موظف به این انتخاب بوده باشد، ولى مى دانیم «اجماع» به معنى اتفاق مسلمین است، و هرگز چنین اتفاقى در مورد خلافت خلیفه اوّل حاصل نشد، تنها جمعى از صحابه که در مدینه بودند، بر این کار تصمیم گرفتند، مردم سایر بلاد اسلام هرگز در این تصمیم گیرى مشارکت نداشتند و در خود مدینه نیز على(علیه السلام) و گروه عظیمى از بنى هاشم در این تصمیم هیچ گونه دخالتى نداشتند، بنابراین چنین اجماعى قابل قبول نیست.
وانگهى اگر این روش صحیح باشد چرا «خلیفه اوّل» در مورد انتخاب جانشین خود چنین نکرد؟
چرا شخصاً جانشین خود را برگزید؟ اگر تعیین یک نفر کافى است پیامبر(صلى الله علیه وآله) از همه اولى بود که این کار را بکند و اگر بیعت بعدى مردم این مشکل را حل کند در مورد پیامبر بهتر حل مى کند.
از این گذشته مشکل سوم در مورد خلیفه سوّم پیش مى آید که چرا خلیفه دوّم هم روشى را که خلیفه اوّل با آن انتخاب شده بود کنار گذاشت و هم سنّتى را که خودش با آن روى کار آمده بود شکست یعنى نه به سراغ اجماع رفت و نه تعیین فردى بلکه شوراى کذائى را مأمور این کار نمود.
گروه عظیمى از دانشمندان اسلام حتّى از اهل تسنن صریحاً نوشته اند که على(علیه السلام) نسبت به مسائل اسلامى از همه آگاه تر بود و روایات و آثارى که از آن حضرت باقى مانده شاهد گویاى این واقعیّت است، تاریخ اسلام مى گوید او پناهگاه امّت در همه مشکلات علمى بود و حتّى اگر از خلفاى دیگر مسائل مشکل و پیچیده را سؤال مى کردند، به على(علیه السلام) ارجاع مى دادند.
شجاعت و شهامت، تقوى و زهد و صفات برجسته دیگر او از همه برتر بود، بنابراین به فرض که باید مردم کسى را براى این منصب برگزینند على(علیه السلام) از همه لایق تر و شایسته تر بود(۱)
پی نوشت :
(۱). گرد آوری از کتاب: پنجاه درس اصول عقائد برای جوانان، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى ، مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع)، قم،۱۳۷۶ ه. ش، ص ۲۵۷.
نرم افزار شبهات کلامی
https://makarem.ir