eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
142 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار مسئولان نظام: ما گفتیم رژیم صهیونیستی ۲۵ سال دیگر را نمی‌بیند، خودشان عجله کردند و زودتر می‌خواهند بروند... 💻 Farsi.Khamenei.ir
✅خروج سفیانی یکی از پنج علامتی است که در روایات به عنوان علامت حتمیه پیش از ظهور از آن نام برده شد. 🔶موضوعاتی که می‌توان در خصوص سفیانی مطرح کرد عبارتند از : (خسف بیدا) ؛، یا ❇️بنابر روایتی از امام رضا(ع)، ظهور قائم، بدون خروج سفیانی رخ نخواهد داد. در روایاتی دیگر، سفیانی پس از ۹ ماه حکومت بر شام، به سمت مدینه لشکرکشی می‌کند و در جایی به نام بیداء، در زمین فرو می‌رود. ⛔️سفیانی در روایات شیعه و سنی، از نوادگان ابوسفیان دانسته شده که چهره‌ای خون‌ریز و بی‌رحم دارد و مردم از دیدن او وحشت می‌کنند. نام‌های مختلفی از جمله عنبسة بن مرة برای وی ذکر شده است. 🟡در منابع روایی اهل سنت و تشیع نامهای مختلفی برای او ذکر شده است؛ عنبسة بن مرة[۱]، حرب بن عنبسة[۲]، و عثمان بن عنبسة،[۳] از نوادگان ابوسفیان ذکر شده است.[۴] همچنین نام او در منابع اهل سنت، حرب بن عنبسة[۵] و معاویه بن عتبه دانسته شده است.[۶] 🔴سفیانی، در روایات، بسیار خون‌ریز، آدم‌کش و بی‌رحم تصویر شده است.[۷] همچنین بنابر روایاتی که از امام علی(ع) نقل شده، سفیانی مردی چهارشانه، آبله‌رو، و تک‌چشم است که مردم از دیدن او وحشت می‌کنند[۸] بر پایه روایتی از امام صادق(ع) که در بحار الانوار نقل شده، سفیانی دشمن شیعه است و منادی او در کوفه اعلام می‌کند که هر کس سر شیعه‌ای را از تن جدا کند به او هزار درهم می‌دهد. 🔶 خروج او از روایات فراوانی استفاده می‌شود. 🔷خروج سفیانی، در روایاتی از امام صادق(ع) حتمی دانسته شده[۱۰] و در کنار خروج یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء، یکی از پنج نشانه پیش از قیام قائم معرفی شده است.[۱۱] 🟢همچنین بنابر نقلی از امام رضا(ع)، ظهور قائم از جانب خدا حتمی است، و خروج سفیانی هم حتمی است و بدون خروج سفیانی، قائم ظهور نخواهد کرد.[۱۲] در روایتی از امام صادق(ع) هم خروج سفیانی حتمی و در ماه رجب دانسته شده است.[۱۳] روایتی از امام باقر(ع)، حاکی از این است که خروج سفیانی، سید یمانی و سید خراسانی، در یک سال، یک ماه و یک روز واقع خواهد شد.