#یادداشت | تزریق از بیرون یا جوشش از درون (1)
در مذمت تحمیل الگوهای تاریخی به زن امروز
به قلم صفورا سادات امینجواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی
از متن: «واقعیت این است که زن امروز، زن دهۀ پنجم انقلاب است، نه زن دورۀ صفویه و قاجار و نه زن عصر ممنوعیت روضه و نه زن بحبوبۀ انقلاب. حتی «اگر فرض کنیم» زنان آن روزگار کنش متناسب با عصر خویش را داشتند و مصرفکننده و مجری صرف نبودند یا در آن روزگار زن در حاشیه نبوده است و جایگاه با کرامتی داشته، باز هم آنان صرفاً تبار زن امروز هستند، اما خود او نیستند. «هویتِ زنِ امروز» با «هویت زنِ دیروز» متفاوت است، گرچه در بهترین حالت در امتداد آن قرار میگیرد....»
مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n000
دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
#یادداشت | روند بیحجابی، زمان و زندگی روزمرۀ جامعۀ ایرانی
📝 به قلم دکتر محمدرضا قائمینیک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
مسالهای که اکنون یعنی پس از اغتشاشات خیابانی چند شب و روزه دربارۀ بیحجابی پس از فوت مهسا امینی و پس از راهپیمایی بخشهایی دیگر از جامعه، بعد از نماز جمعۀ اول مهر 1401 و چند روز قبل و بعد از آن در محکومیت اغتشاشات، روی میزِ صاحبنظران دربارۀ ماجرای حجاب و بیحجابی و گشت ارشاد و قانون حجاب نظایر آنها قرار دارد، «روند» آیندۀ حجاب و بیحجابی در جامعۀ ایرانی است. اما مسئلۀ «روند» که ذاتاً پدیدهای زمانی است، منحصر به روند آیندۀ این اعتراضات دوسویه نیست، بلکه اصل مسئلۀ حجاب و بیحجابی در جامعۀ معاصر ایرانی، مسئلهای «روندی» و «تدریجی» است....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n001
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | بازیابی انقلابیگری زنانه
📝 به قلم دکتر مصطفی غفاری، پژوهشگر جامعهشناسی سیاسی
شاید در تاریخ معاصر کشور ما هیچ عاملی نتوان یافت که به اندازه انقلاب اسلامی میدان اجتماعی را به روی زنان باز کرده باشد و به «عاملیت اجتماعی» آنان امکان توسعه و تکامل داده باشد. از این منظر، انقلاب نقطه جوش عاملیت بهویژه برای زن ایرانی بوده است؛ آنهم نه با کنار زدن اصالتهای ارزشی بلکه با کانونیشدن آنها در جریان عاملیت. دستکم در آستانه، در نقطه پیروزی و در روزگار نزدیک پساانقلابی ردپای پررنگی از مناقشات و مسائل زنان نمیبینیم؛ هرچه هست، هماندیشی و همکنشی بدون تخصیصهای زنانه و مردانه است یا اگر تخصیصی در کار بوده، آنچنان نبوده که حساسیتی برانگیزد.
