🐺گرگ بهشتی
🔹امام رضا(عليه السلام) فرمودند:
چند حيوان وارد بهشت مى شوند:
1- الاغ بلعم
2- سگ اصحاب كهف
3- گرگ يوسف، كه برادرانش آن را به خوردن يوسف متهم كردند.
✅صحبت کردن گرگ با حضرت یعقوب
نوشته اند وقتى كه برادران يوسف(ع) به پدر گفتند: يوسف را گرگ خورد، يعقوب(ع) فرمود: اگر راست مى گوئيد، گرگى كه او را خورده را بگيريد و نزد من بیاوريد.
آنها رفتند و گرگى را گرفتند و دست و پايش را بستند و نزد پدر آوردند و نمی دانستند كه گرگ سخن مى گويد و دروغ آنها آشكار مى شود.
حضرت يعقوب(ع) گفت: اى گرگ! شرم نكردى كه ميوۀ دل و روشنائى چشم مرا خوردى؟!
به اذن خدا، گرگ به زبان فصيح عرض كرد: خداوند گوشت و خون پيامبران را بر من حرام كرده. اينها دروغ مى گويند، من در اين مكان غريب هستم. فرزندان شما مرا گرفتند و بستند و حضور شما آوردند.
منابع:تفسير جامع، ج 3، ص 323
تفسير آسان، ج 8، ص 79
داستانهاى آموزنده از حضرت يوسف عليه السلام، قاسم مير خلف زاده
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
💠 فدک در تاریخ؛ کتاب نوجوانی سیزدهساله که صهیونیستها دربارۀ آن پایاننامۀ دکترا مینویسند
🔸 راشل کنتز فیدر، پژوهشگر بنیاد پژوهشی موشهدایان (وابسته به دانشگاه تلآویو) در طرحنامۀ دکترای خود که آن را در مجله مطالعات خاورمیانه بریتانیا منتشر کرده، درباره کتاب «فدک در تاریخ» مینویسد:
تألیف این کتاب از سال ١٩۴۶ آغاز شده است؛ سالی که صدر از کاظمین به نجف مهاجرت کرد تا تربیت دینیاش را آغاز کند. او بهرغم سن کم، بلوغ فکریاش را ثابت کرده بود؛ زیرا پیشتر در اوان نوجوانی در مباحث فلسفی و حقوقی تسلط پیدا کرده بود…. گفتاری تاریخنگارانه و محققانه دربارۀ اختلافنظر بر سر فدک، بخش اصلی این کتاب است؛ زیرا تاکنون تحقیقی نقادانه و جدی در این موضوع انجام نشده است. منابع اندکی درباره این واقعه هستند که نوعاً به حواشی پرداختهاند و یا واقعیتها درباره نزاع فدک را خیلی ساده بیان کردهاند…. مرنیسی و کورتز و کالدرینی بهاختصار اشاره کردهاند که علی شریعتی در بیان نظرش درباره فاطمه بهعنوان الگوی زنان، ماجرای فدک را هم بیان کرده است. کتاب او که مکرراً به «فدک در تاریخ» صدر هم استناد میکند، به فدک در بستر نیازهای زن مدرن مینگرد؛ یعنی آگاهی و مبارزه برای گرفتن حقوق اجتماعی و سیاسی خود.
🔹 «فدک در تاریخ» گرچه در نوجوانیِ شهید صدر (١٣سالگی) تألیف شده، یکی از عمیقترین و دقیقترین کتابهایی است که در تحلیل بخشی از زندگانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها به نگارش درآمده است. فدک در این کتاب نقش تنهای تنومند از پژوهشی پُرشاخه را ایفا میکند؛ پژوهشی که در پنج فصل سامان مییابد و با نظمی خاص افزونبر نقل و نقد دقیق ماجرای فدک، به موضوعاتی عمیقتر در اندیشۀ دینی نیز میپردازد؛ تاآنجاکه شاید بتوان گفت اساساً صدر فدک را بهمثابۀ دستمایهای برای بررسی نوع برداشت مسلمانان صدر اسلام از معنای دین، برگزیده است و ازاینرو همانقدر که این کتاب ماهیتی تحلیلیتاریخی دارد، میتواند پژوهشی در حوزۀ فلسفۀ دین نیز قلمداد شود.