[۱۴] 🟢در روایاتی از پیامبر اکرم(ص)، یکی از نشانه‌های ظهور امام مهدی(ع)، خروج لشکری از شام به سمت مکه و فرو رفتن آنها در سرزمینی به نام بیداء (بیابانی میان مکه و مدینه) معرفی شده که در منابع روایی به خسف بیداء شهرت یافته است.[۱۵] بنابر روایتی دیگر، امام علی(ع) درباره بخشی از آیه ۵۱ سوره سبأ (وَ لَوْ تَرىٰ‌ إِذْ فَزِعُوا فَلاٰ فَوْتَ‌ وَ أُخِذُوا مِنْ‌ مَكٰانٍ‌ قَرِيبٍ)، به سفیانی اشاره کرده و تصریح کرده که ۹ ماه بر شام حکومت می‌کند و پس از آنکه به سوی مدینه لشکرکشی می‌کند، در بیداء، خداوند او را در زمین فرو می‌برد.[۱۶] 🔶؟ سید محمد صدر (۱۳۲۲-۱۳۷۷ش) از مراجع تقلید قرن چهاردهم شمسی در کتاب تاریخ الغیبه الکبری، سفیانی را نماد انحراف در جامعه اسلامی دانسته است.[۱۷] البته در پاسخ او گفته شده که رمزی‌دانستن علائم ظهور خلاف ظاهر احادیث است.[۱۸] و سبب می‌شود که کارکرد علائم ظهور که شناخت امام مهدی(عج) از مدعیان دروغین است،[۱۹] لغو باشد.[۲۰] 📚 📚ابن طاووس، التشریف بالمنن، ۱۴۱۶ق، ص۲۹۶؛ فتلاوی، علامات المهدی المنتظر، ۱۴۲۱ق، ص۲۷۹. 📚شوشتری، احقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ص۵۶۷؛ فتلاوی، علامات المهدی المنتظر، ۱۴۲۱ق، ص۳۳۷. 📚 تاج‌الدین، المجالس المهدویة، ۱۴۳۷ق، ص۲۲۳. 📚شوشتری، احقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ص۵۶۷؛ فتلاوی، علامات المهدی المنتظر، ۱۴۲۱ق، ص۳۳۷؛ تاج‌الدین، المجالس المهدویة، ۱۴۳۷ق، ص۲۲۳. 📚مقدسی، عقد الدرر، ۱۴۲۸ق، ص۱۲۸. 📚مقدسی، عقد الدرر، ۱۴۲۸ق، ص۱۱۶. 📚 برای نمونه نگاه کنید به: ابن طاووس، التشریف بالمنن، ۱۴۱۶ق، ص۱۱۵ - ۱۱۷؛ مقدسی، عقد الدرر، ۱۴۲۸ق، ص۷۶. 📚نگاه کنید به: علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۲، ص۲۰۵. 📚علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۲، ص۲۱۵. 📚 شیخ صدوق، کمال الدین، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۶۷۸، ح۵؛ ص۶۸۰، ح۱۴ و ۱۵. 📚شیخ صدوق، کمال الدین، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۶۷۸، ح۵. 📚 حمیری، قرب الإسناد، ص۳۷۴، ح۱۳۲۹. 📚نعمانی، الغیبة، [۱۳۹۷ق]، ص۳۰۲. 📚نعمانی، الغیبه، [۱۳۹۷ق]، ص۳۶۹. 📚ابن طاووس، التشریف بالمنن، ۱۴۱۶ق، ص۱۵۸، ح۲۰۵ و ۲۰۶. 📚نعمانی، الغیبه، [۱۳۹۷ق]، ص۳۰۵. 📚صدر، تاریخ الغیبة الکبری، ۱۴۱۲ق، ص۴۸۴. 📚 محمدی ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ۱۳۹۳ش، ج۷، ص۴۶۰. 📚محمدی ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ۱۳۹۳ش، ج۷، ص۴۱۴-۴۱۵. 📚محمدی ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ۱۳۹۳ش، ج۷، ص۴۶۰.
