•••••●•🔥•°• #زرتشت •°•🔥•●•••••
اما دین زرتشت در فراز و نشیب تاریخ گاه در اوج و گاهی در افول قرار داشت. در دوران مادها چندان به آن اهمیت داده نمی شد اگر چه مردم مادی به آن معتقد بودند اما زمان هخامنشیان به عنوان دین رسمی مطرح بوده و پادشاهان در کنار قصرشان آتشکده یا معبدی برای عبادت می ساختند. ولی در زمان اشکانیان افول جدی زرتشت رقم خورد و علت آن طولانی بودن مدت حکومت این سلسله و عدم پایبندی پادشاهان اشکانی به دین و گرایش آنان به ادیانی که با رومیان بیشتر موافق بود از جمله دین هلنی که از یونان آمده بود همه و همه سبب شد تا دین زرتشت به مدت بیش از چهارصد سال به حاشیه رفته و تنها در آتشکده ها از آن یاد شود.
اما پس از به قدرت رسیدن اردشیر ساسانی مجد و عظمت این دین دوباره بازگشت. در زمان این شاه مجدداً اوستا – طبق نظر و تحریف او- بازنویسی شد، در حکومت ساسانی تعصب شدیدی نسبت به این دین وجود داشت و با هر مذهب و آئینی نو از سوی پادشاهان، هیربدان و موبدان به سختی مقابله و سرکوب می شد همانگونه که با مانی و مزدک برخورد شداما پس از ظهور اسلام و طی قرنها این دین به حاشیه رفت و پس از اسلامی شدن ایران این دین جزء یک دین اقلیت درآمد.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
•••••●•🔥•°• #زرتشت •°•🔥•●•••••
پیشتر گفته شد که اوستا در پاره های سنگ و کتیبه نگاشته شد و یا نسل به نسل به شکل شفاهی انتقال داده شد تا ان که بعداً خط دینی اختراع شد و با آن خط اوستا کتابت یافته تجمیع شد و مجدداً در زمان اردشیر بازنویسی شد. اوستایی که هم اکنون در دست ماست شامل بخشهای زیر می¬شود:
۱- #یشتها
۲- #یسنا
۳- #گاهان
۴- #وندیداد
۵- #بندهش
۶- #آیین_ها (زرتشتیان، باورها و آداب دینی آنها، مری بویس، ترجمه عسکر بهرامی، برداشت آزاد)
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
•••••●•🔥•°• #زرتشت •°•🔥•●•••••
#تحلیل_و_نتیجه :
نگاشته های پیشین این نتیجه را می رساند که دین زرتشت چه از نظر تاریخچه و ظهور وچه از نظر مکان ولادت و گسترش بسیار مورد تردید و ابهام است، مطالعه ی آداب این دین می رساند که زرتشت دینی آسمانی و مبلغ فرامین الهی و یکتا پرستی بود اما با در آمیختن ادیان دیگر با آن از آفتهای تاثر از آن آئینها در امان نماند و به انحراف کشیده شد. دین زرتشت در ادوار مختلف تاریخی با فراز و فرود جدی همراه بود و هم اکنون به عنوان یک دین اقلیتی در موطن خود ایران و نیز برخی دیگر از کشورها ادامه ی حیات می دهد.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
تاريخ زرتشت.pdf
552.4K
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●•✝•°• #زرتشت•°•✝•●•••••
🚨 فايل تمام مباحث #تاريخ_زرتشت
✍⇦پژوهش ؛ #استاد_زین_العابدین_گلایری_بابلکناری ⇩⇩⇩
┏━━•••━↬◆◆↫━•••━━┓
🌹 @gelayeri_babolkenari
┗━━•••━↬◆◆↫━•••━━┛
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
🚨 #بخش_اول
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
#پیش_نوشتار