🔸 شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیالانگیز، چکیدهوار اشارهای به شرححال حضرت فاطمه سلاماللهعلیها پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله میکند و حرکت او برای ستیز درباره فدک را به نمایش میکشد. در فصل دوم گزارشی دقیق و تفصیلی از آنچه بر فدک در طول تاریخ گذشته بهدست میدهد و با دلایلی انکارناشدنی اهمیت و جایگاه مادی و معنوی فدک را تبیین میکند. سپس در فصل سوم به گزارش ماجرای فدک پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله میپردازد. او در این فصل ریشههای تاریخی و زمینههای عاطفی مخالفت حضرت زهرا سلاماللهعلیها با خلیفۀ اول را برمیشمرد. افزونبراین، به جنبههای سیاسی این انقلاب بر ضد قدرت حاکم میپردازد و میگوید:
اگر کسی ماجرای فدک و تحولات و گونههای مبارزاتی آن را بهدقت بررسی کند، رویدادی از قبیل مطالبۀ یک زمین را در آن نمیبیند؛ بلکه مفهومی گستردهتر در ذهنش تجلی مییابد؛ مفهومی که خواستهای بلندهمتانه را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصبشده و حاکمیت ازدسترفته و شکوه بزرگ و بهراهآوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند.
🔹 شهید صدر در فصل چهارم، بخشهایی از سخنان حضرت زهرا سلاماللهعلیها در خطبۀ مشهور فدکیه را گزینش میکند و آنها را شرح میدهد.
🔸 شهید صدر با فصل پنجم کتاب، دادگاهی برپا میکند و شکایت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها از خلیفه اول را طرح و پاسخها و ادعاهای خلیفه اول را در بوتۀ نقد میگذارد. او در این فصل که مجموعهای از بحثهای فلسفی، زبانی، حدیثی، اصولی و فقهی را در خود دارد، قدرت علمیاش را بهرخ میکشد.
🔗 متن کامل معرفی فدک در تاریخ را اینجا بخوانید
🆔 @ttt1400
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
اضطرابی عجیب درونش را فرا گرفته بود؛ امّا گامهایش را محکم و استوار برمی داشت، کودکی را که در آغوش داشت به نزد قومش آورد. گفتند: ای مریم، کار بسیار عجیب و بدی انجام دادی! ای خواهر هارون! نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت زن بدکاره ای! «مریم» که روزه سکوت داشت به کودکش اشاره کرد؛ یعنی از او بپرسید.
گفتند: چگونه با کودکی که در گاهواره است سخن بگوییم؟! ناگهان کودک زبان به سخن گشود و گفت: «من بنده خدایم، او کتاب (آسمانی) به من عطا کرده و مرا پیامبر قرار داده است و مرا هرجا که باشم موجودی پر برکت خواسته و تا زمانی که زنده ام، مرا به نماز و زکات امر فرموده است. سلام خدا بر من، در آن روز که متولد شدم و در آن روز که می میرم و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد».
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
میلاد حضرت عیسی مسیح علیه السلام مبارک
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@ttt1400
🔰 کشتی نوح و اثبات حقانیت شیعه
✍ گزارش بسيار جالب باستان شناسى شوروى درباره كشتى حضرت نوح:
👈 مجله رسمى و پرتيراژ «اتفاد نيزوب» شوروى كه به طور ماهانه منتشر مىشود، گزارش عجيب زير را كه هم از نظر باستانى بسيار ارزنده و جالب است و هم از نظر دينى عالىترين دليل بر عظمت قرآن و عقاید دينى ماست، درج نموده است و به دنبال آن، عدهاى از نويسندگان انگليسى، مصرى، پاكستانى و... آن مقاله را از روسى به انگليسى و عربى و ارْدو ترجمه نموده و در مجلهها و روزنامههاى محلى خود نقل كردند؛ اينك ما نیز خلاصه آنرا از نظر خوانندگان ارجمند میگذرانيم:
🔹مجله نامبرده در شماره دوم سال 1953 مینويسد:
👈هنگامیكه باستان شناسان روسى در منطقهاى معروف به «وادى قاف» مشغول حفارى و جستجوى آثار باستانى بودند، به تخته چوب بزرگى برخورد کردند كه به صورت لوحى بوده که چند سطر كوتاه از كهنترين و ناشناختهترين خطوط بر روى آن منقوش بوده است. امّا بسيار شگفتآور بود كه اين تخته لوح، بدون اينكه پوسيده شده باشد، آنچنان سالم و دستنخورده باقى مانده كه هماكنون نیز در موزه آثار باستانى مسكو در معرض ديد توريستها و تماشاگران خارجى و داخلى است.