 دار و ندار حضرت دادار مجتباست سبط نبی ومخزن الاسرار مجتباست   گویند هر کسی نظری سویش افکند کافر شود که احمد مختار مجتباست   اولاد فاطمه همگی شبه حیدر اند اما به واقع حیدر کرار مجتباست   تضمین کنم برای حسن شعر بهتری زیبایی تمامی اشعار مجتباست   عباس هم بدست حسن مرد رزم شد استاد فن رزم علمدار مجتباست   جنگ جمل بدست حسن ختم گشته است از قاتلان لشگر کفار مجتباست   برتن زره نکرده به مانند مرتضی وقت نبرد مرد جگردار مجتباست   از لطف اوست اشک دوچشم حسینیان درمجلس حسین میاندار مجتباست https://eitaa.com/mahdilomam میلاد کریم اهل بیت علیه السلام بر همه ی محبان و شیعیان آن حضرت مبارکباد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏺رفتار روحی فداه و آثار ظهور امام در بیان ( علیه السلام) ❇️کریم اهل بیت ،امام حسن مجتبی علیه السلام در بیانی شریف به برخی ویژگی‌های رفتاری امام عصر (عج) و ثمرات ظهورشان اشاره کرده، فرمود:  1⃣ او مردم را از فتنه و بلا و نادانی نجات دهد؛  🔶کَلَبٍ مِنَ الدَّهْر وَ جَهْلٍ مِنَ النَّاسِ 2⃣* خداوند او را با ملائک تأیید و یاری دهد و یارانش را حفظ کند و او را با آیاتش حفظ کند. 🔶یُؤَیِّدُهُ اللَّهُ بِمَلَائِکَتِهِ وَ یَعْصِمُ أَنْصَارَهُ وَ یَنْصُرُهُ بِآیَاتِهِ *3⃣ او را بر اهل زمین پیروز کند و همه به رضایت یا کراهت مطیع او شوند. 🔶وَ یُظْهِرُهُ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ حَتَّى یَدِینُوا طَوْعاً وَ کَرْهاً (اشاره به 83 آل‌عمران) *4⃣ زمین را از عدل و نور و برهان [و هدایت] پر می‌کند و  تمام اهل زمین تسلیم او می‌شوند و کافری باقی نمی‌ماند، جز آنکه به او ایمان می‌آورد و شخص بدسرشت و ناپاک یافت نخواهد شد، جز آنکه صالح و پرهیزگار می‌شوند.  🔶 یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا وَ نُوراً وَ بُرْهَاناً یَدِینُ لَهُ عَرْضُ الْبِلَادِ وَ طُولُهَا لَا یَبْقَى کَافِرٌ إِلَّا آمَنَ بِهِ وَ لَا طَالِحٌ إِلَّا صَلَحَ. *5⃣ درندگان در حکومت او در آرامش هستند، و زمین، نباتات خود را ظاهر و آسمان برکاتش را نازل می‌کند و گنج‌ها برای او آشکار شوند؛  🔶 وَ تَصْطَلِحُ فِی مُلْکِهِ السِّبَاعُ وَ تُخْرِجُ الْأَرْضُ نَبْتَهَا وَ تُنْزِلُ السَّمَاءُ بَرَکَتَهَا وَ تَظْهَرُ لَهُ الْکُنُوزُ * 6⃣و چهل سال بر شرق و غرب جهان حکومت خواهد کرد، خوشا به حال کسی که او را در آن روزها درک کند و سخنانش را بشنود؛  🔶یَمْلِکُ مَا بَیْنَ الْخَافِقَیْنِ أَرْبَعِینَ عَاماً؛ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَکَ أَیَّامَهُ وَ سَمِعَ کَلَامَهُ. 📚[الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، 291] 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️ آیا در زمان حکومت حضرت مهدی طبق آیه ی لیظهره علی الدین کله ،و نیز برخی روایات که می‌گوید کافری نمی‌ماند و مانند آن، همه ی مردم مسلمان میشوند؟ ✳️: 1⃣در پایان همین آیه ی مورد استشهاد خداوند می فرماید ولو کره المشرکون ،این یعنی مشرکینی هستند که از غلبه ی اسلام کراهت دارند. 2⃣ : «وَ مِنَ الَّذینَ قالُوا إِنّا نَصارى‏ أَخَذْنا میثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ»(المائدة/ 14)؛ و ما از کسانى که گفتند ما مسیحی هستیم پیمان گرفتیم؛ ولى آن‌ها قسمت مهمى را از آنچه که به آنان تذکر داده شده بود فراموش کردند، از این رو در میان آن‌ها تا روز قیامت دشمنى و کینه افکندیم . تا روز قیامت دشمنی افکنیدم بیانگر این است که این گروه تا قیامت باقی می‌مانند. یا مثلا عده‌ای که احتمالاً باز هم قلیل و اندک خواهند بود، یهودی و کلیمی باقی می‌مانند: «وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ»(المائدة/ 64)؛ و ما بین ایشان(یعنی یهودیان بدکردار) تا روز قیامت دشمنی و کینه افکندیم. 