eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
142 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
[۷ پایانی] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه 🔽 یکی از هوشمندانه ترین ،هدفمندترین ،با پشتوانه ترین و نیز تشکیلاتی ترین اقدامات علمی و عملی حضرات معصومین برای عصر غیبت ولایت فقیه است که طبق آن در زمان غیبت امام زمان(عج)، حکومت برعهده فقیه جامع‌الشرایط است. ❇️ریشه تاریخی این نظریه‌ را به زمان‌ پیامبر اکرم(ص) باز گردانده‌اند. ملا احمد نراقی را نخستین فقیهی شمرده‌اند که همه اختیارات و وظایف فقیه را ذیل عنوان ولایت فقیه جمع کرد. ✔️مقبوله عمر بن حَنظَله از دلایل نقلی طرف‌داران نظریه ولایت فقیه است. طبق این حدیث، در منازعات تنها کسی را باید به‌عنوان حَکَم (داور) انتخاب کرد که از اهل‌بیت حدیث نقل می‌کند و با احکام اسلامی آشنا است. ضرورت وجود حاکمی عالم و عادل برای اجرای احکام الهی در جامعه هم از دلایل عقلی موافقان ولایت فقیه است. ✳️ پیش از ملا احمد نراقی برخی از علمای شیعه از عهده‌داری بعضی اختیارات امامان توسط فقیهان سخن گفته بودند. برای مثال شیخ مفید از علمای قرن‌های چهارم و پنجم قمری، در کتاب المُقنِعه نوشته بود: امامان شیعه(ع) اجرای حدود را به فقهای شیعه تفویض کرده‌اند.[📚مفید، المقنعه، ۱۴۱۳ق، ص۸۱۰.] همچنین به‌گفته رسول جعفریان تاریخ‌نگار معاصر، محقق کَرَکی از علمای قرن دهم قمری، بر این باور بود که فقیهان اختیارات حکومتی امامان معصوم را برعهده دارند.[📚جعفریان، دین و سیاست در دوره صفوی، ۱۳۷۰ش، ص۳۲، ص۳۱۲.] ادامه دارد...... 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
✅پس از ملا احمد نراقی، جعفر کاشف الغطا[📚کاشف الغطاء، کشف الغطاء، ۱۴۲۲ق، ج۱، ص۲۰۷؛ فیرحی، قدرت دانش مشروعیت در اسلام، ۱۳۹۴ش، ص۳۱۳] و شاگردش محمدحسن نجفی، نیز نظریه نصب فقها و ولایت و اختیارات آنان را تبیین کردند.[📚 نجفی، جواهر الکلام، ۱۴۰۴ق، ج۲۱، ص۳۹۵-۳۹۶؛ ج۲۲، ص۱۵۵، ص۱۹۵.] آنان حکومت پادشاه یا سلطانی را که از جانب فقها اجازه نداشته باشد، مشروع نمی‌دانستند و معتقد بودند اگر شرایط برای فقیهی آماده باشد، واجب است حکومت تشکیل دهد. ✳️در سال ۱۳۴۸ش امام خمینی در درس خارج فقهش در حوزه علمیه نجف، نظریه ولایت فقیه را مطرح و بر لزوم تأسیس حکومت اسلامی تأکید کرد مطالب او در این زمینه در سال ۱۳۴۹ش در کتابی به نام ولایت فقیه منتشر شد. ✅با آنچه نگاشتیم روشن شد که ائمه ی هدی علیهم السلام ،برای آنکه شیعیان در عصر غیبت کبری_ که براساس روایات عصر فتنه ها است_به حیرت و ضلالت مبتلا نشوند، در ساحت علمی و عملی اقداماتی هوشمندانه انجام دادند که تشیع در عین آنکه با عنصر پویاترین مذهب است ،در مسیر پر نشیب و فراز رسیدن تا عصر ظهور ،در امور فردی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی خود درمانده نماند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیاییم با امام زمانمون شراکت کنیم... این کلیپ۱۷ دقیقه ای را از دست ندهید.. https://eitaa.com/mahdilomam
