eitaa logo
والقلم ومایسطرون
152 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️🔴 : 🌙 قمربنی هاشم حضرت عباس بن علی که سومین شخصی است که به صفت قمرپس از قصی وعبدالله بن عبدالمطلب متصف است از خاندان علم وعمل و شجاعت است که ازسوی پدر لیذهب عنکم الرجس اهل البیت☄ (احزاب۳۳) ولافتی الاعلی لاسیف الاذوالفقار را به ارث برده است اودر اوج یقین،ادب ومساوات به یاری برادر آمد وپس از ائمه هدی(ع) هیچکس را به جایگاه او دسترسی نیست،عباس تنها حسین را می دید وخود را هرگز ندیده بود،اوتکیه گاه وستون قیام عاشورا بود 💔 🏴اینکه حسین بن علی می فرماید وان مضیت تفرق عسکری به نظر نگارنده با توجه به آنکه در آن لحظه تنها حسین وعلی اصغر وعبدالله بن حسن باقی مانده بودند یعنی با رفتنت حسین از بین می رود وبه تعبیر استاد ارجمند برادر گرانقدرم حجة الاسلام شیخ محمدگلایری یعنی تو به تنهایی یک سپاهی واگر بروی وشهید شوی سپاه می پاشد همچنان که ابراهیم خلیل الله را خداوند به تنهایی یک امت فرض کرده است. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
: ✨ قرآن کریم ۱-البطل العلقمی ۲-اسرار الشهادة ۳-تاریخ طبری ۴-تاریخ ابن اثیر ۵-تاریخ ابوالفدا ۶-مناقب ابن شهرآشوب ۷-مطالب السئول ۸-الفصول المهمة ۹-انیس الشیعه ۱۰-انوار النعمانیه ۱۱-مستدرک الوسائل ۱۲-کبریت احمر ۱۳-مناقب خوارزمی ۱۴-النقد النزیه ۱۵-الدمعة السابکه ۱۶-خرایج راوندی ۱۷-مقتل العباس ۱۸-لهوف ۱۹-حماسه ی کربلا ۲۰-ذخائرالعقبی ۲۱-مرات العقول ۲۲-تذکرة الخواص ۲۳-اعلام الوری ۲۴-خصال ۲۵-بحارباب المزار ۲۶-زیارت ناحیه ی مقدسه ۲۷-مثیرالاحزان ۲۸-منتخب طریحی ۲۹-اخبار الطوال ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴صوت سخنراني محرم 97 📚 🔊 سخنران : 🔴 👈 از دست ندهيد💯 ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 علامه امينى شب #تاسوعا و #عاشورا براى امام زمان (عج) #صدقه کنار مي گذاشتند و مي گفتند: امشب قلب حضرت درفشار است. 🏴 #آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج ︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻ 🆔 @gelayeri_babolkenari ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼
4_5944876989893575266.mp3
15.95M
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع😔😭😭 ︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻ 🏴 @gelayeri_babolkenari ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛☀️🕊🌹﹏🏴 ؛🕊🌹🏴 ؛🌹🏴 ؛︴ ؛🏴 ✨ بسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ✨ 🏴 امام صادق عليه السلام : : إنَّ يَومَ الحُسَينِ أعظَمُ مُصيبَةً مِن جَميعِ سائِرِ الأيّامِ؛ روز شهادت امام حسين عليه السلام سوگناكترين روزهاست. 📚 علل الشرائع ، ص ۲۲۵ ۱۳۰۱۱ 🌴🌴🌴🌴🌴 🌤پنج شنبه 🌤 ☀️ 29 شهريور 1397 ش 🌙 10 محرم الحرام 1439 ه.ق 🎄 11 سپتامبر 2018 م ✨ @gelayeri_babolkenari 🏴 ︴ 🌹🏴 🕊🌹🏴 ☀️🕊🌹﹏🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ موضوع : 💥👈 ⃣ ✍ تحقیق و پژوهش ✨🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