3⃣در روایتی هم از امام صادق علیه السلام آمده است:قُلْتُ فَمَا یَکُونُ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ عِنْدَهُ قَالَ یُسَالِمُهُمْ کَمَا سَالَمَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ  وَ یُؤَدُّونَ‏ الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ‏ قُلْتُ فَمَنْ نَصَبَ لَکُمْ عَدَاوَةً فَقَالَ لَا یَا أَبَا مُحَمَّدٍ مَا لِمَنْ خَالَفَنَا فِی دَوْلَتِنَا مِنْ نَصِیبٍ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَلَّ لَنَا دِمَاءَهُمْ عِنْدَ قِیَامِ قَائِمِنَا فَالْیَوْمَ مُحَرَّمٌ عَلَیْنَا وَ عَلَیْکُمْ ذَلِکَ فَلَا یَغُرَّنَّکَ أَحَدٌ إِذَا قَامَ قَائِمُنَا انْتَقَمَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لَنَا أَجْمَعِین»(بحارالانوار، ج 52،ص 381)؛ ابوبصیر یکی از اصحاب خاص حضرت امام صادق(ع) گوید که در محضر امام(ع) عرض کردم که قائم(عج) در زمان خود با اهل  ذمّه(یهودی، مسیحی و ...) چه می‌کند؟  ایشان فرمودند: مانند رسول خدا(ص) با آن‌ها صلح و مسالمت مى‏‌کند و آن‌ها نیز با کمال ذلت و حقیرانه «جزیه » به ایشان می‌پردازند، عرض کردم: اگر کسى در آن زمان با شما دشمنى و خصومت بورزد، چه مى‌‏شود؟ امام صادق(ع) فرمودند: در دولت ما مخالفان ما دیگر فرصتى براى دشمنى با ما ندارند، زیرا در آن موقع خداوند ریختن خون آن‌ها را براى ما حلال کرده است. امروز کشتن آن‌ها بر ما و شما حرام است، پس کسى تو را مغرور نسازد، وقتى قائم ما(عج) قیام کرد، خداوند به وسیله او انتقام پیغمبرش و ما را از دشمنان ما می‌گیرد ، 4⃣اراده و اختیار انسان مقطعی نیست بلکه در عصر ظهور هم این اراده و اختیار وجود دارد از این رو طبیعی است که برخی براساس اختیار خود دین دیگری بپذیرند ولو به سوء اختیار 5⃣نفس تشکیل حکومت خود بیانگر این است که مخالفانی وجود دارند که برای کنترل و مدیریت آنان تشکیل حکومت ضروری است. 6⃣می‌توان روایاتی که افاده ی عموم در اسلام مردم دارد حمل بر غلبه ی دین اسلام بر سایر ادیان به لحاظ تعداد پیروان بشود و یا حاکمیت مطلق دین اسلام بر جهان را برساند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
25.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙  تقدیم به روح شهید حسنی کارگر تلاوت آیات ۶۷ تا ۷۱ سوره مبارکه زخرف توسط هادی اسفیدانی الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ ‎﴿٦٧﴾‏ يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ ‎﴿٦٨﴾‏ الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ ‎﴿٦٩﴾‏ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ ‎﴿٧٠﴾‏ يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ ۖ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ ۖ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ‎﴿٧١﴾‏ @mahfeltv3
هدایت شده از پنجره🇮🇷
