eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
143 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قدحی از دین
شرح حدیث أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ[1] از جمله مطالبى است که امام زمان علیه السلام در جواب مسائل اسحاق بن یعقوب فرموده‌اند. در این حدیث شریف، حضرت به وظیفه‌ى شیعیان در حوادث پیش آمده در عصر غیبت اشاره کرده‌اند.  حضرت مهدی علیه السلام، شیعیان را براى فهمیدن احکام شرعى و سایر مسائل اجتماعى، به راویان احادیث، که همان فقهاى شیعه هستند، ارجاع مى‌دهد؛ زیرا آنان هستند که احادیث را خوب فهمیده‌اند، و عام و خاص، محکم و متشابه، و صحیح و باطل را مى‌شناسند.  «روات حدیث» از نظر حضرت مهدی علیه السلام کسانى نیستند که روایت را فقط نقل مى‌کنند بدون این که آن را درست بفهمند؛ زیرا چنین افرادى، نمى‌توانند گره از مشکلات فقهى و ... بگشایند.  رجوع به فقها در عصر غیبت، نه یک امر مستحب، بلکه یک واجب شرعى است؛ زیرا، آنان منصوب امام براى این کار هستند و از فرمان حضرت نمى‌توان تخلّف کرد.  📚پی نوشت: [1]. کمال الدین، ج2، ص484، ح10 ؛ الغیبة، شیخ طوسى، ص291، ح247 ؛ احتجاج، ج2، ص284 ؛ إعلام الورى، ج2، ص271 ؛ کشف الغمة، ج3، ص338 ؛ الخرائج و الجرائح، ج3، ص1114 ؛ بحارالأنوار، ج53، ص181، ح10 و وسائل الشیعة، ج27، ص140، ح33424.  منبع: شرح چهل حدیث از حضرت مهدى علیه السلام، على اصغر رضوانى، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (1382). به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
❇️بقای یهود اگر چه با توجه به گستردگی حضور و نقش صهیونیست یهودی در کل وقایع جهان امروز تردید در عدم بقای آنها در زمان ظهور دور از تصور است و بقای یهود مانند دیگر ادیان تا زمان ظهور امری بدیهی می باشد اما برای تاکید بر بقای یهود و حضور آنها در زمان ظهور به روایاتی استناد می کنیم. 🔶«عن کعب قال: إنما سمی المهدی لأنه یهدی إلی أسفار من أسفار التوراة یستخرجها من جبال الشام، یدعو إلیها الیهود فیسلم علی تلک الکتب جماعة کثیرة، ثم ذکر نحوا من ثلاثین ألفا؛ 🔶جز این نیست که مهدی نامیده شد چون او هدایت می کند به قسمت هایی از توراتی که آن را از کوه های شام خارج کرده است، و یهود را به سوی آن دعوت می کند پس جماعت زیادی بر آن کتب تسلیم می شوند که سی هزار نفر ذکر شدند.» ( 📚عبد الرزاق:11/372.) 🔶«عن سلیمان بن عیسی قال: بلغنی أنه علی یدی المهدی یظهر تابوت السکینة من بحیرة طبریة حتی تحمل فتوضع بین یدیه ببیت المقدس، فإذا نظرت إلیه الیهود أسلمت إلا قلیلا منهم؛ 🔶سلیمان بن عیسی می گوید: به من خبر رسید که به دست مهدی تابوت سکینه از بحیره طبریه ظاهر می شود و(آن را) حمل می کند و در بیت المقدس قرار می دهد، پس هنگامی که یهود به آن نظر می کنند اسلام می آورند مگر اندکی از آنان.» (📚ابن حماد:1/355 و 360) ⏺با استناد به دو روایت بالا حضور یهودیان هر چند اندک در حکومت حضرت امری مسلم بوده و جایی برای تردید در حضور آنان با پایبندی به آئینشان باقی نمی ماند. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