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n002
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | قدرت اجتماعی زن در کشاکش معنای حجاب
📝 به قلم صفورا سادات امینجواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی
آنچه در بُرش اجتماعی و زنانۀ این ماجرا برای ما اهمیت دارد، کنش زنان باحجاب در مواجهه با حرکتهای خشونتآمیز برضد عنصر فرهنگی حجاب است. همه میدانیم که تنشهای جدی مربوط به حجاب، خودش هم از جنس تنشهای فرهنگی و اجتماعی است، اما زمانی که حرکتی امنیت اجتماعی را تهدید میکند، روشن است که حجاب بهانۀ اغراض سیاسی شده است. در هر حال، حجاب ضمن اینکه خودش عنصری چالش برانگیز در عرصۀ فرهنگ است، این پتانسیل را دارد که بستر ایجاد مخاطره برای امنیت اجتماعی شود. در چنین وصفی از ماجرا، زنان باحجاب در مخالفتهای علنی برضد حجاب، به وسیلۀ قانون یا برضد قانون، چه کنشهایی دارند و دایرۀ کنشگریشان در این ماجرا چقدر است؟ به نظر میرسد، کنشگریهای زنان در این برههها به مقاومتی فردی و حفظ حجاب شخصی محدود شده است و این در حالی است که زن محجبه، روزهایی را در تاریخ رقم زده است که حجابش نماد حرکت سیاسیاش و لباس رزمش بوده است. به راستی، منشأ کنشهای منفعلانۀ زن محجبه در شورش بر ضد حجاب، چیست؟
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n003
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | نامسئلگی گشت ارشاد و درآمدی بر حکمرانی و زنان
📝 به قلم مهدی تکلّو، پژوهشگر علوم اجتماعی
گفتگو در مورد حجاب و کمحجابی از منظر اعلام موافقت یا مخالفت با گشت ارشاد و قانون حجاب و… بیحاصل است. فهم پدیدار بدحجابی – که بیش از حد آن را بدیهی و ساده گرفتهایم - نیز بدون درنظرگرفتن «وضعیت کلان» اجتماعی میسر نیست. این وضعیتهای مستقر و مسلطشده بر زندگی اجتماعی ما هستند که در صحنهی واقعیت بهعنوان نیروهای اصلی دارند کار میکنند. مرادم از وضعیت کلان اجتماعی، توصیفی است از مجموع ساختارها و گفتمانهای مسلط بر زندگی اجتماعی. بدحجابی محصول یک «وضعیت» کلان است که این پدیده را طبیعی، بهنجار و برای زنان مطلوب میکند. و الّا بدحجابی فینفسه با فطرت زنانه مغایر است؛ لذا هم خود پدیدهی اجتماعی منفرداً وجود ندارد و هم سیاستها و تصمیمها، بیاتصال به عقبهی گفتمانیشان عمل نمیکنند. پس آنچه که ما بایستی تحلیل کنیم این است که کدام وضعیت اجتماعی بدحجابی را ممکن و عادی میکند و کدام نیروها، گفتمانها و وضعیتهای اجتماعی هستند که در آن سیاستهایی مانند گشت ارشاد یا … پرورش مییابد.
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n004
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#میزگرد | جای خالی تبیین نقش حجاب در هویت زن ایرانی مسلمان
📝 صفورا سادات امینجواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی، در جمع بانوان محقق تاریخ شفاهی از خلأهای موجود در فضای روایتگری هویت زنانه زن ایرانی مسلمان و نقشی که این محققان با توجه به آشوبهای اخیر میتوانند داشته باشند گفت و خاطرنشان کرد: جایگاه پژوهشگر تاریخ شفاهی فقط ثبت مکانیکی رویدادهایی نیست که دیگران رقم میزنند، بلکه با ابزار روایتگری میتواند حال و آینده را نیز رقم بزند. تیغ تیز روایت، ابزار کشف هویت زن مسلمان ایرانی است و امروز این تیغ به دست پژوهشگران تاریخ انقلاب است. در خلأ این روایتهای زنانه است که قدرت رسانه میتواند حجاب را عامل ناکارآمدی زن و محدودیتش نمایش دهد.