در تحقیقی که در حوزه ی تاریخ اسلام ارائه دادیم در بخش فرقه های شیعی به فرقه ای پرداختیم که به آن غلاه∙∙ می گفتند: تصوف در حقیقت زائیده ی همان تفکر است اما این که چرا ما در بخش تاریخ اسلام آن را نگنجاندیم وجهش آن است که به تبعیت از سایر محققین ادیان و فرق فرقه ی تصوف را فرقه ای اسلامی نمی دانیم زیرا تفکرات آنها در قالب هیچ یک از فرق اسلامی نمی گنجد از این رو بر آن شدیم تا دفتری جداگانه به آن اختصاص دهیم اما این نوشتار شامل بخشهای زیر می شود:
1⃣ تاریخچه ی تصوف
2⃣ تصوف از نگاه امامان معصوم
3⃣ شخصیت های معروف صوفی
4⃣ برخی از عقاید صوفیان
5⃣ فرق صوفیه
6⃣ تحلیل
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
🚨 #بخش_دوم
✅#تاریخچه_ی_تصوف
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
📌 محققان تاریخ پیدایش #تصوف در اسلام را قرن دوم هجری می دانند و به اول کسی که صوفی نام نهادند «عثمان بن شریک» بود که به ابوهاشم صوفی مشهور است، امام صادق (ع) او را فاسد العقیده، بدعت گذار و پایه ریز مذهبی به نام تصوف معرفی می نماید و نیز عقاید او را خبیثانه توصیف می فرمایند (حدیقه الشیعه، مقدس اردبیلی، ص ۵۶۴) این واقعیت را برخی از توبه کنندگان فرقه های صوفی از جمله کیوان قزوینی تواب فرقه¬ی گنابادی نیز اذعان می کند. او می¬گوید: «اولین شخصی که زیر بار این ننگ و بدعت رفت ابوهاشم کوفی بود که رنجها به خود داد تا عرابه ی صوفی به راه افتاد، همانا او انسانی است که جداً عقیده¬ی فاسدی دارد و اوست که از روی بدعت، مذهبی را بنا نهاد که تصوف نامیده شد و آن را محل فراری برای عقیده ی فاسد خود قرار داد.» (رازگشا- کیوان قزوینی، ص۳۴۰)
📌 اما این که واژه ی تصوف ریشه در چه واژگانی دارد نظرات مختلفی بیان شد از جمله آن که از «Soph» که واژه یونانی است گرفته شده است برخی نیز آن را مشتق از «صفه» می¬دانند و عده ای دیگر آن را «صوف» یعنی پشمینه میدانند که از نظر نگارنده نظر اخیر صحیحتر به نظر می¬رسد، دکترعبدالحسین زرین کوب در این خصوص می نویسد: «در میان ریشه شناسی هایی که برای کلمه ی صوفی پیشنهاد شده است محکمترین آن بی شک آن است که صوفی را از صوف به معنای پشم می دانند، صوفیان به عنوان نشانه هایی از فقر دینی خود جامه های پشمی خشنی به تن می کردند» (تصوف ایرانی، در منظر تاریخی آن ص ۳۸)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
📌 اما تصوف را از نوع نگرش اهالی آن به دو مکتب تقسیم می کنند، مکتب اول مکتب عراق است که رویشگاه تصوف آنجاست، و مکتب دوم مکتب خراسان است که به دلیل اجتماعی بودن آن و مخالفت با طریقه ی رهبانیت مکتب عراق رشد فراوانی داشت، در این مکتب از شعر و ادبیات برای معرفی خود بهره می بردند ضمن آن که نباید انکار کرد که نزدیکی ایران به هند و عرفانهای مرتاض گونه ی آن کشور نقش موثری در شکل گیری، ماهوی تصوف ایرانی یا همان مکتب خراسان داشت ضمن آن که مکتب «میترا» وزرتشتی نیز اثرات فراوانی در مناسک آن داشت، مکتب عراق به دلیل تمرکز در درون خود کمتر به تکثر فرقه ای مبتلا شد اما مکتب خراسان به فرقه های متعدد و بیش از صدها فرقه تقسیم شد که برخی از آن فرق از بین رفته و برخی هم اکنون نیز فعالیت می کنند. (www.erfantahlili.com)