❇️مواجهه با یهود 🔶عده ای از اصحاب از ابو عبد الله (ع) نقل کردند که ایشان درباره قول خداوند تعالی وَ قَضَینا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَینِ فرمودند (این دو فساد) قتل علی ابن ابیطالب (ع) اهانت به امام حسن (ع) است- درباره وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کبِیراً فرمودند قتل حسین (ع) است- فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما (این وعده اول) زمان پیروزی خون حسین (ع) است بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ قومی هستند که خداوند آنها را قبل از خروج حضرت قائم (ع) مبعوث می کند و کسی خونی از آل محمد(ص) نمی ریزد مگر اینکه (این قوم) او را می کشند- وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا خروج حضرت قائم (ع) است - ثُمَّ رَدَدْنا لَکمُ الْکرَّةَ عَلَیهِمْ خروج امام حسین(ع) است» (📚کلینی، ج 8: 206) با استناد به عبارت«فَإِذَا جَاءَ نَصْرُ دَمِ الْحُسَینِ ع» که به وعده اول نسبت داده شده است اگر منظور از این عبارت خونخواهی از خون سید الشهداء (ع) باشد، می توانیم تحقق وعده اول را به دست حضرت بدانیم. عبارت«و کان وعدا مفعولا» نیز خروج حضرت بیان شده است. در این روایت در عبارت «بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ قَوْمٌ یبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ ع» به یاران حضرت نیز اشاره شده است. 🔶در بررسی روایی تدابیر حضرت در مواجهه با یهود، وجود روایات با مضامین متفاوت حاکی از حضور طولانی مدت یهود در زمان ظهور بوده و به نظر می رسد روایات، از تدابیر مختلف حضرت در رویارویی با فتنه انگیزی یهود در آن دوران خبر می دهد. 🔶 احادیث از سه رویکرد متفاوت در مواجهه با یهود خبر می دهد که این سه رویکرد یا در سه زمان متفاوت در سیر اصلاح جامعه توسط حضرت رخ می دهد و یا با توجه به پراکندگی یهود در مناطق مختلف برخوردهای متفاوتی از جانب حضرت صورت می گیرد. که با توجه به تاکید روایات بر حضور حضرت در ، احتمال اول قوی تر به نظر می رسد اگر چه ممکن است هر دو احتمال در نظر گرفته شود. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
🔶اسلام آوردن یهودیان احادیث زیادی بر اسلام آوردن همه ادیان به دست حضرت دلالت می کند. ⏺ «عن ابی خالدالکابلی قال ابو جعفر(ع)....یفتح الله له شرق الارض و غربها و یقتل الناس حتی لا یبقی الا دین محمد.؛ امام باقر(ع) فرموده اند: خداوند شرق وغرب جهان را برای صاحب امر می گشاید. او آن قدری می جنگد تا این که جز دین محمد(ص) دینی باقی نماند.» (📚همان ج52: 390 به نقل از کتاب فضل بن شاذان) ابن بکیر می گوید: از حضرت ابو الحسن علیه السّلام تفسیر آیه شریفه وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کرْهاً وَ إِلَیهِ یرْجَعُونَ را سؤال کردم، فرمود: 🔶«أنزلت فی القآئم علیه السّلام إذا خرج فی الیهود و النصاری و الصابئین و الزنادقه و أهل الردّة و الکفّار فی شرق الأرض و غربها، فعرض علیهم الإسلام، فمن أسلم طوعا أمره بالصلوة و الزکوة و ما یؤمر به المسلم و یجب للّه علیه، و من لم یسلم ضرب عنقه حتّی لا یبقی فی المشارق و المغارب أحد إلّا وحّد اللّه»؛ . ..