: 🏴 فرهنگ جاری عاشورا با غنای معارفش هماره راه گشای حقیقت طلبان، ستم گریزان و ستم ستیزان بوده و خواهد بود. تحلیل از آنچه در عاشورا روی داد، زداینده ابهاماتی است که روشن نشدن آن سبب تلقی اشتباه از اندیشه های راهبردی و جهان شمول امام حسین می شود و چه بسا بسیاری از شبهاتی که در موضوع عاشورا مطرح می گردد معلول عدم تبیین صحیح و همه جانبه قیام عاشورا می باشد، نگارش و تحقیق پیش رو در مقام تبیین و بررسی عواملی است که سبب شد تا گروهی در آن زمان با شخص امام حسین بجنگند و در زمانهای بعد عده ای دیگر با اندیشه راهبردی آن امام بزرگوار مقابله کنند. واژگان کلیدی: عوامل، انگیزه ها، معارضه، عاشورا، امام حسین ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
: 🔴 عاشورا سرچشمه جوشان معرفت شناسی است و اگر کسی بخواهد تا همه نیکیها و همه ی بدیها را بشناسد باید از این چشمه سار حسینی پر و بال اندیشه ی خود را شستشو دهد و به آن دیار مقدس پر بگیرد زیرا همه نوع نیکی و صفات پسندیده را می توان در آن لغتنامه عشق و ایثار دید همانگونه که مصادیق هر نوع شر و شرگرایی و شر اندیشی را در صحرای داغ کربلا و در لابلای خیمه های آتش گرفته ؛ خارهای مغیلان و سرهای از بدن جدا شده دید. ⚡️ اما تاکنون هر آنچه از عاشورا گفته شد بیشتر و از منظر اهداف قیام امام حسین نگریسته شد و کمتر از عوامل و انگیزه هایی که سبب شد تا سبط رسول خدا با آن کیفیت به شهادت برسد، سخن گفته شد. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
▪️ با مراجعه به منابع تاریخی و نیز تأمل در سخنان امام و معارضان ایشان، به خوبی می توان علل متعددی را یافت که البته هر یک به تنهایی می توانست آن حادثه غم انگیز را خلق کند. ▪️ عواملی مانند: انحراف عقیدتی جامعه از دوران سقیفه، تعصبات قبیله ای بنی امیه و اشراف کوفه و شام، حب جاه و مال، حب و بغض علوی، عثمانی، حق و باطل، انحراف و اشتباه نخبگان وجهل و ترس، که ما در این تحقیق هر یک از عوامل فوق را به عنوان یک بخش و سر فصل قرارداد. و پیرامون آن تحقیق و تحلیل منطبق بر اسناد ارائه می دهیم. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
: انحراف عقیدتی جامعه از زمان سقیفه بنی ساعده 💢 شاید به جرات بتوان گفت اصلی ترین عامل در تقابل خیر و شر در کربلا همانا انحرافی بود که در جریان سقیفه ایجاد شده بود. بزرگترین فتنه تاریخ اسلام که از فتنه پیامبران دروغین مانند طلیحه و مسیلمه کذاب هم خوفناک تر بود زیرا در آن فتنه خیر و شر معلوم بود اما در سقیفه با جو سازی هایی که فتنه گران صورت داده بودند فضا را پر از شبهه و تشویش ساخته بودند و آن قدر این شبهه جدی بود که اصحاب خاص و یاران راستین امام علی (ع) نیز در حقانیت علی تردید کرده بودند چنانکه امام محمد باقر فرمودند: همه جز سه نفر تردید کردند و آن سه نفر ابوذر، سلمان، و مقداد بودند. [۱] 🔸 بسیار عجیب است که امام می فرمایند عمار نیز لحظه ای تردید کرد[۲] تردید عمار حاکی از اوج التهاب عقیدتی است زیرا عمار کسی نیست که بتوان از تردید او به راحتی گذشت او به فرموده رسول خدا میزان الحق است و گروهی که عمار در آن باشد بر حق است و او را گروهی می کشند که بر باطل هستند.[۳] ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