روز بدر در روز 17 ، سنه 2، واقعه بدر اتفاق افتاد و مسلمانان سيصد و سيزده نفر بودند و مشركين نهصد و بيست تن و از مشركين هفتاد نفر اسير شدند و هفتاد نفر كشته شدند كه از جمله رؤساى ايشان: عُتبه، شَيْبه، وليد، عاص بن سعيد، زَمعة بن الأسود و نوفل بوده و بيشتر ايشان به شمشير امير المؤمنين عليه السلام به دركات جحيم شتافتند . و چون جنگ بر طرف شد و فتح براى حضرت رسول صلى الله عليه و آله واقع شد، حضرت فرمود:کيست كه از ابوجهل خبرى آورد. عبدالله بن مسعود گفت: يا رسول الله، من حاضرم ، و برخاست و در ميان كشتگان قريش فحص كرد. ابوجهل را ديد كه مجروح بر روى خاك افتاده. عبدالله پا بر گردن او نهاد و بر سينه وى نشست و موى زَنَخ او را بكشيد و گفت: «الحَمدُ لِلّهِ الذي أخزاك». ابوجهل گفت: اى شبانكِ گوسفند، بر جاى بلندى بر آمدى! بگو فتح با كيست؟ گفت: فتح، خداى و رسول راست. هم اكنون سرت از تن دور كنم. ابوجهل بعد از كلماتى گفت: سر من را از پايين گردن جدا كن تا بزرگ و مهيب بنمايد در چشم محمّد، و به او بگو كه من پيوسته با تو دشمن بودم و امروز عداوتم سخت‏تر است. عبدالله گفت: من لختى از اعضاى سرت را به گردن خواهم افزود تا از همه سرها حقيرتر و خردتر بنمايد. پس شمشير كشيد تا كار او را تمام نمايد. شمشيرش را حدّت نبود. لاجرم تيغ ابوجهل را بركشيد و سرش را بر گرفت و به نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آورد و در خاك افكند. حضرت در او تأمّل فرمود و حمد خداى به جاى آورد. فیض العلام ص 68 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
روز بدر در روز 17 #رمضان ، سنه 2، واقعه بدر اتفاق افتاد و مسلمانان سيصد و سيزده نفر بودند و مشركين
واقعه ی بدر آنقدر از اهمیت و تقدس بالایی برخوردار بود که بعدها اگر در منازعه ای بین دو مسلمان ،طرف یکی از آنها یک شخصیت بدری حضور داشت حق را به او می‌دادند و می‌گفتند فلان بدری اورا تایید می‌کند. در نبرد صفین که تعداد زیادی از دو طرف کشته و زخمی دادند در تقدس عملیات امیرالمومنین و بطلان معاویه می‌گفتند:۲۵ بدری در سپاه امیرالمؤمنین به شهادت رسیدند.[منقری، نصر بن مزاحم، وقعة صفین، ص۲۳۶. ابن ابی‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۵، ص۱۸۸-۱۹۱.] عدد ۳۱۳ هم مقدس و تعداد یاران و فرماندهان سپاه امام زمان روحی فداه هم همین عدد است.[طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۵، ص۲۱۸.] https://eitaa.com/mahdilomam
❇️❓ ✳️اینکه در برخی روایات آمده است که حضرت مهدی وقتی ظهور کنند دین جدیدی می آورند، منظور چیست؟با توجه به اینکه در قران آمده است ان الدین عندالله الاسلام و فرمود الیوم اکملت لکم دینکم و رضیت لکم الاسلام دینا. ❇️: 🔷اولا در روایات دین جدید نیامده است بلکه قضاء جدید آمده چنانکه امام باقر علیه السلام میفرمایند: «یقوم القائم بامر جدید و کتاب جدید و قضاء جدید...»؛[۱]  🔸«امام قائم که قیام کند، امری نو و کتابی نو و قضاوتی نو خواهد داشت» 🔷ثانیا روایتی از امام صادق علیه السلام در حقیقت در حکم توضیح این روایت است که میفرمایند: «قال یصنع ما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة و یستانف الاسلام جدیدا»؛ [۲] 🔸 «همان کاری را که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) انجام داد، مهدی (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) انجام می‌دهد. بدعت‌های موجود را خراب می‌کند؛ چنان‌که رسول خدا اساس جاهلیت را منهدم نمود، آن‌گاه اسلام را از نو بنا می‌کند». 🔸این روایت به روشنی بیان می‌کند که امام جهالت را زدایش و براساس سنت رسول خدا عمل می‌کند نه آنکه دین جدید بیاورند. 🔷ثالثا می‌توان گفت باتوجه به اینکه مردم در آخرالزمان انقدر از مفاهیم دینی و معارف اسلامی دور و بیگانه هستند که وقتی امام زمان بر اساس دین اسلام و سنت رسول خدا وحقیقت احکام عمل می‌کند، مردم می پندارند که گویا امام دین جدیدی آورده است. 📚 1⃣ابن ابی‌زینب (نعمانی)، محمد بن ابراهیم، الغیبة، محقق و مصحح:غفاری، علی‌اکبر، ص۲۳۳، نشر صدوق، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۷ق. 2⃣مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۵۲، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️ ✅در برخی روایات که وقتی به اسناد آنها نگاه می شود، قابل اعتماد نمی‌باشد، قیام امام زمان به گونه ای بیان می‌شود که گویا تمام آن خون ریزی و کشتار گسترده است؛ اما حقیقت آن است که : 1⃣ همانگونه که گفته شد روایاتی که قیام را صرفا خون ریزی و کشتار نشان می‌دهند از سند متقن و قابل اعتمادی برخوردار نیستند. 2⃣ اینکه برخی روایات به نبردها و انتقام و مانند آن اشاره می‌کند باید گفت به طور طبیعی در مقابل قیام حق و استقرار عدالت کامل ،عده ای که ظلم و فساد سیره ی مستمره ی آنان است برای از دست ندادن جایگاهشان به مقابله به امام برمی‌خیزند ازاین رو طبیعی هست که جنگهایی رخ می‌دهد چنانکه مشرکین مکه و یا یهودیان مدینه نیز در مقابل پیامبر جنگیدند . وانتقام امام زمان یعنی ستاندن حق مظلوم از ظالم و این عین عدالت است. 3⃣طبق روایات اساس قیام امام زمان برمبنای معرفت و عقلانیت است چنانکه در روایتی امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم‏»؛[📚کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 25، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق] وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار می‌دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می‌کند و عقل‌هایشان به کمال می‌رسد. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️ عج 1⃣در سوره ی قدر آیه ی چهارم میخوانیم: تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر 2⃣می‌دانیم که فعل مضارع دلالت بر استمرار می‌کند بنابراین نزول ملائکه متوقف بر زمان پیامبر اکرم (ص) نیست 3⃣نزول ملائکه بر رسول خدا با هدف تقدیر امور بندگان است و این تقدیر در شب قدر طبق روایات هرسال انجام می‌شود 4⃣پس بعد از رسول خدا در هر زمانی باید حجتی باشد تا ملائکه در شب قدر بر او نازل شده و تقدیر بندگان را در اختیار اقرار دهند و این برهان علاوه بر اینکه وجود امام زمان را اثبات می‌کند، نزول ملائکه در شب قدر بر ایشان را نیز اثبات می‌کند. 5⃣علی بن ابراهیم قمی در تفسیری دربارة نزول فرشتگان و روح، در شب قدر می گوید: فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان(ع) نازل می شوند و آنچه را از مقدرات سالانة بشر، نوشته اند، به او تقدیم می دارند. و همین محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(ع) نقل کرده، که وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما می دانید که لیلة القدر کدام شب است؟ حضرت فرمودند: چگونه ندانیم، و حال آن که در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف می کنند(📚علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 73؛ منتخب الاثر فصل2، ب 3، ح4 ، ص 183) 6⃣امام جواد (ع) از حضرت امیر المؤمنین (ع) نقل می کند که ایشان به حسن بن عباس فرمود: شب قدر در هر سالی است و خداوند در آن شب تمام امور آن سال را نازل می کند، پس از رسول خدا (ص) نیز کسانی عهده دار این امور هستند. ابن عباس از امام پرسید: آن ها کیستند: امام علی (ع) فرمود من و یازده نفر از فرزندان من که امام و هم سخن با فرشتگان هستیم.» [📚ابو الصلاح حلبی، تقریب المعارف، ص 182، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1404 ق ] 🆔https://eitaa.com/mahdilomam