🔻 #اعمال_روز_مباهله
➖غسل
➖ روزه
➖ دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار
➖ خواندن دعای مباهله که شبیه به دعای سحر ماه رمضان است؛
➖صدقه دادن به فقرا بعنوان پیروی از امیر المومنین علیه السلام و زیارت ایشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 عجز مسیحیان نجران و حقّانیّت اهلبیت صلواتاللهعلیهم در جریان مباهله را در این کلیپ ببینید 📹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم بزرگداشت روز مباهله در کلیسا
.
همزمان با روز مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران در سال 10 هجری، مراسمی با هدف ایجاد ارتباط بین ادیان، در کلیسای «پاسیون» منطقه «نئوکلنِ» برلین برگزار شد
در این مراسم قطعه شعر جاویدان گفتگوی میان حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) که توسط گوته، پدرِ ادبیاتِ معاصرِ آلمان، سروده شده بود به صورت دکلمه اجرا شد
گوته در این سروده، دیالوگی میان دو تن از عزیزانِ پیامبر اسلام(ص) را به زبانی فاخر توصیف میکند
این مراسم به عکسهایی از مرقد شریف امیرالمومنین(ع) در محراب کلیسای پاسیون مزین شده بود.
🖼 #طرح | بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است.
«قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ»، الفصول المختارة، ص: 38.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
18.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شعرخوانی احمد بابایی به مناسبت روز مباهله؛ «حیدر به نام روح خدا آبرو دهد»
🌺روز مباهله مبارک.
💠 ابن تیمیه بعد از مرگ زنده است
✍️ «ابن قیم جوزی» شاگرد ابن تیمیه: «تعدادی از مردم که به ابن تیمیه تمایلی نداشتند، به من خبر دادند که ابن تیمیه را بعد از مرگش دیدهاند و از او سوالاتی پرسیدهاند که ابن تیمیه جواب سوالات آنها را به درستی داده است!! ... این واقعیتی است که تنها نادانترین افراد به ارواح، آن را منکر میشوند!».
👈 یک سوال ساده از وهابیت:
⁉️ چرا اگر شیعیان چنین شأنی را برای پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان(ص) قائل شوند مشرک میشوند، ولی برای ابن تیمیه مشکلی ندارد؟!
علامه سید محمد حسین طباطبائی صاحب تفسیر المیزان نقل كردند كه: استاد ما عارف برجسته «حاج میرزا علی آقا قاضی» میگفت:
در نجف اشرف در نزدیكی منزل ما، مادر یكی از دخترهای اَفَنْدیها (سنیهای دولت عثمانی) فوت كرد.
این دختر در مرگ مادر، بسیار ضجه و گریه میكرد و جداً ناراحت بود، و با تشییع كنندگان تا كنار قبر مادر آمد و آنقدر گریه و ناله كرد كه همه حاضران به گریه افتادند.
هنگامی كه جنازه مادر را در میان قبر گذاشتند، دختر فریاد میزد: من از مادرم جدا نمیشوم هر چه خواستند او را آرام كنند، مفید واقع نشد؛ دیدند اگر بخواهند با اجبار دختر را از مادر جدا كنند، ممكن است جانش به خطر بیفتد. سرانجام بنا شد دختر را در قبر مادرش بخوابانند، و دختر هم پهلوی بدن مادر در قبر بماند، ولی روی قبر را از خاك انباشته نكنند، و فقط روی قبر را با تختهای بپوشانند و دریچهای هم بگذارند تا دختر نمیرد و هر وقت خواست از آن دریچه بیرون آید.
دختر در شب اول قبر، كنار مادر خوابید، فردا آمدند و سرپوش را برداشتند تا ببینند بر سر دختر چه آمده است، دیدند تمام موهای سرش سفیده شده است.
پرسیدند چرا این طور شده ای؟
در پاسخ گفت: شب كنار جنازه مادرم در قبر خوابیدم، ناگاه دیدم دو نفر از فرشتگان آمدند و در دو طرف ایستادند و شخص محترمی هم آمد و در وسط ایستاد، آن دو فرشته مشغول سؤال از عقائد مادرم شدند و او جواب میداد، سؤال از توحید نمودند، جواب درست داد، سؤال از نبوت نمودند، جواب درست داد كه پیامبر من محمد بن عبدالله(صلی الله علیه و آله و سلم)است.
تا این كه پرسیدند: امام تو كیست؟
آن مرد محترم كه در وسط ایستاده بود گفت: «لَسْتُ لَها بِاِمامِ؛ من امام او نیستم»
در این هنگام آن دو فرشته چنان گرز بر سر مادرم زدند كه آتش آن به سوی آسمان زبانه میكشید.
من بر اثر وحشت و ترس زیاد به این وضع كه میبینید كه همه موهای سرم سفید شده در آمدم.