؛ ابن بکیر می گوید حضرت ابو الحسن درباره آیه 83 سوره آل عمران سوال کردم فرمود: درباره حضرت قائم (ع) نازل شده هنگامی که بر یهود و نصاری و صابئین و زنادقه و اهل رده و کفار در شرق و غرب زمین خروج کند پس اسلام را بر آنها عارض می کند پس هر کس با اختیار اسلام آورد او را به نماز و زکات امر می کند و به هر آنچه بر مسلمان امر شده و خدا آن را واجب کرده امر می کند. و هر کس اسلام نیاورد گردنش را می زند تا اینکه در مشرق و مغرب کسی نمی ماند مگر به وحدانیت خدا ایمان آورد.» (📚مجلسی، ج 52، ص 340 به نقل از تفسیر عیاشی ج1: 183) عبارت (اذا خرج) به وقوع نبرد با ادیان اشاره کرده و پذیرش اسلام را نه از سر اختیار که از روی جبر بیان می دارد و این مساله با ظهور کامل اسلام که هدف حکومت حضرت است منافات دارد بنابر این، این دسته از احادیث با هدایت ادیان به اسلام ناسازگار بوده و می تواند نوعی تسلیم موقتی در جهت انجام اصلاحات باشد. همانطور که چنین واقعه ای در صدر اسلام نیز گواه بر این مطلب است. اما ظهور کامل اسلام با اختیار انجام می شود و این احادیث ناسازگاری با یکدیگر ندارد. «عن مجاهد عن ابن عباس: فی قوله تعالی لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون.قال لایکون ذلک حتی لا یبقی یهودی ولا نصرانی ولا صاحب مله الا دخل فی الاسلام؛ مجاهد از ابن عباس در این سخن باری تعالی لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون نقل می کند: هیچ یهودی ومسیحی وصاحب دینی باقی نمی ماند مگر اینکه داخل اسلام شده باشد.» (📚همان، ج51: 61 به نقل از کنز جامع الفواید وتاویل الآیات الظاهره) عبارت (و لو کره المشرکون) دلیلی بر وجود مشرکین در آن زمان نمی تواند باشد چرا که این آیه درباره تحقق کامل اسلام در آینده نازل شده و اضافه (لام) در (لیظهره) این مطلب را تایید می کند اما هنگام تحقق کامل اسلام همه با اختیار وارد این دین خواهند شد و این حدیث به این مطلب اشاره دارد که صاحبان ملتها خودشان به اسلام ایمان می آورتد. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
🔶و عن أبى عبداللّه عليه السّلام- فى حديث- انّ أميرالمؤمنين عليه السّلام قال: «اعلموا أنّ الأرض لا تخلو من حجّة للّه عزّوجلّ، و لكن اللّه سيعمى خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الأرض ساعة واحدة من حجة للّه، ساخت بأهلها؛ و لكن الحجّة تعرف النّاس و لا يعرفونها، كما كان يوسف يعرف النّاس و هم له منكرون». (📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۵، ص۱۵۴) ❇️امام صادق علیه‌السّلام از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل مى‏‌فرماید که فرمود: «بدانید که زمین از حجت خداى عزّوجلّ خالى نمی‌ماند، اما به‌واسطه ستمگری‌ها و جهالت‌هاى مردم، خداوند دیدگانشان را از مشاهده او فرو می‌بندد و اگر زمین لحظه‌‏اى از حجت خدا خالى باشد، ساکنانش را در خود فرو خواهد برد. اما حجت خدا مردم را مى‏‌شناسد، ولى مردم او را نمى‏‌شناسند؛ همان‌گونه که حضرت یوسف مردم (برادرانش) را مى‌‏شناخت و آنها او را نشناختند 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
قال الرضا علیه السلام الامام الانیس الرفّیق والوالد الشفیق والاخ الشقیق [ الكافي : 1 / 200 / 1 ، الغيبة للنعماني : 219 / 6 ، تحف العقول : 439 نحوه وفيه «الولد» بدل «الوالد» ، كمال الدين : 678 / 31 ، معاني الأخبار : 98 / 2 ، الأمالي للصدوق : 776 / 1049 والثلاثة الأخيرة نحوه إلى «الشقيق» وكلّها عن عبد العزيز بن مسلم ، بحار الأنوار : 25 / 123 / 4 . ] 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
🔶يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ [54] 🔷اى كسانى‌ كه ايمان آورده‌ايد! هر‌كس از شما، از آيين خود بازگردد، [به خدا زيانى نمى‌رساند]؛ خداوند گروهى را مى‌آورد كه آن‌ها را دوست دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نيرومندند؛ در راه خدا جهاد مى‌كنند، و از سرزنش هيچ ملامتگرى هراسى ندارند. اين، فضل خداست كه آن را به هر‌كس بخواهد [و شايسته ببيند] مى‌دهد؛ و فضل و احسان خداوند، گسترده و [او به همه چيز] داناست. 🔺روایات متعددی این آیه را پیش گویی در خصوص اهل بصره و نبرد جمل می‌دانند 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۲ ▪️اما در چند روایت این آیه به عصر ظهور نسبت داده شد مانند روایت امام صادق ع : 🔶الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ مَحْفُوظٌ لَهُ فَلَا تَذْهَبَنَّ یَمِیناً وَ لَا شِمَالًا فَإِنَّ الْأَمْرَ وَ اللَّهِ وَاضِحٌ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ اجْتَمَعُوا عَلَی أَنْ یُحَوِّلُوا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ مَوْضِعِهِ الَّذِی وَضَعَهُ اللَّهُ فِیهِ مَا اسْتَطَاعُوا وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ کَفَرُوا جَمِیعاً حَتَّی لَا یَبْقَی أَحَدٌ لَجَاءَ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ بِأَهْلٍ یَکُونُونَ مِنْ أَهْلِهِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا تَسْمَعُ اللَّهَ یَقُولُ: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ حَتَّی فَرَغَ مِنَ الْآیَهًِْ وَ قَالَ فِی آیَهًٍْ أُخْرَی فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرِینَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَهْلَ هَذِهِ الْآیَهًِْ هُمْ أَهْلُ تِلْکَ الْآیَهًِْ. 🔷امام صادق (علیه السلام)- این امر برای صاحبش محفوظ است، پس هرگز به چپ و راست منحرف نشوید، این امر، به خدا قسم، واضح است. به خدا قسم، اگر اهل آسمان و زمین جمع شوند تا این امر را که خداوند جایگاهش را تعیین‌کرده از جایگاهش تغییردهند، نمی‌توانند این کار را بکنند، هر چند همه‌ی مردم به این امر کافر شوند به‌طوری‌که یک نفر هم باقی نماند، خداوند برای این امر، گروهی را می‌آورد که از او باشند. سپس فرمود: «آیا کلام خداوند را شنیده‌اید که فرمود: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی الله بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ علَی الْمُؤْمِنِینَ أَعزَّةٍ علَی الْکَافِرِینَ تا اینکه آیه را به پایان برد و در آیه‌ای دیگر فرمود: اگر این قوم بدان ایمان نیاورند قوم دیگری را بر آن گمارده‌ایم که انکارش نمی‌کنند. (انعام/۸۹)». سپس فرمود: «اهل این آیه، همان اهل آن آیه هستند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۴ 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
🔶حضرت زهرا (س) نور اهل آسمان و حضرت مهدی (عج) نور اهل زمین است در بخشی از یک حدیث طولانی و زیبا، پیامبر اکرم (ص) فرمود: ❇️ثم أظلمت المشارق و المغارب، فشکت الملائکة إلی الله تعالی أنْ یکشف عنهم تلک الظلمة. فتکلم الله جلّ جلالُه کلمةً فخلق منها روحا ثُمّ تکلَّم بکلمةٍ فخلق من تلک الکلمة نورا، فأضاءت النور إلی تلک الروح و أقامها مقامَ العرش فزهرت المشارق و المغارب فهی فاطمة الزهراء و لذالک سمیت الزهراء لأنَّ نورها زهرت به السماوات 📚بحار الانوار، ج 40، ص 44؛ فاطمة الزهراء(س) بهجة قلب المصطفی(ص)، ص 177. 🔶مفضل بن عمر می گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: «ربّ الأرض» در آیه «وأشرقت الأرض بنور ربّها»(زمر: 69) یعنی امام الارض «مراد امام زمین است.» پرسیدم: «وقتی حضرت خروج کند چه می شود؟». 🔶فرمود: «در آن روز، مردم، از نور خورشید و ماه، بی نیاز می شوند و به نور امام(ع) اکتفا می کنند. 📚(نجم الثاقب، جمکران، خصلت بیست و نهم، ص 168.) 🔶هم او از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود: إذا قائمنا قام، أشرقت الأرض بنور ربّها و استغنی العباد عن ضوء الشمس و ذهبت الظلمة.... 📚(شیخ طوسی، الغیبة، ح 484، ص 467؛ المحجة فیما نزل فی القائم (عج)، ذیل آیه، ص 748؛ تفسیر نورالثقلین، ج 4، ذیل آیه، ح 122. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
بسم الله الرحمن الرحیم ⬛ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ نشست علمی به مناسبت هفته پژوهش و حماسه طوفان الاقصی مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر اقدام به برگزاری نشست علمی با موضوع (نقش یهود در عصر ظهور) کرد. استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام گلایری 🔰 گزیده مطالب ارائه شده: ریشه ها و تبار شناسی قوم یهود وقایع مهم تاریخ یهود سکونت در سرزمین فلسطین عملکرد یهود در آستانه ظهور سیره امام زمان علیه السلام با یهود 💠 مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر _ استان مازندرانhttps://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
❇️ وَقَفْتُ عَلَى كِتَابِ خُطَبٍ لِمَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام وَ عَلَيْهِ خَطُّ السَّيِّدِ رَضِيِّ الدِّينِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ طَاوُسٍ مَا صُورَتُهُ هَذَا الْكِتَابُ ذَكَرَ كَاتِبُهُ رَجُلَيْنِ بَعْدَ الصَّادِقِ علیه‌السلام فَيُمْكِنُ أَنْ يَكُونَ تَارِيخُ كِتَابَتِهِ بَعْدَ الْمِائَتَيْنِ مِنَ الْهِجْرَةِ لِأَنَّهُ علیه‌السلام انْتَقَلَ بَعْدَ سَنَةِ مِائَةٍ وَ أَرْبَعِينَ مِنَ الْهِجْرَةِ وَ قَدْ رَوَى بَعْضَ مَا فِيهِ عَنْ أَبِي رَوْحٍ فَرَجِ بْنِ فَرْوَةَ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ بَعْضَ مَا فِيهِ عَنْ غَيْرِهِمَا ذَكَرَ فِي الْكِتَابِ الْمُشَارِ إِلَيْهِ خُطْبَةً لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام تُسَمَّى الْمَخْزُونَ: ❇️يَا عَجَباً كُلَ‌ الْعَجَبِ‌ بَيْنَ جُمَادَى وَ رَجَبٍ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ شُرْطَةِ الْخَمِيسِ مَا هَذَا الْعَجَبُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ وَ مَا لِيَ لَا أَعْجَبُ وَ سَبَقَ الْقَضَاءُ فِيكُمْ وَ مَا تَفْقَهُونَ الْحَدِيثَ إِلَّا صَوْتَاتٍ بَيْنَهُنَّ مَوْتَاتٌ حَصْدُ نَبَاتٍ وَ نَشْرُ أَمْوَاتٍ وَا عَجَبَا كُلَّ الْعَجَبِ بَيْنَ جُمَادَى وَ رَجَبٍ إِذْ يَضْرِبُ أَحَدُهُمْ بِرِجْلِهِ بَاكِيَةً يَقُولُ لَا خَيْرَ فِي مَجْلِسٍ بَعْدَ يَوْمِنَا هَذَا اللَّهُمَّ فَإِنَّا التَّائِبُونَ الْخَاشِعُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ فَهُمُ الْأَبْدَالُ الَّذِينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‌ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ‌ وَ الْمُطَهَّرُونَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ .. 🔶امیر المومنین علیه‌السلام فرمودند: ای عجب و همه‌ی عجب از بین جمادی و رجب پس یک نفر از شرطة الخمیس گفت: ای امیر المومنین این عجب چیست؟ فرمودند: چرا تعجب نکنم و حال آنکه قضاء در بین شما و فقه حدیث ندارید، بین جمادی و رجب فریادهائی است و در بین آن فریادها مرگ است، مرده‌ها زنده می‌شوند، عجب و همه‌ی عجب بین جمادی و رجب است... 🔶هنگامی که یکی از آن‌ها با پایش می‌زند و در حالی که گریان است می‌گوید: خیری در مجلس ما بعد از این روز نیست، خدایا ما توبه کنندگان، خاشعین، راکعین و سجده کنندگان هستیم پس آن‌ها ابدال هستند همان کسانی که خداوند عز و جل آن‌ها را وصف کرده است: بدرستی که خداوند توابین را دوست دارد و متطهرین را دوست دارد... 📚بحار الأنوار، العلامة المجلسي، ج‌53، ص77، ط مؤسسةالوفاء. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
(ع) 🔶امام هادی علیه السلام فرمودند: إنَّ الامامَ بَعدِی اَلحَسَنُ اِبنی، وَ بَعْدَ الحَسَنِ إبْنُهُ القائِمُ الَّذِی یَمْلأ الأرض قِسطاً وَ عَدلاً، کَما مُلِئَتْ جَوراً وَ ظُلماً؛ 🔶امام بعد از من، فرزندم«حسن» است و پس از حسن پسرش «قائم»، آن که زمین را پر از عدل و داد می کند، آن گونه که پر از جور و ستم شده باشد. 📚اکمال الدین، ص 383. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از پنجره🇮🇷
فضيلت از امام صادق علیه السلام ۱ هر کس از شیعیان در حالی که منتظر ظهور باشد همانند کسی است که در خیمه ی او باشد ۲ بعد از اندکی مکث فرمود: نه بلکه مانند کسی است که به همراه او جنگید ۳ سپس فرمود نه به خدا بلکه همانند کسی است با رسول الله صلی الله علیه و اله به شهادت رسید و روى البرقي عن ابي عبد اللّه(عليه السلام)قال:من مات منكم و هو منتظر لهذا الأمر كمن هو مع القائم(عليه السلام)في فسطاطه،قال: ثم مكث هنيهة ثم قال:لا بل كمن قارع معه بسيفه،ثم قال:لا و اللّه الا كمن استشهد مع رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) قمي الأنوار اللعبة ص ٣٠٨ تبريک میلاد حضرت حجت عجل الله فرجه الشریف https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از پنجره🇮🇷
خاتم الاولياء. و اين لقب شايع آن جناب است در اصطلاح صوفيه چه ختم دورۀ ولايت محمّديه و استكمال نفوس بشريه و استتمام غرض از بعثت و ظهور صلاح مطلق و علو كلمه حق در زمان همايون آن جناب خواهد شد. و محيى الدين عربى در كلمات خود به اين تصريح كرده است و عبارت او در بشارت به آن جناب معروف است و ميبدى در شرح ديوان مى‌گويد خاتم ولايت مطلقه محمديه است كه از نسل آن حضرت است. و همچنين است ختم الاولياء اگر چه فرق لفظى كافى است در تعدد چنانچه سابقا ذكر شد و شعر محيى الدين كه مى‌گويد: الا ان ختم الاولياء شهيد *و عين امام العالمين فقيد مشهور است. تهرانی ، شفاء الصدور صص۳۴۴ و ۳۴۵ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
📝 بخشی از پيام حضرت امام خمینی ره به مهاجرين جنگ تحميلى که در تاریخ ۲ فروردين ۱۳۶۸ یعنی ۷۴ روز پیش از ارتحال صادر فرمودند: ✍ «مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت - ارواحنا فداه - است كه خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظه‌اى مسئولين را از وظيفه‌اى كه بر عهده دارند منصرف كند، خطرى بزرگ و خيانتى سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در ادارۀ هر چه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 روز 💠 نوروز از نگاه امام جعفر صادق (علیه‌السلام) 🔻امام صادق عليه‌السلام: ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا 🌸 هيچ نوروزى نيست مگر آن كه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلي‌الله‌عليه‌وآله] هستيم؛ چراكه از روزهاى ما و شيعيان ماست. 📚 مستدرك الوسائل، ج ۶، ص ۳۵۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶سلسله مباحث 🔶کلاسهای دوره ی موسسه ی تخصصی کلام 🔶مدرسه ی علمیه ی جلسه ی : ۱)ادله ی نقلی و عقلی ۲)نقش ائمه علیهم السلام در باور پذیری مهدویت و آماده سازی عصر غیبت 🔶مدرس: زین العابدین 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 روز 💠 💎 برکت وجود امام معصوم (ع) 🔻امام محمد باقر (علیه‌السلام): لو أنّ الإمامَ رُفِعَ مِنَ الأرضِ ساعةً لَماجَتْ بأهْلِها كَما يَمُوجُ البَحْرُ بأهلِهِ ❇️ اگر برای لحظه‌ای وجود امام از زمین برداشته شود، زمین ساکنان خود را چنان به تلاطم می‌اندازد که امواج دریا دریانشینان را. 📚 الکافی ، ج۱ ، ص۱۷۹ •┈┈••✾••┈┈• 📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید: eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی شرط سرباز امام زمان(عج) بودن 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از جرعه ناب
امام بعداز حمد الهی فرمودند: «ای فقیه مورد اعتماد من، علی بن الحسین بن بابویه القمی، خداوند تو را به کارهای مورد رضایتش توفیق دهد و از نسل تو، اولاد صالح بیافریند. ۱ـ تو را به رعایت تقوی و برپا داشتن نمازسفارش می کنم زیرا کسی که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد. ۲ـ و نیز تو را سفارش می کنم به بخشایش گناه دیگران، ۳ـ و خویشتن داری به هنگام خشم و غضب، ۴ـ ارتباط با خویشاوندان، ۵ـ تعاون و همکاری با برادران دینی ۷ـ و کوشش در رفع نیازهای آنها در تنگدستی و گشاده دستی، ۸ـ بردباری و کسب آگاهی و معرفت در دین. ۹ـ در کارها ثابت قدم ۱۰ـ و با قرآن هم پیمان باش، ۱۱ـ اخلاق خود را نیکو گردان ۱۲ـ و دیگران را به کارهای شایسته امر کن و از پلیدی ها باز دار، زیرا خداوند فرموده است: «در بسیاری از سخنان آهسته و در گوشی آنها، هیچ خیری نیست مگر اینکه ضمن آن، به صدقه یا کار نیک و یا اصلاح بین مردم امر نمایند» [و بطور کلّی ] تو را سفارش می کنم به خودداری از تمام معاصی و گناهان. ۱۳ـ نماز شب را ترک مکن، زیرا پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم در وصیت خود به علی علیه السّلام، سه مرتبه فرمود: «بر نماز شب مواظبت نما. و [آگاه باش ] هر کس نسبت به نماز شب بی اعتنا باشد، از ما نیست» پس ای علی بن الحسین، تو خود به سفارشات من عمل کن و شیعیان مرا نیز دستور ده تا عمل کنند. ۱۴ـ نیز تو را به صبر و پایداری و انتظار فرج توصیه می کنم، زیرا پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: «بهترین کارهای امت من، انتظار فرج است». ۱۵ـ شیعیان ما همواره در غم و اندوه به سر می برند تا فرزندم ظهور کند، همان کسی که پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلّم بشارت آمدنش را داده است. او زمین را از عدل و داد پر می کند، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است. ۱۶ـ پس بار دیگر ای علی بن بابویه، تو را به صبر و استقامت توصیه می کنم و تو نیز به همه شیعیان و پیروان مرا به صبر و استقامت فرمان بده. «به راستی زمین از آن خداست و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد به ارث می دهد و عاقبت از آن پرهیزگاران است». سلام و رحمت و برکت حقّ بر تو و بر همه شیعیان ما، و درود خداوند بر محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم و آل او. (صفات الشیعة / ترجمه توحیدی، ص: ۸ ). بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ و العاقبة للمتّقین و الجنّة للموحّدین و النّار للملحدین و لا عدوان الّا علی الظّالمین و لا اله الّا اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ و الصّلوة علی خیر خلقه محمّد و عترته الطّاهرین. امّا بعد اوصیک یا شیخی و معتمدی و فقیهی ابا الحسن علی بن الحسین بن بابویه القمی- وفّقک اللَّه لمرضاته و جعل من صلبک اولادا صالحین برحمته- بتقوی اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ فانّه لا تقبل الصّلاة من مانع الزّکاة و اوصیک بمغفرة الذّنب و کظم الغیظ و صلة الرّحم و مواساة الاخوان و السّعی فی حوائجهم فی العسر و الیسر و الحلم و التّفقّه فی الدّین و التّثبّت فی الامر و التّعاهد للقرآن و حسن الخلق و الامر بالمعروف و النّهی عن المنکر، فانّ اللَّه عزّ و جلّ قال: لا خَیرَ فِی کثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَینَ النَّاسِ و اجتناب الفواحش کلّها و علیک بصلاة اللّیل فانّ النّبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم اوصی علیا علیه السّلام فقال: یا علی علیک بصلاة اللّیل علیک بصلاة اللّیل علیک بصلاة اللّیل و من استخفّ بصلاة اللّیل فلیس منّا، فاعمل بوصیتی و أمر شیعتی حتّی یعملوا علیه و علیک بالصّبر و انتظار الفرج فانّ النّبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم قال: افضل اعمال امّتی انتظار الفرج، و لا تزال شیعتنا فی حزن حتّی یظهر ولدی الّذی بشّر به النّبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بملاء الارض قسط و عدلا کما ملئت ظلما و جورا. فاصبر یا شیخی یا ابا الحسن علی و أمر جمیع شیعتی بالصّبر فانّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یورِثُها مَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ و السّلام علیک و علی جمیع شیعتنا و رحمة اللَّه و برکاته و صلّی اللَّه علی محمّد و آله» نکته: این نامه را اکثر محقّقین و صاحبان تراجم نقل نموده ند که از جمله آنها، می توان – از علامه بحرانی در« لؤلؤة البحرین»، ص ۳۸۴، – محقّق خوانساری در« روضات الجنّات»، ج ۴، ص ۲۷۳، – علامه مجلسی در« بحار الانوار»، ج ۵۰، ص ۳۱۷ و ۳۱۸، – محدّث نوری در« مستدرک الوسائل»، ج ۳، ص ۵۲۷، – قاضی نور اللَّه شوشتری در« مجالس المؤمنین»، ج ۱، ص ۴۵۳، – محدّث قمی در« فوائد الرضویة»، ص۲۸۵ @jorenab
هدایت شده از پنجره🇮🇷
منطق طول عمر حضرت حجت عج قرآن کریم در باره یونس پیامبر ع فرمود اگر از اهل تسبیح نبود تا روز روز قیامت در شکم ماهی می ماند ، (لولا انه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون - صافات 144) پس اگر حجت الهی بر روی زمین عمری دراز داشته باشد جای استبعاد نیست ، دلالت آیه کریمه بر غیبت طولانی امام زمان عج تام و کامل است . حسن زاده آملی ، هزارو یک نکته ، 236 @MohammadGelayeri