❇️#شب_قدر_و_حضرت_مهدی عج
1⃣در سوره ی قدر آیه ی چهارم میخوانیم: تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر
2⃣میدانیم که فعل مضارع دلالت بر استمرار میکند بنابراین نزول ملائکه متوقف بر زمان پیامبر اکرم (ص) نیست
3⃣نزول ملائکه بر رسول خدا با هدف تقدیر امور بندگان است و این تقدیر در شب قدر طبق روایات هرسال انجام میشود
4⃣پس بعد از رسول خدا در هر زمانی باید حجتی باشد تا ملائکه در شب قدر بر او نازل شده و تقدیر بندگان را در اختیار اقرار دهند و این برهان علاوه بر اینکه وجود امام زمان را اثبات میکند، نزول ملائکه در شب قدر بر ایشان را نیز اثبات میکند.
5⃣علی بن ابراهیم قمی در تفسیری دربارة نزول فرشتگان و روح، در شب قدر می گوید:
فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان(ع) نازل می شوند و آنچه را از مقدرات سالانة بشر، نوشته اند، به او تقدیم می دارند.
و همین محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(ع) نقل کرده، که وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما می دانید که لیلة القدر کدام شب است؟ حضرت فرمودند:
چگونه ندانیم، و حال آن که در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف می کنند(📚علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 73؛ منتخب الاثر فصل2، ب 3، ح4 ، ص 183)
6⃣امام جواد (ع) از حضرت امیر المؤمنین (ع) نقل می کند که ایشان به حسن بن عباس فرمود: شب قدر در هر سالی است و خداوند در آن شب تمام امور آن سال را نازل می کند، پس از رسول خدا (ص) نیز کسانی عهده دار این امور هستند. ابن عباس از امام پرسید: آن ها کیستند: امام علی (ع) فرمود من و یازده نفر از فرزندان من که امام و هم سخن با فرشتگان هستیم.» [📚ابو الصلاح حلبی، تقریب المعارف، ص 182، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1404 ق ]
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
⏺#بررسی_سند_دعای_موسوم_به_دعای_ فرج(الهی عظم البلاء)
❇️پیش از ورود به بحث سندی لازم هست تعریفی از دو واژه ارائه شود؛
#منبع:
🔶منبع عبارت است از کتاب،سایت،نشریه یا هر چیزی که فلان مطلب یا قول از آن نقل شده باشد. برفرض مثال میگوییم منبع فلان روایت چیست؟پاسخ داده میشود بحارالانوار
#سند:
🔶مراد از سند و یا قول مسند ،عبارت است از سلسله ی رجالی که فلان قول را نقل کردند و حدیث مسند به حدیثی گفته میشود که سلسله ی اسناد آن بدون انقطاع به امام معصوم برسد.
♻️حال با توضیح فوق به بررسی سند دعای موسوم به فرج می پردازیم:
💠نخستین بار امین الاسلام طبرسی در کتاب کنون النجاح تعليم امام زمان به محمد بن احمد بن ابي ليث بر شمرد كه از ترس به مقابر قريش در بغداد پناه برده بود و به بركت اين دعا نجات يافت
📚(به نقل از مجلسي، بحار الانوار، بيروت، الوفا، 1404 ه.ق، ج 53، ص 275.)
💠در کتاب «الزام الناصب» چنین نقل شده است: شیخ جلیل امین الاسلام فضل بن حسن طبرسی مؤلف کتاب تفسیر «مجمع البیان» در کتاب «کنوز النجاح» گفته است: دعایی که حضرت امام مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) به أباالحسن محمد بن أحمد بن أبی لیث - رحمت خدای متعال بر او باد - در شهر بغداد در مقابر قریش به او تعلیم داد و أبوالحسن از زندان از ترس کشتن به مقابر قریش پناه برده بود و به برکت این دعا، خداوند او را از کشته شدن نجات داد.
🔴در کتب رجالی شیعه احمد بن محمد بن ابی ليث مجهول است لذا سند این نقل از این جهت مخدوش می باشد.