📌 اما این ادعا که صوفیان ریشه ی خود را به پیشینه ای همعصر با رسول خدا (ص) می رسانند چه از نظر بزرگان این قبیله ی از شرع گریخته و چه از نظر محققان به این قوم پرداخته مورد پذیرش قرار نمی گیرد. (ترجمه ی رساله ی قشریه، ص ۲۴- نفحات الانس ص۲۸)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
💠 زیرا نمونه هایی که بتوان آن را به تصوف در زمان رسول خدا (ص) نسبت داد وجود ندارد و یا اگر باشد ساخته ذهن این گروه است. اما در چرایی انتساب این فرقه به اواخر قرن دوم را باید در پیدایش مکاتب فراوان فکری در عصر اموی و عباسی جستجو کرد و نیز این نکته نباید نادیده انگاشته شود که اساساً تکثر مکاتب خواست حکومتها بود تا از این طریق در مرحله اول نخبگان جامعه و به دنبال آن همه ی افراد جامعه را به مباحث این چنینی مشغول سازندتا از حکومت و فساد آن غافل شوند. (البیان و التبیین، ۱/۲۳۲)
💠 اما استعمال این واژه در آثار مورخان برای اول بار در کتاب البیان و التبیین جاحظ م۲۲۵ هـ دیدنی است. (نفحات الانس، ص ۳۱) و نیز همانطور که پیشتر گفته شد اول کسی که به او صوفی گفته شد ابوهاشم کوفی است. (اثنی عشریه، ص ۳۳- حدیقه الشیعه، ص ۵۶۴) جامی ابوهاشم را همعصر با سفیان ثوری می داند وسفیان راجع به ابوهاشم می گوید: اگر او نبود من به ظرائف ریاکاری آشنا نمی شدم (پیشین)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
🚨 #بخش_سوم
✅#تصوف_در_نگاه_امامان_معصوم_(ع)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
💠با بررسی احادیث و روایاتی که از امامان معصوم در خصوص این گروه صادر شده است درمی یابیم که نگاه ائمه ی هدی (ع) به آنان نگاهی از سر عدم رضایت و عدم امضاء اعمال و رفتار آنان است چنانکه مرحوم کلینی از سدیر صیر فی نقل می کند که من روزی از مسجد بیرون می آمدم و امام محمد باقر داخل مسجد می شدند، دست مرا گرفت و رو به کعبه کرد و فرمود : ای سدیر! مردم مامور شدند از جانب خدا که بیایند و این خانه را طواف کنند و به نزد ما آیند و ولایت خود را بر ما عرضه کنند آنگاه فرمود ای سدیر! می خواهی کسانی که مردم را از دین خدا مانع می شوند به تو نشان دهم؟
💠آنگاه به ابوحنیفه و سفیان ثوری که در مسجد حلقه زده بودند نگریست و فرمود اینها هستند که بدون هدایت از جانب خدا و سندی آشکار از دین خدا جلوگیری می کنند اگر این پلیدان در خانه های خود بنشینند و مردم را گمراه نکنند مردم به سوی ما می آیند و ما آنها را از جانب خدا ورسول خدا خبر می دهیم. (استوارنامه، ص۲۲) در کتاب اصول الدیانات علت تاسیس مکتب صوفی توسط ابوهاشم را بر هم زدن اساس اسلام معرفی می کند(کوی صوفیان تا حضور عارفان، ص ۴۱) اما می توان ریشه هایی از انحراف را در دوران پیامبر (ص) نیز جستجو کرد که مخالفت پیامبر با افرادی مانند عثمان بن مظعون که گوشه گیری اختیار کرده بودند نشان از وجود این انحراف اولاً و مخالفت رسول خدا ثانیاً باشد. (آئینه ی اسلام، طه حسین، ص ۲۳۱-۲۳۰)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
🔹گلدزیهر مستشرق می گوید: «که زهد از متن و بطن اسلام زائیده شد اما تصوف از اندیشه ی اسلامی خارج است» بنابراین تصوف آمیخته ای از تعالیم اسلام، بودا، مانی، زرتشت، صوفیان مسیحی، نو افلاطونی، گنوسی، زروانی و هرسی می باشد پس طبیعی است که این گروه به شدت مورد طرد و لعن ائمه قرار بگیرند.