مرحوم قاضی میفرمود: چون تمام طایفه آن دختر، در مذهب اهل تسنن بودند، تحت تأثیر این واقعه قرار گرفته و شیعه شدند (زیرا این واقعه با مذهب تشیع، تطبیق میكرد و آن شخصی كه همراه با فرشتگان بوده و گفته بود من امام آن زن نیستم، حضرت علی (علیه السلام) بودهاند) و خود آن دختر، جلوتر از آنها به مذهب تشیع، اعتقاد پیدا كرد.
📷 چرا شیعه هراسی
به این تصویر دقت کنید:
1. پروفسور کریستین بونو از فرانسه
2. پروفسور خووان فرانسیسکو از اسپانیا که جزء ده دانشمند برتر جهان در زمینه هوش مصنوعیه
3. دکتر تاراس اقتصاددان از روسیه
4. دکتر روبرتو آرکادی فیلسوف و مسلط به چند زبان از ایتالیا
❤️ هر 4 تا شیعه شدن
تصویر مربوط به سال قبل، در روز شهادت امام رضا علیه السلام در مشهد گرفته شده.
"اوشیدا"
🍁صداي خفته و ايده نهفته
🔹براي من سخن گفتن درباره علامه اميي، حالتي معمايي و پارادوكسيكال دارد، زيرا از سويي تمايل دارم راجع به او سخن بگويم و از سوي ديگر نگرانم كه نتوانم حق مطلب را ادا كنم. مرحوم علامه اميني سال 1349 اين دنيا را ترك كرد و امروز قريب به نيم قرن از زمان رحلت او گذشته است. وقتي به اين 50 سال مينگريم، علامه را چگونه ميبينيم؟ مولانا جلالالدين در ديوان شمس ميگويد: اگر چه باد سخن بگذرد سخن باقي است/ اگر چه باد صبا بگذرد، چمن شاد است. اينكه مرحوم علامه اميني اين اندازه احترام دارد، به اين علت است كه صاحب سخن است. او چيزي گفته كه جامعه تشيع قرنها بدان نياز داشت، صداي خفته و ايده نهفته بود و احتياج داشت كه روزي مستدل شود.
🔹ميدانيم كه قلب تشيع مساله غدير است. البته غدير بارها در ادبيات تشيع گفته شده بود، اما هيچ زمان اينقدر مستند نشده بود و اين دستاورد بسيار مهم علامه اميني است. جامعه تشيع احتياج داشت كه روزي اين سخن گفته شود. به همين دليل امروز علامه اميني نيست، اما سخن او هميشه باقي خواهد ماند.
🍁علامه و قلب تشيع
🔹هر مكتب و ايدئولوژي، خواه بشري يا خواه غيربشري، سه قسمت دارد: 1. قلب، 2. حواشي حفاظتي يا كمربند امنيتي كه دور قلب كشيده شده و 3. وجه يا استراتژي دفاعي. همه ايدئولوژيها اين سه قسمت را دارند و تفاوتي نميكند كه اين ايدئولوژي بشري باشد يا يك دين و مذهب. هنر علامه اميني اين بود كه متوجه شده بود كه عمرش را بر يكي از پرقيمتترين امور متمركز كند و آن قلب تشيع است.
🔹وقتي به تاريخ فكر سياسي مسلمانان مينگريم، درمييابيم كه متاسفانه اتفاقي رخ داده و آن اين است كه ما تاريخ دولت و فكر اسلامي را معمولا از سقيفه به بعد يعني آن را از فرداي رحلت بنيانگذار دين اسلام حضرت رسول اكرم (ص) در نظر ميگيريم. تفكر رايج مسلماني بعد از سقيفه را برجسته و قبل از آن را پنهان كرده است، از جمله غدير و ما يتعلق بهي و بها. به همين دليل براي من علامه اميني از اين جهت مهم است. تنها غدير نيست كه پنهان است، بلكه خود پيامبر (ص) نيز پنهان است.
🔹مطالعات تاريخي نشان ميدهد كه اگر پيامبر(ص) دو معجزه داشته باشد، يكي قرآن و ديگري قرارداد مدينه و دولت پيامبر (ص) در شهر مدينه است، جماعت و امتي كه پيامبر (ص) درست ميكند. قرآن كريم مانده است، اما آن معجزه دوم پيامبر اكرم (ص) يعني سيره عملي پيامبر(ص) كه ترجمان و تفسير قرآن كريم است، كمتر مورد توجه قرار گرفته شده است.
🍁اهميت دوران پس از هجرت
🔹معمولا دوران اوليه مكه مطرح است، اما دوره بعدي يعني از سال اول هجرت تا سال رحلت پيامبر (ص) به گونهاي در پرانتز مانده است و احتياج به تبارشناسي و كاوش جديد دارد. اين دوره بسيار زيباست. اگر انسان اين دوره را مطالعه كند، عليه تاريخ رسمي مسلماني و خيلي امور ديگر قيام ميكند. اين اتفاقي است كه رخ داده است. يكي از موارد و بلكه محوريترين آنها غدير است.