🔶 از سویی پذیرش اینکه امام زمان به او تعلیم داده است نیز با توجه به شرایط و حکمت غیبت ،سخت است ؛آری ،اگر در قالب توقیع از سمت نواب خاص و یا شخصیتهایی مانند شیخ مفید و یا شیخ طوسی بود میتوانستیم بپذیریم و یا ادعیه ی دیگری متن آن را تایید میکردند باز هم قابل پذیرش بود اما با تحقیقی که انجام گرفت،نویسنده ی این سطور دعایی ماثوره نیافت که متن یا برخی الفاظ آن را تایید کند.
🔷البته به لحاظ درایه و دلالت نیز مباحثی وجود دارد مانند شبهه ی شباهت به ادبیات غالیان در فراز یا محمد و یاعلی اکفیانی.... که بنا نداریم ورود کنیم.
◀️بنابراین، این روایت فاقد سند قابل اعتماد است چنانکه آیه الله العظمی سیستانی فرمودند:سند اين دعا معتبر نيست و ضعيف است و واجب نيست حتما از آن دفاع كنيم
(📚استفتائات آيت الله سيستاني، ص351)
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از پنجره🇮🇷
دعای واقعی :
دعاء اگر واقعی باشد مستجاب می شود چون فرمود « مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را » « ادعونی استجب لکم» ( مومن 60)
در کریمه «نمل 62» دو شرط برای دعاء ذکر شد :
1.اضطرار«یجیب المضطر» .
چون به دون آن حقیقت دعا محقق نمی شود، چون وقتی راه دیگری وجود دارد پس فقط آنچه درخواست می کند مطلوب او نیست
2.خواست از خدا «دعاه»
کسی که فقط به اسباب چشم دوخت یا به مجموع اسباب و خدا چشم دوخت از خدا نخواست .
این دو شرط در واقع شرط تحقق دعا است نه شرط اجابت برای همین در (مومن60) شرطی مطرح نکرده است
بر همین اساس در بقره 186 آمده است : « اگر بندگانم از تو بپرسند در باره دعا و در خواست از من بگو من نزدیکم و اجابت می کنم اگر مرا بخوانند »
اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان
از این رو اگر مضطری دعا کرد و اجابت نشد مشکل در اضطرار یا دعا و خواست از خدا است ، چون ظاهر ایه ابای از تخصیص دارد.( المیزان)
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذٰا دَعٰاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفٰاءَ الْأَرْضِ أَ إِلٰهٌ مَعَ اللّٰهِ قَلِيلاً مٰا تَذَكَّرُونَ «نمل 62»
كيست كه هرگاه درماندهاى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان (خود در) زمين قرار دهد؟ آيا با خداوند معبودى است؟ چه كم پند مىپذيريد.
1.در روايات و تفاسير نديدم كه دربارهى تلاوت آيهى ۶۲ براى استجابت دعا نقشى باشد، لكن مردم به خاطر تناسب محتواى آيه تبرّكاً آن را مىخوانند و مانعى ندارد.
2. در روايات مىخوانيم: نمونهى مضطرّ واقعى، امام زمان (عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف) است و بدترين سوء «وَ يَكْشِفُ السُّوءَ»، سلطهى كفّار است كه در زمان آن حضرت برطرف مىشود و نمونهى «يَجْعَلُكُمْ خُلَفٰاءَ» حكومت صالحان در آن زمان است.
( تفسیر نور)
#ماه_رمضان #شب_قدر
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضهخوانی شهید «تورجیزاده» پشت بیسیم به درخواست شهید خرازی
@TasnimNews
❇️#حضرت_علی_رجعت_عصر_ظهور
⏺در روایات، از حضرت علی علیه السلام به عنوان صاحب رجعت های مکرر نام برده میشود.
🔶موضوعاتی مانند زمانهای رجعت حضرت ،حکومت پس از رجعت،دابه الارض و مانند آن ،در خصوص رجعت حضرت امیر مطرح است.
✅رجعت اميرالمؤمنين (عليه السلام) بيش از يک بار است چه اينکه خود فرمود: إنَّ لِيَ الکَرَّةَ بَعدَ الکَرَّةِ وَ الرَّجعَةَ بَعدَ الرَّجعَةِ و أنا صاحِبُ الرَّجَعاتِ وَ الکَرَّاتِ.