📙کتابهای متعددی در جمع آوری احادیثی که در رد صوفیه وارد شده است نگاشته شده از جمله کتاب اثنی عشریه از شیخ حر عاملی است که ما چند روایت از آن کتاب و برخی کتب دیگر نقل می کنیم:
1⃣از پیامبر اکرم روایت شده است که فرمودند: «روز قیامت بر امت من بر پا نشود تا آن که قومی از امت من که به آنها صوفیه می گویند، بر می خیزند آنها از من نیستند و بهره ای از دین ندارند، آنها برای ذکر دور هم حلقه می زنند و صدای خود را بلند می کنند به گمان این که بر طریقت و راه من هستند در حالی که آنان از کافران نیز گمراه ترند آنان اهل آتش بوده و صدایی دارند مانند عرعر الاغ» (سفیه البحار، محدث قمی۲/۵۸- کشکول علامه بحرانی۳/۲۳۱-البدعه و التحرف، شیخ جواد خراسانی، ص ۱۳۴)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
2⃣ احمد بن محمد بزنطی از امام صادق (ع) پرسید: در این زمان قومی پیدا شده اند که به آنها صوفی می گویند نظر شما راجع به آنها چیست؟ امام فرمود : «آنها دشمنان ما هستند پس هر کس به آنها میل پیدا کند از آنان است و با آنها مشهور خواهد شد، به زودی کسانی پیدا می شوند که ادعای محبت ما را می کنند و به آنان نیز تمایل نشان می دهند، خود را شبیه آنان می کنند و لقب آنان را بر خود می نهند و گفتار آنان را تاویل می کنند بدان که هر کس به آنان متمایل شود از ما نیست و ما از آنان بیزاریم و هر کس آنها را رد کند مانند کسی است که در حضور پیامبران با کفار جهاد کرده است. (اثنی عشریه ص ۳۳- منهاج البراعه، علامه خویی، ۶/۳۰۴، طرائق الحقائق ۱/۲۰۸-فضایح الصوفیه ص ۳۵- بین التصوف و التشیع، ص ۵۸۴)
3⃣ از بزنطی و نیز ابن بزیع از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمود: هر کس نزد او از صوفیه سخن میان آورد و به زبان و دل ایشان را انکار نکند از ما نیست و هر کس صوفیه را انکار نماید گویا این که در راه خدا و در حضور رسول خدا با کفار جهاد کرده است. (سفینه البحار ۲/۵۷و ۳۹۸-مستدرک الوسائل ۱۲/۳۲۳- تنبیه الغافلین ص ۱۲- انوار النعمانیه، ۲/۲۹۳)
4⃣ در روایاتی طولانی از امام هادی (ع)نیز نقل شده است که حضرت آنان را نصاری و مجوس امت خواندند و به شدت آنان را نکوهش و لعن کردند و آنان را به بت پرستان تشبیه کردند. (تصوف وشیعه ص ۵۴۸-سفینه البحار- ۲/۵۸) اما روایات فراوان دیگری در این باب از ائمه ی معصومین صادر شده است که برای تحقیق و مراجعه کتابهای زیر معرفی می شود. (مستدرک الوسائل ۲/۹۲-اصول کافی۵/۶۵-تحف العقول ص ۳۴۸-بحار الانوار۱۰/۳۵۱و ۴۹/۳۷۵- سفینه البحار۵/۲۰۰)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