🔗 مطالعه متن میزگرد:
https://gesostu.ir/?p=2498
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
#نشست | جنسیت و کلام اسلامی (+صوت نشست):
📝 دکتر زینب تاجیک، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه
تاجیک با بیان اینکه موضوع کلام اسلامی و جنسیت مورد بی مهری قرار گرفته است، یادآور شد: ما آثار ارزشمندی درباره این موضوع و جایگاه و حقوق زنان از برخی علما و بزرگان مانند علامه مصباح یزدی، آیتالله جوادی آملی، علامه طباطبایی داریم، اما این آثار شبهه محور هستند که در صدد پاسخگویی به شبهات در موضوعات اختلافات جنسیتی بودند. ما یک منظومه کامل و جامع جنسیتی که در حوزه مباحث کلام اسلامی باشد، نداریم؛ وظیفه اصلی علم کلام، رسیدن به یک نظام جامع و کامل است و ما کار انجام نشده در این زمینهها زیاد داریم. ما برای رسیدن به این نظام جامع باید دو کار انجام دهیم مسائلی که کامل و مشخص در ارتباط با جنسیت هستند، اما برخی پژوهشهای ما شاید در نگاه اول ارتباطی با مباحث جنسیتی نداشته باشد اما برای رسیدن به نگاه جنسیتی در مباحث کلامی نیاز است که به آنها توجه داشته باشیم. از مهمترین مباحثی که در کلام جنسیتی باید مورد توجه قرار گیرد، بحث هویت جنسیتی و بحث از چیستی جنسیت و تأثیر آن بر هویت و شخصتی انسان است که دامنه این اختلافات جنسیتی و حدود آن باید مشخص شود.
🔗 دانلود صوت ارائه
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
📝 #درسگفتار | ساخت اجتماعی جنسیت (1)
با تأکید بر نظریه تعادل جنسیتی
🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعهشناسی جنسیت)
🟢 حضوری و آفلاین
5 جلسه | سهشنبهها ساعت 15 تا 16:30
شروع دوره : 24 آبان
مهلت ثبتنام: 22 آبان
مکان: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
باهمکاری بسیج دانشکده علوم اجتماعی
🔗 لینک ثبتنام:
https://gesostu.ir/product/sclg1/
⚠️ دانشجویان دانشگاه علامه با ارسال پیام به آیدی زیر در پیامرسانهای بله یا تلگرام میتوانند کد تخفیف مربوطه را دریافت کنند:
@darsgoftar_jensiat
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی مباحث درسگفتار ساخت اجتماعی جنسیت(1)
🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعهشناسی جنسیت)
🔗 لینک ثبتنام:
https://gesostu.ir/product/sclg1/
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
خانم امین جواهری.mp3
11.38M
#صوت_نشست
🔰 به مناسب هفته پژوهش: «علوم انسانی و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی»
سازمانهای غیردولتی و تشکیلات زنانه، با نگاهی به کتاب نان سالهای جنگ
📆۲۶ آذر ۱۴۰۱
#تشکیلات_زنانه
@Safoora_AminJavaheri
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | اهمیت بحث جنسیتمندی نفس
📝 به قلم دکتر زینب تاجیک، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه:
در فلسفه و کلام اسلامی حقیقت و هویت انسان، نفس یا ترکیب نفس و بدن است. بحث از تفاوتهای جنسیتی زمانی کامل خواهد شد که به بررسی جایگاه این تفاوتها در نفس انسان نیز بپردازیم. اهمیت موضوع حاضر در این است که با یافتههای این تحقیقات داوری منصفانهتر، روشنتر و کارآمدتری درباره احکام متفاوت زنان و مردان و همچنین جایگاه اجتماعی متناسب با تفاوتهای جنسیتی خواهیم داشت.
اگر تمام اختلافات زنان و مردان را فقط در جسم و بدن مادی محدود کنیم مجبور میشویم برای فهم بسیاری از آیات و روایات متفاوت در این زمینه دست به تاویل بزنیم اما اگر از نظر فلسفی ثابت شود که اختلافات زنان و مردان بسیار گستردهتر از بدن عنصری و مادی است و صرفا برساخته فرهنگ و تربیت و جامعه نیست و آیات و روایات هم از این نظریه پشتیبانی کنند به فهم عمیقتری از این اختلافات خواهیم رسید.