من داراي رجعتِ پس از رجعت و بازگشتِ پس از بازگشت هستم؛ من رجعت ها و بازگشت ها دارم.
📚مختصر بصائر الدرجات، ص 33.
زمان برخي از رجعت هاي آن حضرت در روايات بيان شده است و زمان برخي ديگر در پرده ابهام قرار دارند. البته مراد از بيان زمان هاي رجعت او نقطه زماني فرا رسيدن آنها نيست بلکه منظور بيان ويژگي هاي ظرف زماني آنهاست.
اولين رجعت آن حضرت در آغاز عصر ظهور تحقق مي يابد تا امام زمان (عليه السلام) را ياري دهد. امام حسين (عليه السلام) در اين باره مي فرمايد:
أَخرُجُ خَرجَةً يُوافقُ ذلکَ خَرجَةَ أميرِالمؤمنينَ وَ قِيامَ قائِمِنا.
رجعت من با بازگشت اميرالمؤمنين و قيام قائم ما همزمان خواهد بود.
🔶رجعتِ ديگر اميرالمؤمنين (عليه السلام) پس از حضرت مهدي (عليه السلام) يعني زمان حاکميت امام حسين (عليه السلام) است و پايان آن هم در زمان حاکميت آن حضرت خواهد بود.
📚الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 848.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#ابو_محمدحسن شریعی ،نخستین #مدعی_نیابت
🔶شیخ طوسی در الغیبه او را از اصحاب امام هادی(ع) و اصحاب امام عسکری(ع) شمرده و گفته او نخستین کسی بود که بر خدا و حجتهای الهی دروغ بست و توقیعی در لعن و بیزاری از وی صادر شد. 🔷شیعیان نیز او را لعن کردند و از او بیزاری جستند. سرانجام کار او به کفر و الحاد کشیده شد.[۱]
🔶متن توقیعی که در لعن شریعی صادر شده موجود نیست، ولی در توقیعی که از سوی امام زمان(عج) در لعن شلمغانی صادر شده، آمده است:
🟢«به مردم اعلام کن که ما از شلمغانی پرهیز میکنیم؛ چنانکه پیش از او نیز از کسانی نظیر او همچون شریعی، نمیری، هلالی و بلالی پرهیز داشتهایم.»[۲]
برخی گفتهاند گروهی به نام «شریعیه» منسوب به اوست.[۳]
#پی_نوشت📚
۱]طوسی، الغیبه، ج۱، ص۳۹۷.
۲]طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۲۹۰.
۳]بغدادی، الفرق بین الفرق و بیان فرقة الناجیة منهم، ص۲۳۹.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
⏺#صیحه_آسمانی_در_شب_بیست_و_سوم_ماه_رمضان
#علامت_حتمیه_ی_ظهور
🔶صیحه ی آسمانی از علائم نزدیک به ظهور است که در روایات به علامت حتمیه در کنار خروج سفیانی و.. شمرده شده است
📚[سلیمیان، فرهنگنامه مهدویت، ۱۳۸۸ش، ص۴۴۱.
نگاه کنید به، نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰، ح۶.]
🔶از ۶۷ روایتی که در کتاب غیبت نعمانی آمده است ۳۰حدیث از صیحه آسمانی سخن گفته است
📚محمدی ریشهری، دانشنامه امام مهدی، ۱۳۹۳ش، ج۷، ص۴۴۱)
از نظر نگارنده ی این سطور با توجه به کثرت طرق و وحدت در مضمون روایات ،میتوان قائل به تواتر معنوی در اصل وقوع این حادثه شد.
❇️موارد ذیل در خصوص صیحه قابل طرح بحث می باشد:
#زمان
#محتوا
#کیفیت
#ندای شیطان
❇️در خصوص زمان صیحه این که پیش از ظهور یا هنگام ظهور ویا بعد از ظهور باشد روایات اختلاف دارند و روایات قوی تر دلالت بر پیش و نزدیک ظهور است باتوجه به محتوای صیحه که در روایات آمده است و میتواند روایات بعد از ظهور را به صیحه های آسمانی دیگر که بعد از ظهور رخ خواهد داد تأویل برد.