↙️ به هر تقدیر پس از کودتای سیاه سقیفه در دوشنبه بیست و هشتم صفر و سه شنبه آخر صفر سال یازدهم هجری، اسلام به خطرناکترین گردنه حیات سیاسی و مذهبی خود در تاریخ رسید و اکثر قریب به اتفاق مسلمانان در پرتگاه این پیچ تند تاریخی لغزیدند و به گرداب هراس انگیز انحراف عقیدتی افتادند، بیعت ظاهری و در بسیاری از موارد بالاجبار [۴] مسلمانان با کودتا گران سقیفه و شرائط سیاسی متزلزل جهان اسلام که با فتنه دوم و پیامبران دروغین مواجه شده بود. 🔻حرکت بسیار دقیق و با صلابت علی بن ابی طالب که همان سکوت بیست و چهار سال و شش ماه قهرمانانه سیاسی ایشان بود سبب شد تا حداقل تمام اسلام از بین نرود چرا که بی تردید اگر در دارالبیاضه (محل مشورت بنی هاشم و برخی از اصحاب در شب سقیفه) تصمیم بر این گرفته می شد که علی برای گرفتن حق خود اقدام نظامی انجام دهد خطرات و اتفاقاتی که ذیلاً به آن اشاره خواهیم کرد . ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
↙️ به طور کامل اسلام را از بین می برد و آن خطرات عبارت بود از: 1⃣ تضعیف جبهه داخلی که با درگیری مسلمانان ممکن بود صورت گیرد و در این صورت روم به راحتی می توانست حکومت نوپای اسلام را منقرض و اساس اسلام را برچیند. 2⃣ نزاع بر سر حکومت، سبب تردید تازه مسلمانان شده و آنها که هنوز اسلام به قلبشان رسوخ نکرده بود با فتنه پیامبران دروغین مفتون شده و با دو دستگی عقیدتی، موج ارتداد جامعه اسلامی را فرا می گرفت چنانکه عده زیادی نیز در همان آغاز ادعای پیامبران دروغین که در آخرین روزهای عمر مبارک پیامبر اسلام بود منحرف و مرتد شدند. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
3⃣با تحرک نظامی حضرت علی (ع) ممکن بود این تصور ایجاد شود که علی (ع) برای ملک و جاه دنیایی قیام کرده است بنابراین فایده ای بر این قیام مترتب نبود. 4⃣ با توجه به مترصد بودن بنی امیه برای تجدید حیات سیاسی خود و از آنجا که هماره بر باطل بودند طبیعی بود که به سمت اهل سقیفه گرایش یابند و نیز در کنار بیعت عده زیادی از مسلمانان فریب خورده با ابوبکر، این قیام به شکست انجامیده و پیام آن نیز در غبار فتنه رنگ می باخت. 5⃣ قیام نظامی علی بن ابی طالب اگر به شکست می انجامید. اندک یاران او نیز از بین می رفتند و حیات تشیع علوی که همان اسلام ناب بود منقرض می شد. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
▪️ بنابراین علی بن ابی طالب مدبرانه ترین تصمیم را برای حفظ و بقای دین محمد بن عبدالله (ص) اتخاذ نمودند و در ضمن دفاع منطقی و استدلال مستند بر قول و فعل رسول خدا و آیات الهی حقانیت خود را اثبات می کردند ↩️ اما در مقابل اصحاب سقیفه سکوت هوشمندانه و قهرمانانه سیاسی اتخاذ نمودند و در مقابل طرح حمایتی ابوسفیان که قطعاً در پی آن سهم خواهی از حکومت نیز مدنظر قرار می گرفت مقاومت کرده او را به شدت توبیخ کرده و از خود راندند تا آنکه پس از قتل عثمان به خلافت سیاسی در کنار ولایت ثابت الهی رسیدند. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