🔹گزارش باستان شناسى شوروى درباره كشتى نوح:
👈بر اثر اين اكتشاف، اداره كل باستانشناسى شوروى براى تحقيق از چگونگى اين لوح و خواندن آن، هيئتى مركب از هفت نفر از مهمترين باستانشناسان و اساتيد خطشناس و زباندان روسى و چينى را مامور تحقيق و بررسى کرد. اين هيئت پس از 8 ماه تحقيق و مطالعه اعلام کردند:
1⃣ اين لوح، چوبى از جنس همان تختههاى مربوط به كاوشهاى قبلى و همه متعلق به كشتى نوح بوده است؛ امّا لوح مزبور مثل سایر تختهها آنقدرها پوسيده نشده و طورى سالم مانده كه خواندن خطهاى آن به آسانى امكانپذير مىباشد.
2⃣ حروف و كلمات اين عبارات به لغت سامانى يا سامى است كه در حقيقت اماللغات (ريشه لغات) و به «سام بن نوح» منسوب مىباشد.
3⃣ معناى اين حروف و كلمات بدين شرح است: «اى خداى من، و اى ياور من؛ به رحمت و كرمت منرا يارى نما و به پاس خاطر اين نفوس مقدسه: «محمد» ، «ايليا (على)» ، «شَبَر(حسن)» ، «شُبَيْر(حسين)» ، «فاطمه» ؛ آنان كه همه بزرگ و گرامىاند و جهان به بركت آنها بر پاست.
به احترام نام آنها منرا يارى كن؛ تنها تویى كه میتوانى منرا به راه راست هدايت كنى».
👈سپس دانشمند انگليسى «اين ايف ماكس» استاد زبانهاى باستانى در دانشگاه منچستر، ترجمه روسى اين كلمات را به زبان انگليسى برگردانيد و در مجله های انگلستان منتشر کرد.
btid.org/fa/news/38340
▪️ آیتالله شبیری زنجانی:
«مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) از آیات بیّنات است»
❖ گاهی مصلحت ایجاب میکند که خداوند امری را به طور روشن و واضح بیان نکند. مثلاً در معلوم نبودن شب قدر مصلحتي است که ائمه علیهمالسلام آن شب را برای مردم تعیین نکردند.
در مشخص نبودن قبر مطهرّ حضرت زهرا عليهاالسلام [و روز شهادت آن حضرت] مصلحتي وجود دارد كه نشانگر مظلوميت آن حضرت است و مثل آيه بيّنه بايد ثابت و باقی بماند و از بين نرود. در برخی از روایات، حجرالأسود و امثال آن از آيات بيّنات شمرده شده است، يكي از آيات بيّنات نيز مسأله خفاء قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها» است.
📢 هیچ مردی تحمل دیدن چنین صحنه ای را ندارد.
◾️مظلوم امیرالمؤمنین علیه السلام◾️
❌هنگامی که حضرت زهرا علیهاالسلام در اثر هجوم و فشار در و لگد و تازیانه، روی زمین افتاد: «فخرج اميرالمؤمنين عليه السلام من داخل الدار محمر العين حاسرا، حتي القي ملاءته عليها و ضمها الي صدره صاح بفضه: يا فضه مولاتك فاقبلي منها ما تقبله النساء فقد جاءها المخاض من الرفسه ورد الباب، فاسقطت محسنا.»
✍🏻 امیرالمؤمنین علیه السلام از خانه بیرون دوید در حالیکه چشمانش سرخ شده بود و آستینهایش را بالا زده بود، سپس عبایش را روی زهرا علیهاالسلام انداخت و او را به سینه چسباند و با فریاد فضه را صدا کرد و فرمود: بیا سرورت را دریاب که محسنم سقط شد.
📚 بحارالانوار، ۵۳/۱۹
✍ عالم بزرگ اهل سنت، جوینی شافعی که استاد جمعی از علمای اهل سنت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل میکند که فرمود:
«چون به دخترم فاطمه مي نگرم بياد مي آورم آنچه را كه بعد از من بر سر او خواهد آمد و حال آنكه در خانه اش ذلّت وارد گرديده، از وي هتك حرمت شده، حقش غضب، و ارثش منع شده، پهلويش شكسته و جنينش سقط گرديده و او فرياد برمي آورد « يا محمداه ».... پس او اولين كسي از اهل بيتم مي باشد كه به من ملحق مي گردد، پس بر من وارد مي شود، محزون، مكروب، مغموم، مقتول... »
📚فرائد السمطين، ج 2، ص 34، 35
•┈┈••✾•🍂🥀🍂•✾••┈┈•
. امام مجتبی (ع) در دوره معاویه به مغیره گفت: «أَنْتَ الَّذِی ضَرَبْتَ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ص حَتَّی أَدْمَیتَهَا وَ أَلْقَتْ مَا فِی بَطْنِهَا؛ تو همان هستی که فاطمه دخت گرامی رسول خدا (ص) را زدی؛ تا آنجا که خون آلود شد و فرزند در شکمش را سقط کرد» (الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج١، ص ٢٧٨).