❇️در برخی روایات آیه انْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ
و نیز آیه «َّ فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُور؛ هنگامی که در «صور» دمیده شود.به صیحه آسمانی تأویل شده است.
❇️ونیز اینکه صیحه در چه روز یا ماهی هم نواخته میشود یا سر داده میشود نیز اختلاف است ؛در برخی روایات ماه رجب و در برخی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که مصادف با شب جمعه ای است تعیین شده است که این روایات مستفیض است .
📚 نعمانی، الغیبة، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۴ و۲۹۰
❇️در خصوص محتوای این ندا در روایات آمده است که جبرئیل به نام مهدی قائم عج ندا میدهد؛
🔶امام محمد باقر(ع)
ینَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِ الْقَائِمِ علیهالسلام فَیسْمَعُ مَنْ بِالْمَشْرِقِ وَ مَنْ بِالْمَغْرِبِ
ندادهندهای از آسمان به نام قائم(عج) ندا میدهد و هرکس در شرق و غرب است، آن را میشنود.
[📚نعمانی، الغیبة، ۱۳۹۷ق، ص۱۸۱)
❇️در مورد کیفیت ندا در روایات آمده است هر کسی به هر زبانی که دارد میشنود و میفهمد
برخی گفته اند میتواند در قالب رسانه های مرسوم روز باشد
🔶اما مستفاد از روایات این صیحه به شکل معجزهآسا بوده دلیلی ندارد بر چیز دیگری حمل شود و نیز استحاله ی عقلی چه از حیث امکان و چه از حیث وقوع ندارد.
❇️در روایات آمده است در همان روز و پس از ندای جبرئیل ،شیطان نیز ندا میدهد و برای اغفال مردم به نام فلانی ندا داده و او را بر حق میداند.
📚نعمانی، الغیبة، ۱۳۹۷ق، ص۲۶۱، ح۱۹و۲۰.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️در روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است: حضرت عیسی در بیت المقدس نزول میکند که مردم در حال خواندن نماز جماعت هستند که امام خود را کنار میکشد و حضرت عیسی را مقدم میکند تا امام جماعت شود ولی حضرت عیسی او را به جلو می اندازد به او اقتدا نموده و طبق دین حضرت محمد (ص)، پشت سرش نماز میخواند.
❇️فَيَأْتِي بَيْتَ الْمَقْدِسِ وَ النَّاسُ فِي صَلَاةِ الْعَصْرِ وَ الْإِمَامُ يَؤُمُّ بِهِمْ فَيَتَأَخَّرُ الْإِمَامُ فَيُقَدِّمُهُ عِيسَى وَ يُصَلِّي خَلْفَهُ عَلَى شَرِيعَةِ مُحَمَّدٍ ص
📚بحرانى، سید هاشم بن سلیمان، حلیة الأبرار فی أحوال محمّد و آله الأطهار علیهم السلام، ج 6، ص 430، مؤسسة المعارف الإسلامیة، قم، چاپ اول، 1411 ق.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️#کذب_الوقاتون
🔶عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت؛
🔹 ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که: از او درباره قائم علیه السلام پرسیدم؛ فرمود: وقت گزاران دروغ گفتهاند. ما خاندانی هستیم که وقت را تعیین نمی کنیم»
📚(الکافی، ج 1، ص 368)
🔶«عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّ مُوسَی ع لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَی رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَی الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَی فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا؛
🔹 فضیل بن یسار گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقت گزاران دروغ گویند؛ وقت گزاران دروغ گویند؛ وقت گزاران دروغ گویند. همانا موسی علیه السلام چون(در طور سینا) به پروردگار خود برای پیغام بردن وارد شد، قومش را وعده سی روز داد، و چون خدا ده روز بر سی روز افزود قومش گفتند: موسی با ما خلف وعده کرد و کردند آنچه کردند.(یعنی گوساله پرست شدند)»
📚 (الکافی، ج 1، ص 368)
🆔https://eitaa.com/mahdilomam