─┅─═इई 🌺🌼🌼🌺ईइ═─┅─
#کریم_اهل_بیت #میلاد_امام_حسن_ع
نه بارگاه مطهر نه گنبدی داری
میان ما به کریمی زبانزدی داری
تو را کبوتر هر دل که مست میگردد
میان سینه ی هرکس تو مرقدی داری
نگه که میکنمت با جوان مردی هم
به سوی این فقرا رفت و آمدی داری
کبوترانه تو را مست گشته ام آقا
تویی که لطف و کرامات بی حدی داری
تو هم عزیز و گلی از علی و زهرایی
نشان عشق علی یا که احمدی داری
« رسیده ام که ببخشی مرا تو از سر لطف»
« اگرچه معترفم نوکر بدی داری »
نوشته ام غزلی به شوق آئینی
تویی که عطر علی با محمدی داری
اگر چه در غزلم نام یاحسن زیباست
به شیعیان علی حب سرمدی داری
💫میلاد کریم اهل بیت ،امام حسن علیه السلام مبارکباد💫
─┅─═इई 🌺🌼🌼🌺ईइ═─┅─
✨ @gelayeri_babolkenari ✨
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
🚨 #بخش_چهارم
✅#شخصیتهای_معروف_صوفی
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
1⃣ #سهل_تستری
او یکی از بزرگان و پیران این گروه از دین برون رفته است، وی سخنی دارد که نشان دهنده ی نوع نگرش آنان به شیطان می باشد که او را موجودی پلید نمی دانند او می گوید : «ابلیس را دیدم در میان قومی، به همتش بند کردم چون ان قوم برفتند گفتم رها نکن بیا در توحید سخن بگوی، گفت ابلیس در میان آمد و فصلی را به من گفت در توحید که اگر عارفان وقت حاضر بودند همه انگشت به دندان گرفتندی»(تذکره الاولیاء ۱/۲۳۳-۲۳۲)
این نوع نگرش درباره ی ابلیس تنها در گروه های یهودی و شیطان پرستی رایج است.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
2⃣ #معروف_کرخی
📝معروف کرخی را باید ناموس خرقه پوشان دانست، آنها او را از پیران و سلسله داران طریقت می دانند که از دست حضرت رضا (ع) فرقه صوفیانه پوشید. اما این ادعایی بی شرمانه است زیرا چگونه ممکن است امامی که آنان را از خود نمی داند و لباس کفر بر قامت نارسای اعتقادات آنان می پوشاند. خرقه ی درویشی بر آنان بپوشاند؟
ضمن آن که معروف کرخی یکی از #سنیان_متعصب است و ادعای این که او به دست امام رضا (ع) مسلمان شد نیز ادعای نادرست است. گویند او در زمان تشرف به محضر امام رضا چون پیرمردی ضعیف بود جان داد در حالی که وقتی به تاریخ تولد او و تاریخ حضور امام رضا در مشهد را بررسی می کنیم می بینیم که او در آن روزگار ۴۸ سال داشت آیا سن چهل و هشت سالگی سن فرتوتی است؟
✔️اما به هر شکل برخی از فرق مدعی تشیع صوفی سلسله خود را به معروف کرخی و از طریق او به امام رضا می رسانند، سلسله هایی مانند: نوریه، رضویه، علویه، ذهبیه، و مصطفویه سلسله هایی هستند که معروف را ام السلاسل تصوف نام گذاردند.