✅در روایات مهدوی یکی از نشانه های ظهور خروج و یا قیام شخصی با عنوان خراسانی ذکر شده است[📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰.] موضوعات مرتبط با این شخص را می‌توان در عناوین ذیل مورد بررسی قرار داد: ❇️در خصوص باید گفت در روایات مراد از خراسان فقط شامل استان خراسان نمی‌شود بلکه بر کلیه ی مناطق شرقی حکومت آن دوره ،خراسان اطلاق میشد،واساسا خراسانی با ایرانی یا مشرق در روایات به یک منظور استفاده می‌شود بنابراین ،خراسانی خروج کننده الزاما قرار نیست از اهالی خراسان فعلی باشد. ❇️در خصوص اطلاق نیز باید گفت در منابع روایی چنین واژگانی وجود ندارد و ظاهرا این عنوان از روایاتی برداشت شد که اورا از نسل امام حسن یا امام حسین معرفی می‌کنند که دراین صورت اطلاق این لفظ صحیح می باشد. ونیز به خراسانی هاشمی نیز معروف است.[📚کورانی، عصر الظهور، ۱۴۰۸ق، ص۲۴۲.] در برخی روایات در خصوص مشخصات جسمی او بیان شده که خالی بر دست راست دارد.البته برخی گویند بجای ، نیز در روایات آمده که نگارنده ی این سطور به آن روایات دست نیافت. ❇️در خصوص اینکه آیا خروج خراسانی از است یا خیر و اینکه از محتومات است باید گفت :آنچه در روایات آمده است از قیام خراسانی به عنوان علامت ذکر شد [📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰.] اما عنوان حتمی در روایات نیامده است. 🔶در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شد که ، و ،هر سه در یک سال و یک ماه و یک روز همزمان قیام میکنند[📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۵-۲۵۶؛ طوسی، الغیبه، ۱۴۱۱ق، ص۴۴۶-۴۴۷.] ❇️در خصوص پرچمهای سیاه و ارتباط آن با خراسانی گفته می‌شود که خراسانی رهبری سیاسی را به عهده دارد و فرمانده ی نظامی او است که با پرچمهای سیاه به سمت عراق حرکت می‌کند و درآنجا با سفیانی میجگند واورا شکست داده به مهدی موعود می پیوندد. [📚کورانی، عصرالظهور، ۱۴۰۸ق، ص۲۴۲. کورانی، عصرالظهور، ۱۴۰۸ق، ص۱۳۷. محمدی ری‌شهری و دیگران، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ۱۳۹۳ش، ص۴۴۸]
❇️ نفس زکیه ⏺یکی از علامات ظهور که در برخی روایات آن را از علائم حتمیه ی ظهور دانستند[صدوق کمال الدین،۱۳۹۵ق،ج۲،ص۶۷۰،ح۷] سید جوان و باتقوایی از نسل امام حسین[ عیاشی، تفسیر العیاشی، ۱۳۸۰ق، ج۱، ص۶۵.]به نام محمدبن حسن[شیخ صدوق، کمال‌الدین، ۱۳۹۵ق، ج۱، ص۳۳۱، ح۱۶.]در بین رکن و مقام[علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۲، ص۳۰۷.] به طرز خاصی به شهادت می‌رسد. ✅در روایتی آمده است: 🔶نفس زکیه از یاران امام مهدی(ع) است که او را برای هدایت مردم مکه می‌فرستد. امام مهدی خطاب به یارانش می‌گوید: اهل مکه مرا نمی‌خواهند، اما من کسی را به سوی آن‌ها می‌فرستم تا حجت بر آنان تمام شود. هنگامی که نفس زکیه خود را معرفی می‌کند که نماینده حضرت مهدی است، مردم بر او هجوم آورده و بین رکن و مقام سرش را می‌برند[پیشین] 🟢در کمال‌الدین از امام صادق(ع) روایت شده است که بین قیام قائم آل محمّد و کشتن نفس زکیه پانزده شب فاصله خواهد بود[شیخ صدوق، کمال‌الدین، ۱۳۹۵ق، ج۲، ص۶۴۹، ح۲] 🔶امام صادق(ع) 🟢«قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْيَمَانِيُّ وَ السُّفْيَانِيُّ وَ الصَّيْحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَيْدَاءِ؛ پیش از قیام قائم، پنج نشانه خواهد بود که همگی از علائم حتمی ظهور است: یمانی، سفیانی، صیحه آسمانی، کشتن نفس زکیه و فرو رفتن زمین در بَیداء.» [صدوق، کمال‌الدین، ۱۳۹۵ق، ج۲، ص۶۵۰، ح۷.] 🔶ملا صالح مازندرانی احتمال داده است که اوهمان سید حسنی در روایات باشد[مازندرانی، شرح الکافی، ۱۳۸۰ق، ج‏۱۲، ص۴۱۴] 🔹 اما از نظر نگارنده این احتمال با روایاتی که اورا از نسل امام حسین می‌داند همخوانی ندارد. ☑️حدود ۱۷ روایت در خصوص نفس زکیه در منابع روایی فریقین آمده که می‌توان گفت در حد استفاضه می باشد واگر استفاضه را نپذیریم تنها سه روایت صحیح وجود دارد والبته همین سه روایت در احراز حقیقت این امر در پیش از ظهور کفایت می‌کند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️یمانی، لقب فردی است که بنا بر روایات، پیش از ظهور امام زمان(عج) قیام می‌کند[۱نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۳-۲۵۲.] و مردم را به سوی وی دعوت می‌کند.[نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۵-۲۵۶؛ فتلاوی، رایات الهدی و الضّلال فی عصر الظّهور، ۱۴۲۰ق، ص۱۰۱.] ❇️نام اصلی یمانی، در احادیث شیعه ذکر نشده است؛ اما او از نسل امام حسین(ع)[صدوق، کمال‌الدین، ج۱، ۱۳۹۵ق، ص۲۵۱.] و یا از نوادگان زید بن علی[ابن طاووس، فلاح السائل،۱۴۰۶ق، ص۱۷۱.] دانسته شده است. گفته شده در برخی منابع اهل سنت نام او جهجاه، حسن و یا حسین است.[آیتی، «یمانی درفش هدایت»، ص۲۰] نویسنده کتاب «رایات الهدی و الضّلال فی عصر الظّهور» گفته است که اگر چه به نَسَب یمانی در روایات تصریح نشده، اما دلایل قطعی ثابت می‌کند که وی از اهل بیت و از نسل امام حسین(ع) است.[فتلاوی، رایات الهدی و الضّلال فی عصر الظّهور، ۱۴۲۰ق، ص۱۰۰.] ❇️در روایتی از پیامبر اکرم(ص)، از یمانی با عنوان منصور یاد شده که یاری‌دهنده حضرت مهدی است.[نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۳۹-۴۰.] همچنین منابع اهل سنت، او را قحطانی[ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۷۵؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیة، ج۲، ص۱۸۳.] و منصور یمانی نیز خوانده‌اند. قحطانی منسوب به شخصی به نام قحطان استکه عرب‌های یمن نسبشان به او می‌رسد. ❇️در روایات، قیام یمانی از علائم ظهور معرفی شده است. بر پایه روایتی در کتاب کمال‌الدین شیخ صدوق، از امام صادق(ع)، قیام یمانی در کنار صیحه آسمانی، خروج سفیانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء از نشانه‌های قطعی ظهور معرفی شده است.[صدوق، کمال‌الدین، ۱۳۹۵ق، ج۲، ص۶۵۰، ح۷.] به گفته برخی پژهشگران،۳۶ حدیث درباره قیام یمانی در منابع شیعه و سنی وجود دارد[مهدوی‌راد، «بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین»، ص۲۶.] و در بیشتر این روایات، به حتمی بودن قیام یمانی به عنوان نشانه ظهور اشاره نشده[ برای نمونه نگاه کنید به؛ صدوق، کمال‌الدین، ۱۳۹۵ق، ج۱، ص۳۲۸، ج۲، ص۶۴۹، ح۱؛ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۳، ۲۵۲؛ لیثی، عیون الحکم و المواعظ، ۱۳۷۶ش، ص۲۴۴؛ ابن طاووس، فلاح السائل، ۱۴۰۶ق، ص۱۷۱.] و از روایات شیعی تنها در دو روایت، حتمیت آمده است.[آیتی، «یمانی درفش هدایت»، ص۱۷.] از این‌رو برخی از محققان، در قطعی بودن قیام یمانی به عنوان نشانه ظهور تردید کرده‌اند[آیتی، «یمانی درفش هدایت»، ص۱۷-۱۹؛ مهدوی‌راد، «بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین»، ص۲۶.] و به این استناد کرده‌اند که در برخی از نسخه‌های این دو حدیث، قید حتمیت وجود ندارد[کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص۳۱۰، ح۴۸۳؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۲، ص۲۳۳.] و احتمال داده‌اند که این قید از سوی راویان به حدیث اضافه شده است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
(پایانی) ❇️زمان و مکان بنابر روایات، قیام یمانی همزمان با خروج سفیانی خواهد بود.[۱] بر پایه روایتی از امام باقر(ع) خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز خواهد بود.[۲] 🔶امام صادق(ع) در روایتی خروج سفیانی را در ماه رجب دانسته است.[۳] برخی با کنار هم گذاشتن این دو روایت، خروج یمانی را نیز در ماه رجب دانسته‌اند.[۴] ❇️ برخی از نویسندگان، وقوع این رخدادها را در یک روز، کنایه از شدت پیوستگی قیام یمانی و خروج سفیانی با هم دانسته و معتقدند این امر منافاتی با وجود فاصله اندک میان آن دو ندارد.[۵] ✅همچنین در برخی منابع اهل سنت، روایاتی از فرود آمدن عیسی و خروج دجال در زمان او،[۶] و خروج او پس از مهدی(عج)[۷] وجود دارد. از نظر نویسندگان شیعی این روایات معتبر نیستند چرا که از معصوم صادر نشده‌اند[۸] ◀️و نیز به دلیل آنکه روایتی که خروج او را پس از حضرت مهدی (عج)می‌داند، ناسازگار با احادیثی است که قیام یمانی را از نشانه‌های ظهور حضرت مهدی معرفی می‌کند.[۹] 🟢قیام یمانی بنابر روایات از یمن خواهد بود.[۱۰] در روایات مربوط به قیام یمانی، به شهرهای صَنعا، عَدَن، کِنده و منطقه اَبین اشاره شده است.[۱۱] 🔶🔶اما روایات مربوط به صنعا، مستفیض و از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده و اشاره به مرکزیت آن دارند. 📚 1⃣نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۳۰۵؛ طوسی، الغیبه، ۱۴۱۱ق، ص۴۴۷. 2⃣ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۵-۲۵۶. 3⃣صدوق، کمال‌الدین، ۱۳۹۵ق، ج۲، ص۶۵۰. 3⃣آیتی، «یمانی درفش هدایت»، ص۲۶. 4⃣آیتی، «یمانی درفش هدایت»، ص۲۶-۲۷. 5⃣ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۲۹۱. 6⃣ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۲۸۵؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیة، ج۲، ص۱۸۴. 7⃣آیتی، «یمانی درفش هدایت»، ص۳۶. 8⃣برای نمونه نگاه کنید به؛ صدوق، کمال‌الدین، ۱۳۹۵ق، ج۱، ص۳۲۸، ج۲، ص۶۴۹، ح۱؛ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۳، ۲۵۲؛ لیثی، عیون الحکم و المواعظ، ۱۳۷۶ش، ص۲۴۴؛ ابن طاووس، فلاح السائل، ۱۴۰۶ق، ص۱۷۱. 9⃣صدوق، کمال‌الدین، ۱۳۹۵ق، ج۱، ص۳۳۱؛ لیثی، عیون الحکم و المواعظ، ۱۳۷۶ش، ص۲۴۴. 🔟 فتلاوی، رایات الهدی و الضّلال فی عصر الظّهور، ۱۴۲۰ق، ص۱۰۱. 1⃣1⃣ همان 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار مسئولان نظام: ما گفتیم رژیم صهیونیستی ۲۵ سال دیگر را نمی‌بیند، خودشان عجله کردند و زودتر می‌خواهند بروند... 💻 Farsi.Khamenei.ir
✅خروج سفیانی یکی از پنج علامتی است که در روایات به عنوان علامت حتمیه پیش از ظهور از آن نام برده شد. 🔶موضوعاتی که می‌توان در خصوص سفیانی مطرح کرد عبارتند از : (خسف بیدا) ؛، یا ❇️بنابر روایتی از امام رضا(ع)، ظهور قائم، بدون خروج سفیانی رخ نخواهد داد. در روایاتی دیگر، سفیانی پس از ۹ ماه حکومت بر شام، به سمت مدینه لشکرکشی می‌کند و در جایی به نام بیداء، در زمین فرو می‌رود. ⛔️سفیانی در روایات شیعه و سنی، از نوادگان ابوسفیان دانسته شده که چهره‌ای خون‌ریز و بی‌رحم دارد و مردم از دیدن او وحشت می‌کنند. نام‌های مختلفی از جمله عنبسة بن مرة برای وی ذکر شده است. 🟡در منابع روایی اهل سنت و تشیع نامهای مختلفی برای او ذکر شده است؛ عنبسة بن مرة[۱]، حرب بن عنبسة[۲]، و عثمان بن عنبسة،[۳] از نوادگان ابوسفیان ذکر شده است.[۴] همچنین نام او در منابع اهل سنت، حرب بن عنبسة[۵] و معاویه بن عتبه دانسته شده است.[۶] 🔴سفیانی، در روایات، بسیار خون‌ریز، آدم‌کش و بی‌رحم تصویر شده است.[۷] همچنین بنابر روایاتی که از امام علی(ع) نقل شده، سفیانی مردی چهارشانه، آبله‌رو، و تک‌چشم است که مردم از دیدن او وحشت می‌کنند[۸] بر پایه روایتی از امام صادق(ع) که در بحار الانوار نقل شده، سفیانی دشمن شیعه است و منادی او در کوفه اعلام می‌کند که هر کس سر شیعه‌ای را از تن جدا کند به او هزار درهم می‌دهد. 🔶 خروج او از روایات فراوانی استفاده می‌شود. 🔷خروج سفیانی، در روایاتی از امام صادق(ع) حتمی دانسته شده[۱۰] و در کنار خروج یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء، یکی از پنج نشانه پیش از قیام قائم معرفی شده است.[۱۱] 🟢همچنین بنابر نقلی از امام رضا(ع)، ظهور قائم از جانب خدا حتمی است، و خروج سفیانی هم حتمی است و بدون خروج سفیانی، قائم ظهور نخواهد کرد.[۱۲] در روایتی از امام صادق(ع) هم خروج سفیانی حتمی و در ماه رجب دانسته شده است.[۱۳] روایتی از امام باقر(ع)، حاکی از این است که خروج سفیانی، سید یمانی و سید خراسانی، در یک سال، یک ماه و یک روز واقع خواهد شد.[۱۴] 🟢در روایاتی از پیامبر اکرم(ص)، یکی از نشانه‌های ظهور امام مهدی(ع)، خروج لشکری از شام به سمت مکه و فرو رفتن آنها در سرزمینی به نام بیداء (بیابانی میان مکه و مدینه) معرفی شده که در منابع روایی به خسف بیداء شهرت یافته است.[۱۵] بنابر روایتی دیگر، امام علی(ع) درباره بخشی از آیه ۵۱ سوره سبأ (وَ لَوْ تَرىٰ‌ إِذْ فَزِعُوا فَلاٰ فَوْتَ‌ وَ أُخِذُوا مِنْ‌ مَكٰانٍ‌ قَرِيبٍ)، به سفیانی اشاره کرده و تصریح کرده که ۹ ماه بر شام حکومت می‌کند و پس از آنکه به سوی مدینه لشکرکشی می‌کند، در بیداء، خداوند او را در زمین فرو می‌برد.[۱۶] 🔶؟ سید محمد صدر (۱۳۲۲-۱۳۷۷ش) از مراجع تقلید قرن چهاردهم شمسی در کتاب تاریخ الغیبه الکبری، سفیانی را نماد انحراف در جامعه اسلامی دانسته است.[۱۷] البته در پاسخ او گفته شده که رمزی‌دانستن علائم ظهور خلاف ظاهر احادیث است.[۱۸] و سبب می‌شود که کارکرد علائم ظهور که شناخت امام مهدی(عج) از مدعیان دروغین است،[۱۹] لغو باشد.[۲۰] 📚 📚ابن طاووس، التشریف بالمنن، ۱۴۱۶ق، ص۲۹۶؛ فتلاوی، علامات المهدی المنتظر، ۱۴۲۱ق، ص۲۷۹. 📚شوشتری، احقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ص۵۶۷؛ فتلاوی، علامات المهدی المنتظر، ۱۴۲۱ق، ص۳۳۷. 📚 تاج‌الدین، المجالس المهدویة، ۱۴۳۷ق، ص۲۲۳. 📚شوشتری، احقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ص۵۶۷؛ فتلاوی، علامات المهدی المنتظر، ۱۴۲۱ق، ص۳۳۷؛ تاج‌الدین، المجالس المهدویة، ۱۴۳۷ق، ص۲۲۳. 📚مقدسی، عقد الدرر، ۱۴۲۸ق، ص۱۲۸. 📚مقدسی، عقد الدرر، ۱۴۲۸ق، ص۱۱۶. 📚 برای نمونه نگاه کنید به: ابن طاووس، التشریف بالمنن، ۱۴۱۶ق، ص۱۱۵ - ۱۱۷؛ مقدسی، عقد الدرر، ۱۴۲۸ق، ص۷۶. 📚نگاه کنید به: علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۲، ص۲۰۵. 📚علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۲، ص۲۱۵. 📚 شیخ صدوق، کمال الدین، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۶۷۸، ح۵؛ ص۶۸۰، ح۱۴ و ۱۵. 📚شیخ صدوق، کمال الدین، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۶۷۸، ح۵. 📚 حمیری، قرب الإسناد، ص۳۷۴، ح۱۳۲۹. 📚نعمانی، الغیبة، [۱۳۹۷ق]، ص۳۰۲. 📚نعمانی، الغیبه، [۱۳۹۷ق]، ص۳۶۹. 📚ابن طاووس، التشریف بالمنن، ۱۴۱۶ق، ص۱۵۸، ح۲۰۵ و ۲۰۶. 📚نعمانی، الغیبه، [۱۳۹۷ق]، ص۳۰۵. 📚صدر، تاریخ الغیبة الکبری، ۱۴۱۲ق، ص۴۸۴. 📚 محمدی ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ۱۳۹۳ش، ج۷، ص۴۶۰. 📚محمدی ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ۱۳۹۳ش، ج۷، ص۴۱۴-۴۱۵. 📚محمدی ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ۱۳۹۳ش، ج۷، ص۴۶۰.
 دار و ندار حضرت دادار مجتباست سبط نبی ومخزن الاسرار مجتباست   گویند هر کسی نظری سویش افکند کافر شود که احمد مختار مجتباست   اولاد فاطمه همگی شبه حیدر اند اما به واقع حیدر کرار مجتباست   تضمین کنم برای حسن شعر بهتری زیبایی تمامی اشعار مجتباست   عباس هم بدست حسن مرد رزم شد استاد فن رزم علمدار مجتباست   جنگ جمل بدست حسن ختم گشته است از قاتلان لشگر کفار مجتباست   برتن زره نکرده به مانند مرتضی وقت نبرد مرد جگردار مجتباست   از لطف اوست اشک دوچشم حسینیان درمجلس حسین میاندار مجتباست https://eitaa.com/mahdilomam میلاد کریم اهل بیت علیه السلام بر همه ی محبان و شیعیان آن حضرت مبارکباد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏺رفتار روحی فداه و آثار ظهور امام در بیان ( علیه السلام) ❇️کریم اهل بیت ،امام حسن مجتبی علیه السلام در بیانی شریف به برخی ویژگی‌های رفتاری امام عصر (عج) و ثمرات ظهورشان اشاره کرده، فرمود:  1⃣ او مردم را از فتنه و بلا و نادانی نجات دهد؛  🔶کَلَبٍ مِنَ الدَّهْر وَ جَهْلٍ مِنَ النَّاسِ 2⃣* خداوند او را با ملائک تأیید و یاری دهد و یارانش را حفظ کند و او را با آیاتش حفظ کند. 🔶یُؤَیِّدُهُ اللَّهُ بِمَلَائِکَتِهِ وَ یَعْصِمُ أَنْصَارَهُ وَ یَنْصُرُهُ بِآیَاتِهِ *3⃣ او را بر اهل زمین پیروز کند و همه به رضایت یا کراهت مطیع او شوند. 🔶وَ یُظْهِرُهُ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ حَتَّى یَدِینُوا طَوْعاً وَ کَرْهاً (اشاره به 83 آل‌عمران) *4⃣ زمین را از عدل و نور و برهان [و هدایت] پر می‌کند و  تمام اهل زمین تسلیم او می‌شوند و کافری باقی نمی‌ماند، جز آنکه به او ایمان می‌آورد و شخص بدسرشت و ناپاک یافت نخواهد شد، جز آنکه صالح و پرهیزگار می‌شوند.  🔶 یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا وَ نُوراً وَ بُرْهَاناً یَدِینُ لَهُ عَرْضُ الْبِلَادِ وَ طُولُهَا لَا یَبْقَى کَافِرٌ إِلَّا آمَنَ بِهِ وَ لَا طَالِحٌ إِلَّا صَلَحَ. *5⃣ درندگان در حکومت او در آرامش هستند، و زمین، نباتات خود را ظاهر و آسمان برکاتش را نازل می‌کند و گنج‌ها برای او آشکار شوند؛  🔶 وَ تَصْطَلِحُ فِی مُلْکِهِ السِّبَاعُ وَ تُخْرِجُ الْأَرْضُ نَبْتَهَا وَ تُنْزِلُ السَّمَاءُ بَرَکَتَهَا وَ تَظْهَرُ لَهُ الْکُنُوزُ * 6⃣و چهل سال بر شرق و غرب جهان حکومت خواهد کرد، خوشا به حال کسی که او را در آن روزها درک کند و سخنانش را بشنود؛  🔶یَمْلِکُ مَا بَیْنَ الْخَافِقَیْنِ أَرْبَعِینَ عَاماً؛ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَکَ أَیَّامَهُ وَ سَمِعَ کَلَامَهُ. 📚[الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، 291] 🆔https://eitaa.com/mahdilomam