🔹بحثهاي بسيار مهمي در ادبيات پيامبر(ص) هست، پيامبري كه با اقليتهاي ديني و قبايل به آن شكل رفتار ميكرد. امروز قراردادي را ميخواندم كه پيامبر (ص) نزد مردم طائف فرستاده و هيچ سياستمداري چنين اقدامي نكرده است.
🔹ظاهر قضيه اين است كه پيامبر (ص) تصميم ميگيرد كه لشكري به طائف بفرستد و بعدا برميگردد و اشخاص بانفوذ و متنفذ تلاش ميكنند كه با صلح اين مساله شكل بگيرد. جالب است كه بني سقيف صلح را قبول ميكند، اما نامه پيامبر (ص) حاوي نكات تازهاي است. او ميفرمايد: اين دين براي غارت و براي انتقال ظلم از ظالمي به ظالمي ديگري نيامده است. اين دين براي رهايي و آزادي همگان است. بعد تاكيد ميكند كه سرزمين طائف متعلق به اهل طائف است و هيچ كس نبايد چپ به آن نگاه كند، امارت و حكمراني آن متعلق به خودش است و من هيچ كسي را براي آنجا نميفرستم، بلكه حكومت «بعضهم علي بعض» هست. يعني حتي نميفرمايد كه فلاني را كه از خود شماست و من ميشناسم، حاكم تعيين كنيد، بلكه ميگويد خودتان انتخاب كنيد. همچنين به بني مالك ميگويد كه خودتان انتخاب كنيد. دنياي عجيبي است. حتي حضرت رسول (ص) هيچ شرط اضافي نميگذارد. اين نشان ميدهد كه اين دين صلح است. اما ميدانيم كه به تدريج اين سنت فراموش شد و بعد از رحلت حضرت رسول (ص) جنگ برجسته شد، يعني دقيقا انقلاب ماهيت رخ داد و اين گونه شناخته شد. بنابراين تنها از غدير نبايد ياد كرد، بلكه بسياري امور ديگر نيز هست كه شبيه غدير هست، اما علامه اميني ندارد كه درباره آن كاوش كند و بتواند ابعاد و جنبههاي متكثر آن را به ما نشان بدهد. اين دستاورد بزرگ علامه اميني است.
🔸سخنرانی داوود فیرحی با عنوان "علامه امینی و الغدیر دستاوردها و درس ها"، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 30 اردیبهشت 98
⁉️چرا خواص از دستور خداوند در غدیر خم تبعیت نکردند؟
✅با وجود همه مدارک و اسناد مسلم تاریخی که در منابع دسته اول اهل سنت وجود دارد، با وجود تاکید شدید و صریح خداوند در منصوب نمودن امیرالمومنان، و علیرغم تاکیدات واضح پیامبر اسلام، چرا بلافاصله پس از ارتحال ایشان، خواص(ابوبکر، عمر، انصار و مهاجر) از دستور الهی تبعیت نکردند؟
✅طبیعتا نمیتوان گفت همگی فراموش کردند، از طرفی بسیاری از اصحاب نظیر سلمان،ابوذر، طلحه و زیبر... با انتخاب ابوبکر مخالفت کرده و در خانه علی(ع) تجمع نمودند.
✅دلایل سیاسی و اجتماعی زیادی در عدم تبعیت خواص میتوان برشمرد، اما در اینجا بهتر است از بُعد روانشناختی به شخصیت خواص پرداخت.
✅بدون شک یکی از دلایل عدم تبعیت از دستور خداوند، حسادت سران به قریش و انصار به جوان ۳۳ ساله ای بود که در مدح و منزلت او آیات فراوانی نازل شده بود.
امير المؤمنين عليه السلام، حسادت ديگران را سبب دور شدن خلافت از خودش مي داند، چگونه قومتان شما را از اين مقام [يعنى خلافت] باز داشتند، در حالى كه، از ديگران سزاوارتر بدان بوديد چنين پاسخ دادند که آنها نسبت به ایشان #حسادت داشتند.
📘خطبه ۱۶۲ نهج البلاغه
دلیل دیگر را باید در #كينه قريش از كشته شدن پهلوانانشان توسط امير المؤمنين عليه السلام جستجو کرد.
✅ابن طاوس از پدرش نقل مي كند كه گفت : به امام سجاد عرض كردم : چرا قريش علي عليه السلام را دوست نداشت ؟
فرمود : چون سران آنان را به جهنم فرستاد و براي بازماندگانشان جز عار وننگ چيزي باقي نگذاشت.
📘تاريخ مدينة دمشق ، ج ۴٢ ، ص ٢٩٠ .
✅علي عليه السلام مي گويد:
از رسول خدا(ص) پرسيدم: چرا گريه مي كني ؟ فرمود : كينه هايي در سينه ها حبس شده اند كه پس از رفتن من سرباز خواهند نمود.
عرض كردم : آيا دين من سالم خواهد ماند؟
فرمود: آري دينت سالم مي ماند.
📗المعجم الكبير،ج١٢ ، ص۶٠