⭕️سکوت امام سبب شد تا شیعیان و مسلمانان مردد دوباره به حق برگردند و لو در حد حاکم سیاسی نه ولی امر الهی، تا آنکه زمینه برای حیات تشیع ایجاد شود و قیام خونرنگ امام حسین شجره مبارکه تشیع علوی و اسلام ناب محمدی را دوباره حیات داده و ریشه های آن را در سرزمین عقیدتی مسلمانان تثبیت نماید. اگرچه امام حسین (ع) در یک روز به همراه هفتاد و دو یار سرافراز سر بر نیزه اش به شهادت رسیدند ↩️و در حقیقت نتیجه ظاهری این قیام شکست نظامی بود اما پیام رسا و گویای این قیام که از حلقوم بریده حسین بن علی و یارانش خارج و با حنجره پر صلابت امام سجاد و زینب کبری تا ابدیت تاریخ طنین انداز شد سبب شکست عقیدتی بسیار سنگین برای آل امیه شد گویا حیات اسلام اصیل فریاد خفته ای بود که با بریدن حلق سبط رسول خدا، از آن خارج شد و با خواندن قرآن بر سر نیزه طنین صدای زبور داود را که بر فضای گیتی متراکم بود تحت الشعاع تلاوت دلنشین قرآن خود درآورده و صدای هدایت همه پیامبران الهی را از بالای نیزه بر گوش جهانیان تلاوت نمود ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
📗 تلاوت قرآنی که آیه و ننزل من القرآن ماهو شفاء و رحمه [۵] را مصداق داده اسلام را از مرگ حتمی نجات بخشید و پس از آن نیز شفای زخمهای ستم دیدگان و ندای حریت آزاد مردان جهان از بند اسارت ستمگران شد آن ندای هل من ناصر ینصرنی که با آیه: «ام حسبتم ان اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجبا»[۶] در هم آمیخت و با فطرت بشریت سازگار شد، جنبشهای آزادی بخش متعددی را طی قرنها موجب شد و بیداری اسلامی که تنها با ۲ نفر صورت گرفته بود سبب گردید تا هفتاد و دو ملت را بیدار کند و بیداری فراگیر نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در جوامع بشری ایجاد نماید. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
‼️ اما نتیجه انحراف سیاسی سقیفه آن شد که دوباره اهل جهالت جامه جهل را بر قامت ناراست خود بپوشانند و بنی امیه که دشمنان قسم خورده بنی هاشم و اساس اسلام بودند دوباره صحنه گردانان عرب و عجم گردند و عامل به صحنه برگرداندن آن ملعونین از زمان و زبان پیامبر و آزاد شدگان آن حضرت در فتح مکه خلفای ثلاث بودند که دوباره به تبعید شدگان رسول خدا پست و مقام دادند و آنان را بر گرده مسلمانان سوار نمودند. 🔻 در حقیقت خلفا در خدمت بنی امیه درآمدند و خواسته یا ناخواسته تلاش کردند تا مجد کاذب آل آمیه در جاهلیت را در اسلام نیز زنده کنند و به ظاهر نیز موفق شدند. 👈بنابراین اگر انحراف عقیدتی در جریان سقیفه ایجاد نمی شد مردم از ولایت فاصله نمی گرفتند. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
📌 پس از جریان سقیفه عده ای گفتند:« انّا لا نبایع الامع علی[۷]» ما جز با علی بیعت نمی کنیم و عده ای تردید و سستی کردند، عده ای نیز از این سو تردید به خود راه ندادند و در جریان واقعه صفین علی را مشرک و کافر خواندند.[۸] و او را خلیفه فتنه [۹] بی نماز[۱۰] و باطل خواندند و همین تفکرها تا زمان قیام امام حسین در بین مسلمانان رواج داشت 📌 بنابراین تمام انحرافات، ناآرامیها و قتل و غارت ها را باید در صفحه تیره و فتنه انگیز سقیفه ملاحظه نمود همانگونه که زیدبن علی بن الحسین در آستانه ی شهادت به این نکته اشاره می کند. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
⭕️بنابراین اهل سقیفه اصلی ترین عامل بروز جنگ کربلا بودند 👈 زیرا از آن طرف جامعه را به انحراف کشاندند و امام براساس احساس وظیفه حرکت کردند و از این طرف گروه انحرافی برای خفه کردن صدای رسای اسلام ناب تنها راه را در کشتن پسر پیغمبر دیدند. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