📝گویند معروف دربان امام رضا بوده است و از امام طریقت آموخته شیخ المشایخ شد و گویند او از امام اجازه یافت تا سلسله های رضویه، علویه و مصطفویه را بنیان نهد (طرائق الحقائق، ۲/۱۳۵-۱۳۳) اما سلسله های منسوب به او خود منشا سلاسل فراوان گردید از جمله : «سهروردی، مولویه، نوربخشیه، صفویه، نعمت الهیه، ذهبیه، کروبیه، اغتشاشیه، بکتاشیه، رفاعیه، نقشبندیه، جمالیه، قونویه،قدریه و پیر حاجاتیه» (دائره المعارف شیعه، ۴/۴۱۸) اشکال دیگری که به صوفیان وارد است آن است که آنها مدعی هستند : «در یک زمان دو قطب نشاید» پس معروف با وجود امام رضا حق ادعای مرشدی نداشته است (حقیقه العرفان ص ۸۵ )
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
3⃣ #منصور_حلاج
🌀حسین بن منصور حلاج در سال ۲۴۴ هجری در قریه طور از قرای بیضای فارس در خانواده ای تازه مسلمان شده ی سنی به دنیا آمد، او در ۱۲سالگی حافظ قرآن شد وی پس از آن به تستر رفت و شاگرد سهل تستری شده خرقه پوش شد. او در هجده سالگی به بغداد رفت و در آنجا با عمرو بن عثمان مکی همنشین شد اما با آغاز سخنان عجیب و غریب منصور، عمرو از او رنجید او پس از هجده ماه نزد جنید بغدادی رفت و جنید او را به خلوت نشینی فرمان داد وی اما طاقت سکوت نداشت و به قصد زیارت کعبه به حجاز آمد (مبانی عرفان و تصوف و احوال عارفان ص۳۰۲)
📌او یکسال کنار کعبه بیتوته کرد آنگاه به بغداد بازگشت و دعوی انا الحق نمود و این ادعای گزاف سبب شد تا همه از جمله پدر همسرش ابو یعقوب و استادش عمرو بن عثمان از او روگردان شوند (جستجو در تصوف ایران، ص ۱۳۶) عجب آن که جنید نیز از او تبری جست و او را رخنه ی اسلام دانسته و سر جدا شده ی او را پر کننده ی این حفره می داند (مصائب حلاج، لوئی ماسینیون، ص ۳۲۰) حلاج به شهرهای زیاد در کشورهای مختلف سفر کرد و توانست پیروان زیادی جذب کرد (جستجو در تصوف ایران، ص ۱۳۶)
📌 او در حالی که سنی مذهب بود اما با آمد و شد بین شیعیان، خود را وکیل امام عصر (عج) معرفی کرد (اعیان الشیعه ۲/۴۸) از سویی دیگر ادعای بابیت او سبب شده بود تا اهل اصفهان (جستجو در تصوف ایران، ص۱۳۶) و قم (اعیان الشیعه ۲/۴۸) او را اخراج کنند، اواز سوی امام عصر (عج) در توقیعی لعن و ترد شد (فرهنگ فرق اسلامی، محمد جواد شکور، ص ۱۶۳) بزرگانی مانند شیخ طوسی، ابن ندیم و ابن اثیر او را از مدعیان بابیت معرفی کرده اند. (الغیبه، طوسی، ص ۲۶۲، الکامل فی التاریخ، ابن اثیر ۸/۱۲۷-۱۲۶-الفهرست، ابن ندیم ص ۲۸۴) او همه جا می گشت و می گفت حجت از طالقان ظهور می کند و ظهور او نزدیک است. (الآثار الباقیه، ابوریحان بیرونی، ص ۲۷۵)
✅👈 سرانجام منصور در سال ۳۰۹ هجری با شکایت سهل بن اسماعیل بن علی نوبختی و فتوای ابوبکر محمد بن داوود موسس مذهب ظاهریه و تلاش علی بن فرات وزیر شیعی مقتدر عباسی به دار آویخته شد. (فرهنگ فرق اسلامی، ص ۱۶۳)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
4⃣ #سفیان_ثوری
سفیان ثوری از پدید آورندگان نخستین خرقه ی صوفی است. او همعصر ابوهاشم کوفی می باشد، سفیان کسی است که به امام صادق به خاطر پوشیدن جامه¬ی زیبا اعتراض کرده بود و امام پاسخی مستدل و محکم به او داد و درمقابل، سفیان نتوانست سخنی در جواب امام بگوید و ساکت شد اما عده¬ای از همفکران او آمدند تا با امام بحث کنند آنها نیز در ماندند، آنان با آیات قرآنی استدلال کردند و امام با آیات قرآنی به آنها پاسخ داد. (حشر۹۱- دهر۸-فرقان ۶۷- اسرا۲۸- ص ۳۵- فروع کافی ۵/۷۱-۶۵)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●•🔹•°• #تصوف •°•🔹•●•••••
🚨 #بخش_پنجم
✅ #برخی_از_عقاید_فرق_صوفیه
✅ #فرقه_های_صوفیه
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
💠ابن عربی را از بزرگان تصوف نظری معرفی می کنند او می گوید «با مشاهدۀ خداوند خود را می بینیم چون ذات ما عین اوست و جدایی و تفاوتی بین ما و او نیست مگر از نظر تعیین و محدودیت و اطلاق و خداوند با مشاهده ی ما خود را می بیند چون ذات اوست که با تعیین و شخصیت پذیری به صورت ما ظاهر شده است» همو می گوید : «آنچه را درک می کنی وجود خداوند است در اعیان ممکنات» (شرح فصوص قیصری، ص۳۸۹- فصوص الحکم ص ۱۰۳) این گفتارها در حقیقت ریشه در اعتقادات آنها مبنی بر وحدت وجود است که مورد سرزنش بزرگان دین قرار گرفته است، مولوی نیز در این باره می گوید
هر لحظه به شکلی بت عیار در آمد هر دم به لباس دگر آن یار بر آمد دل بر دو نهان شد گه پیر و جوان شد
از دیگر نشانه ها و باورهای آنان گذاشتن شارب بلند است در حالی که ائمه ی هدی آن را نهی فرمودند.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
📌سماع و رقص را می توان از دیگر انحرافات این گروه دانست که اولاً نشان دهنده ی نفوذ برخی مذاهب هند و پاکستان در تصوف است و ثانیاً با توجه به تعلیمات دین مبین اسلام سماع از محرمات می باشد که در این صورت باید اصل دانستن فعل حرام را علامتی بر انحراف جدی آنان از دین دانست. در ذیل به برخی دیگر از رسوم و عقاید آنان اشاره می شود
.
۱-🔺 #خرقه : که همان جامه ی درویشی است.
۲-🔺 #کشف_و_شهود : که ادعایی گزاف در مقابل مقام مکاشفه ی عرفاست.
۳-🔺 #پیر_و_مرشد : که همانا مرجع سازی در مقابل مرجعیت فقهی شیعیان است.
۴-🔺 #شریعت_در_تصوف: که از دردناکترین بخشهای اعتقادی این گروه است، آنها معتقدند که در مرحله ای از مقام درویشی انسان به جایی می رسد که دیگر نیاز به شریعت نیست و باید در طریقت طی مسیر کرد از این رو نماز و روزه و دیگر عبادات تعطیل می شود.
۵-🔺 #صلح_کل: آنان با این روش خواستند تا بین مذاهب وحدت ایدئولوژیکی برقرار کنند. آنچه گفته شد برخی از اعتقادات، رسوم، اصطلاحات و انتسابات آنها است.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 #تصوف •°•🔹•●•••••
📌در بخشهای پیشین اجمالاً گفته شد که تصوف به فرقه های فراوانی تقسیم شده و هر یک آداب و ادعای مخصوص به خود دارد. برخی از محققین تعداد این فرقه ها را تا دویست فرقه برشمردند اما در ذیل به مشهورترین و معروفترین آن فرقه ها اشاره می شود:
۱- #خاکساریه
اینان صوفیانی هستند که با لباس درویشی، کشکول و تبرزین به دست گرفته در کوچه ها می روند (خاکسار و اهل حق ص ۸۱) این فرقه شباهت فراوانی به فرقه ی اهل حق دارد آنقدر که برخی این گروه را از شاخه های اهل حق می دانند برخی بر این باورند که خاکساریه ادامه ی قلندریه می باشد گروهی دیگر گمان می کنند که موسس آن پدر شاه عباس صفوی می باشد خاکساری ها به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند.
1⃣ خاکسار جلالی
2⃣ دوده ی معصوم علیشاه
3⃣ دوده ی نورایی
4⃣ دوده ی عجم
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📧 @gelayeri_babolkenari
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••