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n005/
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | نگاهی فلسفی و عرفانی به زوجیت در نظام هستی
📝 به قلم نرگسالسادات روحالامین، پژوهشگر عرفان و فلسفه:
رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانات بسیار ارزشمندی، در دیدار اقشار مختلف بانوان در ۱۴ دیماه ۱۴۰۱ ایراد فرمودند. یکی از فرازهای مهم این سخنرانی اشاره ایشان به «زوجیت» به عنوان قانون عام عالم آفرینش است. به فرموده معظم له مطابق آیات قرآن، خداوند در همه چیز در انسان، در حیوانات، در گیاهان و در چیزهایی که نمیدانیم مانند سنگ ها و اجرام فلکی، زوجیت را قرار دادهاست. به همین مناسبت با نگاهی اجمالی به «زوجیت» از دیدگاه فلسفه و عرفان میپردازیم....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n006/
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از فصلنامه اقلیـــــــــما
فصلنامه اقلیما آغاز به کار کرد
مجلهی تخصصی زن، جنسیت و جامعه
اقلیما محملی اندیشهای است برای یافتن منظرها و افقهای نظری تازه و ژرف در تقاطع جنسیت و جامعه و اقلیما محفلی نخبگانی است برای به واژه درآوردن اندیشه و تجربه زنان در پایگاه انقلاب اسلامی. فصلنامه تخصصی اقلیما به مدد الهی زین پس هر فصل با پروندههایی گوناگون منتشر میشود و میهمان دیدگان شما واقع میگردد.
🔆 خوانندهی اقلیما باشید....
🔺فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @eqlima_mag
هدایت شده از فصلنامه اقلیـــــــــما
📝 پیششماره1 فصلنامه اقلیما
بهار 1402
(به زودی....)
🔺فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @eqlima_mag
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار میکند:
✴️ #گفتگو
«جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب»
با حضورِ
🔹 خانم صفورا سادات امینجواهری
(پژوهشگر علوم اجتماعی)
🔹 آقای مهدی تکلّو
(مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه)
🗓 پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه، ساعت 12:15
📌نمایشگاه بینالمللی کتاب، شبستان،
غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی،
راهرو 22، غرفه 12
@gesostu_ir
Gesostu.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار میکند:
✴️ #گفتگو
«قیل و قالهای حجاب سیاسی»
با حضورِ
🔹 خانم دکتر فاطمه رایگانی
(پژوهشگر فلسفه سیاست)
🔹 آقای مهدی تکلّو
(پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه)
🗓 جمعه 29 اردیبهشت ماه، ساعت 12:15
📌نمایشگاه بینالمللی کتاب، شبستان،
غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی،
راهرو 22، غرفه 12
@gesostu_ir
Gesostu.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار میکند: ✴️ #گفتگو «جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب» با حضورِ 🔹 خ
#گزارش نشست | «جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب»
با حضورِ
🔹 خانم صفورا سادات امینجواهری
(پژوهشگر علوم اجتماعی)
🔹 آقای مهدی تکلّو
(مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه)
💬 مطالعه متن نشست و دانلود صوت جلسه:
https://gesostu.ir/m002/
@gesostu_ir
Gesostu.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
#گزارش نشست | «جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب» با حضورِ 🔹 خانم صفورا سادات امینجواهری (پژوهشگر علو
m002 jaye khalie negahe zanane be hejab.mp3
28.92M
#صوت نشست | «جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب»
با حضورِ
🔹 خانم صفورا سادات امینجواهری
(پژوهشگر علوم اجتماعی)
🔹 آقای مهدی تکلّو
(مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه)
@gesostu_ir
Gesostu.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار میکند: ✴️ #گفتگو «قیل و قالهای حجاب سیاسی» با حضورِ 🔹 خانم
#گزارش نشست | «قیل و قالهای حجاب سیاسی»
با حضورِ
🔹 خانم دکتر فاطمه رایگانی
(پژوهشگر فلسفه سیاست)
🔹 آقای مهدی تکلّو
(پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه)
💬 مطالعه متن نشست و دانلود صوت جلسه:
https://gesostu.ir/m003/
@gesostu_ir
Gesostu.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
m003 hejabe siasi.mp3
28.69M
#صوت نشست | «قیل و قالهای حجاب سیاسی»
با حضورِ
🔹 خانم دکتر فاطمه رایگانی
(پژوهشگر فلسفه سیاست)
🔹 آقای مهدی تکلّو
(پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه)
@gesostu_ir
Gesostu.ir
#یادداشت | یک پرسش فلسفی بزرگ که در شیشه خوراکی جا نشد!