: تعصبات قبیله ای یزید و پیروانش 🎌 قبیله گرایی از خصوصیات اعراب است و این گونه نیست که این صفت محدود به پیش از اسلام و یا صدر اسلام باشد بلکه هم اکنون نیز برخی از اعراب قبیله ای زندگی کرده و خود را پیرو قوانین آن قبیله می دانند. اما این خصوصیت درصدر اسلام و پس از آن بسیار جدی بود و اعراب افراد را به نام قبیله او می شناختند و البته اسلام نیز مخالفتی با اصل این خصوصیت نداشت، ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
🎌 اما حس قبیله گرایی در کنار محاسن خود معایب فراوانی نیز داشت زیرا تعصب قبیله ای سبب می شد تا به رسمیت شناختن حقیقت یک گروه، دین و شخص نیز تابع اراده ی رئیس قبیله و اشراف آن قوم باشد. این حس در زمان پیش از اسلام و نیز پس از آن آنقدر پر رنگ بود که برخی از اعراب برای نشان دادن کثرت جمعیت خود به قبرستان پر از قبر خود استشهاد و استناد می کردند و آن را دلیل بر قدرت قبیله خود می دانستند چنانکه قرآن نیز به آن اشاره داشته می فرماید: «الهکم التکاثر ، حتی زرتم المقابر[۱۱]» اما در جریان عاشورا دو نوع حس قبیله گرایی وجود داشت که هر دو، عامل تقابل در مقابل امام حسین شدند. ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
↙️ حس اول تقابل تفکر اموی و هاشمی بود؛ بنی امیه از ابتدای ریاست هاشم بر قریش با بنی هاشم دشمنی می کردند. اگرچه گاهی در کلام معصومین از بنی هاشم نام برده می شود. اما این نام بردنها از باب تعصب قبیله ای و ربانگاه یکجانبه گرایی نبود زیرا پیامبر به مقتضای رسالت خود و امامان معصوم نیز به اقتضای ولایت خود و نیز با توجه به جهان شمولی و خاتمیت دین اسلام، نمی توانستند و نمی شد که جغرافیا ، قبیله و گروه برای آنها موضوعیت داشته باشد و بلکه هماره بر وحدت و یکپارچگی تاکید می کردند، اما این تفکر تعصب آلود در بنی امیه به شدت رعایت می شد چنانکه ابوسفیان در کنار اظهار کفر خود[۱۲] ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
➰ پس از به خلافت رسیدن عثمان به او می گوید: فرصت خوبی است و بنی امیه باید خلافت را چون گوی بین فرزندان خود بگرداند معاویه نیز در کنار اظهار کفر خود به مغیره می گوید تا نام این مرد هاشمی را از ماذنه نیاندازم آرام نمی گیرم و یزید هم به اسلاف خود اقتدا کرده و بلکه تندتر می گوید: «لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل»[۱۳] (بنی هاشم با پادشاهی بازی کردند و خبری از وحی و رسالت نیز نمی باشد) ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝
⭕️ این بیان یزید در کنار اعلام ارتداد خود با نفی رسالت و وحی و معاد حس قبیله گرایی و تعصب شدید او را نیز می رساند. بنابراین یزید که از آل امیه بود هرگز نمی خواست اجازه دهد تا حسین بن علی که از بنی هاشم بود در مقابل او قرارگیرد از این رو برای بقای حکومت امویان لازم می دید تا رئیس بنی هاشم را از میان بردارد. 💥👈 نکته جالب توجه آن است که ابوسفیان، معاویه و یزید که هر سه در کنار اظهار کفر خویش به تعصبات قبیله ای می پردازند و این نشان از حقیقتی دارد که در بین امام صادق (ع) روشن می شود ایشان می فرمایند: بنی هاشم و بنی امیه همیشه با هم در نزاع هستند و این نزاع تا ظهور قائم ما نیز ادامه خواهد داشت و آنها می گویند خدا نیست در حالی که ما می گوئیم خدا هست.[۱۴] ╔═══••••••••••○○✿✨🏴✨╗ @gelayeri_babolkenari ╚✨🏴✨✿○○••••••••••═══╝