eitaa logo
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
111 دنبال‌کننده
11 عکس
1 ویدیو
0 فایل
در این کانال سهم روزانه نهج البلاغه بارگذاری می‌شود چنانچه سوالی داشتید به ادمین پیام دهید ارتباط با ادمین @GharargahTehran_Nehzat
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۹ ویژگی های بهترین بندگان.mp3
1.55M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 9⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 9 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 🔰 بحث سومی که در مورد ذکر معاد در نهج البلاغه است؛ مانع یاد معاد است. 🔻مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه آرزوهای بیهوده و دور و دراز را مانع از یاد معاد می دانند؛ لذا در خطبه ۸۶ می فرمایند : « إعْلَمُوا أَنَّ الْأَمَلَ يُسْهِي الْعَقْلَ وَ يُنْسِي الذِّكْرَ » " بدانید که أمل (با همزه یعنی آرزوها) عقل را به سهو و اشتباه می کشاند و ذکر همه خوبی ها را از بین می برد." 🔻 و در خطبه ۱۱۳ می فرمایند : « قَدْ غَابَ عَنْكُمْ ذِكْرُ الْآجَالِ وَ حَضَرَتْكُمْ كَوَاذِبُ الْآمَال» " ذکر اجل ها ، یادِ مرگ ها از ذهن شما غایب شده و به جایش آرزوهایِ دروغین جانشین شده. " « فَصَارَتِ الدُّنْيَا أَمْلَكَ بِكُمْ مِنَ الْآخِرَةِ وَ الْعَاجِلَةُ أَذْهَبَ بِكُمْ مِنَ الْآجِلَةِ » ؛ " لذا دنیا تسلّطش بر شما بیشتر از آخرت بر شما است و لذت گذران دنیا شما را بهتر از لذت ماندگار آخرت با خود برده است. 🔰 مبحث بعدی اسوه هایی هستند که به عنوان الگو هایِ یادکنندهٔ معاد در نهج البلاغه معرفی شدند که اصحاب پیغمبر هستند. 🔻 مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۹۷ درباره اصحاب الرسول می فرماید : « يَقِفُونَ عَلَى مِثْلِ الْجَمْرِ مِنْ ذِكْرِ مَعَادِهِمْ » " از شدت یادِ مرگ و معاد و قیامت، مثل کسی بودند که روی سنگِ آتشین ایستاده است." 🔰 و بحث آخر هم دربارهٔ اثر فراموشیِ معاد است. 🔻 مولا در نامه ۳۱ می نویسند : " فساد آخرت و زاد و توشهٔ آخرت یکی از مصادیق فساد است. " « مِنَ الفَسادِ إضاعَةُ الزادِ و مَفسَدَةُ المَعادِ » 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳شجره آشوب« قسمت صد و چهل و چهارم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻ابوموسی در کلام اهل بیت در اینجا به روایات وارد شده درباره ابوموسی اشاره خواهیم کرد تا خواننده محترم، بعد از آگاهی از مواضع سیاسی این شخص، به خوبی درک کند وی، یک چهره منفور از دیدگاه اهل بیت است و هم اینکه متوجه شود، صرف اینکه فردی با چهره مقدس مآب مدعی دینداری شود، نمی توان به او اعتماد کرد و او را شایسته، نمایندگی امام معصوم در برابر دشمن دانست. 🔻1.رسول خدا در ضمن روایتی فرمود: ابوموسی، سامری امت است. یکی از وجوه تشابه سامری و ابوموسی، در داشتن چهره مذهبی آن هاست که در پشت همین چهره، بدترین ضربات را به دین مردم وارد کردند. در روایتی دیگر، حضرت، ابوموسی را به «جاثلیق امت» تشبیه کرد. 🔻2. امام علی، ابوموسی را پیرو کفار معرفی کرد. در جایی دیگر امام او را در قنوت نماز صبح، لعن فرمود. به علاوه امام مغیره و مروان را نیز در قنوت لعن می فرمود. همه این ها حاکی از یکسان بودن نقش مخرب افراد یادشده در جامعه اسلامی و نفوذ آن ها از طرف بنی امیه است. 🔻سوال اینجاست ایا میتوان مسلمانی را به جرم ساده لوحی لعن کرد ؟ لعن هر روزه ابوموسی توسط علی (ع) معنایی غیر از ساده لوحی ندارد ؟ این که در کنار معاویه و عمروعاص و چند فرمانده اموی نام ابوموسی هم در قنوت علی (ع) می آید به معنای این نیست که ابوموسی جزء مکمل پازل بنی امیه است ؟ 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 146.mp3
7.45M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و چهل و ششم خطبه ۱۸۳ بند ۱ تا ۳ https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و چهل و ششم ┄┄┅┅✿❀✨🦋✨❀✿┅┅┄┄ 📜 : آفریدگار توانا 1️⃣ خداشناسی ستايش خداوندی را سزاست که شناخته شد بی آنکه ديده شود و آفريد بی آنکه دچار رنج و زحمتی گردد. با قدرت خود پديده ها را آفريد و با عزّت خود گردن کشان را بنده خويش ساخت و با بخشش خود بر همه بزرگان برتری يافت. او خدايی است که دنيا را مسکن مخلوقات برگزيد و پيامبران خود را به هدايت جنّ و انس فرستاد، تا دنيا را آن گونه که هست بشناسانند و از زيان های دنيا بر حذر دارند و با مطرح کردن مَثَل ها، عيوب دنياپرستی را نشان دهند و آنچه را که مايه عبرت است تذکّر دهند، از تندرستی ها و بيماری ها، از حلال و حرام و آنچه را که خداوند برای بندگان اطاعت کننده و نافرمان، از بهشت و جهنّم آماده کرده که وسيله کرامت يا سقوط و پستی است، بازگو نمايند. خدا را ستايش می کنم چنانکه خود از بندگان خواسته است و برای هر چيزی اندازه ای قرار داده و برای هر اندازه ای مدّتی معيّن کرده و هر مدّتی را حسابی مقرّر داشته است. 2️⃣ ويژگيهای قرآن قرآن فرماندهی بازدارنده و ساکتی گويا و حجّت خدا بر مخلوقات است. خداوند پيمان عمل کردن به قرآن را از بندگان گرفته و آنان را در گرو دستوراتش قرار داده است. نورانيّت قرآن را تمام و دين خود را به وسيله آن کامل فرمود و پيامبرش را هنگامی از جهان برد که از تبليغ احکام قرآن فراغت يافته بود، پس خدا را آن گونه بزرگ بشماريد که خود بيان داشته است. خداوند چيزی از دينش را پنهان نکرده و آنچه مورد رضايت يا خشم او بود وا نگذاشته، جز آنکه نشانه ای آشکار و آيتی استوار برای آن قرار داده است که به سوی آن دعوت يا پرهيز داده شوند، پس خشنودی و خشم خدا در گذشته و حال يکسان است. بدانيد همانا خداوند از شما خشنود نمی شود به کاری که بر گذشتگان خشم گرفته و خشم نمی گيرد به کاری که بر گذشتگان خشنود بود. شما در راهی آشکار قدم برمی داريد و سخن گذشتگان را تکرار می کنيد. خداوند نيازمندی های دنيای شما را کفايت کرده و به شکرگزاری وادارتان ساخت و ياد خويش را بر زبان های شما لازم شمرد. 3️⃣ سفارش به پرهيزگاری خدا شما را به پرهيزکاری سفارش کرد و آن را نهايت خشنودی خود و خواستش از بندگان قرار داده است. پس بترسيد از خدايی که در پيشگاه او حاضريد و اختيار شما در دست اوست و همه حالات و حرکات شما را زير نظر دارد. اگر چيزی را پنهان کنيد می داند و اگر آشکار کرديد ثبت می کند، برای ثبت اعمال، فرشتگان بزرگواری را گمارده که نه حقّی را فراموش و نه باطلی را ثبت می کنند. آگاه باشيد، «آن کس که تقوا پيشه کند و از خدا بترسد» از فتنه ها نجات می يابد و با نور هدايت از تاريکی ها می گريزد و به بهشت و آنچه که دوست دارد، جاودانه دسترسی پيدا می کند. خدا او را در منزل کرامت خويش مسکن می دهد، خانه ای که مخصوص خداست سقف آن عرش پروردگاری و روشنايی آن از جمال الهی و زائرانش فرشتگان و دوستان و همنشينانش پيامبران الهی می باشند. پس به سوی قيامت بشتابيد و پيش از آنکه مرگ فرا رسد آماده باشيد، زيرا ناگهان آرزوهای مردم قطع شده و مرگ آنها را در کام خود می کشد و دَرِ توبه بسته می شود. شما امروز به جای کسانی زندگی می کنيد که قبل از شما بودند و ناگهان رفتند و پس از مرگ تقاضای بازگشت به دنيا کردند. ┄┄┅┅✿❀✨🦋✨❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۳۵ قسمت ۱ راه شناخت مؤمن و منافق.mp3
1.46M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 راه شناخت مؤمن و منافق 💠 حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۴۵ می فرمایند: « اگر با همین شمشیرم بینی مؤمن را بکوبم، تا مرا مبغوض بدارد ، هرگز بغض من در سینه مؤمن نخواهد نشست و چنانچه تمام دنیا را به منافق بدهم تا مرا دوست بدارد، هرگز نمی تواند مرا دوست بدارد ؛ و اینکه این رفتار دوگانه از مؤمن و منافق در مقابل من انجام می شود، به خاطر آن است که ابتدا در علم الهی حتمی شد و سپس بر زبان پیامبر امّی جاری شد که: {ای علی! هرگز مؤمنی تو را مبغوض ندارد و منافقی تو را محبوب نپندارد.} » 🔰 درباره حبّ و بغض علی (علیه السلام) در نهج البلاغه متعدّد است؛ که در دو نکته کلی، یکی در عرصه حبّ علی و دیگری در عرصه بغض علی (علیه السلام) اشاره می کنیم. 🔻اما درباره حبّ علی (علیه السلام) ، سه نکته قابل توجه است: 1⃣ اوّل: آثار معنوی و اخروی و الهی محبّت اهل بیت (علیهم السلام) 🔻حضرت در خطبه ۱۰۹ می فرمایند : « نَاصِرُنَا وَ مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ » " یاری کننده و دوست دارنده ما، انتظار رحمت خاصّ الهی دارد." 🔻و در خطبه ۱۹۰ می فرمایند: « فَأنَّه مَن ماتَ مِنكُم على فِراشِهِ و هُو على مَعرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ و حَقِّ رَسولِهِ و أهلِ بَيتِهِ ماتَ شَهيدا » " هر کدام از شما که در بستر بمیرید در حالیکه خداشناس و پیامبر شناس و اهل بیت شناس باشید، حتی اگر در بستر عادی بمیرید، شهید هستید." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳شجره آشوب« قسمت صد و چهل و پنجم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻3. امام علی، هنگام بحث درباره انتخاب داوران برای حکمیت، فرمود: «ابو موسى اشعرى دشمن است و مردم را در كوفه از يارى من بازداشت و آنها را نهى كرد.» حضرت وی را صراحتا، دشمن نامید و با اشاره به سابقه او در نهی مردم از پیوستن به امام در جریان جنگ جمل، می خواست بفهماند که نماینده مذاکره با بنی امیه و جبهه استکبار، نباید خودش، عنصری از عناصر دشمن باشد. 🔻4. امام رضا علیه السلام در روایتی درباره شرائط ایمان فرمود: «از شروط ایمان:... برائت از اهل انحصار طلبی (استیثار) و ابوموسی اشعری و کسانی تحت ولایت ابوموسی هستند... اینها سگ های دوزخ اند.» نکته مهم اینکه،ابوموسی، به لحاظ زمانی، سال ها پیش از امام رضا می زیست. 🔻 اما حضرت در این روایت، اعلام برائت از همفکران ابوموسی را نیز جزو شروط ایمان معرفی فرمود. در حقیقت، برائت از ابوموسی، تنها برائت از یک شخص در زمان امام علی نیست، بلکه اعلام تنفر و انزجار از یک تفکری است که روش او، ظاهر شدن در چهره انسان مذهبی، اما در اصل، نفوذی بودن برای دشمن است. 🔻اگر ابوموسی زودتر از دشمن، به تعهدات خود مبنی بر کنار زدن امام از خلافت، عمل کرد دلیلش اعتماد و هم آرمانی با دشمن بود. او هنگام مذاکرات و در زمانی که چشمش به دشمن امام علی، یعنی عمروعاص افتاد، از شدت خوشحالی دست عمروعاص را به سینه چسباند و از طولانی شدن مدت دوری از وی، گلایه کرد اشتیاق ابوموسی برای دیدن نماینده حزب شیطانی بنی امیه به چه دلیل است؟ 🔻 این مطلب به خوبی می رساند ابوموسی از قبل، رفاقت هایی را با جبهه کفر داشت و همین امر سبب شد به عنوان گزینه مهم برای مذاکره با نماینده بنی امیه انتخاب شود. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد...