eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
142 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
(رحمهما الله) نظریه (ره) در خصوص رجعت: 🟠 قضیه از اصول و ضروریات مذهب ماست اما بر مازاد آن که چه بدنی خلق می‌شود، آیا آن بدن اولی را می‌آورد و ارواح پاک رجعت کنندگان در آن داخل می‌شوند یا بدن مثالی است دلیلی نداریم و ممکن است قضیه رجعت به ‌نحو تمثل مثالی در عالم ملک باشد. 📚[خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص۱۹۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.]  نظریّه رجعت 🟤 علاّمه طباطبائی ذیل آیات 210ـ 208 سوره بقره به رجعت و اعتقاد شیعه بدان پرداخته است و در مقام ابطال نظریّه مخالفان رجعت از راه دلیل عقلی و فلسفی چنین می‌نویسد: ⬇️⬇️⬇️ 👈«ما نیز بر اساس یک اصل فلسفی قبول داریم چیزی که از قوّه به فعلیّت درآمده، دیگر محال است بالقوّه شود، لکن قبول نداریم که مسأله رجعت از این سنخ باشد؛ ↙️ زیرا آنچه منکرین رجعت فرض کرده‌اند، مربوط به کسی است که عمر طبیعی خود را کرده است و به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشد که برگشتن چنین کسی به دنیا مستلزم آن امر محال است که در فلسفه ثابت شد، امّا مرگ اخترامی ‌که عاملی غیرطبیعی از قبیل قتل و یا مرض باعث آن می‌شود، برگشتن انسان بعد از چنین مرگی به دنیا (رجعت) مستلزم هیچ محذور و اشکالی نیست، 1⃣چون ممکن است انسان بعد از آنکه به مرگ غیرطبیعی از دنیا رفته، در زمانی دیگر مستعد کمالی شود که در زمانی غیر از زمان زندگیش موجود و فراهم باشد و بعد از مرگ دوباره زنده شود تا آن کمال را به دست آورد 2⃣یا ممکن است اصل استعداد او مشروط باشد به اینکه مقداری در برزخ زندگی کرده باشد و آنگاه به دنیا برگردد تا آن کمال را به دست آورد که در هر یک از این دو فرض، مسأله رجعت جایز است و مستلزم محذور محال نیست» 📚(طباطبائی، سیّد محمّدحسین. (بی‌تا). الف. تفسیر المیزان. ترجمه سیّد محمّدباقر موسوی همدانی. قم: انتشارات جامعه مدرّسین ، ج2: 160) 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
  برای اثبات امکان وقوعی رجعت، دلایل عقلی متعدّدی ارائه شده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: ۱). مفهوم امتناع بالذّات و امکان وقوعی. «ممتنع بالذّات» مفهومی ‌‌است که صرف تصوّر ذات آن، عدم را برایش ضروری می‌‌سازد؛ مانند اجتماع نقیضین و شریک برای خداوند متعال، روشن است که در مفهوم «رجعت» عدم ضرورت ندارد. بنابراین، در آن امتناع ذاتی نیست و دارای امکان وقوعی می‌‌باشد (ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.: 85). علاّمه طباطبائی در تفسیر امکان وقوعی می‌‌نویسد: «امکان وقوعی در برابر امتناع وقوعی است و بیانگر آن است که شیء نه تنها امکان ذاتی دارد و ذاتش یک ذات ممتنع نیست، بلکه تحقّق و وقوعش نیز محال نمی‌‌باشد؛ یعنی هیچ محذوری بر وقوع آن مترتّب نمی‌‌شود و هیچ محالی از تحقّقش لازم نمی‌‌آید» (همان: 62). امکان وقوعی رجعت از منظر عقل تصوّر اصل رجعت و نه وقوع آن، هیچ ‌یک مستلزم تناقض و محال نیست؛ زیرا ملاک ممتنع بودن یک حادثه این است که تصوّر ذاتش از قبیل اجتماع نقیضین یا ارتفاع نقیضین باشد یا آنکه وقوعش منجر به آن دو گردد و شیئی که نه امتناع ذاتی داشته باشد و نه امتناع وقوعی، دارای امکان وقوعی است. بنابراین، چون تحقّق رجعت مستلزم هیچ محذور عقلی نیست، از نظر عقل، در شمار حوادث محال محسوب نمی‌‌شود. ۲) در فلسفه اسلامی ضابطه‌ای است که می‌‌گویند: «وقوع هر چیزی بهترین دلیل بر امکان آن چیز است». بازگشت برخی از مردگان به دنیا از اموری است که اتّفاق افتاده است. در قرآن نمونه‌هایی از زنده شدن برخی از مردگان در اقوام گذشته به صراحت آمده است؛ نظیر زنده شدن افرادی از قوم حضرت موسی(ع) (ر.ک؛ البقره/ 56ـ55)، زنده شدن مقتول بنی‌اسرائیل (ر.ک؛ البقره/ 73ـ72)، زنده شدن افرادی که از ترس مرگ از دیار خود خارج شده بودند (ر.ک؛ البقره/ 243)، زنده شدن مردگان به‌وسیله حضرت عیسی(ع) (ر.ک؛ آل‌عمران/ 43)، زنده شدن یکی از پیامبران بعد از صد سال (ر.ک؛ البقره/ 259). ۳) در استدلالی دیگر، بر اساس قاعده فلسفیِ «حُکمُ الأَمثَالِ فِی مَا یَجُوزُ وَ فِی مَا لاَیَجُوزُ وَاحِدٌ»، دو یا چند چیز که طبیعت و ماهیّت مشابهی داشته باشند، در احکام و محمولات مساوی هستند؛ بدین معنا که هر حکمی‌ ‌بر یکی از آنها روا باشد، بر دیگری هم رواست (ر.ک؛ ابراهیمی‌ ‌دینانی،‌ 1380: 208[ابراهیمی ‌‌دینانی، غلامحسین. (1380). قواعد کلّی در فلسفه اسلامی.‌ تهران: مؤسّسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی]. با توجّه به این قاعده فلسفی، چون بین «رجعت» و «معاد» از نظر بازگشت انسان به حیات مجدّد و پیوند روح مجرّد با بدن شباهت وجود دارد، همان ادلّه‌ای که بر امکان معاد در قیامت اقامه می‌‌شود، امکان رجعت را نیز اثبات می‌‌کند. [طباطبائی، سیّد محمّدحسین. (1417ق.). الف. المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی‌‌جامعه مدرّسین حوزه] علمیّه قم https://eitaa.com/mahdilomam
(پایانی) برخی از اهداف و حکمت های یک حکم بعد از اجرا و ظهور آن مشخص می شود؛ نظیر غیبت حضرت مهدی (عج) که هر چند حکمت های بالغۀآن روشن و تبیین شده، اما برخی از روایات می گویند: غرض و هدف نهایی بعد از ظهور حضرت معلوم خواهد شد. [ رجعت از نظر شیعه، ص 102-] به هر حال، به گوشه ای از اهداف رجعت اشاره می شود: الف) مؤمنان و اولیایی بوده اند که عمری را زیر فشار طاغوت ها و یارانشان سپری کرده، با تحمل ناراحتی ها و دلی پرخون از دنیا رخت بربسته اند، شکنجه و عذاب ظالمین در مقابل چشم مظلومین در همین دنیا، یک نوع تسلیت خاطر و تشفی دل های مجروح است. یرجع المؤمن لزیادة الفرح و السرور و الکافر لزیادة أنعم و الهم؛ [رجعت از نظر شیعه، ص1۰۳] مؤمن رجعت می کند تا شادی و خوشحالی اش بیشتر شود و کافر رجعت می کند تا غم و اندوهش بیش تر گردد. ب) رجعت باوری، اثر سازنده در تربیت انسان ها دارد؛ یکی از آرزوهای هر مسلمانی، هم نشینی و هم یاری و همراهی با معصومان و شخصیت های الهی است. اندیشۀرجعت می گوید: مؤمن محض و خالص، لیاقت درک عصر امام زمان (عج) را (که اهل سنت و تشیع بر ظهور او اتفاق نظر دارند) پیدا می کند. در مقابل برای تبهکاران هشداری است که غرق در فساد و تباهی نشوند، وگرنه دست انتقام در همین دنیا آنان را به سزای اعمالشان خواهد رساند. [همان، ص 103؛ و سید محمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 2، ص 106-] ج) انسان های تربیت یافتۀبسیاری، همواره آرزوی دیدار انبیا و اولیای الهی را دارند؛ اندوه شان این است که چرا از فیض و نعمت دیدار اولیای الهی و شرکت در فعالیت های انسانی الهی آنها محروم مانده اند؛ عدالت و حکمت الهی این اشتیاق و عطش را بی پاسخ نمی گذارد؛ چنین مؤمنانی توفیق شرف یابی را در ایام رجعت می یابند. سید مرتضی می فرماید: در هنگامۀظهور مهدی امت، گروهی از شیعه ها زنده می شوند تا به ثواب نصرت و هم یاری او برسند و دولتش را مشاهده کنند. [محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 53، ص 193 و شیخ حر عاملی، الایقاظ من الهجمة، الباب الثانی، ص 58-] https://eitaa.com/mahdilomam
🌼زمان جذب سربازی حضرت ولیعصر عج الله فرجه الشریف شروع شد 🌼 💠 امام رضا علیه السلام فرمودند: 💎 جاءَ رَجُلٌ إِلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وقالَ : ما رَأسُ العِلمِ؟ قالَ : مَعرِفَةُ اللّهِ حَقَّ مَعرِفَتِهِ 💧مردى نزد پيامبر خدا آمد و گفت : سرآمد علوم چيست؟ فرمود : «شناخت خداوند ، آن سان كه سزاوار شناخت است» 📚جامع الأخبار : ص ۳۶ ح ۱۷ •┈┈••✾••┈┈• 💻 شروع از اول اسفند ۱۴۰۱ 💎 پایگاه اطلاع رسانی سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران 🌐 paziresh.ismc.ir 💎 لینک ثبت نام حوزه های علمیه 🌐 http://reg.ismc.ir/rules/134 حوزه علمیه محمدیه قائمشهر 🇮🇷
⏺روز جمعه در تعابیر روایی به سیدالایام نامگذاری شده و برای این روز اعمال عبادی خاصی از سوی حضرات معصومین علیهم السلام بیان شده واین روز را روز عید مسلمین نام نهادند. ⏺از سویی در باور عموم مردم این روز اختصاص به حضرت حجت روحی فداه داشته و جمعه را روز ظهور مبارک آن منجی موعود می‌دانند. ⏺با بررسی روایات متوجه می‌شویم که این باور ریشه در برخی روایات و زیارات دارد؛ ◀️چنانکه امام صادق ‏عليه السلام در اين باره فرموده است: «…وَيَخرُجُ قائِمُنا اَهْلَ البيْتِ يَوْمَ الجُمُعَةِ…» [📚شيخ صدوق، الخصال، ص 394، ح 101].؛ «… و خروج مي‏کند قائم ما اهل بيت در روز جمعه. ◀️و یا در روایتی آمده است: کانَ اليَوْمُ الَّذِي نَصَبَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ‏صلي الله عليه وآله اَمِيرَالمُؤمِنينَ‏عليه السلام بِغَدِيرِ خُمِّ يَوْمَ الجُمُعَةِ وَقِيامُ القائِمِ‏عليه السلام يَکُونُ فِي يَوْمِ الجُمُعَةِ وَتَقُومُ القِيامَةُ فِي يَومِ الجُمُعَةِ…» ؛ «روزي که پيامبر اکرم ‏صلي الله عليه وآله، حضرت علي ‏عليه السلام را در غدير خم نصب فرمود، جمعه بود و روز قيام قائم‏ عليه السلام جمعه خواهد بود و روز بر پايي رستاخيز جمعه خواهد بود [📚شيخ صدوق، من لايحضره‏ الفقيه، ج 1، ص 422، م 1241.] ❎اما در مقابل، روایات فراوان و موثق و معتبری داریم که روز شنبه را_ که همزمان با روز عاشوراست_ روز ظهور آن حضرت بیان می‌کنند ◀️امام باقر(ع): «قائم(ع) در روز شنبه، عاشورا، روزى که امام حسین(ع) کشته شد، ظهور می‌کند».[📚کمال الدین و تمام النعمة، ج ‏2، ص 654؛‌.] ⏺این روایت، موثق بوده و به لحاظ سندی و دلالتی، ‌از همه روایات این دسته، قوی‌تر و قابل استناد‌تر می‌باشد. ◀️امام باقر علیه السلام ؛ «گویا قائم را در روز عاشورا که در شنبه است مى‏بینم که میان رکن و مقام ایستاده و دست جبرئیل روى دست اوست و مردم را به بیعت با خداوند دعوت می‌کند، آنگاه زمین را پُر از عدل و داد مى‏نماید».[📚شیخ طوسی، کتاب الغیبة، محقق، مصحح، تهرانی، عباد الله، ناصح، علی احمد، ص 453، دار المعارف الإسلامیة، قم، چاپ اول، 1411ق؛] ✅به نظر می‌رسد می‌توان بین دو طائفه از روایات با توجه به الفاظ موجود در آنها جمع کرد به این صورت که روز جمعه روز خروج حضرت و روز شنبه روز ظهور باشد.والله اعلم 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
◀️«اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی أَوْلِیائِهِمُ الْمُعْتَرِفِینَ بِمَقَامِهِمُ، الْمُتَّبِعِینَ مَنْهَجَهُمُ، الْمُقْتَفِینَ آثَارَهُمُ، الْمُسْتَمْسِكِینَ بِعُرْوَتِهِمُ، الْمُتَمَسِّكِینَ بِوِلَایتِهِمُ، الْمُؤْتَمِّینَ بِإِمَامَتِهِمُ، الْمُسَلِّمِینَ لِأَمْرِهِمُ، الْمُجْتَهِدِینَ فِی طَاعَتِهِمُ، الْمُنْتَظِرِینَ أَیامَهُمُ، الْمَادِّینَ إِلَیهِمْ أَعْینَهُمُ، الصَّلَوَاتِ الْمُبَارَكَاتِ الزَّاكِیاتِ النَّامِیاتِ الْغَادِیاتِ الرَّائِحَاتِ: ⏺بار خدایا درود فرست بر دوستان ایشان كه به مقام و مرتبه آنان (خلافت و رئاست عامه و فضیلت و برتریشان بر همه مردم كه تو قرار داده‏ای) اقرار دارند، راه روشنشان را پیروی می‌نمایند (طبق دستور- شان رفتار می‌كنند) دنبال آثار و نشانه‏‌هاشان می‌روند، بدستاویز (بدین و راهنمایی) شان چنگ می‌زنند، به دوستی‌شان تمسك می‌جویند (به وجوب طاعتشان اعتقاد دارند) به امامت و پیشوایی‌شان اقتدا می‌نمایند، برای امر و فرمانشان تسلیم و فرمانبرانند، در طاعت و پیرویشان می‌كوشند، ایام روزگار (دولت و ظهور خلافت) ایشان (ایام حضرت صاحب الأمر، المهدی المنتظر(عج) كه دولت او دولت ایشان است) را انتظار دارند و چشم‌هاشان به سوی آنان دوخته‌‏اند (همیشه چشم براه ظهور دولت ایشانند) درودهای با بركت و نیكی و پاكیزه و فزاینده هنگام بامدادان و شبانگاهان 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
هدایت شده از پنجره🇮🇷
گمشده بشر در حس نو خواهی و تجد طلبی 1.انسان حالتى دارد كه از يكنواختى ملول مى‏شود. 2.اگر واقعاً چيزى مطلوب غريزى و ذاتى بشر باشد، ممكن نيست كه وصال او را سرد و افسرده كند. 3. در نهاد و غريزه بشرمعشوق و محبوبى كامل‏تر و عالى‏تر است؛ محبوبى كه كمال لا يتناهى است. به دنبال هر محبوبى كه مى‏رود، در حقيقت، نشانى از محبوب اصلى و واقعى خود در او مى‏بيند و به گمان محبوب اصلى به سراغ او مى‏رود، امّا پس از وصال چون خاصيّت آن محبوب اصلى را در او نمى‏بيند و احساس مى‏كند كه اين موجود قادر نيست خلأ وجودى او را پر كند، به سراغ محبوبى ديگر مى‏رود، و همين طور ... مگر آنكه روزى به محبوب اصلى و حقيقى خود نائل گردد؛ آن وقت به كمال واقعى خود كه اتّصال به كمال لا يتناهى است، خواهد رسيد و در بهجت و سعادت كامل غرق مى‏گردد و براى هميشه آرام مى‏گيرد و ديگر خستگى و افسردگى و كسالت در او راه نمى‏يابد «ألا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلوبُ» . 4.قرآن كريم درباره بهشت مى‏فرمايد: «لا يَبْغونَ عَنْها حِوَلًا» يعنى اين تفاوت ميان نعمتهاى آخرت و اين دنيا هست كه در اين دنيا انسان طالب تحوّل و تغيّر است، امّا در آخرت طالب تغيّر و تحوّل و نو شدن و عوض شدن نيست. رعد /28 ، کهف/108 و شهید مطهری ، مجموعه آثار /3/367 و 368 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
: با توجه به توقیع شریف که هر نوع مشاهده را رد می‌کند و مدعی مشاهده را کذاب معرفی می‌کند ،چگونه با تشرف برخی بزرگان به محضر امام زمان عج قابل جمع است؟ ✅: : شاید مراد از مشاهده در توقیع شریف ادعای نیابت خاصه باشد چنانکه در توقیع به موضوع ادعای مدعیان دروغین اشاره دارد :ممکن است مراد از نفی مشاهده،مشاهده ی اختیاری باشد یعنی هر کس که امام صلاح بداند خود را بر او می‌نمایاند نه آنکه هر کس اراده کرد بتواند مشاهده کند :توقیع مرسله بوده و سندش جای بحث دارد : علما اطلاقش را نپذیرفتند و قائل به مشاهده برای اوحدی از مؤمنان و صالحان هستند. : بزرگانی که ذیلا نام و متن سخنشان خواهد آمد قائل به جواز و امکان روئیت در عصر غیبت کبری هستند؛ 🔽🔽🔽🔽 :ما قطع نداریم که دست کسی به امام نمیرسد وبشر نمی‌تواند او را ملاقات کند ،این امری غیر معلوم است که راهي بر قطع به آن نیست[تنزیه الانبیاء،صص۱۸۴_۱۸۲] : ما تجویز میکنیم که بسیاری از اولیاء و قائلین به امامت او به خدمتش رسیده و از او نفع ببرند.[کلمات المحققین،ص۵۳۳] : او در مبحث اجماع می گوید :.... گرچه احتمال تشرف برخی از افراد صالح و اوحدی به خدمتش داده می‌شود واحیانا اورا می‌شناسند.[کفایه الاصول ج۲ص۲۹۱] ❇️بنابراین اصل روئیت ممتنع نمی‌باشد. https://eitaa.com/mahdilomam
⛔️ما روی فی صون سر آل محمد علیهم السلام عمن لیس من اهله و النهی عن اذاعته لهم و اطلاعهم ❌هر حرف درست حتی روایات معصومین علیهم السلام را هرجا نباید گفت، باید سخن را جایی گفت که بپذیرند نه انکار و تکذیب کنند. گاهی برخی به دلیل ندانستن حکمت و مصلحت کلام و یا عدم درک درست از سخنان امام و یا خطای در تطبیق و یا نقص در تحلیل روایت امام معصوم را هم رد و انکار می‌کنند؛ ❇️عن أبی الطفیل عامربن واثله قال:قال امیرالمؤمنین(ع) اتحبون آن یکذب الله ورسوله ؟حدثوا الناس بما یعرفون وامسکوا عما ینکرون[📚غیبت نعمانی،ص۳۲ ب۱ ح۱] ✳️(ع): آیا میخواهید که خدا و رسول خدا تکذیب شوند؟ پس با مردم از چیزهایی سخن بگویید که می‌توانند بفهمند و از سخن گفتن در باره ی چیزهایی که نمی‌توانند بفهمند بپرهیزیزد. https://eitaa.com/mahdilomam
(مدظله)[۱] در آثار ما [آمده] : «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا»... در واقع هر فردى از آحاد بشر میداند که این سِیر عمومى بشر به کجا منتهى خواهد شد... یک مسافرى یا یک کاروانى از پیچ‌وخم‌هاى دشوار، از معبرهاى سخت، از کوهستانها، از وادى‌ها، از درّه‌ها، از لجن‌زارها، از خارزارها، همین‌طور دارد عبور میکند، راه را میپیماید، براى اینکه خودش را به یک نقطه‌اى برساند؛ این نقطه کجا است؟ این نقطه عبارت است از یک اتوبان، یک جادّه‌ى مهم، یک جادّه‌ى باز، یک راه هموار. همه‌ى آنچه در تاریخ بشر تا امروز مشاهده میکنیم، حرکت در همان کوره‌راه‌ها و در همان فرازونشیب‌ها و در همان خارستانها و لجن‌زارها و مانند اینها بوده است؛ بشریّت دارد همین‌طور این راه را طى میکند تا به اتوبان برسد؛ این اتوبان، دورانِ مهدویّت است، دوران ظهور حضرت مهدى (سلام الله علیه) است. این‌جور نیست که وقتى به آنجا رسیدیم، یک حرکت دفعى انجام بگیرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا یک مسیر است. در واقع باید گفت زندگى اصلى بشر و حیات مطلوب بشر از آنجا آغاز میشود و بشریّت تازه مى‌افتد در راهى که این راه یک صراط مستقیم است و او را به مقصد آفرینش میرساند؛ «بشریّت» را میرساند، نه آحادى از بشریّت را، نه افراد را، مجموعه‌ها را میرساند.[ ۱۳۹۳/۰۳/۲۱] https://eitaa.com/mahdilomam
❇️ ⏹عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیسٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع یوْمَ النَّیرُوزِ فَقَالَ أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیوْمَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک هَذَا یوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ وَ تَتَهَادَی فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ ع وَ الْبَیتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَک ..... وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا ع بِالدَّجَّالِ فَیصْلِبُهُ عَلَی کنَاسَةِ الْکوفَةِ وَ مَا مِنْ یوْمِ نَیرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیامِنَا وَ أَیامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَیعْتُمُوهُ أَنْتُمْ......[مستدرک ‏الوسائل ج :6 ص:353] ⏺معلی بن خنس نقل می کند که روز نوروز به خدمت امام صادق(ع) رفتم و حضرت فرمودند:آیا می شناسی این روز را؟ گفتم:فدایت شوم، این روزی است که عجم آن را تعظیم می کند و این روز تحفه ها و هدیه ها برای یکدیگر می فرستند. حضرت فرمود:سوگند یاد می کنم به حق خانه کعبه، که در مکه معظمه است، که این تعظیم کردن، نیست مگر برای امر قدیمی که تفسیر می کنم آن را برای تو تا بفهمی آن را. ⏺ای معلی به درستی که روز نوروز روزی است که : ....قائم آل محمد(ص)ظاهر خواهد شد و بر دشمنان غالب می گردد و در هیچ روز نوروزی نیست مگر آنکه ما انتظار فرج می کشیم و این روز را عجم حفظ کرده و حرمت آن را رعایت نموده و شما آن را ضایع کردید. 🟢: 🔶 (۳۸۵-۴۶۰ق)، از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه، معلی بن خنیس را از اصحاب مورد اعتماد امام صادق(ع) و کارگزاران وی دانسته است.[طوسی، رجال الطوسی، مؤسسة النشر الاسلامی، ج۱، ص۳۰۴؛ ]  ، با استناد به نظر شیخ طوسی، او را راوی‌ عادل معرفی کرده است.[حلی، خلاصة الاقوال، مؤسسة نشر الفقاهة، ج۱، ص۴۰۹.]  🛑بااین‌همه نجاشی و ابن‌غضائری، از علمای رجال شیعه، او را در نقل حدیث، ضعیف و غیرقابل اعتماد دانسته‌اند.[ نجاشی، رجال النجاشی، مؤسسة النشر الإسلامی، ج۱، ص۴۱۷؛ ابن غضائری، الرجال، ۱۴۲۲ق، ص۸۷] 🔹 خویی (۱۲۷۸-۱۳۷۱ش)، فقیه و رجال‌شناس معاصر، با بررسی روایات مدح و ذم درباره معلی بن خنیس، روایات مدح را دارای هماهنگی دانسته و در نتیجه، او را مردی راستگو و مورد توجه امام صادق(ع) و همچنین از اهل بهشت معرفی کرده است.[خوئی، معجم رجال الحدیث، مؤسسة الخوئی، ج۱۹، ص۲۶۹] https://eitaa.com/mahdilomam