نقد و بررسی مستند «زن چیست؟»
📝 به قلم حجتالاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی، مدیر گروه مطالعات جنسیت موسسه شناخت:
در این مستند مغالطه جنس و جنسیت که مبناییترین مغالطه فمینیسم و دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت و جامعهشناسی جنسیت است، بیشتر آشکار میشود. اگرچه این مستند کمک به فهم این مغالطه میکند لکن در نهایت پاسخی برای این پرسش اساسی ندارد که: زن چیست؟ مستند در انتهای فیلم پاسخ این پرسش را امری شهودی و دروننگرانه ترسیم میکند که متخصص سرشناس و صاحبنظری مثل جردن پیترسون، نیز از پاسخ علمی بدان وامانده است و والش را ترغیب میکند تا پاسخ به پرسشش را از همسرش پیگیری کند. نگارنده اعتقاد دارد، دلیل ناکامی این مستند در یافتن پاسخ مناسب به پرسش زن چیست؟ آن است که این پرسش بهظاهر ساده، پرسشی عمیقاً فلسفی است که برخی دستگاههای فلسفی امکان و ابزار مناسب برای صورتبندی پاسخ بدان را در اختیار دارند. دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، چارچوبی ایجاد میکند که پاسخ به این پرسش اساسی را بدون ارجاع آن بهصرف شهود، امکانپذیر میسازد.
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n007/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
📝 #درسگفتار | آشناییزدایی از پیام کنگره
پیام رهبری به کنگرهی هفتهزار زن شهید در سال 91 از معدود متنهای مکتوب ایشان در حوزه زنان و به جرأت مهمترین موضعگیری اندیشهای ایشان است. در واقع هویت جدیدی که ضمن انقلاب اسلامی در زن مسلمان ایرانی ظهور کرد، در این متن کوتاه صورتبندی شده است. پیام کنگره از حیث معرفتشناختی هم نشاندهندهی موضع نظری و اجتهادی ایشان است و هم بر تجربهی واقعی زن مسلمان ایرانی استوار گردیده است.
متن مذکور علیرغم این که در دههی گذشته همواره مورد توجه و محل بحث واقع شده اما بسیاری از زوایای فکری و راهبردی آن در فضای عمومی و حتی نخبگانی مغفول مانده است؛ در حالیکه نکات مهم و حساسی در جایجای آن طرح گردیده است و میتواند مبنای بسیاری از تحلیلها و اقدامات واقع شود. از سویی اهمیت بازخوانی این متن زمانی بیشتر میشود که میبینیم قرائتهای فاصلهدار و متناقضی از «الگوی سوم هویت زن» متداول شده است. در این درسگفتار قصد داریم قدری حجاب معاصرت را از این متن کنار بزنیم و قدری از چهرهی آن زنگارِ برداشتهای غلط را بزدائیم و در نحوهی تعامل با آن و نیز محتوای آن تجدیدنظر کنیم.
🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعهشناسی جنسیت)
🟢 مجازی
تاریخ درسگفتار : 1 تیرماه ساعت 16
مدتزمان درسگفتار: 3 ساعت
مهلت ثبتنام: 31 خردادماه
سطح: متوسط
🔗 لینک ثبتنام:
https://gesostu.ir/product/sch003/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir